Visa fullständig version : Filmer om smarta människor
Är på jakt efter filmer som handlar om smarta människor, eller "genier". Har listat ner dessa:
* Rain Man
* A Beautiful Mind
* Good Will Hunting
* Einstein (någonting, minns ej titeln)
Sen är det stopp. Kom med förslag om ni vet någon liknande film!
Catch me if you can kan man nästan sätta in i den kategorin
Pi
Smart kanske inte är rätt ord...
kalle_banan
2009-08-17, 19:21
Program om Daniel Tammet, del 1/5, resten får du leta upp själv. Han har autism, är bra på matte och kan lära sig språk mycket lätt, men han fungerar bland folk ändå. Det finns en bok om honom också.
AbASOcqc1Ss
Catch me if you can kan man nästan sätta in i den kategorin
Eller kanske inte.........
Krokodil
2009-08-17, 19:29
Program om Daniel Tammet, del 1/5, resten får du leta upp själv. Han har autism, är bra på matte och kan lära sig språk mycket lätt, men han fungerar bland folk ändå. Det finns en bok om honom också.
Han har inte autism, utan Asperger.
kalle_banan
2009-08-17, 19:37
http://www.optimnem.co.uk/about.php
His 2006 memoir 'Born On A Blue Day' describing his life with high-functioning autistic savant syndrome
The Man from Earth. Kanske inte superintelligent... men erfaren. Att det sedan är världens bästa film tillför också lite.
delta_mats
2009-08-17, 19:41
Aspergers syndrom är en form av autism.
The Man from Earth. Kanske inte superintelligent... men erfaren. Att det sedan är världens bästa film tillför också lite.+100000000000000000000
Han är kanske inte supersmart, men den är ack så bra och tror inte du blir besviken.
The Man from Earth. Kanske inte superintelligent... men erfaren. Att det sedan är världens bästa film tillför också lite.
+100000000000000000000
Han är kanske inte supersmart, men den är ack så bra och tror inte du blir besviken.
Avnjöt detta mästerverk för mig själv i fotöljen mitt i natten, och vilken jävla bra film det var, den kändes så mycket bättre när jag var så pass insatt i filmen också, många av mina vänner gillar den inte men dom sitter bara och snackar och tittar knappt...
Aspergers syndrom är en form av autism.
Njae, typ. Aspergers är en del av autismspektrumet. Men det är onödigt att rätta varandra om detta eftersom varje psykolog har en liten egen syn på det här med autism och aspergers och dylikt. Vissa skiter helt i aspergers till och med.
Krokodil
2009-08-18, 00:03
http://www.optimnem.co.uk/about.php
Han säger själv att han har Aspergers... Fast skitsamma, AS eller HFA ligger rätt nära varandra i spektrat.
Alfred Nobel
2009-08-18, 07:37
The man from earth är en budget film, tyvärr. Hade ekonomin funnits skulle skådespelarna blivit utbytta, anlitat ett bättre filmcrew och korrigerat manus, då har vi ett mästerverk.
Men filmen är djävligt bra!!
shut teh face
2009-08-18, 07:42
Har sett alla men inte Good Will Hunting, tack för tipset
Alfred Nobel
2009-08-18, 07:42
Dessa två bör hamna inom denna kategori:
K-pax
Handlar om en übersmart person som säger sig själv komma från en annan planet: k-pax. Spelas av min absolut favoritskådis Kevin spacey
The life of David Gale
Kevin Spacey, än en gång, spelar huvudrollen i denna drama thriller om en man som fälls för mord och domen lyder: dödsstraff.
Sen har vi The Usual suspects (Kevin Spacey) som hamnar högst på min lista fast kanske inte under denna topic?
shut teh face
2009-08-18, 07:44
Det är smarta människor men jag tror trådskaparen syftar på lite mer åt Beautiful mind-hållet Med mer matematiska/vetenskapliga smartheter. Men det kanske är ont som sådana filmer...
Alfred Nobel
2009-08-18, 07:46
Det är smarta människor men jag tror trådskaparen syftar på lite mer åt Beautiful mind-hållet Med mer matematiska/vetenskapliga smartheter. Men det kanske är ont som sådana filmer...
