Logga in

Visa fullständig version : Mitt kostupplägg - får jag i mig allt jag behöver?

BobaFett
2009-08-17, 13:20
Hej!

Jag har lätt för att gå upp för mycket i vikt när jag bulkar, nu har jag tänkt istället för att äta allt jag kommer åt att fortsätta som under deff men äta mer protein och fett. Jag undrar om jag kan äta så här utan att få brist på något. Förslag på vad jag kan lägga till för att få i mig tillräckligt med vitaminer/mineraler?

Mitt dagsintag kan se ut så här:

När jag vaknar: 10g EAA

Frukost (en halvtimma efter EAA)
1 portion gröt (1,5 dl havregryn)
2 - 3 dl mellanmjölk
3 kokta ägg
1 kesella

En halvtimma innan lunch: 10g EAA
Lunch:
2-3 kycklinglår
250g grönsaker (valfri fryst grönsaksmix + lök och champinjoner)
1 portion kokt ris (ca: 3 matskedar kokt ris)
1 kesella

30 min innan träning: Kreatin
Innan träning: 10g EAA
Efter träning: 10g EAA
30 min efter träning: 2 skopor Whey 80 i vatten.

Middag:
Som lunch

Innan läggdags: 10g EAA, ett glas mellanmjölk.

Så tre rejäla måltider med ganska lite kolhydrater och mycket protein, samt EAA då och då. Äter bara kyckling, kan hända att jag kör på nötkött eller tonfisk nån dag i veckan.

stafh
2009-08-17, 13:23
Det skulle väl vara något EPA + DHA-tillskott som fattas möjligtvis.

Alfred Nobel
2009-08-17, 13:28
Hur mycket fett får du i dig? Är det enbart från mjölk, ägg och havregryn?

Pompere
2009-08-17, 15:45
Jag skulle inta kreatinet i "gainern" ist för 30min innan (om du inte menar att du intar RAGE eller dylikt som innehåller kreatin, då förstår jag vitsen med 30min innan träning).

Anton Fräs
2009-08-17, 15:51
Mer Omega-3 och mer fett generellt sett skulle jag säga rent spontant.

BobaFett
2009-08-17, 16:11
Hur mycket fett får du i dig? Är det enbart från mjölk, ägg och havregryn?

Fett får jag i mig från kyckling, äter inte kycklingfileer utan kycklinglår med skinn. De är rätt feta och mycket godare än kycklingfileer. Sen så brukar jag ha rapsolja i grönsakerna, jag wokar dem. Händer att jag tar en näve nötter av nåt slag nån gång i veckan. Har också funderat på att byta till röd mjölk.

BobaFett
2009-08-17, 16:13
Jag skulle inta kreatinet i "gainern" ist för 30min innan (om du inte menar att du intar RAGE eller dylikt som innehåller kreatin, då förstår jag vitsen med 30min innan träning).

Jag äter ingen gainer, menar du direkt före eller direkt efter träningen? Jag brukar ta kreatinet ca: en halvtimme innan och en halvtimme efter träningen, det är vanligt kreatin.

Eddie Vedder
2009-08-17, 16:27
Fett får jag i mig från kyckling, äter inte kycklingfileer utan kycklinglår med skinn. De är rätt feta och mycket godare än kycklingfileer. Sen så brukar jag ha rapsolja i grönsakerna, jag wokar dem. Händer att jag tar en näve nötter av nåt slag nån gång i veckan. Har också funderat på att byta till röd mjölk.

Låter bra. Komplettera med 2-3 kapslar fiskolja så är fettintaget kanon.:)

BobaFett
2009-08-17, 16:39
Låter bra. Komplettera med 2-3 kapslar fiskolja så är fettintaget kanon.:)

Är det specifikt fiskolja du menar eller räcker det med omega-3 kapslar?

Eddie Vedder
2009-08-17, 16:50
Är det specifikt fiskolja du menar eller räcker det med omega-3 kapslar?

Typ 90% av alla omega-3 på marknaden är ju fiskolja. Du får leta speciellt efter andra (typ sälolja eller olja från alger), men varför skulle du göra det?

BobaFett
2009-08-17, 16:55
Typ 90% av alla omega-3 på marknaden är ju fiskolja. Du får leta speciellt efter andra (typ sälolja eller olja från alger), men varför skulle du göra det?

Jaha OK, då så :em: