Visa fullständig version : Bodybuilding är en sund sport?
Lasse Kongo
2009-08-15, 14:33
Köpte faktiskt aftonbladet idag och läste detta: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5646622.ab
Är ju en bild i tidningen, ganska onödigt att sudda ansiktet liksom, svårt att se, jag blev lite chockad, inte att han dopat sig men att han torskat.
Tycker inte minsta synd om honom, vad tycker ni?
Inget namn i tråden, köp tidningen om ni inte vet vem det är redan, men skriv det inte här, lite respekt bör man visa.
Men, va tycker ni om att dessa stora kända bb torskar?
Nej, det är inte en sund sport. Få idrotter är nog det på elitnivå förövrigt, men givetvis tillhör säkerligen bodybuilding dom absolut mest osunda.
Nu vet jag inte hur dom tog fast Mr. X, men om det gick till ungefär som när dom plockade den där snubben vid korvmojen i Sthlm för en tid sedan så tycker jag att det är ett väldigt tveksamt agerande.
Lagarna som rör AAS och droger har redan diskuterats till leda så det utelämnar jag.
Godfella
2009-08-15, 14:55
Säger som han själv sa, i andra länder hade han varit hissad till skyarna och landet hade varit stolt över honom.
Det han gör med sin kropp står han väl för själv, och egentligen ska alla andra skita i det. Kul för honom nu när alla ni som är så antidoping och tjatar om det precis hela tiden, om hur fel det är, och bla bla bla när alla andra i sporten ändå gör det. Snälla, om du ska visa respekt för honom så skulle du gett fan i starta den här tråden, för alla vet redan vem personen i artikeln är.
Lasse Kongo
2009-08-15, 14:56
Nej, det är inte en sund sport. Få idrotter är nog det på elitnivå förövrigt, men givetvis tillhör säkerligen bodybuilding dom absolut mest osunda.
Nu vet jag inte hur dom tog fast Mr. X, men om det gick till ungefär som när dom plockade den där snubben vid korvmojen i Sthlm för en tid sedan så tycker jag att det är ett väldigt tveksamt agerande.
Lagarna som rör AAS och droger har redan diskuterats till leda så det utelämnar jag.
Majoritet av alla idrotter på elitnivå är kanske inte sunda, men betydligt sundare än BB.
"Tomas Ivering, vice ordförande i Svenska Kroppskulturförbundet som organiserar tävlande i bodybuilding och fitness, säger:
– Vi är emot all dopning och han får inte lov att delta i våra tävlingar. Det är tråkigt när sådant här sker då det bekräftar fördomarna om våra sporter. Det finns många som sköter sig."
...
Säger som han själv sa, i andra länder hade han varit hissad till skyarna och landet hade varit stolt över honom.
Det han gör med sin kropp står han väl för själv, och egentligen ska alla andra skita i det. Kul för honom nu när alla ni som är så antidoping och tjatar om det precis hela tiden, om hur fel det är, och bla bla bla när alla andra i sporten ändå gör det. Snälla, om du ska visa respekt för honom så skulle du gett fan i starta den här tråden, för alla vet redan vem personen i artikeln är.
I vilket land blir en bodybuilder som dopar sig hissad till skyarna? Jag bryr mig inte vad nötterna gör med sina kroppar det får dom stå för själva. Dock tycker jag att doping är ett sorts fusk som inte borde finnas inom sporter eller idrotter även fast jag själv inte klassar bodybuilding som en sport. Och att alla gör det gör det inte bättre.
Lasse Kongo
2009-08-15, 14:59
Jag visste inte det, så det var en stor nyhet för mig.
Svårt att ha respekt för ngn som fuskar och är kriminell, dock onödigt att skriva namnet tänkte jag.
"Tomas Ivering, vice ordförande i Svenska Kroppskulturförbundet som organiserar tävlande i bodybuilding och fitness, säger:
– Vi är emot all dopning och han får inte lov att delta i våra tävlingar. Det är tråkigt när sådant här sker då det bekräftar fördomarna om våra sporter. Det finns många som sköter sig."
...
Han måste ju sitta o garva efter han sagt något sådant.
King Grub
2009-08-15, 15:01
Är det fusk när alla andra gör det? Och när det krävs för att uppnå fysiken som är ett måste för att kunna vara med? Knappast fusk när alla gör det, alla vet att alla gör det, och alla är medvetna om vad som krävs och accepterar risker med biverkningar.
Tråkigare när det handlar om lägre nivåer, men proffsnivå är en sak för sig. Den är varken hälsosam på något plan eller uppnåelig utan otroliga mängder "fusk".
Majoritet av alla idrotter på elitnivå är kanske inte sunda, men betydligt sundare än BB.
Det var väl precis det jag sa?
...
Sköter sig så tillvida att de inte åker fast.;)
Lasse Kongo
2009-08-15, 15:04
? Vi är emot all dopning och han får inte lov att delta i våra tävlingar. Det är tråkigt när sådant här sker då det bekräftar fördomarna om våra sporter. Det finns många som sköter sig."
...
Ett fåtal sköter sig, känner ett par själv, men på lite högre nivå finns det inte många, känner ett antal själv.
Förr eller senare ringer klockan hos de flesta, biverkningar, familj/barn eller problem med polisisen, dock ringde tydligen inte klockan alls hos mannen i artikeln vilket fan är tragisk för han men mest familjen.
0 respekt mot sin egen familj?
Jag håller med grub faktiskt.
Dessutom är det helt upp till personen ifråga om han vill sabba sin kropp. Han säger att han inte tycker att det är snyggt, eller roligt att bli glodd på på stan, men han tar det för att han vill bli bäst. Låt honom, tycker jag. Han skadar bara sig själv.
Vad har SKKF med något att göra, förövrigt?
Lasse Kongo
2009-08-15, 15:06
Är det fusk när alla andra gör det? Och när det krävs för att uppnå fysiken som är ett måste för att kunna vara med? Knappast fusk när alla gör det, alla vet att alla gör det, och alla är medvetna om vad som krävs och accepterar risker med biverkningar.
Tråkigare när det handlar om lägre nivåer, men proffsnivå är en sak för sig. Den är varken hälsosam på något plan eller uppnåelig utan otroliga mängder "fusk".
Polisen verkar ha en annan åsikt än dig...
Har polisen sagt att han fuskar? :confused:
Klenmenren
2009-08-15, 15:08
"– Alla som tävlar på professionell nivå inom den här sporten dopar sig. Men så är det i alla idrotter, säger han till Aftonbladet."
Första meningen behöver ju ingen kommentar direkt. Men är det bara jag eller har alla preppare/missbrukare samma mentalitet som den här snubben. ALLA gör det, varför inte jag, liksom rättfärdigar deras missbruk. Proffsbyggning är en sak men man kan då nå internationell framgång i flera idrotter utan doping, friidrott, bollsporter, styrkelyft (inte "proffsförbunden" då)... Man blir ju less eftersom "folk"/motionärer/"gymmande tonåringar" som läser på forum etc. tar efter och får för sig att det inte ens är lönt att träna på gym 4 ggr i veckan utan att dopa sig. Det är ju en tragisk mentalitet måste jag säga...
Lasse Kongo
2009-08-15, 15:09
Har polisen sagt att han fuskar? :confused:
Säkert ngn polis som sagt det ;]
King Grub
2009-08-15, 15:09
Polisen sysslar inte med fuskande idrottsmän. Inte pga "fusket".
Säkert ngn polis som sagt det ;]
Du var 12, eller hur var det?
Lasse Kongo
2009-08-15, 15:10
Polisen sysslar inte med fuskande idrottsmän. Inte pga "fusket".
Jorå, indirekt äre väl ändå pga fusket ;]
Lasse Kongo
2009-08-15, 15:11
Du var 12, eller hur var det?
Fyller 12 i dec, kommer du på kalaset?
Jorå, indirekt äre väl ändå pga fusket ;]
Skojar du med oss? Polisen skiter väl fullständigt i röda listan, substanser som omfattas av dopinglagen är dom intresserade av.
Fyller 12 i dec, kommer du på kalaset?
Nej.
King Grub
2009-08-15, 15:13
På vilket sätt fuskar en proffsbyggare som dopar sig? Är inte fusk inom idrott att skaffa sig fördelar gentemot medtävlare på otillåtet sätt? Men om medtävlarna till 100% dopar sig? Om proffsbyggaren i fråga låter bli att dopa sig, gör han ju bara dumt åt sig själv och gör så att han kommer sist. Det är inte att fuska att göra som alla andra gör. Det är att tävla på lika villkor.
