handdator

Visa fullständig version : Lite småfrågor om mat.

definition
2003-08-26, 11:43
har som sagt lite småfrågor om mat..

Jag är just nu ute efter att minska fettmängden, dieta typ..
Behöver lite små tips...

1. Hur pass farligt är ägg och bacon? Tycker om det rätt mycket...
farligt menas fettsynpunkt, blir det mycket bättre om man ex torkar av baconen med papper? ca 1/2 eller 1paket bacon och 2-3 stekta ägg till.

2. Jag har provat hälsovakten lite och valde 0-nivån på aktivitet då jag inte gör något speciellt på dagarna(kontorsjobb) exklusive min träning. Den rekomenderar 1200kcal med 8kgs viktnedgång på 10veckor. Ska jag öka antalet veckor och äta mera eller försöka hålla mig till 1200kcal? exkl. min träning

3. Jag går 1h varje dag ca 5 dagar i veckan, springer ca 3-4ggr/dag, och tränar thaiboxning ca 1h intensivt. underhållsstyrketränar(?):) lite då och då, snitt kanske 1 gång veckan(helkroppspass,bara basövningar)

4. Man ska äta mycket protein till frukost sägs det men vad är enkelt att äta som är proteinrikt? Räkna inte med protein tillskott, är kokta ägg bra? bara dricka äggvita i en mixer är något jag inte kommer göra för det smakar goja....
Vad är annars bra? allbran, havrefras(sådana kuddliknande saker)......

Stämmer hälsovaktens kaloriförbrukning igentligen? om jag går en h snabbt så säger den ca 220kcal och vår silva mätare säger 340. det måste väll ändå vara den senare som stämmer?

Mvh.

King Grub
2003-08-26, 11:54
farligt menas fettsynpunkt, blir det mycket bättre om man ex torkar av baconen med papper? ca 1/2 eller 1paket bacon och 2-3 stekta ägg till.

Det är inte farligt alls. Ägg är helt suveränt, och bidrar inte till att höja kolesterolnivåerna hos en tränande och frisk individ. Mättat fett är bra för hormonnivåerna, och att undvika fett är bara dumt.

2. Jag har provat hälsovakten lite och valde 0-nivån på aktivitet då jag inte gör något speciellt på dagarna(kontorsjobb) exklusive min träning. Den rekomenderar 1200kcal med 8kgs viktnedgång på 10veckor. Ska jag öka antalet veckor och äta mera eller försöka hålla mig till 1200kcal? exkl. min träning

Inga kommentarer om hälsovakten, men 1200 kcal är vansinnigt lågt.

3. Jag går 1h varje dag ca 5 dagar i veckan, springer ca 3-4ggr/dag, och tränar thaiboxning ca 1h intensivt. underhållsstyrketränar(?) lite då och då, snitt kanske 1 gång veckan(helkroppspass,bara basövningar)

Vad var frågan? Men jag hoppas att du inte springer fyra gånger om dagen.

4. Man ska äta mycket protein till frukost sägs det men vad är enkelt att äta som är proteinrikt? Räkna inte med protein tillskott, är kokta ägg bra? bara dricka äggvita i en mixer är något jag inte kommer göra för det smakar goja....

All proteinmat passar på morgonen också. Bra mat är alltid bra mat. Är du sugen på tonfisk på morgonen, så ät det. Klockans visare behöver inte peka på något speciellt.

Vad är annars bra? allbran, havrefras(sådana kuddliknande saker)......

Det där är kolhydratmat i första hand. All-Bran är långsamt och bra, havrefras är värdelöst. Havregrynsgröt regerar. Men om du är sugen på pasta till frukost är det lika bra.

Stämmer hälsovaktens kaloriförbrukning igentligen? om jag går en h snabbt så säger den ca 220kcal och vår silva mätare säger 340. det måste väll ändå vara den senare som stämmer?

Hälsovakten suger.

z_bumbi
2003-08-26, 12:00
[QUOTE]Originally posted by definition
Jag är just nu ute efter att minska fettmängden, dieta typ..
Behöver lite små tips...

Ska du minska fettmängden ska du kanske inte äta bacon alls ? Ägg är ju i alla fall bra fettförelning i så det kan du kanske behålla men välj t ex skinka istället för bacon.

Hur kan du räkna bort din träning ? Din förbränning ändras ju även när du sittet still pga all träning.
Hälsovakten ger ju bara ett humm om vad du behöver få i dig och det bästa är att räkna själv.

3. Jag går 1h varje dag ca 5 dagar i veckan, springer ca 3-4ggr/dag, och tränar thaiboxning ca 1h intensivt. underhållsstyrketränar(?):) lite då och då, snitt kanske 1 gång veckan(helkroppspass,bara basövningar)

Mycket träning.. mer går inte att säga utom kanske att jag skulle styrketräna två gånger per vecka och skicka någon/några morgonpromenad men det är vad jag tycker utan att ha en aning om vad du gjort tidigare osv.

Ägg, biff, skinka, kyckling, tonfisk, lax, makrill, bönor, linser osv osv.

Ingen av dem stämmer, det är omöjligt att med de två redskapen säga exakt hur mycket du bränner vid en viss aktivitet.

definition
2003-08-26, 12:29
Tack för bra svar båda två.
Och det var fel, det skulle varken vara en fråga nr3 och det är 3-4ggr/vecka och inte dag :angel:

Lägger hälsovakten lite åt sidan isåfall, verkade ändå inget speciellt bra. Kanske ska ändra nivån på aktivitet som z_bumbi sa.

Fan jag som trodde havrefras var minst lika bra som allbran, bra % kostfiber,mindre fett osv. där ser man :)
Får byta till allbran isåfall.
Gröt äter jag ibland, men vad kan man ha till gröt för att få protein som är gott till gröt alltså..
Kokt ägg är väll det enda isåfall?.

Berry
2003-08-26, 12:58
Originally posted by definition

Gröt äter jag ibland, men vad kan man ha till gröt för att få protein som är gott till gröt alltså..
Kokt ägg är väll det enda isåfall?.

Knappast det enda. Men aminosyreprofilen i ägg kompletterar havre mycket bra!

King Grub
2003-08-26, 13:43

En burk Valio Grynost blandad med vaniljyoghurt. 40 gram protein. :hbang:

Berry
2003-08-26, 13:50
Originally posted by King Grub

En burk Valio Grynost blandad med vaniljyoghurt. 40 gram protein. :hbang:

Provade det där med Arlas Keso och Vaniljyoghurt, eftersom jag älskar vanilj. Tyvärr tyckte jag inte det smakade nått vidare :(