Logga in

Visa fullständig version : Påstående om insulinkänslighet (Bartolls bok)

BobaFett
2009-08-15, 17:49
Hej! Läste i bartolls bok the maximum muscle guide att man ska äta olika mycket kolhydrater beroende på om man har bra eller dålig insulinkänslighet, finns det någon sanning i detta?

Sen nämner han också att om man har lätt för att lägga på sig fett på sidan av magen och/eller om man har mer fett/tjockare hud på ryggen jämfört med triceps så kan man ha dålig insulinkänslighet, stämmmer det här?

King Grub
2009-08-15, 17:53
Ja, det kan man mycket väl tänka sig, men jag undrar om insulinresistens och dålig insulinkänslighet verkligen är så utbrett bland unga, friska, tränande personer.

Eddie Vedder
2009-08-15, 17:54
Hej! Läste i bartolls bok the maximum muscle guide att man ska äta olika mycket kolhydrater beroende på om man har bra eller dålig insulinkänslighet, finns det någon sanning i detta?

Ja det är klokt att skära ner på kolhydratintaget om insulinkänsligheten är nedsatt. Ju sämre desto lägre skulle jag tro. Låg jag på gränsen till insulinresistens skulle jag nog försöka ligga på en närmast kolhydratfri kost.

Nu tror jag att min glukostolerans och min insulinkänslighet är bra så jag äter mycket kolhydrater trots att jag inte tror det är en särskilt hälsosam kost jag lever på egentligen.

Sen nämner han också att om man har lätt för att lägga på sig fett på sidan av magen och/eller om man har mer fett/tjockare hud på ryggen jämfört med triceps så kan man ha dålig insulinkänslighet, stämmmer det här?

Vet ej. Ger han någon djupare förklaring än hans sedvanliga "Jag har sett det på mängder av mina klienter bla bla bla"?

isterbuk
2009-08-15, 18:21
När jag tycker att jag lägger på mig fett så tycker jag oftast att det är just i ryggslutet och kärlekshandtagen som det lägger sig på först, sen buken.

Skulle vara intressant om det är annat än Bartolls egna uppfattning eller om det finns någon studie som talar för detta.

BobaFett
2009-08-15, 18:38
Här är ett citat ur hans bok:

"Nedan kommer vi att gå igenom några punkter som är tydliga tecken på dålig/nedsatt insulinkänslighet och avsluta med ett enkelt test. Om du passar in på flera av punkterna bör du följa kostprogrammen i denna bok för personer med nedsatt insulinkänslighet.

Du blir ofta trött eller dåsig och upplever svängningar i energinivån efter att ha ätit en större mängd kolhydrater /.../ Du kan även uppleva ett sug efter något sött eller energirikt ganska snart efter en måltid trots att du inte är direkt hungrig.

Din kropp har en tendens att lagra fett på sidorna av magen och ländrygg (så kallade kärlekshandtag). Om tjockleken på huden är större vid detta område än vid skulderbladen är det ett tecken på att du äter för mycket kolhydrater i förhållande till din insulinkänslighet.

Du har ganska mycket fett kring skulderbladen (tjock hud) i förhållande till mängden på armens baksida (triceps) och sidan av bröstmuskeln. Detta är en genetisk markör för din kolhydratstolerans. Har du mycket fett på skulderbladen är du mycket känslig för kolhydrater och variationer i insulinnivån. Detta är även en indikator till att du ligger i farozonen för att bli insulinresistent och utveckla diabetes".

Det står inget om hur man har kommit fram till detta.

Yeahvlen
2009-08-15, 18:41
Del ett i din text tror jag mycket väl skulle kunna vara fullt korrekt. Att skära ned på kolhydrater, oavsett vilka, vid sämre insulinkänslighet tror jag säkerligen är bra.

Men det sistnämnda har jag aningen svårare att tro på. Det är nog mer Bartolls egna uppfattning och inget som direkt "är så".