Rooobiin
2009-08-15, 15:17
På vilket sätt fuskar en proffsbyggare som dopar sig? Är inte fusk inom idrott att skaffa sig fördelar gentemot medtävlare på otillåtet sätt? Men om medtävlarna till 100% dopar sig? Om proffsbyggaren i fråga låter bli att dopa sig, gör han ju bara dumt åt sig själv och gör så att han kommer sist. Det är inte att fuska att göra som alla andra gör. Det är att tävla på lika villkor.
Väldigt bra formulerat och skrivet.
Lasse Kongo? Du beter dig som en barnunge när du formulerar dig.
Jag skulle vilja säga att man fuskar när man byter mot de regler som finns. Finns det regler som förbjuder doping så fuskar man om man brukar dopingpreparat.
Lasse Kongo
2009-08-15, 15:19
Du har rätt i det du skriver, bara så sjukt att det faktiskt är så, att man tänker så, men ändå sjukt med tanke på vad och hur mycket de stoppar i sig.
LillSkalman
2009-08-15, 15:22
Har man barn och familj är det fan inte "bara sig själv han skadar"... Den insikten har väl åtminstone alla över 30 här på forumet? Likväl är det hans beslut och inget jag tänker klanka ner på, gillar killen generellt och hejjar på honom.
PO!
Håller med delvis, men jag tycker att när alla dopar sig inom idrotten så tävlar inte alla på lika villkor. Den som tål mest, tar mest och vågar satsa mest hälsa på det har en klar fördel mot den som bara tar en nybörjarkur eller något. Det är liksom inte bara en själv som står för resultaten längre.
Men jag tycker att de klart ska få dopa sig inom bodybuildingen ändå.
Lasse Kongo
2009-08-15, 15:23
Väldigt bra formulerat och skrivet.
Lasse Kongo? Du beter dig som en barnunge när du formulerar dig.
Är det så hemskt farligt då?
Jag har mer erfarenhet än de flesta här om sporten och upplevt mycket och kan idag inte riktigt med fjantar som försvarar skiten, speciellt internetkrigare som tp gör bara att man inte ens orkar vara seriös.
Lasse Kongo
2009-08-15, 15:25
Har man barn och familj är det fan inte "bara sig själv han skadar"... Den insikten har väl åtminstone alla över 30 här på forumet? Likväl är det hans beslut och inget jag tänker klanka ner på, gillar killen generellt och hejjar på honom.
PO!
Ja lite som jag tänker, dock tycker jag inte synd om han utan ger man sig in i leken...
Är det så hemskt farligt då?
Jag har mer erfarenhet än de flesta här om sporten och upplevt mycket och kan idag inte riktigt med fjantar som försvarar skiten, speciellt internetkrigare som tp gör bara att man inte ens orkar vara seriös.
Du verkar onekligen fruktansvärt insatt i lite allt möjligt iom att du tror att polisen jagar idrottsmän som använder, av idrotten, dopingklassade substanser?
Så, du började denna tråden med den ytterst seriösa frågeställningen: "Bodybuilding är en sund sport?" och sedan kom jag och förstörde det för dig? My bad.
Civilrätt
2009-08-15, 15:34
Klart det inte är synd om mannen, han har gjort ett val.
Och sedan rörande själva preparaten, vilka tillverkare/säljer dom? skapar det i sig annan kriminalitet?
Jag skulle vilja säga att man fuskar när man byter mot de regler som finns. Finns det regler som förbjuder doping så fuskar man om man brukar dopingpreparat.
Men snälla... Nej han fuskar inte.. skilj på lagar och regler...
Det finns lagar som inte tillåter bruk. Det finns inga regler som tas i bruk mot det i sporten han tävlar i.
För övrigt vet väl alla att ifbb pro bb inte är halsosamt. Korkad tråd...
Det finns lagar som inte tillåter bruk. Det finns inga regler som tas i bruk mot det i sporten han tävlar i.
För övrigt är vet väl alla att ifbb pro bb inte är halsosamt. Korkad tråd...
Fast... Det finns regler, även om dom sällan följs upp med några tester.
Ignatius72
2009-08-15, 15:38
.
Vari ligger det tveksamma? Att de ser någon som ser misstänkt ut och agerar? Om polizeien ser någon som ser ut att förbereda ett rån, rör sig på ett klassiskt påtänt sätt så vore väl det ytterst märkligt om de inte tar tag i det. Nu såg de en misstänkt anabola kille och de hade ju uppenbarligen rätt.
Hur tycker du de ska göra? Ringa och fråga först om det är ok?
Jag är snäll och jag vet vad skillnaden mellan en lag och en regel är. Menar du det inte finns några regler som förbjuder doping inom byggning?
Fast... Det finns regler, även om dom sällan följs upp med några tester.
Ja?
Därför skrev jag "det finns inga regler som tas i bruk"
Dom har en regelbok för att det ska se bra ut på ytan/ för allmänheten
Det enda dom ibland testar mot på riktigt är vatskesrivande.
Vari ligger det tveksamma? Att de ser någon som ser misstänkt ut och agerar? Om polizeien ser någon som ser ut att förbereda ett rån, rör sig på ett klassiskt påtänt sätt så vore väl det ytterst märkligt om de inte tar tag i det. Nu såg de en misstänkt anabola kille och de hade ju uppenbarligen rätt.
Hur tycker du de ska göra? Ringa och fråga först om det är ok?
Jag sa att det var tveksamt. Ska alla kids på stan kunna haffas och genomsökas för olagligt nedladdad musik utan att någon egentlig misstanke föreligger, mer än att dom är just ungdomar som är överrepresenterade vad det gäller brott mot upphovsrättslagen?
Gött som fan att han fortfarande ska tävla iaf.
Arf Pingvin
2009-08-15, 15:47
– Alla som tävlar på professionell nivå inom den här sporten dopar sig. Men så är det i alla idrotter, säger han till Aftonbladet.
Det är väl talande för mentaliteten att de intalat sig att man måste dopa sig för att kunna vara konkurrenskraftig i idrott och använder det för att rättfärdiga sitt eget användande, fast de är INTE idrottsmän. Det är en skönhetstävling. Men jag håller med Grub att det inte är fusk det de håller på med, men det är kriminellt i vårt land vilket leder till följande.
– Du kan åka till vilket annat land som helst och de skulle vara stolta över en kille som mig. Jag har satt upp ett mål och det är att bli bäst i världen. Nu verkar det som att jag blir tvungen att flytta utomlands. Det här är ju löjligt.
Så flytta utomlands. Vad är problemet? Satsar man så extremt mycket på sin "sport" är det väl inte ens något att fundera på. Det är många seriösa idrottare som flyttar utomlands för att träna. Inte för att dopa sig utan för att träningsmöjligheterna kan vara bättre. Om deras sport kräver att man flyttar utomlands... Gör det då.
Ignatius72
2009-08-15, 15:47
Jag sa att det var tveksamt. Ska alla kids på stan kunna haffas och genomsökas för olagligt nedladdad musik utan att någon egentlig misstanke föreligger, mer än att dom är just ungdomar som är överrepresenterade vad det gäller brott mot upphovsrättslagen?
Du missar det uppenbara, misstanke förelåg.
Ja?
Därför skrev jag "det finns inga regler som tas i bruk"
Dom har en regelbok för att det ska se bra ut på ytan/ för allmänheten
Det enda dom ibland testar mot på riktigt är vatskesrivande.
Alltså, om man väljer att definiera "fusk" som att man bryter mot dom för sporten uppsatta reglerna så fuskar man per definition oavsett hur många tester som utförs. Och jo, dom har testat för annat än vätskedrivande.
Du missar det uppenbara, misstanke förelåg.
Han ingår i en grupp som är överrepresenterade vad det gäller dopingbrott, jag ställer mig tveksam till om det ska vara nog för att bli frihetsberövad (ok, det lät småghey, men..).
Som sagt, tycker du att alla med öronsnäckor (eller random ungdom utan) ska kroppsvisiteras? Det har ofta gett högre böter än dopingbrott för privat bruk.
Jacksatan
2009-08-15, 15:54
De har ju inte tagit in honom för att han har stora traps, utan för att han försett halva GBG med godis i åratal. Ska man hissa en sådan till skyarna?
De har ju inte tagit in honom för att han har stora traps, utan för att han försett halva GBG med godis i åratal. Ska man hissa en sådan till skyarna?
Isåfall har jag inga problem med att han togs fast. Dålig timing från polisens sida dock, när han nu bara togs med vad han själv använder.