Jag vet, men filmerna handlar om "smarta människor" och har du sett k-pax så är han rent matematiskt och fysisk übersmart. Men filmen är inte baserad på en sann historia och det kanske är vad TS söker?
shut teh face
2009-08-18, 07:48
Jag vet, men filmerna handlar om "smarta människor" och har du sett k-pax så är han rent matematiskt och fysisk übersmart. Men filmen är inte baserad på en sann historia och det kanske är vad TS söker?
Japp har sett K-pax flera gånger. Grymt bra. Men utan att spoila filmen kan jag inte förklara varför det inte är den klassiska smart-filmen. :) Men tänk såhär: man vill helst att en mänsklig person ska va smart, för utomjordingar är ju per automatik smarta och enligt mig inte lika upphetsande att se. Ursäkta för stavfel, första koppen kaffe håller på intas :)
Snygg nya avatar förresten Nicklas, nästan så man blir lite kåt :)
Valfri film med steven seagal.
Han spelar inte bara smart, han är grym på kampsport, stark samt inte minst guds gåva till kvinnorna.
:D
Alfred Nobel
2009-08-18, 07:55
Japp har sett K-pax flera gånger. Grymt bra. Men utan att spoila filmen kan jag inte förklara varför det inte är den klassiska smart-filmen. :) Men tänk såhär: man vill helst att en mänsklig person ska va smart, för utomjordingar är ju per automatik smarta och enligt mig inte lika upphetsande att se. Ursäkta för stavfel, första koppen kaffe håller på intas :)
Snygg nya avatar förresten Nicklas, nästan så man blir lite kåt :)
Sant. Jag försår vad du menar!
Haha, usch usch usch... Håll hårt i kaffet föresten: det är varmt vettu!
Onepiece
2009-08-20, 06:26
Suspect X (Yôgisha X no kenshin)
Plot
The body of a male has been discovered, strangled to death, his face pulverized beyond recognition and fingers burned to a crisp. Assigned to the case are local precinct detective, Kaoru Utsumi, and her ex"colleague from headquarters, Shunpei Kusanagi. It turns out that the neighbor of the victim's ex"wife is a college alumnus of brilliant physicist, Manabu Yukawa, aka “Detective Galileo."He is Tetsuya Ishigami, a high school math teacher whom Yukawa personally considers a true genius. When Yukawa is brought onto help with the case by Utsumi, he begins to suspect that this “true genius"and a with whom Yukawa shares a bond of friendship as an intellectual equal is somehow connected to the murder. Elaborate bluffs, false testimonials, loopholes in logic − all begin to appear in Detective Galileo's way as if intentionally placed as a challenge by someone with mathematical brilliance.
De här har gjort flera dokumentärer om smarta svenskar.
http://www.filmator.se/pagaende_prod.htm
En om Koenigsegg
En om elitskolan Lundsberg
En om oss läkarstudenter.
När det gäller spelfilmer gillar jag ett par stycken om flygplanskonstruktion. En om konstruktören av Spitfire och en annan, amerikansk.
Chaan: Var finns den om er läkarstudenter att få tag på?
Tja den gick i fyran så det är möjligt att de köpt rättigheterna till den. Men det finns (fanns?) något som heter utbildningsradion - de kanske har den? Eller har de bara SVT's/UR's program? Det finns också något mediearkiv på Gärdet men vad jag vet är det omöjligt att få ut något av dem hehe. Har man missat det så har man tycker de oftast.
LillSkalman
2009-08-20, 10:02
http://www.tvokay.com/movie/the-man-from-earth.htm
Länk till "The man from Earth"-stream, dock megavideo så blir en timer efter 72min tittad tid.
Serien Death Note är Brain-orgasm. Den är dock animerad, och en serie. (ej film). Men gud så värd att se, den är fantastisk om man kan tolka detaljer. Så extremt genomtänkt och extremt bra tolkning av mangan. Klassas absolut bland "Super-smarta".
Ang ; The man from earth. Ruttna skådisar, dålig filmning och extremt diffust manus som gör att man blir galen.
The man from earth är en budget film, tyvärr. Hade ekonomin funnits skulle skådespelarna blivit utbytta, anlitat ett bättre filmcrew och korrigerat manus, då har vi ett mästerverk.