Sverker
2009-08-15, 18:53
Jag skulle satsa på att gå ned 5 eller 10 kg.
Komma igång med mer högintensitiv träning som badminton, tennis, löpning, styrketräning etc.

Lägre kroppsvikt ger högre insulinkänslighet. Omsättning av glykogendepåerna ger större insulinkänslighet.

Apos78
2009-08-15, 21:46
Det skulle vara klart intressant att få lite bakgrund till olika fettdepåer och kopplingen till insulinkänsligheten.

Eddie Vedder
2009-08-16, 05:32
Det skulle vara klart intressant att få lite bakgrund till olika fettdepåer och kopplingen till insulinkänsligheten.

Hög andel visceralt fett är i alla fal kopplat till ökad risk för insulinresistens bortom allt tvivel i stort sett. Bartolls påståenden känner jag inte till. Han väljer ju medvetet att aldrig komma med någon källa heller.

Sverker: Alla med sämre insulinkänslighet behöver integå ner i vikt, bara för ett övervikt ökar risken för att få sänkt insulinkänslighet innebär det inte att man per automatik skall gå ner i vikt om insulinkänsligheten är dålig. Är man inte fet är ju kolhydratrestriktion och viktbalans självklart tycker jag. Dvs om hälsan upplevs viktigare än vad man eventuellt tycker smakar godast och är van vid.

Sverker
2009-08-16, 06:15
Visst. Man måste se hela mäniskan.
Ett stressigt liv med konstant påslag av adrenalin är inte bra det heller. Höga halter kortisol i blodet är heller inte bra. Båda hormonerna sänker insulinkänsligheten.
En ändra kost hjälper inte grundproblemet här.

Eddie Vedder
2009-08-16, 06:22
En ändra kost hjälper inte grundproblemet här.

Frågan gäller inte om det är ett svar på det stora grundproblemet utan om det kan vara EN befogad lösning av många. Och där är svaret ja oavsett om man dessutom bör ellr inte bör minska i vikt.

Sverker
2009-08-16, 06:36
Visst. Dålig känslighet för insulin är ett stort problem.

Jag reagerade på att kosten ska styras av känsligheten istället för att angripa känsligheten först.
Finns det ingen övervikt, är man aktiv, har förmågan att koppla av, har inga inflamationer i kroppen som ligger och mal, sover som man ska osv, ska kosten ändras.

Vad man väljer är upp till var och en;)

BobaFett
2009-08-16, 08:01
Jag kan säga att jag passar in på nästan alla punkter för dålig insulinkänslighet i hans bok och jag ligger nånstans på 13 % fett. Jag brukar ha lätt för att gå upp för mycket fett vid bulk men även muskler. Om det skulle hjälpa att äta mindre kolhydrater känns för mig en enkel lösning.

BobaFett
2009-08-16, 08:04
Visst. Dålig känslighet för insulin är ett stort problem.

Jag reagerade på att kosten ska styras av känsligheten istället för att angripa känsligheten först.

Förlåt, han skriver det i boken också, tog inte med det. Han skriver att ju mindre fett man har desto bättre insulinkänslighet så man skulle eventuellt gå ner lite i vikt (om man behöver det) innan man påbörjar en muskelökningsfas.

Danny Devito
2009-08-16, 08:33
Bartoll brukar skriva en hel del tveksamma grejer. Verkar få mycket av sin kunskap från t-nation, och Chad Waterbury, m.fl...

Jag har dock inte läst hans bok, men jag har sett en massa inlägg han gjort på Body's forum, och där skriver han ofta tvärsäkra inlägg ("det är si och så") utan någon mer referens än till "sina klienter", som Vedder skrev ovan. Det tycker inte jag är särskilt förtroendeingivande, även om han och hans klienter säkert får bra resultat av hans tränings och kostupplägg.
Särskilt kosttillskottsrekommendationerna känns mycket tveksamma, där han verkar rekommendera folk att köpa kosttillskott för flera tusen, och skriver saker som "du försämrar dina träningsresultat med 70-80 procent om du inte tar de här kostillskotten runt träningspassen"...