Alltså, om man väljer att definiera "fusk" som att man bryter mot dom för sporten uppsatta reglerna så fuskar man per definition oavsett hur många tester som utförs. Och jo, dom har testat för annat än vätskedrivande.
Per defenition ja.... Men som sagt dom tillämpar inga tester för aas (ok kanske 1990 ars mr o eller när det nu var)
alla använder i den organisationen på den nivån det är inte någon som tävlar där som anser att någon annan fuskar. Gillar du det inte kan du tävla i någon annan org
erikkarlsson
2009-08-15, 16:12
Detta är anledningen till varför jag inte, som många andra unga "gymmande" har olika bb stjärnor som idoler.
Det leder ju fel signaler till unga tränande, många vill se ut som dem men de förstår snart att det inte är möjligt utan att man dopar sig.
Det ger en så jäkla skev bild, om alla hade varit rena hade folk haft rimliga mål och drömmar.
Per defenition ja.... Men som sagt dom tillämpar inga tester för aas (ok kanske 1990 ars mr o eller när det nu var)
alla använder i den organisationen på den nivån det är inte någon som tävlar där som anser att någon annan fuskar. Gillar du det inte kan du tävla i någon annan org
Nu handlade det ju om vad Frantic tyckte var fusk, inte vad Cutler, Heath eller Greene tycker.
Nu handlade det ju om vad Frantic tyckte var fusk, inte vad Cutler, Heath eller Greene tycker.
vad Cutler, Heath och de andra som tävlar anser är det enda som har betydelse för vad som är fusk eftersom det bara är dom som blir beröra av eventuellt fusk. Frantik deltar ju inte i tävlingen
Ignatius72
2009-08-15, 16:46
Isåfall har jag inga problem med att han togs fast. .
Din inställning verkar vara att man ska få dopa sig, i synnerhet om man tävlar. Varför skulle du då tycka att det var ok att han åkte fast för att han sålde till andra? Om folk ska dopa sig så måste någon sälja.
Din inställning verkar vara att man ska få dopa sig, i synnerhet om man tävlar. Varför skulle du då tycka att det var ok att han åkte fast för att han sålde till andra? Om folk ska dopa sig så måste någon sälja.
Nu har du duckat en direkt fråga två gånger, vad får dig att tro att jag tänker svara på dina?
pro BB tungvikt = doping.
har alltid varit så. trots att majotiteten som gymmar idag inte går till gymmet för att bygga sin kropp utan mest för att det är modernt alternativt ur hälsoaspekterna.
hälsobiten existerar inte i BB. då det kräver både mediciner och andra tveksamma metoder för att bli hårdast. allt från dest-vatten, glycerol, amfetamin osv är metoder som faktiskt existerar.
så självfallet är det inte sunt. tror någon verkligen att största och hårdaste killen är den sundaste? har han ätit sina grönsaker, vitaminer och varit försiktig med sin kropp?
nä. det finns ju inte på kartan. han har slitit som fan med kroppen, käkat som en häst. i många fall tagit till mediciner för att uppnå sitt resultat.
har människor verkligen blivit dummare sen internet blommade upp? eller de samlas bara här på nätet? är det rent utav "vår" generation som missat halva verkligheten p.g.a den nya samhällsbilden vi skolats i?
människans evolution har inte ändrats en promille de senaste 15 åren. tänk på det.
Man borde göra de lagligt inom BB. Tror kontrollen blir bättre och doping bland unga minskar.
vad Cutler, Heath och de andra som tävlar anser är det enda som har betydelse för vad som är fusk eftersom det bara är dom som blir beröra av eventuellt fusk. Frantik deltar ju inte i tävlingen
Det är nog sällan dom aktiva deltagarna styr regelboken. Jag förstår att man kan definiera det som fusk när det strider mot regelverket, samtidigt som jag är väl medveten om att alla pysslar med det. Jag vet knappt ens vad det är vi pratar om längre, och det här var mitt sista inlägg om saken.
Ignatius72
2009-08-15, 17:06
Nu har du duckat en direkt fråga två gånger, vad får dig att tro att jag tänker svara på dina?
sorry, om misstanke föreligger så ska man behandla nedladdning som med allting annat. Nu är jag inte så insatt i den frågan, men brukar man inte försöka klämma åt dem som lägger ut musiken/filmerna?
Det är nog sällan dom aktiva deltagarna styr regelboken. Jag förstår att man kan definiera det som fusk när det strider mot regelverket, samtidigt som jag är väl medveten om att alla pysslar med det. Jag vet knappt ens vad det är vi pratar om längre, och det här var mitt sista inlägg om saken.
Som sagt regelverket dom har satt upp är enbart där som en fasad för att få sporten att se bättre ut från utsidan. Att ha med den i disskussionen som argument är enbart korkat i min åsikt.
drakfelt
2009-08-15, 18:26
men nu är du allt lite väl insnöad på "misstanke föreligger", givetvis kan man inte bara gripa första bästa grova kille på stan för att misstanke om steroidmissbruk föreligger
jag tippar på att polisen redan innan visste mycket väl vem personen i fråga är och det var därför misstanke förelåg, inte pga att hans kroppshydda var "abnormalt stor".
sorry, om misstanke föreligger så ska man behandla nedladdning som med allting annat. Nu är jag inte så insatt i den frågan, men brukar man inte försöka klämma åt dem som lägger ut musiken/filmerna?
Det är några få personer som har satts dit dom senaste 5år, samtidigt som att man räknar med att ca. 1 miljon fildelar regelbundet i Sverige. Och, jag kan lova dig, att det rör sig inte om personer dom har sett med öronsnäckor på stan och visiterat.
men nu är du allt lite väl insnöad på "misstanke föreligger", givetvis kan man inte bara gripa första bästa grova kille på stan för att misstanke om steroidmissbruk föreligger
jag tippar på att polisen redan innan visste mycket väl vem personen i fråga är och det var därför misstanke förelåg, inte pga att hans kroppshydda var "abnormalt stor".
Det har man gjort tidigare, personer som varit klart mindre dessutom, och agerandet har i efterhand fått stöd av polisstyrelsen. Och Ignatius då. Jag sa OM det var så så tycker jag att det är en tveksam metod, inte att det VAR så det hade gått till.
*harkel* din jämförelse bröt just andra benet också.
Hur många når den storleken au naturel?
*harkel* din jämförelse bröt just andra benet också.
Hur många når den storleken au naturel?
Hur kan den göra det, när jag inte tycker det föreligger någon "giltig"/egentlig, eller vad fan du vill kalla det, misstanke om dopingbrott bara för att en viss person har mer muskler än normalt? Jag skrev efter det fetstilta "mer än att dom är just ungdomar", alltså motsvarigheten till att ha mer muskler än normalt. Hade jag däremot haft samma tankesätt som polisen verkar ha, så hade det gjort det. Det är fortfarande ingen som har svarat på frågan, förövrigt. Ingatius sket i det 2ggr, bad sedan om ursäkt, och ställde istället en motfråga?
Person X är en av världens största människor, så det är givetvis inte det bästa exemplet, men det har som sagt plockats folk på det sättet jag beskrivit som har varit klart mindre och pissat negativt.
Nu är det ju så att dopinglagen inte är skapad för att jaga de kanske tvåhundra som tävlar i sånt i Sverige. Men de innefattas ju onekligen av den.
Fortfarande är problemet att inom andra idrotter finns det ett helt annat tänkande kring dopingen, vilket byggarna har svårt att acceptera.
I min värld skulle kroppsbyggningen vara en idrott inom RF, omfattas av RF:s regelverk och få resurser därefter. Vi skulle hålla efter amatörbyggningen och låta proffsen sköta sitt - ungefär som att vi aldrig kommer kunna köra Nascar i Sverige. Och vi skulle inte riskera i lika hög grad att vårt problem spiller över på andra idrotter
Hur kan den göra det, när jag inte tycker det föreligger någon "giltig"/egentlig, eller vad fan du vill kalla det, misstanke om dopingbrott bara för att en viss person har mer muskler än normalt? <snip>
Nyckelorden här är "mer än normalt".
+ 1
Mer än normalt når du ren, men byggareliten är ganska mkt mer än normalt..
frambogir
2009-08-15, 19:31
It is neither sunt nor a sport.
Svenska byggare får flytta utomlands helt enkelt (som att prispengarna är vãrt det).
Kul proffsbyggningen blir för publiken utan prep , folk vill ju se freaks på scen.
Sedan förstår jag inte varför de väntat tills nu med MrX.
Rädd att han skall göra bra ifån sig i de amerikanska tävlingarna??
