handdator

Visa fullständig version : Finn 3 fel och diskutera nyheten!

Jorpa
2009-08-16, 15:34
Läste precis denna nyhet och jag känner mig lite som mythbusters. Hittar massa fel i denna artikel som känns ditskrivet bara för att göra det mer intressant.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5650992.ab

För det första, det där är ingenstans NÄRA 75 meter. 15 meter max och då är jag generös.

2.) Hur kan man lossa handbromsen om man böjer sig framåt och tar upp sin mobil? Vilken handbroms är byggd så? Min teori är att hon satt och lekte med den och att den tillslut gick upp... det har jag gjort massa gånger i pappas bil när jag va liten, fast jag hade IQ:t nog att dra åt den igen.

3.) Låt säga att det där ÄR ett fall på 75 meter. Är inte bilen i lite för fint skick för att ha fallit 75 meter? Är det GARANTERAT att man dör i de fallet ? "Det är en mirakel att hon överlevde och att hon hade sinnesnärvaro att hoppa ut i sista stunden. Hon skulle aldrig överlevt fallet, säger han, enligt Daily Mail. "
Jag vet inte med er, men jag lovar att jag hade överlevt om jag suttigt på taket mer eller mindre.
4.) Jag vill citera;

"Sekunden senare störtade bilen 75 meter ner och sjönk i havsvattnet. "

För att sedan kolla på bilden och se att bilen står i inte ens vaddjupt vatten.

Riktigt rolig "nyhet" tycker jag.

Karvig
2009-08-16, 15:56
Hittar massa fel i denna artikel som känns ditskrivet bara för att göra det mer intressant.

Det är en kvällstidning vi pratar om. Vad förväntar du dig? :)

Jorpa
2009-08-16, 16:09
Det är en kvällstidning vi pratar om. Vad förväntar du dig? :)

Jag vet, men här är det mer än vanligt och de kan "bevisas" direkt utan efterforskning. Tycker det var lite kul :)

drakfelt
2009-08-16, 16:29
är man källkritisk till framförallt aftonbladet och liknande kvällstidningar så är de flesta "nyheterna" rätt kryddade

Spinkot
2009-08-16, 16:51
Jag beundrar Jorpas ögonmått fastän det är en liten bild ur dålig vinkel, stora kunskaper inom hur bilar ser ut efter sjuttiofemmetersfall ner i vatten och som tydligen kan avskriva direkt att när man reser sig upp från att ha hämtat en mobil på bilgolvet så kan man inte råka fastna i handbromsen!

Prankie
2009-08-16, 17:04
Råka lossa på handbromsen låter inte så trolig, antingen lekte hon med den eller så var det aldrig i. Bilen kan ha varit en automatlåda som satt i Parked, och otrolig många skippa då handbromsen. Det är betyglig lättare och mer trolig att råka komma åt det allafall.

http://edubj.ssreader.com.cn/discoveryguides/auto/images/res3.jpg

Jorpa
2009-08-16, 17:08
Jag beundrar Jorpas ögonmått fastän det är en liten bild ur dålig vinkel, stora kunskaper inom hur bilar ser ut efter sjuttiofemmetersfall ner i vatten och som tydligen kan avskriva direkt att när man reser sig upp från att ha hämtat en mobil på bilgolvet så kan man inte råka fastna i handbromsen!

Wow vilket onödigt smart påhopp till synes utan anledning?

Och ja, jag har tillräckligt bra kunskaper för att veta att bilar inte ser ut sådär efter ha fallit 75 meter. Jag vill inte gå all physics på dig nu och jag orkar inte leta efter min formelbok men 75 meters fall med jordens gravitation på 9,72 km/s2 så tror jag att bilen ser värre ut.

Spinkot
2009-08-16, 17:15

Och ja, jag har tillräckligt bra kunskaper för att veta att bilar inte ser ut sådär efter ha fallit 75 meter. Jag vill inte gå all physics på dig nu och jag orkar inte leta efter min formelbok men 75 meters fall med jordens gravitation på 9,72 km/s2 så tror jag att bilen ser värre ut.

Jag är bara så trött på folk som felaktigt kopplar ihop skepticism med intelligens. Bara för att smarta människor ofta är skeptiska betyder inte det att skeptiska människor ofta är smarta.

Jag ser ärligt talat knappt hur bilen ser ut på den där bilden, ser knöcklig ut på den sida man ser och är blå typ.

Sen är säkert den där artikeln helt fel och galen hursomhelst men det känns så onödigt egorunkande att göra en tråd där man gissar lite om vad som kan tänkas vara fel och sen känner sig asduktig.