Men filmen är djävligt bra!!Tycker filmen är perfekt som den är, killen som skrev boken ville absolut inte ha med några flashbacks, och det gjorde man helt rätt i att inte ta med. Skådisarna är inte de bästa, men tycker inte direkt de gör något dåligt jobb heller. Aja, ska inte smutsa ner tråden :P
Avnjöt detta mästerverk för mig själv i fotöljen mitt i natten, och vilken jävla bra film det var, den kändes så mycket bättre när jag var så pass insatt i filmen också, många av mina vänner gillar den inte men dom sitter bara och snackar och tittar knappt...
Jag gillade denna filmen trots att det hände såpass lite och att skådisarna var sådär. Cool tanke och det fick mig flera gånger att filosofera vidare inom olika områden. Till er som inte sätt den och gillar att filosofera och fundera så rekommenderar jag start att se den (eller läsa boken).
Har en film på tungan om en smart person men kommer inte på det nu, återkommer.
Verbatim
2009-08-20, 11:57
Serien Death Note är Brain-orgasm. Den är dock animerad, och en serie. (ej film). Men gud så värd att se, den är fantastisk om man kan tolka detaljer. Så extremt genomtänkt och extremt bra tolkning av mangan. Klassas absolut bland "Super-smarta".
Ang ; The man from earth. Ruttna skådisar, dålig filmning och extremt diffust manus som gör att man blir galen.
Nej på båda, helt allvarligt, nej. Death Note är inte en smart serie, utan en helt klassiskt deckar-serie, fast animerad. Death Note är inte smart, och verkligen inte super smart.
Extremt diffust manus? Ja, vad förväntar man sig av någon som lyfter Death Note till skyarna, suck.
pragmatist
2009-08-20, 12:04
När är man "smart" då? Att John Nash i A Beautiful Mind är smart kan vi nog alla (inklusive Nobelkommittén) hålla med om, men savanter som Daniel Tammet eller Kim Peek (förlagan till Rain Man) kan väl knappast kallas smarta?
De här har gjort flera dokumentärer om smarta svenskar.
http://www.filmator.se/pagaende_prod.htm
En om Koenigsegg
En om elitskolan Lundsberg
En om oss läkarstudenter.
Vad har koeningsegg, lundsberg och läkarstudenter med intelligens att göra?
Nej på båda, helt allvarligt, nej. Death Note är inte en smart serie, utan en helt klassiskt deckar-serie, fast animerad. Death Note är inte smart, och verkligen inte super smart.
Extremt diffust manus? Ja, vad förväntar man sig av någon som lyfter Death Note till skyarna, suck.
Vad förväntar man sig av människor som enbart kommenterar inlägg för att trycka ner folk, haha. Lite patetiskt egentligen hur du inte bidrog något och faktiskt inte låter någon annan ha åsikter, enbart för att sänka mig? :) Men men, är man dryg så är man, right? :)
Death Note är väldigt väldigt bra, och ingen klassisk deckar-serie, finns ingenting klassiskt med den. Jo, Death note är smart och att du inte fattar den tyder på att du inte uppskattar smarta filmer, av underförstådda skäl. Manuset var diffust vare sig jag gillar Death Note eller ej, så vad menar du egentligen? Återigen, låt folk ha åsikter eller ska du fortsätta vara en trångsynt snubbe som enbart försöker såga andra? ;) Då hör du inte hemma på kolozzeum, tycker jag.
Vad förväntar man sig av människor som enbart kommenterar inlägg för att trycka ner folk, haha. Lite patetiskt egentligen hur du inte bidrog något och faktiskt inte låter någon annan ha åsikter, enbart för att sänka mig? :) Men men, är man dryg så är man, right? :)
Death Note är väldigt väldigt bra, och ingen klassisk deckar-serie, finns ingenting klassiskt med den. Jo, Death note är smart och att du inte fattar den tyder på att du inte uppskattar smarta filmer, av underförstådda skäl. Manuset var diffust vare sig jag gillar Death Note eller ej, så vad menar du egentligen? Återigen, låt folk ha åsikter eller ska du fortsätta vara en trångsynt snubbe som enbart försöker såga andra? ;) Då hör du inte hemma på kolozzeum, tycker jag.
Mitt tips är att du läser igenom ditt eget inlägg en gång till.
Pi
Smart kanske inte är rätt ord...
+1! Jodå, han är väl smart?
I liknande stuk (fast inte alls smart) är Requiem for a dream, och Dark City.