Skall ingen svensk någonsin få hävda sig i MrO? ;)
Pudzianovski
2009-08-15, 19:44
Kul proffsbyggningen blir för publiken utan prep , folk vill ju se freaks på scen.
Vill "folk" det?
sluta jämföra med fildelning...
man får inte gyno, jättefinnar och små pungkulor av dela ämpähträh på intärnääät
Vill "folk" det?
Amerikanskt folk o deras stora andel gay-publik, ja.
Pudzianovski
2009-08-15, 19:59
Amerikanskt folk o deras stora andel gay-publik, ja.
Jag undrar om det stämmer egentligen. Tror det är en liten del som vill det. Många vill ju t.ex. se mindre mer symmetriska byggare. Men men..jag har ingen koll direkt.
Ignatius72
2009-08-15, 20:05
Det är några få personer som har satts dit dom senaste 5år, samtidigt som att man räknar med att ca. 1 miljon fildelar regelbundet i Sverige. Och, jag kan lova dig, att det rör sig inte om personer dom har sett med öronsnäckor på stan och visiterat.
Olika brott krävfa olika tillvägagångssätt av polisen. Är det så enkelt, som man gjorde på razzian, dvs att knalla in på gymmet och plocka de största killarna och tjejerna och gå därifrån med strålade resultat så är det en bra metod.
Det är fortfarande ingen som har svarat på frågan, förövrigt. Ingatius sket i det 2ggr, bad sedan om ursäkt, och ställde istället en motfråga?
.
Jag bad om ursäkt för att jag missade att det var en fråga. Jag ser fortfarande inte relevansen men jag har svarat. Motfrågan var ingen direkt motfråga utan mer ett bevis på min okunskap i frågan.
Kan du nu svara på det jag undrade innan, dvs hur du kan tycka det är bra att han åker dit för att han säljer. Det blir lite ologiskt.
Jag undrar om det stämmer egentligen. Tror det är en liten del som vill det. Många vill ju t.ex. se mindre mer symmetriska byggare. Men men..jag har ingen koll direkt.
What straight man (who isnt involved in the "sport"/pageant in some way , making money on it with products , promotions, sponsorship etc) would pay money to go see big men hike their thongs up their buttcracks? ;)
The majority in the audience sure isnt women for this "beauty"pageant also known as Mr O.
Krokodil
2009-08-15, 20:28
BB på toppnivå är inte friskvård precis, inte ens om man avstår från prepp. Att träna så hårt som behövs, käka så kopiöst som krävs och bita ihop när det gör ont är inte nyttigt.
Fast ovanstående gäller även många "vanliga" sporter förvisso...
Håller med delvis, men jag tycker att när alla dopar sig inom idrotten så tävlar inte alla på lika villkor. Den som tål mest, tar mest och vågar satsa mest hälsa på det har en klar fördel mot den som bara tar en nybörjarkur eller något. Det är liksom inte bara en själv som står för resultaten längre.
Men jag tycker att de klart ska få dopa sig inom bodybuildingen ändå.
Egentligen tävlar man inte på lika villkor odopade heller. Den som vinner är ofta den som har bäst genetiska förutsättningar för sin idrott. På toppen är det så hårt att alla har det jävlaranamma som krävs, för att förekomma ett utbrott från jwzrd, så därför är det generna som avgör.
Den som vinner tål ofta mer och hårdare träning än konkurrenterna, har lämplig kroppsbyggnad etc. Knappast heller rättvist om man tänker efter. Men världen är inte rättvis.
Ignatius72
2009-08-15, 20:34
.
Den som vinner tål ofta mer och hårdare träning än konkurrenterna, har lämplig kroppsbyggnad etc. Knappast heller rättvist om man tänker efter. Men världen är inte rättvis.
Om alla dopar sig så kommer det inte bara handla om hur hårt man kan träna osv osv utan minst lika mycket om hur väl man svarar på medicin, hur bra läkare man har som hittar optimala läkemedel och hur stora risker man vågar ta. En tråkig utveckling.
Krokodil
2009-08-15, 20:36
nu är det ju så att dopinglagen inte är skapad för att jaga de kanske tvåhundra som tävlar i sånt i sverige. Men de innefattas ju onekligen av den.
Fortfarande är problemet att inom andra idrotter finns det ett helt annat tänkande kring dopingen, vilket byggarna har svårt att acceptera.
I min värld skulle kroppsbyggningen vara en idrott inom rf, omfattas av rf:s regelverk och få resurser därefter. Vi skulle hålla efter amatörbyggningen och låta proffsen sköta sitt - ungefär som att vi aldrig kommer kunna köra nascar i sverige. Och vi skulle inte riskera i lika hög grad att vårt problem spiller över på andra idrotter
+1!
Ja, och andra nyckelord är "unga människor" och "hörlurar". Dom är överrepresenterade vad det gäller brott mot upphovsrättslagen, kroppsvisitera dom jävlarna!
Olika brott krävfa olika tillvägagångssätt av polisen. Är det så enkelt, som man gjorde på razzian, dvs att knalla in på gymmet och plocka de största killarna och tjejerna och gå därifrån med strålade resultat så är det en bra metod.
Jag bad om ursäkt för att jag missade att det var en fråga. Jag ser fortfarande inte relevansen men jag har svarat. Motfrågan var ingen direkt motfråga utan mer ett bevis på min okunskap i frågan.
Kan du nu svara på det jag undrade innan, dvs hur du kan tycka det är bra att han åker dit för att han säljer. Det blir lite ologiskt.
Eftersom metoden är så bra på alla sätt, och utan vidare går att applicera på t.ex. det sättet jag beskriver så förstår jag inte varför det inte görs?
Jag tycker inte du svarar på frågan, det var en ja eller nej-fråga och jag såg varken eller. Du säger att man ska behandla det på samma sätt som allt annat, vilket inte säger så mycket eftersom att allt inte behandlas likadant. Som du själv även i detta inlägg säger. Så... jag förstår ingenting.
Som sagt så var det främst metoden, om den hade använts(vilket den tydligen inte hade), som jag ställde mig tveksam till. Men givetvis anser jag att man ska fokusera på att ta fast langarna istället för folk som endast använder för eget bruk, oavsett om det gäller AAS, narkotika eller vad du vill.
Om alla dopar sig så kommer det inte bara handla om hur hårt man kan träna osv osv utan minst lika mycket om hur väl man svarar på medicin, hur bra läkare man har som hittar optimala läkemedel och hur stora risker man vågar ta. En tråkig utveckling.
Men odopat handlar det ju om att olika personer istället svarar olika snabbt och på olika sätt på träning, såväl styrketräning som grenspecifik träning. Det var det jag ville komma åt. Jag håller med Grub, det är inte fusk om alla tävlande är med på villkoren. Att det är olagligt och betydligt skadligare än sporter normalt är, det är en annan femma.
Ignatius72
2009-08-15, 20:47
Men odopat handlar det ju om att olika personer istället svarar olika snabbt och på olika sätt på träning, såväl styrketräning som grenspecifik träning. Det var det jag ville komma åt. Jag håller med Grub, det är inte fusk om alla tävlande är med på villkoren. Att det är olagligt och betydligt skadligare än sporter normalt är, det är en annan femma.
Nä, fusk är det inte om alla gör det. Tävligen handlar dock då om andra saker, tex vem har bäst läkare.
Ignatius72
2009-08-15, 20:51
Ja, och andra nyckelord är "unga människor" och "hörlurar". Dom är överrepresenterade vad det gäller brott mot upphovsrättslagen, kroppsvisitera dom jävlarna!
Eftersom metoden är så bra på alla sätt, och utan vidare går att applicera på t.ex. det sättet jag beskriver så förstår jag inte varför det inte görs?
Jag tycker inte du svarar på frågan, det var en ja eller nej-fråga och jag såg varken eller. Du säger att man ska behandla det på samma sätt som allt annat, vilket inte säger så mycket eftersom att allt inte behandlas likadant. Som du själv även i detta inlägg säger. Så... jag förstår ingenting.
Som sagt så var det främst metoden, om den hade använts(vilket den tydligen inte hade), som jag ställde mig tveksam till. Men givetvis anser jag att man ska fokusera på att ta fast langarna istället för folk som endast använder för eget bruk, oavsett om det gäller AAS, narkotika eller vad du vill.
jag säger att det ska behandlas lika. Dvs om polisen har en misstanke om brott så ska de naturligtvis agera. Oavsett om det gäller upphovsrätt eller dopning. Men du förstår att det är två helt olika typer av brott?
Du menar att det är ok att använda men inte ok att sälja. Var tror du de som använder får tag på sina prylar?