Följer du hans bok till punkt och pricka kommer du säkert få bra resultat, det tvivlar jag inte på, men ta inte allt han skriver i boken som en hundraprocentig sanning.

Apos78
2009-08-16, 09:46
Hög andel visceralt fett är i alla fal kopplat till ökad risk för insulinresistens bortom allt tvivel i stort sett. Bartolls påståenden känner jag inte till. Han väljer ju medvetet att aldrig komma med någon källa heller.

Men då går det vägen visceralt fett=minskad insulinkänlighet, förmodligen pga inflammatoriska faktorer. Det Bartoll skriver är att den minskade insulinkänsligheten ökar risken att lagra in fett visceralt. Alltså tvärtom.

Ländrygg och skulderblad kan dock inte klassas som visceralt:). Vet han något vi (jag) inte vet....

enzodiac
2009-08-16, 10:12
Jag skulle satsa på att gå ned 5 eller 10 kg.
Komma igång med mer högintensitiv träning som badminton, tennis, löpning, styrketräning etc.

Lägre kroppsvikt ger högre insulinkänslighet. Omsättning av glykogendepåerna ger större insulinkänslighet.

Om man kör 3 helkroppspass i veckan så blir omsättningen av glykogendepåerna högre än om man kör 5 split och tränar varje muskel 1 gång hårt i veckan ? Vore ju i såna fall en till positiv sak för helkroppspass !

BobaFett
2009-08-16, 10:24
Vet ej. Ger han någon djupare förklaring än hans sedvanliga "Jag har sett det på mängder av mina klienter bla bla bla"?

...fast är inte det en grej han faktiskt kan ha observerat på sina klienter? Om han märker att alla hans klienter som han vet har dålig insulinkänslighet (med nåt slags test hos läkare) har kärlekshandtag kan man ju dra den slutsatsen.

Sen skriver han också att man kan testa på flera sätt. Ett av dem var att man skulle äta massor av kolhydrater innan man lägger sig, om man vaknade (utan väckarklocka) och flög upp ur sängen som ett skott så skulle man ha bra insulinkänslighet, om man däremot kände sig seg så har man dålig insulinkänslighet. Nu kommer jag inte ihåg i detalj vad han skrev men nåt sånt...

Frumpish
2009-08-16, 10:40
fan de verkar stå lite häftiga grejjer i boken, man kanske skulle ta å inhandla sig ett ex!

First
2009-08-17, 17:43
Vilka sätt finns det för att ta reda på om man har dålig insulinkänslighet?

Jag är alltid mycket piggare när jag skär ned på kolhydrater till max 200 gram om dagen. Då försvinner även allt sötsug.

Eddie Vedder
2009-08-17, 18:00
Vilka sätt finns det för att ta reda på om man har dålig insulinkänslighet?

Läs inlägg 5 och 18. Det är ju vad Bartoll själv föreslår i alla fall. Mer korrekt än så kan du inte få svar om du inte mäter insulinsvar med medicinska metoder.

Men då går det vägen visceralt fett=minskad insulinkänlighet, förmodligen pga inflammatoriska faktorer. Det Bartoll skriver är att den minskade insulinkänsligheten ökar risken att lagra in fett visceralt. Alltså tvärtom.

Ländrygg och skulderblad kan dock inte klassas som visceralt:). Vet han något vi (jag) inte vet....

Jag uppfattade som att du menade kopplingen mellan olika fettdepåer och olika insulinkänslighet överhuvudtaget.

...fast är inte det en grej han faktiskt kan ha observerat på sina klienter? Om han märker att alla hans klienter som han vet har dålig insulinkänslighet (med nåt slags test hos läkare) har kärlekshandtag kan man ju dra den slutsatsen.

