handdator

Visa fullständig version : Är det olagligt att dela ut reklam till mig, mot min vilja?

swarre
2009-08-16, 15:06
Som topic, finns det något lagstöd för att vidta rättsliga åtgärder mot företag som delar ut reklam till mig i min brevlåda, t att jag klart och tydligt avsäger mig just detta (genom två förtryckta lappar, en från min brf och en från lokala gratistidningen)
Gäller, i så fall, detta även för gratistidningar, exempelvis "Söder om Söder" eller "Nacka Värmdö Posten"

Har vi några jurister med postlagstiftningen som specialintresse här, eller möjligen någon med ett stort intresse för området sittandes här.

King Grub
2009-08-16, 15:10
Det gäller bara adresserad reklam.

http://www.reklam.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=629

swarre
2009-08-16, 15:43
Tack.

dojjan
2009-08-16, 15:58
Som grub sa är det bara oadresserad reklam du slipper genom ej reklam lapparna. Ring till företaget o be dem sluta skicka i stället.

swarre
2009-08-16, 16:24
Som grub sa är det bara oadresserad reklam du slipper genom ej reklam lapparna. Ring till företaget o be dem sluta skicka i stället.

Vissa företag verkar, medvetet eller omedvetet, ignorera de löften de ger mig när det kommer till att inte dela ut reklam till mig.

Jag har pratat med både annonsörerna och de företag som distribuerar reklamen.

Därav min undran om det finns någon lagstiftning att ha i ryggen då jag tar en ny diskussion med dem.

Madame
2009-08-16, 16:59
gratistidningar räknas inte som reklam utan som samhällsinformation och kommer alltså att delas i din brevlåda trots skyltarna. Du får sätta upp en skylt att du inte vill ha den specifika tidningen isåfall (Ingen nacka värmdö-posten tack).

Ironbabe
2009-08-16, 18:59
Jag har INGEN REKLAM på min dörr men får ändå den där jäkla pizza reklamen varje gång. Funderar på att ringa dem och fråga om deras reklamutdelare inte kan läsa *grr*

robertcop
2009-08-16, 19:05
Jag har INGEN REKLAM på min dörr men får ändå den där jäkla pizza reklamen varje gång. Funderar på att ringa dem och fråga om deras reklamutdelare inte kan läsa *grr*

Är det reklam för pizzerior/pizzamenyer så brukar pizzeriorna själva låta någon slänga skiten i folks lådor, de bryr sig inte om det står Ej reklam på lådan.

Madame
2009-08-16, 19:34
Haha, när jag jobbade som brevbärare förut, så sprang jag i ett hus samtidigt som en sån där pizzakille.
Han slängde ner sina lappar hos alla, trots skylt hos alla. Jag sa åt honom att ingen vill ha hans lappar ändå, och han ba eh okej? och la demonstrativt två lappar i en brevlåda *screwy*

Emil_Larsson
2009-08-16, 21:10

Pizzareklam är väl aldrig fel. Man brukar bli besviken när man saknar såna lappar hemma :D iaf jag.

Snobbe
2009-08-16, 22:13
Pizzareklam är väl aldrig fel. Man brukar bli besviken när man saknar såna lappar hemma :D iaf jag.

Oftast vad jag märkt på såna som går o lämnar lappar är riktiga skit ställen och har äckliga pizzor. Dem bra ställen där man redan käkar har redan massa kunder och behöver inte gå runt o lägga i reklam i brevlåder.