Nä, fusk är det inte om alla gör det. Tävligen handlar dock då om andra saker, tex vem har bäst läkare.
Tja, den förare som vinner F1-VM behöver ju inte ens vara bland de 5 bästa egentligen, det räcker med att bara vara bra istället för bäst och ha ett bra stall som bygger en bil som presterar bra och håller, och lägger upp en bra strategi. Läkaren i BB har väl precis samma roll. Skriva ut rätt preparat i rätt doser och lägga upp ett bra medicinschema samt se till att BB'n håller, och fixa den medicinska strategin inför tävlingen.
jag säger att det ska behandlas lika. Dvs om polisen har en misstanke om brott så ska de naturligtvis agera. Oavsett om det gäller upphovsrätt eller dopning. Men du förstår att det är två helt olika typer av brott?
Du menar att det är ok att använda men inte ok att sälja. Var tror du de som använder får tag på sina prylar?
Vad jag säger är att misstanken inte är starkare att någon dopar sig för att han har lite muskler, än att en tonåring med en mp3-spelare har begått brott mot upphovsrättslagen. För tredje gången då, tycker du att det är tillräckligt för att polisen ska haffa denna kille/tjej på stan, kroppsvisitera och senare göra husrannsakan?
Jag sa att man ska fokusera på, var tror du användarna ska få tag i saker om alla langare tas bort? Det är sannolikt också det sättet man effektivast får bort saker från marknaden, och ser till att färre i slutänden inte får tag i några preparat.
Det gör väl alla sporter till viss del?
Vem har bäst tränare, den bästa taktikern, mest pengar, bäst nutrionist, bäst material osv.
Jag har svårt att förstå en del av argumenten. På proffsnivå är tävlingarna mer som wrestling än nåt annat, och det finns inte ens ett särskilt stort intresse. Kosttillskottstillverkarna vet att det är den breda massan som är målgruppen och då är flodhästarna allt mindre intressanta som affischnamn
BB är inte en sport överhuvudtaget lika lite som skönhetstävlingar för unga kvinnor är en sport, det förtar ju ändå inte BB's prestationer och hårda arbete för att nå fram.
Ignatius72
2009-08-15, 21:36
Vad jag säger är att misstanken inte är starkare att någon dopar sig för att han har lite muskler, än att en tonåring med en mp3-spelare har begått brott mot upphovsrättslagen. För tredje gången då, tycker du att det är tillräckligt för att polisen ska haffa denna kille/tjej på stan, kroppsvisitera och senare göra husrannsakan?
Jag sa att man ska fokusera på, var tror du användarna ska få tag i saker om alla langare tas bort? Det är sannolikt också det sättet man effektivast får bort saker från marknaden, och ser till att färre i slutänden inte får tag i några preparat.
Om polisen anser att misstankarna räcker för att göra en husrannsakan och en kroppsvisitering för att man kutar omkring med en mp3 så lär de väl göra det. Det vill säga ingen skillnad mot övriga brott. OM de inte handhar det på det sättet så finns det förmodligen en anledning till det. jag vet inte vilken. I en sån här fråga handlar det inte om tyckade, man måste han stöd för det juridiskt också. Min enda ståndpunkt i det är att polisen skall befrämja brottsbekämpning på det mest effektiva sättet. Om det är att kolla in biffar på gymmet (eller folk med mp3) så fine by me.
Visst, jag är inte emot att man plockar bort langarna, men jag är inte heller för att man ska dopa sig. Du verkar vara för både doping och att man tar bort langarna, en märklig position.
Låt han dopa sig, doping är ju inofficiellt tillåtet i proffsbyggning så wtf. Men jag gillar inte argumentet"alla på toppnivå i alla sportet dopar sig" det kan mycket väl vara så men så är inte alltid fallet.
Om polisen anser att misstankarna räcker för att göra en husrannsakan och en kroppsvisitering för att man kutar omkring med en mp3 så lär de väl göra det. Det vill säga ingen skillnad mot övriga brott. OM de inte handhar det på det sättet så finns det förmodligen en anledning till det. jag vet inte vilken. I en sån här fråga handlar det inte om tyckade, man måste han stöd för det juridiskt också. Min enda ståndpunkt i det är att polisen skall befrämja brottsbekämpning på det mest effektiva sättet. Om det är att kolla in biffar på gymmet (eller folk med mp3) så fine by me.
Visst, jag är inte emot att man plockar bort langarna, men jag är inte heller för att man ska dopa sig. Du verkar vara för både doping och att man tar bort langarna, en märklig position.
Ok, not fine by me.
Det är åsikter du tillskriver mig, tack för det.
Muskelbyggaren
2009-08-16, 00:15
Just i fallet med personen i artikeln förstår jag inte riktigt vad du gnäller över tp_88 - det är ju rent medicinskt uppenbart att han dopar sig. Polisen har väl snarare haft rejäl översyn genom att inte plocka honom tidigare.
Just i fallet med personen i artikeln förstår jag inte riktigt vad du gnäller över tp_88 - det är ju rent medicinskt uppenbart att han dopar sig. Polisen har väl snarare haft rejäl översyn genom att inte plocka honom tidigare.
1) Tydligen gick det inte till så i det här fallet och 2) jag har redan påtalat att det här är ett dåligt exempel eftersom det är en av världens mest muskulösa människor. Jag har pratat om agerandet generellt.
Trapper Buzz
2009-08-16, 03:15
Allt kommer tillbak, så ock stereoider.
DÅ jag började träna för drygt trettio år sen var omklädningsrummet
fullt av s k huggormar, som då kordordet löd.
Jag i min naivitet tänkte att "Fasen, vad med zoologiska
affärer det görs upp om här.. ".
Tragiskt om också den unga generationen ska skada sig för livet.
Finnar torde vara det minsta problemet med stereoidernas "bieffekter".
Heders åt polisen som gör dessa tillslag!
Ut med fusket ur gymmen!
Eddie Vedder
2009-08-16, 06:19
Den här diskussionen får mig att minnas när jag blev haffad av narkotikapolisen i en trappuppgång för att jag såg sliten ut med luvan över huvet. SLitna mjukisbrallor, huva och kropp som Iggy Pop samtidigt som jag skulle in i en korridor där en misstänkt haschlangare bodde.
Att jag var sliten pga ett nyss avklarat monsterintervallpass, att min anorektiska kropp beror på min träning och att jag skulle kolla på film med min polare (en av de 11 grannarna till langaren) var anledningen till mitt misstänkta utseende.:D
Om det var "rätt" agerat av polisen vet jag inte, men principen som tp_88 pekar på är ju densamma, dvs misstanke om brott helt baserat på utseende. I efterhand tycker jag nog polisen gjorde rätt, nog för att jag blev lite skraj men har jag inget att dölja så har jag ju inte.
bigtraps
2009-08-16, 11:17
Tar man steget ut att använda AAS så måste man ta med risken att bli testad. Hur fan kan folk gnälla på att snuten går på utseende när dom gör en razzia. Om jag vore snut och ville ha resultat skulle jag inte testa en rehabtränande pensionär eller en 17 årig kille på 190 och 70 kg. Naturligtvis så hade snuten genom spaningsarbete hyffsad koll på vilka dom skulle ta. Det här är ju också en markering från polisens sida.
enzodiac
2009-08-16, 11:21
Jag har blivit stoppad 3 ggr till fots i området där jag bor. Pga händer i fickorna, stora fickor på cargopants osv. Jag klandrar inte poliserna minsta lilla. Dom har alltid varit trevliga !
On topic: Jag tror att många byggare mår oerhört dåligt psykiskt och fysiskt på grund av missbruket dom håller på med för att kunna ligga på topp. Därför tycker jag sporten just nu är bedrövlig. Hade inte drogerna förekommit och man fokuserat på en hälsosam, snygg form istället för största möjliga monster så hade jag sett annorlunda på saken.
Låt han dopa sig, doping är ju inofficiellt tillåtet i proffsbyggning så wtf. Men jag gillar inte argumentet"alla på toppnivå i alla sportet dopar sig" det kan mycket väl vara så men så är inte alltid fallet.
Vad är det med det korrekta argumentet du inte gillar?
Polisen hittade både anabola steroider och testosteron
Wait, what? :D
Vad är det med det korrekta argumentet du inte gillar?
Det är helt fel. Dopade byggare gillar att dra alla över en kant. Att få det att låta som att alla egentligen är lika dopade som dom. Vilket är helt befängt. Visst förekommer doping i andra sporter men det går ju inte att jämföra med ifbb proffs byggning där tester inte ens förekommer.
Det var ju inte särskilt många år sedan som det var lagligt att bruka i Sverige, även droger var inte straffbart om du hade det i kroppen (men det var längre sen dock). Sverige är väl ett av få länder i världen nu, där eget bruk (både droger och AAS) är straffbart.
Det var ju inte särskilt många år sedan som det var lagligt att bruka i Sverige, även droger var inte straffbart om du hade det i kroppen (men det var längre sen dock). Sverige är väl ett av få länder i världen nu, där eget bruk (både droger och AAS) är straffbart.
Hur kan det vara lagligt att bruka något du inte kan få tag på? Fallet där du får det utskrivet att giltiga medicinska skäl lär vara täckt i vilket fall.
Coldsmith
2009-08-16, 13:19
Hur kan det vara lagligt att bruka något du inte kan få tag på? Fallet där du får det utskrivet att giltiga medicinska skäl lär vara täckt i vilket fall.
Medicin får du ha, men inte sälja. Det är helt lagligt för mig att ha kroppen full med medicin jag inte har recept på, men jag får inte sälja.
sen tycker jag det är som lustigt det folk skriver "ut med fusket ur gymmen" osv. Fusk? Fusk är det ju först när man är med i en tävling med uttalade regler. Att man gymmar innebär ju inte att man är med i en tävling? Så det kan ju omöjligen vara fusk. Fusk hit och fusk dit. Det är ju enbart fusk ifall man tävlar inom något. En 30åring som vill få större muskler tävlar ju inte inom något. OCh varför ska man bli irriterad på folk som gör det om man samtidigt sitter och förklara hur dumt det är, på vissa låter det som att man är avundsjuk fast man själv inte vill göra det. För mig är det obegripligt. Om man däremot tyckte synd om personen som förstörde kroppen hade jag haft mer försåelse.
Har aldrig begripit mig på resonemangen kring allt detta. Jag misstänker däremot att de flesta är avundsjuk på kropparna, och att de blir upprörda för att dom själva inte får till en sån kropp. Men även om dom får möjligheten att få den så skulle dom enligt utsago aldrig ta möjligheten för att det inte är nyttigt, så varför då vara avundsjuk? Gaaaaah.. blir tokig... det bara snurrar :Virro
frambogir
2009-08-16, 13:21
Eftersom det är populärt med tankevurpan "alkohol är ju fan värre än AAS lol lol", vad tycker ni om folk som är fulla när de tränar?
Coldsmith
2009-08-16, 13:23
Eftersom det är populärt med tankevurpan "alkohol är ju fan värre än AAS lol lol", vad tycker ni om folk som är fulla när de tränar?
Hur menar du? Beror väl på om dom stör mig. Sen skiter väl jag i deras promillehalt. Skulle väl fnissa lite om dom tappade vikten på tån men jag tycker inte vi ska förbjuda alkohol för det.
Raschmus
2009-08-16, 13:33
Förstår inte varför folk fortfarande skriver efter detta inlägget.
föraktar man något, vad det än gäller så kan man alltid ta avstånd från det.
AAS brukare vill ofta bra vara ifred. är AAS brukare ett stort problem i sammhället? kostar det mycket för staten?
jag personligen är mer förundrad att fotbollsmatcher med publik får fortsätta existera då det i många fall får vara 200 poliser på plats för att hålla supportrar i schack.
hade det behövts 5 poliser på en BB tävling så lovar jag att det hade varit landets sista tävling.
de silar mygg och sväljer elefanter...
Medicin får du ha, men inte sälja. Det är helt lagligt för mig att ha kroppen full med medicin jag inte har recept på, men jag får inte sälja.
Jag menade enbart att det inte är några konstigheter för min del att förbjuda något du ändå inte lagligt kan få tag på.
enzodiac
2009-08-16, 13:59
Om alla som brukar droger skulle hålla det för sig själva så skulle inte problemet vara lika stort. Nu påverkas dock många fler av det.
Byggartidningar till exempel baserar ju sitt innehåll på proffsen. Där delas tips ut på mat och träningsupplägg utan att man avslöjar den största ingrediensen i proffsens framgång...
Coldsmith
2009-08-16, 13:59
AAS brukare vill ofta bra vara ifred. är AAS brukare ett stort problem i sammhället? kostar det mycket för staten?
jag personligen är mer förundrad att fotbollsmatcher med publik får fortsätta existera då det i många fall får vara 200 poliser på plats för att hålla supportrar i schack.
hade det behövts 5 poliser på en BB tävling så lovar jag att det hade varit landets sista tävling.
Också något att tänka på.
Coldsmith
2009-08-16, 14:01
Om alla som brukar droger skulle hålla det för sig själva så skulle inte problemet vara lika stort. Nu påverkas dock många fler av det.
Byggartidningar till exempel baserar ju sitt innehåll på proffsen. Där delas tips ut på mat och träningsupplägg utan att man avslöjar den största ingrediensen i proffsens framgång...
Påverkas jag av byggarnas doping för att det står om deras kostupplägg i tidningar? hur tänker du då?
enzodiac
2009-08-16, 14:07
Påverkas jag av byggarnas doping för att det står om deras kostupplägg i tidningar? hur tänker du då?
Det kan väl du enklast svara på?
Faktum är att det finns många som gör det. Om än inte fysiskt så psykiskt. På samma sätt som små flickor påverkas av att se trådsmala modeller i alla tidningar.
Man sätter upp krav på sig själv som är omöjliga att uppnå eftersom man inte förstår att mannen eller kvinnan bakom det man läser är en ren lögn i princip.
"Ät megasuperGainer2000 så blir du som arnold!"
Långt ifrån alla utanför kolozzeum förstår vad som ligger bakom marknadsföring och enormt stora muskler. Långt ifrån alla inom kolozzeum också för den delen.
Coldsmith
2009-08-16, 14:10
Det kan väl du enklast svara på?
Faktum är att det finns många som gör det. Om än inte fysiskt så psykiskt. På samma sätt som små flickor påverkas av att se trådsmala modeller i alla tidningar.
Man sätter upp krav på sig själv som är omöjliga att uppnå eftersom man inte förstår att mannen eller kvinnan bakom det man läser är en ren lögn i princip.
"Ät megasuperGainer2000 så blir du som arnold!"
Långt ifrån alla utanför kolozzeum förstår vad som ligger bakom marknadsföring och enormt stora muskler. Långt ifrån alla inom kolozzeum också för den delen.
Du menar att fok blir dumma för att proffs tar droger? :D
Om man tror att man kommer se ut som dexter jackson för att man tar nåt obskyrt blått piller som säljs i en tidning som har 80% reklam på sidorna, då har man större problem än proffsens doping. :smash:
Men med det resonemanget så ska vi förbjuda retuschering på foton och snygga människor på bilder. Blir ju löjligt.
enzodiac
2009-08-16, 14:16
Du menar att fok blir dumma för att proffs tar droger? :D
Om man tror att man kommer se ut som dexter jackson för att man tar nåt obskyrt blått piller som säljs i en tidning som har 80% reklam på sidorna, då har man större problem än proffsens doping. :smash:
Men med det resonemanget så ska vi förbjuda retuschering på foton och snygga människor på bilder. Blir ju löjligt.
Ja jag menar att folk är dumma. Eller snarare, clueless. Det är inget nytt med att man till slut tror på sånt man blir matad med.
Ja det blir löjligt att förbjuda allting till slut. Men droger är droger och är oftast illegala att sälja. Då ska det heller inte vara lagligt att inta tycker jag. Och om nu droger inte är så farligt, varför är inte alla idrottsmän ärliga med vad dom tar då? Löjligt.
Coldsmith
2009-08-16, 14:20
Ja jag menar att folk är dumma. Eller snarare, clueless. Det är inget nytt med att man till slut tror på sånt man blir matad med.
Ja det blir löjligt att förbjuda allting till slut. Men droger är droger och är oftast illegala att sälja. Då ska det heller inte vara lagligt att inta tycker jag. Och om nu droger inte är så farligt, varför är inte alla idrottsmän ärliga med vad dom tar då? Löjligt.
För att det inte är lagligt som du säger. Gör det lagligt så blir folk mer öppen med det också.
http://www.expressen.se/debatt/1.1673000/lat-dem-dopa-sig-for-halsans-skull
Intressant debattartikel :)
Jag menade enbart att det inte är några konstigheter för min del att förbjuda något du ändå inte lagligt kan få tag på.
Ett problem som medföljer kriminalisering av eget bruk är att t.ex en missbrukare kanske inte vågar söka hjälp. Ett annat exempel kan helt enkelt vara att man har rätten att bestämma över sin egen kropp. Du kan supa och röka sönder dina organ utan problem, men du kan inte bli världsmästare i BB, eller röka en spliff med frugan på altanen utan att riskera att bli inplockad på random kontroll och bli av med körkort och eventuellt riskera karriären.
Jag tycker definitivt inte det är så solklart som det låtar iaf. Och Sverige och Norge är dom enda länderna jag kan komma på, på rak arm som har denna lagen. Finns säkert fler dock, men det är inte en vanlig lag i övriga världen.
enzodiac
2009-08-16, 14:24
För att det inte är lagligt som du säger. Gör det lagligt så blir folk mer öppen med det också.
http://www.expressen.se/debatt/1.1673000/lat-dem-dopa-sig-for-halsans-skull
Intressant debattartikel :)
Vet inte riktigt vad jag ska säga. Jag är nog inte rätt person att avgöra vad som ska vara lagligt eller inte.
Enligt mig ska alkohol och tobak vara olagligt också... :)
Martin Löwgren
2009-08-16, 14:27
Om du som helt grön nybörjare ser Ronnie Coleman säga att just detta proteinpulver byggt upp hans muskler så är det väl klart att många tror på det som inte är insatta och det är framförallt detta som jag tycker är så felaktigt med kost-tillskott och fitnessbrachen.
Om du som helt grön nybörjare ser Ronnie Coleman säga att just detta proteinpulver byggt upp hans muskler så är det väl klart att många tror på det som inte är insatta och det är framförallt detta som jag tycker är så felaktigt med kost-tillskott och fitnessbrachen.
Men är det inte muscletechs produkter som ligger bakom Cutlers massa? :naughty:
Coldsmith
2009-08-16, 14:32
Allvarligt talat, är m an så dum så måste man söka hjälp. Tror folk på vadsomhelst nuförtiden bara nån säger nåt? Snälla nån.
Och att ha snygga personer som förespråkar saker är väl inte något som bara gäller kosttillskott- och fitnessbranschen, gäller väl allt. Reklam finns överallt. Man måste inte tro på allt rakt av bara.
Tyckte att allans första inlägg var tänkvärt; övriga idrottsverige har en ganska bra inställning till doping, det är byggarna själva bör tänka över saken.
Nej om du som helt grön nybörjare går på det så har du även en garderob full av TV shop prylar som inte funkar. Och då får man fan skärpa sig.
enzodiac
2009-08-16, 14:35
Allvarligt talat, är m an så dum så måste man söka hjälp. Tror folk på vadsomhelst nuförtiden bara nån säger nåt? Snälla nån.
Och att ha snygga personer som förespråkar saker är väl inte något som bara gäller kosttillskott- och fitnessbranschen, gäller väl allt. Reklam finns överallt. Man måste inte tro på allt rakt av bara.
Du verkar vara oerhört naiv. Tror du att alla företag gör reklamer på måfå ? Nej dom marknadsför på det sätt som fungerar bäst. Dvs JA folk tror 100% rent av upp och ner på vad som skrivs i tidningar och visas på tv.
Du kanske inte gör det, men miljoner av människor gör det. Annars skulle inte tv-shop existera heller.
Coldsmith
2009-08-16, 14:47
Du verkar vara oerhört naiv. Tror du att alla företag gör reklamer på måfå ? Nej dom marknadsför på det sätt som fungerar bäst. Dvs JA folk tror 100% rent av upp och ner på vad som skrivs i tidningar och visas på tv.
Du kanske inte gör det, men miljoner av människor gör det. Annars skulle inte tv-shop existera heller.
Japp, o ch är man så dum så hjälper nog lagstiftning mot doping föga :)
bigtraps
2009-08-16, 15:11
Tyckte att allans första inlägg var tänkvärt; övriga idrottsverige har en ganska bra inställning till doping, det är byggarna själva bör tänka över saken.
Helt rätt Kjell. Det är alltid så jävla synd om byggare. Dom är baktalade, räknas inte som idrottsmän, folk förstår inte hur mycket jobb det ligger bakom.
Vill man räknas som idrottsmän så måste man börja agera som idrottsmän. För mej är BB en subkultur.
Coldsmith
2009-08-16, 15:19
Helt rätt Kjell. Det är alltid så jävla synd om byggare. Dom är baktalade, räknas inte som idrottsmän, folk förstår inte hur mycket jobb det ligger bakom.
Vill man räknas som idrottsmän så måste man börja agera som idrottsmän. För mej är BB en subkultur.
Hur agerar idrottsmän då? Och sen har vi väl inte diskuterat huruvida bodybuilders vill identifieras som idrottsmän.
Det är helt fel. Dopade byggare gillar att dra alla över en kant. Att få det att låta som att alla egentligen är lika dopade som dom. Vilket är helt befängt. Visst förekommer doping i andra sporter men det går ju inte att jämföra med ifbb proffs byggning där tester inte ens förekommer.
Är det helt fel ? HELT fel säger du? Jag säger att det är HELT rätt. Frågor på det?
Är det helt fel ? HELT fel säger du? Jag säger att det är HELT rätt. Frågor på det?
Så du tror att det finns sporter där man dopar sig lika mycket som i bodybuilding?
lol
Så du tror att det finns sporter där man dopar sig lika mycket som i bodybuilding?
lol
Nu var det ju inte riktigt det som frågan var om. Dopar sig och dopar sig lika mycket är två olika saker.
"alla på toppnivå i alla sporter dopar sig".
Det där håller jag inte alls med om; det är extemt ovanligt att svenska elitidrottare åker fast för doping.
lol
Jag dödar 1. Du dödar 10. Vi är båda mördare?
Nu var det ju inte riktigt det som frågan var om. Dopar sig och dopar sig lika mycket är två olika saker.
"alla på toppnivå i alla sporter dopar sig".
ok jag formulerade mig fel. skulle ha sagt; så du tror att lika stor del av de tävlande inom andra idrotter dopar sig som i bodybuilding?
Ignatius72
2009-08-16, 17:08
OM vi tittar på vår stora muskeltidning så nämner de inte med ett ord att alla proffsen injicerar alla tänkbara substanser så fort de kommer åt, tvärtom så låtsas de om att det endast är några få som gör det och att de minsann tar avstånd från det. För en 15-åring så kommer det inte vara självklart att de dopar sig. Sen kommer de till gymmet och träffar någon hyfsat tränat som också trycker. Det är lätt att tro att alla gör det.
Nog ingen som anser att dagens proffsbyggning är speciellt sund eller hälsosam.
Inte många som anser det vara en sport heller.
von huff
2009-08-16, 17:24
Nej det är väl knappast hälsosamt att gå omkring med en massa extrakg oavsett om det är muskler eller fett
Verbatim
2009-08-16, 18:33
Är du förvirrad?
Bullen har dock en poäng, vandaliserande fotbollssupportrar som tyvärr tillhõr den moderna fotbollskulturen orsakar mkt skada och många poliser krävs vid dessa sammandrabbningar.
Lika många krävs dock ej vid en bb-show och publiken är relativt lugnare och vandaliserar mindre.
Dock kan det förekomma en eller annan gay4pay-invit även kallat "A Photoshoot to make ends meet" te byggarna efter showerna.
Är du förvirrad?
hur så? var texten inte tydlig?
Tiny Big
2009-08-18, 23:14
Köpte faktiskt aftonbladet idag och läste detta: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5646622.ab
Alltså..... angående artikeln och den berörders comments.
-"och har också stora företag inom kosttillskottsbranschen som sponsorer."
Hur många sponsorer stannar kvar?
-"hittade polisen stora mängder anabola steroider och testosteron i ett skafferi."
Grymt ansvarsfullt och förvara något sådant i ett skafferi med två små barn hemma!
-"Det spelar väl ingen roll vad jag gör med min kropp så länge det inte drabbar någon annan."
Förutom alla de som ser upp till honom och vill bli likadana och då måste de göra likadant.... missbruka läkemedel :smash:
-"37-åringen är också kritisk mot Sveriges hårda dopinglagar."
Jag gillar inte heller de svenska lagarna.... de värsta är de som säger att man måste betala skatt. Så då skiter jag i det istället.... för det behöver man inte i Schweiz... och då kan jag göra likadant här.
Eller så kanske jag flyttar dit ;)
-"Jag har satt upp ett mål "
Tja.. har man ett mål så får man tydligen ett fripass från alla svenska lagar :laugh:
-"bäst i världen"
Bäst i världen i Sverige, men tyvärr inte mer än så. :D
och en känga åt nördarna på SKKF..... Tomas Ivering, vice ordförande
"-Det finns många som sköter sig."