Vad har koeningsegg, lundsberg och läkarstudenter med intelligens att göra?
+1
En film om en smart person: http://www.imdb.com/title/tt0117631/
Fantastisk film!
-Fs7hfqCNFw
userfriendly
2009-08-20, 13:48
Ja jag är den som är den.
Kommer ni på några filmer om smarta kvinnor?
Satt och klurade väldigt länge, men kom bara på filmer om starka kvinnor...
(och inga jävla kommentarer om att det inte finns några smarta kvinnor blablaba)
(och inga jävla kommentarer om att det inte finns några smarta kvinnor blablaba)
Tycker Julia R. porträtterar en väldigt smart kvinna i denna filmen: http://www.imdb.com/title/tt0195685/
Här är en lång lista: http://www.amazon.com/Top-Movies-Smart-Women-Exploitation/lm/1K9LFHWDYEMXA
Jodie Foster i CONTACT doktor i radioastronomi eller vad det heter, då är man smart: http://www.imdb.com/title/tt0118884/
The Man from Earth. Kanske inte superintelligent... men erfaren. Att det sedan är världens bästa film tillför också lite.*spy*
+1
En film om en smart person: http://www.imdb.com/title/tt0117631/
Fantastisk film!
-Fs7hfqCNFw
Bra film, men jag tycker det är synd att de lade så mycket fokus på hans knäppheter. Nog för att han var/är knäpp men hans musikaliska begåvning är bra mycket mer intressant.
Jodie Foster i CONTACT doktor i radioastronomi eller vad det heter, då är man smart: http://www.imdb.com/title/tt0118884/
Sjukt bra film och Jodie Fosters karaktär passar väldigt bra i kategorin smarta kvinnor.
Bra film, men jag tycker det är synd att de lade så mycket fokus på hans knäppheter. Nog för att han var/är knäpp men hans musikaliska begåvning är bra mycket mer intressant.
Sjukt bra film och Jodie Fosters karaktär passar väldigt bra i kategorin smarta kvinnor.
Shine såg jag på bio när den kom ut, den har liksom fastnat hos mig! Håller med dig, han är ju ett geni men på något sätt kommer det bara fram i några direkta scener - min absoluta favorit är ju denna:
y-QrSc_Jw3g
En annan film med smarta människor kvinnor och män: http://www.imdb.com/title/tt0119177/ GATTACA
Mitt tips är att du läser igenom ditt eget inlägg en gång till.
Fnys, har han rätten så har även jag.
Three pigs
2009-08-20, 18:49
Det är inte en spelfilm, men känner ändå att jag får lov att inflika med denna dokumentär om en Chris Langan som har ett iq mellan 190-210. Han har ett väldigt intressant sätt att se på saker och ting, definitivt sevärd.
Del 1: http://www.youtube.com/watch?v=-ak5Lr3qkW0&feature=related
Del 2: http://www.youtube.com/watch?v=6mfbUhs2PVY&feature=related
Del 3: http://www.youtube.com/watch?v=QA0gjyXG5O0
Verbatim
2009-08-20, 19:07
Dan, du har fel, Death Note är en klassisk deckare, med den enda skillnaden att den är animerad, annars är den exakt som alla andra. Dessutom är det inte så jätte intelligent att gömma en tv i en chipspåse, på riktigt.
Ont:
Bobby Fischer Live handlar om en hyfsat intelligent kille, även om jag drar mig för att se den.
Det var inte det jag menade heller, jag lackade ur på ditt inlägg bara. Jag kan inte ha fel, det är där du har så gravt fel, det är inte fel att ha en åsikt, det är inte fel att anse något/någon som intelligent, eftersom det är relativt och subjektivt. Jag ber om ursäkt för hat-posten, men du verkar dock inte förstå på riktigt vad jag menade med serien, den är väldigt väl detaljerad, och det är 2 karaktärer som är extremt smarta som spelar i serien, och man får se utvärderingar av detta vilket gör att man kanske finner nya sätt att tänka.
Själva serien är inte en deckar-serie, jag vet inte hur jag ska förklara det, men jag håller med om att det är delvis deckar-genre med tanke på de olika positioner dom har. Du kan knappast säga att varken Light eller den andre är "smart", det är dom garanterat gjorda för att vara. Authorn av serien har gjort ett extremt bra jobb att måla upp bilden av intelligens. Planeringen är utsökt.