Jorpa
2009-08-16, 17:20
Jag är bara så trött på folk som felaktigt kopplar ihop skepticism med intelligens. Bara för att smarta människor ofta är skeptiska betyder inte det att skeptiska människor ofta är smarta.

Jag ser ärligt talat knappt hur bilen ser ut på den där bilden, ser knöcklig ut på den sida man ser och är blå typ.

Sen är säkert den där artikeln helt fel och galen hursomhelst men det känns så onödigt egorunkande att göra en tråd där man gissar lite om vad som kan tänkas vara fel och sen känner sig asduktig.

Fine, men min poäng var inte att vara smart eller något liknande. Ville dela med mig av min roliga upplevelse att läsa det jag skulle kalla skitsnacket i artikeln. Där det roligaste var "Bilen sjönk sedan i havsvattnet". För att se bilen så i 10-20 cm djupt vatten :)

yoshy
2009-08-16, 20:20
Ang. handbromsen kan den ju ha varit av typen med ett handtag som man drar ut för att släppa bromsen, detta handtag brukar ju sitta vid sidan av ratten. Är väl rätt vanligt hos bilar med automatlåda iaf.

Jens.Andersson
2009-08-16, 20:24
Du verkar smart Jorpa så för din egen skull, läs inte aftonbladet.

Zetor99
2009-08-16, 20:43
Ang. handbromsen kan den ju ha varit av typen med ett handtag som man drar ut för att släppa bromsen, detta handtag brukar ju sitta vid sidan av ratten. Är väl rätt vanligt hos bilar med automatlåda iaf.
Jo, men dessa handtag sitter normalt på förarsidan, så ungen borde inte ha haft en chans att fastna i det. För övrigt har jag inte ännu sett en modern bil med ett dylikt handtag med en form som möjliggjort att utan avsikt fastna i det.

Automatlådeteorin låter bättre, men då även dessa brukar kräva att man trycker ner en knapp samtidigt som man flyttar på spaken, skulle jag nästan våga påstå att antingen växeln eller handbromsen lossades med avsikt.

Vad jag verkligen inte kan förstå, är hur någon lämnar ett barn utan uppsikt i en bil som står parkerad på en lutning som slutar i ett stup, detta t.o.m. utan att både lägga i växeln och trycka ner handbromspedalen/dra upp handtaget?

Currenthill
2009-08-16, 20:45
Här finns en film som kanske hjälper till att bedöma höjden iallafall.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/wales/8203999.stm

G_lund
2009-08-16, 20:59

Gravitationsformeln för jupiter?:D

Loke
2009-08-16, 21:36
Bilen kommer upp i ca 100 km/h enligt mitt överslag med papper och penna, förutsatt att luftmotståndet är försumbart. Så risken är nog rätt stor att man dör, ja. Hur knöglig bilen blir säger inte så mycket, beror helt på hur den landar. Sen kan den mycket väl slagit i berget på vägen ner, och då är det ju ingen vits att ens fundera över kraften i nedslaget.

LadyG
2009-08-16, 21:40
Där det roligaste var "Bilen sjönk sedan i havsvattnet". För att se bilen så i 10-20 cm djupt vatten :)

"The car was pulled from the water on Sunday" (citat BBC)

Antar att det var då bilden togs.

Snobbe
2009-08-16, 22:16
"The car was pulled from the water on Sunday" (citat BBC)

Antar att det var då bilden togs.

Låter skumt dock. Drog dom bilen dit och sen tog bort allt skit och fotade och sen drog dom bort bilen helt?:)

LadyG
2009-08-16, 22:27
Låter skumt dock. Drog dom bilen dit och sen tog bort allt skit och fotade och sen drog dom bort bilen helt?:)

Tog bort den? Det tror jag inte, de lämnade den säkert där på stranden :P

Carolinew
2009-08-16, 22:35
Enligt BBC så är det till och med mer än 75 meter ;) Och BBC går ju faktiskt att tro på.

Mental
2009-08-16, 23:15
Enligt BBC så är det till och med mer än 75 meter ;) Och BBC går ju faktiskt att tro på.

aww :( nu förstör du ju hela deras hata aftonbladettråd.

Jorpa
2009-08-17, 11:25
Paige Dean escaped from the car which was rolling out of control down a 250ft (76m) hill just seconds before it went over the edge at Benllech.

Det var alltså inte ett FALL på 75 meter och mitt ögonmått står fortfarande stolt

Och angående överlevnadschansen tror jag fortfarande den är ganska stor