Och hur i helvete vet du det? patetiska dopingtester *spy*
T
-"hittade polisen stora mängder anabola steroider och testosteron i ett skafferi."
Grymt ansvarsfullt och förvara något sådant i ett skafferi med två små barn hemma!
-"Det spelar väl ingen roll vad jag gör med min kropp så länge det inte drabbar någon annan."
Förutom alla de som ser upp till honom och vill bli likadana och då måste de göra likadant.... missbruka läkemedel :smash:
Jag gillar inte heller de svenska lagarna.... de värsta är de som säger att man måste betala skatt. Så då skiter jag i det istället.... för det behöver man inte i Schweiz... och då kan jag göra likadant här.
Tja.. har man ett mål så får man tydligen ett fripass från alla svenska lagar :laugh:
-"bäst i världen"
T
Det är ingen ide att vara spydig/högfärdig om man inte vet vad man snackar om. Detta är en person som faktiskt är seriös med det han gör. Oavsett vad man tror eller ej vet kroppsbyggare på denna nivå vad de stoppar i sig.
Hälsosamt eller inte, det finns helt enkelt de som gör detta pga pengarna de tjänar och för att de gillar det. Finns en hel del arbeten och intressen som nog är betydligt värre på sikt än bodybuilding
Sparven från Minsk
2009-08-19, 07:37
Förutom alla de som ser upp till honom och vill bli likadana och då måste de göra likadant.... missbruka läkemedel
-"bäst i världen"
T
Måste säga big LOL på allt :thumbup:
Det är ingen ide att vara spydig/högfärdig om man inte vet vad man snackar om. Detta är en person som faktiskt är seriös med det han gör. Oavsett vad man tror eller ej vet kroppsbyggare på denna nivå vad de stoppar i sig.
De vet iofs rimligtvis även att det inte är tillåtet. Jag är inte för häxjakt, men jag kan ju inte säga att jag tycker synd om den som åker fast.
De vet iofs rimligtvis även att det inte är tillåtet. Jag är inte för häxjakt, men jag kan ju inte säga att jag tycker synd om den som åker fast.
Ja men samtidigt så känns det så jäkla lustigt när man på samma sida har "Vad är det dummaste du har gjort när du supit?", "Vad skall man göra för att undvika bråk (hyfsat stort alkohol-tema)" och slutligen några sidor bak: "När skall man börja supa?" (runt 15 verkar de flesta tycka).
Jag VET att det inte är en tråd där man skall jämföra alkohol och AAS men får panik på alla som tycker det är bra att en vuxen man som tävlar i bodybuilding (med andra ord äter, sover, tränar och dopar sig) skall dömas hårt för det han gjort.
Nitrometan
2009-08-19, 09:22
Jag VET att det inte är en tråd där man skall jämföra alkohol och AAS men får panik på alla som tycker det är bra att en vuxen man som tävlar i bodybuilding (med andra ord äter, sover, tränar och dopar sig) skall dömas hårt för det han gjort.
Å andra sidan kanske det är för sin inblandning i en stor härva med smuggling och försäljning han ska dömas?
Jag vet inte för jag har inte läst nåt om fallet.
Men var det inte så att han greps i samband med ett tillslag mot en "smugglarliga"?
OM vi tittar på vår stora muskeltidning så nämner de inte med ett ord att alla proffsen injicerar alla tänkbara substanser så fort de kommer åt, tvärtom så låtsas de om att det endast är några få som gör det och att de minsann tar avstånd från det. För en 15-åring så kommer det inte vara självklart att de dopar sig. Sen kommer de till gymmet och träffar någon hyfsat tränat som också trycker. Det är lätt att tro att alla gör det.
Titta på amerikanska muskeltidningar eller läs artiklar på T-Nation. Det verkar vara ännu värre i USA med kostillskottsbranschen. Även om folk inte köper reklamen rätt upp och ner så tänker många (speciellt yngre då) "Ok den kanske inte fungerar så bra som de säger, men om Cutler använder den så måste den ju iaf vara bland det bästa jag kan ta!".
I ett tidigare sammanhang där jag umgicks bland vuxna människor var där en bodybuilder (dopad och stor som få). Han fick många frågor om träning och kost och när de sen pratade med mig enskilt så var det inte för dem uppenbart vad den viktigaste ingrediensen var för hans framgång. Detta var vuxna människor.
På mitt gym hjälper jag en kille med träning. Vi har pratat en hel del om träning, steroider och förebilder han ser upp till. Vi har några GASP-plancher på gymmet med bild på bl a Branch Warren när han kör benpress. Killen är 20 och jag fick förkalra för honom att Branch Warren inte kunde blivit så stor utan steroider. Utöver det så frågade han mig om jag trodde det fanns någon på vårt gym som tog steroider. Varpå jag kunde räknat upp några stycken som jag vet tar, men istället svarade "Ja antagligen en hel del" (vilket ju också var sant).
Nu på senare tid är där till och med flera på gymmet som frågat mig om AB-tronic fungerar? Och inte bara det, där är t om folk som tränar som har rekommenderat mig produkten! För den har gett bra resultat på dem. *gah!*
Folk har inte koll. Det är inte undantagen som går på reklamen, det är rätt många.
Titta på amerikanska muskeltidningar eller läs artiklar på T-Nation. Det verkar vara ännu värre i USA med kostillskottsbranschen. Även om folk inte köper reklamen rätt upp och ner så tänker många (speciellt yngre då) "Ok den kanske inte fungerar så bra som de säger, men om Cutler använder den så måste den ju iaf vara bland det bästa jag kan ta!".
I ett tidigare sammanhang där jag umgicks bland vuxna människor var där en bodybuilder (dopad och stor som få). Han fick många frågor om träning och kost och när de sen pratade med mig enskilt så var det inte för dem uppenbart vad den viktigaste ingrediensen var för hans framgång. Detta var vuxna människor.
På mitt gym hjälper jag en kille med träning. Vi har pratat en hel del om träning, steroider och förebilder han ser upp till. Vi har några GASP-plancher på gymmet med bild på bl a Branch Warren när han kör benpress. Killen är 20 och jag fick förkalra för honom att Branch Warren inte kunde blivit så stor utan steroider. Utöver det så frågade han mig om jag trodde det fanns någon på vårt gym som tog steroider. Varpå jag kunde räknat upp några stycken som jag vet tar, men istället svarade "Ja antagligen en hel del" (vilket ju också var sant).
Nu på senare tid är där till och med flera på gymmet som frågat mig om AB-tronic fungerar? Och inte bara det, där är t om folk som tränar som har rekommenderat mig produkten! För den har gett bra resultat på dem. *gah!*
Folk har inte koll. Det är inte undantagen som går på reklamen, det är rätt många.
Ganska bra skrivet.
Å andra sidan kanske det är för sin inblandning i en stor härva med smuggling och försäljning han ska dömas?
Jag vet inte för jag har inte läst nåt om fallet.
Men var det inte så att han greps i samband med ett tillslag mot en "smugglarliga"?
Enligt vad som har rapporterats i media så rör det sig om att dom har hittat 1900 enheter (1 enhet = 5mg, oavsett steroid), att han har testat positivt för ett antal substanser samt att man hade hittat tramadol och något lugnande, men han hade tydligen recept till båda. Han säger att det är vad han gör av med på en månad ungefär, vilket låter rimligt.
Nitrometan
2009-08-19, 11:49
Enligt vad som har rapporterats i media så rör det sig om att dom har hittat 1900 enheter (1 enhet = 5mg, oavsett steroid), att han har testat positivt för ett antal substanser samt att man hade hittat tramadol och något lugnande, men han hade tydligen recept till båda. Han säger att det är vad han gör av med på en månad ungefär, vilket låter rimligt.
Jo, då verkar det väl hyfsat smart att inte ha lagret hemma.
Grep de honom på gymmet?
Eller var det nån särskild misstanke?
Jag hade för mig att det var i samband med ett annat stort tillslag, men det kan ju ha varit nåt spår i ett annat tillslag som ledde till vissa gym.
Jag har inte tolkat det så iaf, men jag kan ha missat någon artikel. Kvinnan som åkte dit är misstänkte för försäljning, och en till person tror jag som togs med adresserade paket med steroider. Resten tror jag bara är misstänkta för innehav avsett för eget bruk, men jag kan ju ha fel som sagt.
Nitrometan
2009-08-19, 12:00
Ja, att tolka tidningsartiklar är inte lätt.
Spelar inte så stor roll iaf.
Han lär väl åka dit för innehav då. Kan ta sin tid innan det blir rättegång.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.