Nu menar jag första delen av serien, dom 24-25? första avsnitten, om du förstår vad jag menar.
Verbatim
2009-08-20, 21:03
Jodå, jag har också sett serien, och den var rätt bra, en stunds underhållning. Det råder inget tvivel om att light (alla 3) och att huvudkaraktären är smarta. Däremot så är serien inte smart, det är det klassiska vrida tillbaks tiden 5 steg visa vad han gjorde/tänkte och tada, det är bara tröttsamt när man har sett det femton gånger förut. Däremot så ska ju karaktärerna föreställa smarta, men även det är rätt tröttsamt gjort med samma stereotyper som alltid.
Muskelbyggaren
2009-08-20, 21:30
Proof med Jake Gyllenhaal handlar om en dotter till en matematiker som bevisat en stor grej fastän ingen tror att det är hon, utan fadern som gjort det.
Amadeus, underbar film om en underbar person: Wolfgang Amadeus Mozart
5LxFe609CSA
När det gäller filmer om snillen inom naturvetenskap/matte kan jag inte erinra mig en enda som inte varit töntig och uppenbart skriven av någon om knappt träffat en verklig professorstyp.
Att porträtten av musikaliska genier ofta är bättre beror väl just på att "de själva" kan göra film om sin egen värld. Men för att göra en rättvis film naturvetenskap behövs estetiskt lagd filmmakare som samtidigt har tillräckligt mycket asperger i sig för att kunna tolka de han gör film om ordentligt. Två personlighetsdrag som jag anser vara motsatser och därför ganska oförenliga. Det närmaste vi kommit är väl Richard Feynman.
Men Shine såg lovande ut!
Fenomen med Travolta var rätt bra: http://akas.imdb.com/title/tt0117333/
Jodie Foster i CONTACT doktor i radioastronomi eller vad det heter, då är man smart: http://www.imdb.com/title/tt0118884/Den filmen är snuskigt bra! En av mina absoluta favoriter!
Förresten, får man fråga varför typ alla har sett The Man From Earth? Hade aldrig hört talas om den före den här tråden, och många koloiter verkar ju ha sett den. Hur som helst så sitter jag och ser på den nu. Hoppas den är så bra som ni (och imdb) skriver.
Den filmen är snuskigt bra! En av mina absoluta favoriter!
Förresten, får man fråga varför typ alla har sett The Man From Earth? Hade aldrig hört talas om den före den här tråden, och många koloiter verkar ju ha sett den. Hur som helst så sitter jag och ser på den nu. Hoppas den är så bra som ni (och imdb) skriver.
Verkar vara en sådan film som sprids genom forum. Fick själv höra om den av en vän och kan i princip inte få nog av den. Unik i filmsammanhang. Sätt dig bara ner, stäng av allt annat, strunta i vad du hört, och titta.
Det som är så tragiskt är ju att Carl Sagan inte själv fick se filmen, han dog under filminspelningen har jag för mig!
Själv fick jag tipset av en jobbarkompis angående "The Man From Earth" - sen verkar det ha spridit sig på kollo!
Förresten, får man fråga varför typ alla har sett The Man From Earth? Hade aldrig hört talas om den före den här tråden, och många koloiter verkar ju ha sett den. Hur som helst så sitter jag och ser på den nu. Hoppas den är så bra som ni (och imdb) skriver.Vet inte hur min polare fick tag på den, men jag är glad att han fick det! Synd att den inte går att köpa med svensk text någonstans :( Funkar ju med engelsk också men vafan, har den med svensk. Ge mig kontonr till killen som gjort den och jag ska sätta in mer än vad de får för varje såld film!
Men för att göra en rättvis film naturvetenskap behövs estetiskt lagd filmmakare som samtidigt har tillräckligt mycket asperger i sig för att kunna tolka de han gör film om ordentligt. Två personlighetsdrag som jag anser vara motsatser och därför ganska oförenliga. Det närmaste vi kommit är väl Richard Feynman.
Men Shine såg lovande ut!
Jag förstår inte vad aspberger och andra bokstavsåkommor har med intelligens att göra? Och jag förstår inte heller hur Feynman kommer in i ditt resonemang?
En stilla fråga bara. Vad har rain-man och liknande figurer med intelligens att göra?
Att John Nash porträtteras på film har inte bara att att göra med hans framgång inom vetenskap. Det finns 100-tals nobelpristagare att välja bland. Man har valt honom pga hans psykiska handikapp och pga man kan göra en Hollywoodproduktion av det. Det är en helt okej film, men det är lite av freakshow över det hela, vilket det tenderar att bli i Hollywood. De nobelpristagare jag har träffat har varit precis som vem som helst förutom att de varit duktiga på vad de gör.
Vad är intelligens till att börja med? Den gängse uppfattningen tycks vara att det är den logiska förmågan. Ettor och nollor. Ja eller nej. Sifferkombinationer. Med andra ord det som datorer är bra på. Det är en uppfattning som jag personligen inte delar. Jag ser intelligens som det intuitiva och kreativa. Det som överstiger de krassa siffrornas verklighet. Stora konstnärer, fantastiska kompositörer, förtrollande diktare och geniala uppfinnare. Där har vi intelligens.
pragmatist
2009-08-21, 10:18
Jag förstår inte vad aspberger och andra bokstavsåkommor har med intelligens att göra? Och jag förstår inte heller hur Feynman kommer in i ditt resonemang?
Ungefär hälften av alla autistiska personer (och en hel del med asperger, om vi nu kan enas om att asperger är "autism light") har någon form av savant syndrom, typ Rainman. Savant syndrom har dock mycket lite med intelligens att göra om du frågar mig.
Muskelbyggaren
2009-08-21, 10:54
Därför att den fyrkantshjärna som förknippas med asperger är väldigt vanlig hos folk inom naturvetenskap. Där är det ofta en fördel att tolka "hoppa in i duschen" bokstavligt, gilla att systematisera för sakens skull, finna oerhörd fascination i små och till synes obetydliga detaljer samt försaka allt annat än sitt dåvarande specialintresse. Feynman stack ut därför att han samtidigt var en showman som kunde förmedla saker och ting till allmänheten.
Häng inte upp dig på mitt användande av ordet. I brist på bättre ord och vetande använder jag ordet asperger.
Muskelbyggaren
2009-08-21, 10:54
De nobelpristagare jag har träffat har varit precis som vem som helst förutom att de varit duktiga på vad de gör.
Please tell. :)
Det är inte en spelfilm, men känner ändå att jag får lov att inflika med denna dokumentär om en Chris Langan som har ett iq mellan 190-210. Han har ett väldigt intressant sätt att se på saker och ting, definitivt sevärd.
Del 1: http://www.youtube.com/watch?v=-ak5Lr3qkW0&feature=related
Del 2: http://www.youtube.com/watch?v=6mfbUhs2PVY&feature=related
Del 3: http://www.youtube.com/watch?v=QA0gjyXG5O0
Tycker att han närmast verkar vara något låtsasgeni, och han är inte ödmjuk någonstans. Han anser ju sig stå över Einstein, Darwin, Newton m.fl. även fast han inte har bidragit med något alls egentligen.
Att han har hög IQ beror ju enbart på att han är duktig på att se samband i geometriska former.
En film med smarta människor (åtminstonde en av dem, Clintan)...Har själv besökt Alcatraz och sett en av cellerna där bröderna tog sig ut!
Escape from Alcatraz - http://www.imdb.com/title/tt0079116/
Ytterligare en film i genren smarta människor, en riktig klassiker! Denna rekommenderas helt underbart hur de duperar tyskarna!
The Great Escape - http://www.imdb.com/title/tt0057115/
Ytterligare en film i genren smarta människor, en riktig klassiker! Denna rekommenderas helt underbart hur de duperar tyskarna!
The Great Escape - http://www.imdb.com/title/tt0057115/+1 på den, mycket bra film.
Tycker att han närmast verkar vara något låtsasgeni, och han är inte ödmjuk någonstans. Han anser ju sig stå över Einstein, Darwin, Newton m.fl. även fast han inte har bidragit med något alls egentligen.
Att han har hög IQ beror ju enbart på att han är duktig på att se samband i geometriska former.
IQ poäng är värdelösa.
IQ poäng är värdelösa.
Visst är det så, men det förklarar Mr. 200 i IQ med att IQ-tester anses vara "icke-PK". :rolleyes:
userfriendly
2009-08-21, 12:49
Åh, tack för alla filmtips, här ska kollas på film!