Har han gjort något så avancerat lär han ju inte tiga om det.

z_bumbi
2009-08-17, 20:11
Om man kör 3 helkroppspass i veckan så blir omsättningen av glykogendepåerna högre än om man kör 5 split och tränar varje muskel 1 gång hårt i veckan ? Vore ju i såna fall en till positiv sak för helkroppspass !

Det beror på hur mycket du tränar varje pass, om du t ex omsätter lika mycket glykogen totalt via träningen per vecka så skulle jag köra 5-spliten då tätare träningspass brukar vara bättre. Det förutsätter iofs att man inte gör något annat träningsmässigt men har man problem av den här typen så bör/ska man göra något fysiskt varje dag och då gärna blanda styrketräning med högintensiv och lågintensiv konditionsträning.

Grahn
2009-08-18, 08:10
Är inte det en direkt rip från Poliquin, minns att han skrev typ exakt samma sak...

austria
2009-08-18, 08:19
Vad är det för kost han rekommenderar om man verkar ligga i "farozonen"?
Är det typ LCHF?

Danny Devito
2009-08-18, 08:19
Är inte det en direkt rip från Poliquin, minns att han skrev typ exakt samma sak...

Skulle inte förvåna mig...:rolleyes:

Nordström
2009-08-18, 11:24

Jo det är det, han har snott mycket av poliquin.

Guddi
2009-08-18, 21:16
Om det nu är så att Polinquin kom på testerna i fråga så tycker jag inte att det är fel att Bartoll för dem vidare. Han borde däremot givetvis hänsvisa till Polinquin om han nu inte har några studier som packar upp påståendet. Det är lite fult att ta cred för något man inte kommit på själv tycker jag.

Grahn
2009-08-19, 07:42
Om det nu är så att Polinquin kom på testerna i fråga så tycker jag inte att det är fel att Bartoll för dem vidare. Han borde däremot givetvis hänsvisa till Polinquin om han nu inte har några studier som packar upp påståendet. Det är lite fult att ta cred för något man inte kommit på själv tycker jag.

Agreed, felet ligger givetvis i att inte redovisa källa.

Tolkia
2009-08-19, 08:01
Sen skriver han också att man kan testa på flera sätt. Ett av dem var att man skulle äta massor av kolhydrater innan man lägger sig, om man vaknade (utan väckarklocka) och flög upp ur sängen som ett skott så skulle man ha bra insulinkänslighet, om man däremot kände sig seg så har man dålig insulinkänslighet. Nu kommer jag inte ihåg i detalj vad han skrev men nåt sånt...

Det här tycker jag låter som ett väldigt osäkert test. Bara den saken att vissa inte vaknar frivilligt före lunch om så en stridsvagn kör genom sovrummet, måste ju vara en avsevärd felkälla.

När det gäller var man lägger på sig fett måste man också komma ihåg att det är skillnad mellan var man lägger på sig de två kilona mellan rippad och o-rippad, och var man lägger en tio-femton kilos viktökning. Jag tycker att diskussionen kring insulinresistens har blivit neurotisk. Det är inte en farsot som urskillningslöst sveper över ung som gammal, smal som tjock, frisk som sjuk, aktiv som inaktiv, i stil med medeltidens digerdöd. Sverker skriver bra inlägg, inte minst i det att han pekar ut vikten av att angripa orsaken till problemet (öevervikt, inaktivitet, stress, endokrin dysfunktion, whatever) och inte bara försöka quick-fixa symptomen. När det gäller quick-fixandet skiljer sig ju inte kolhydraterärdödenpropagandan mycket från damtidningarnas diverse bantningskurer.

Grahn
2009-08-19, 08:11
Fast när dessa killar pratar om insulinresistens så menar de ju sällan att man är på gränsen eller förbi gränsen till diabetiker, snarare menar de icke optimal insulinrespons. Ngt som troligen alla som har annat än perfekt fettnivå kan tillskrivas på ett eller annat sätt.

Sen om jag minns Poliquins text rätt så skrev han att "lovehandles" eller fett på nedre ryggen tydde på en historia av insulinresistens inte nödvändigtvis en aktuell sådan.