Tänkte också på Erin B och så tänkte jag på den med Charlize Theron (eller hur det stavas) men det är ju liksom nästan mer fokus på deras styrka som kvinnor i ett mansdominerat samhälle än på själva intelligensen. Men det kankse är oundvikligt..
Det blir liksom kvinnoporträtt och inte en film en intelligent person..
Please tell. :)
Finns inte så mycket att berätta. Har jobbat på samma ställe som en och har träffat de andra i form av besök på jobbet. Så det har mest varit kaffepauser, luncher och liknande. Har inte gjort något arbete tillsammans med någon av dem.
Visst är det så, men det förklarar Mr. 200 i IQ med att IQ-tester anses vara "icke-PK". :rolleyes:
Jaaadå, han är korkad amerikan som inte vet någonting och råkade bara få 190-210 i IQ på random test :D Han är dum, inte alls smart öht.
:
Han är visst smart, men man ska ta det han säger med en nypa salt, men det råder inga tvivel om att han är above-average för mig.
Jaaadå, han är korkad amerikan som inte vet någonting och råkade bara få 190-210 i IQ på random test :D Han är dum, inte alls smart öht.
:
Han är visst smart, men man ska ta det han säger med en nypa salt, men det råder inga tvivel om att han är above-average för mig.
Ser inte någonstans där jag hävdar motsatsen. Om du syftar på att jag skrev "närmast verkar vara något låtsasgeni" så står jag fast vid det.
Man är inte ett geni bara för att man får hög poäng på ett IQ-test.
Han jämför sig med Einstein och Newton (de hade bara 160 i IQ blabla osv.) och säger att Darwin är "way down there" med sina 130 i IQ när han själv inte bidrar med mer än flummiga uttalanden om intelligent design som han inte på något vis kan backa upp.
Ifrågasätter man honom så hänvisas man till att han var duktig på ett IQ-test, men återigen så utmärkte han sig där p.g.a sin förmåga att se mönster i geometriska former. Han hade säkert kunnat bli jättebra på att jobba någonstans där sådant är en fördel, men att knalla in med huvudet högt och mer eller mindre kalla Einstein (vars tre främsta upptäckter alla var värda nobelpris) och Newton (som bidrog med hur jävla mycket som helst) dumma i jämförelse med honom (vilket är precis vad han gör) är magstarkt och gör honom mindre tilltalande att kolla på i mina ögon.
Finns ju glädjemätare inom IQ-test. Det här tog jag - har för mig det var tio frågor och hade tur med dem *rolleyes*
http://chaan.se/myspace/l_18e2bb092fbfcaaf03f4d2e50f75c836.jpg
Över 135 är inte mätbart av MENSA/simpla datortest som du gjort utan måste göras av en psykolog. 10 frågor räcker inte, kolla in MENSA-testerna istället.
Jag vet inte vad dom officiella kraven för att kallas geni är men jag har alltid sett på hög IQ som bra potential till att utföra saker som leder till att man geniförklaras. Hög IQ i all ära men gör man inget vettigt med sin förmåga så är den inte värd speciellt mycket.
Ser inte någonstans där jag hävdar motsatsen. Om du syftar på att jag skrev "närmast verkar vara något låtsasgeni" så står jag fast vid det.
Man är inte ett geni bara för att man får hög poäng på ett IQ-test.
Han jämför sig med Einstein och Newton (de hade bara 160 i IQ blabla osv.) och säger att Darwin är "way down there" med sina 130 i IQ när han själv inte bidrar med mer än flummiga uttalanden om intelligent design som han inte på något vis kan backa upp.
Ifrågasätter man honom så hänvisas man till att han var duktig på ett IQ-test, men återigen så utmärkte han sig där p.g.a sin förmåga att se mönster i geometriska former. Han hade säkert kunnat bli jättebra på att jobba någonstans där sådant är en fördel, men att knalla in med huvudet högt och mer eller mindre kalla Einstein (vars tre främsta upptäckter alla var värda nobelpris) och Newton (som bidrog med hur jävla mycket som helst) dumma i jämförelse med honom (vilket är precis vad han gör) är magstarkt och gör honom mindre tilltalande att kolla på i mina ögon.
Vad han menar, som du inte förstår, är att han har i sina ögon mer potential än vad dom har, det handlar mer än om geometriska former ska du veta. Varför tror du något sånt?
Du verkar ju dock också vara en IQ-hater (kanske) för att du scorar lågt på testerna kanske? Jag kan ju säga att det är en bra sak att kunna alla frågor på ett IQ test, desto mindre svårighet desto bättre. Du får det att låta som "Åhhh, han har ju bara fått full pott på ett IQ-test lol vad vil guben han är ju dum som säger han är smartare än einstein!1"
190-210 tvivlar jag på. Men han är generellt sett intelligent, vad han kan göra om han sätts i rätt position på någonting han gillar och är duktig på kanske vi får några framsteg, vem vet?
F ö så håller jag med Coxie, man ska använda sin "förmåga" för att man ska bli accepterad som ett geni.
Vad han menar, som du inte förstår, är att han har i sina ögon mer potential än vad dom har, det handlar mer än om geometriska former ska du veta. Varför tror du något sånt?
Du verkar ju dock också vara en IQ-hater (kanske) för att du scorar lågt på testerna kanske? Jag kan ju säga att det är en bra sak att kunna alla frågor på ett IQ test, desto mindre svårighet desto bättre. Du får det att låta som "Åhhh, han har ju bara fått full pott på ett IQ-test lol vad vil guben han är ju dum som säger han är smartare än einstein!1"
190-210 tvivlar jag på. Men han är generellt sett intelligent, vad han kan göra om han sätts i rätt position på någonting han gillar och är duktig på kanske vi får några framsteg, vem vet?
F ö så håller jag med Coxie, man ska använda sin "förmåga" för att man ska bli accepterad som ett geni.
I call bullshit. Han är 52 år och har inte bidragit med ett skvatt av värde, och han skulle ha mer potential? Jag tvivlar mycket starkt på att han överhuvudtaget kommer bidra med någonting till vetenskapen, då majoriteten vetenskapsmän har varit under 30 år när de lanserat sina stora upptäckter (med ett fåtal undantag såklart, t.ex Erwin Schrödinger och hans ekvation).
Jag är ingen IQ-hater (och jag har aldrig tagit ett seriöst IQ-test heller, vad det nu har med saken att göra), det jag försöker förklara (som du inte förstår) är att hans resultat på ett IQ-test är totalt irrelevant för huruvida han är bättre än Einstein/Newton/Darwin eller inte, eller huruvida han överhuvudtaget bör kallas för ett geni (vilket var min kritik i första inlägget). Jag har inte en enda gång skrivit att han är ointelligent, så dom orden drar du ur ditt eget arsle och inte från mig.
Som du själv (och coxie) skrev har han ju inte använt sin "förmåga" till någonting annat än att skryta om sitt resultat på ett IQ-test och därför kallade jag honom för låtsasgeni.
Jag googlade lite mer på Chris Langan och hittade följande intressanta kommentarer från ett annat forum:
"Han har hittat en teori för allt och gör anspråk på att känna guds tanke (vars existens han anser sig kunna bevisa matematiskt). Vilken ödmjuk herre. Det finns gott om exempel på människor som trots en oerhörd begåvning inte tillfört vetenskapen ett minsta dugg eftersom de dras med diverse fixa idéer och spårar ur. Langan är ju närmast att betrakta som en mental dvärg jämfört med William James Sidis (http://en.wikipedia.org/wiki/William_James_Sidis) som inte heller lyckades åstadkomma något vettigt trots sin närmast overkliga begåvning."
"Snubben är duktig på att snabbt se mönster i geometiska figurer (=högt IQ). Han är nog mer produktiv som avsynare hos nån kretskortstillverkare, än som filosof..."
Scorpionida
2009-08-22, 11:40
Chris Lagan påminner om de gregiska filosoferna som Platon och Pythagoras, de startade egna sekter o såg sig själva som übermenschen. Men att bedriva riktig vetenskap till skillnad från sånt som grekerna o Lagan tycks syssla med är en stor skillnad....
Lagan bevisar väl mest att bara för att man är smartare så behöver inte det betyda att man har "mer" rätt än andra.
Eddie Vedder
2009-08-22, 13:14
The Talented Mr. Ripley (http://www.imdb.com/title/tt0134119/) tycker jag passar in i kategorin.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.