Logga in

Visa fullständig version : vilodag under deff?

lalle
2009-08-15, 09:22
Jag håller på att försöka få bort massa fett på kroppen så jag är ute å går varje dag. 1.5 timme om dagen ungefär.

Så nu tänkte jag.. ska jag även skjuta in vilodagar nu när jag deffar?
Eller är det lika bra att gå alla dagar i veckan?

Gå alla dagar eller 1 vilodag? Kanske 2 vilodagar? Eller vad är bäst

King Grub
2009-08-15, 09:55
Promenader är inget som sliter på kroppen så man måste vila från dom, om du inte känner att du absolut måste ha en dag utan någon aktivitet.

Allmänna rekommendationer för fysisk aktivitet är minst en timme om dagen, gärna av högre intensitet. För övrigt finns det bara fördelar att, åtminstone delvis, byta ut promenaderna mot intensivare aktivitet, under deff för fettförlust.

Danny Devito
2009-08-15, 10:24
Så länge du inte får skavsår så är det väl bara att tuta och köra. :thumbup:

Peter Hansen
2009-08-15, 13:57
Finns ju olika anledningar till att ha en vilodag. Att gå var enda dag kanske inte är någon stor påfrestning för kroppen men det lär bli tråkigt efter ett tag.

Själv planerar jag in vilodagar för att "längta" tillbaka till träningen den dagen.

Toby Asp
2009-08-16, 09:33
Att gå var enda dag kanske inte är någon stor påfrestning för kroppen men det lär bli tråkigt efter ett tag.

Om man går runt runt på idrottsplatsens löparbana kanske. Man kan ju variera sig och gå lite olika slingor. Lyssna på musik samtidigt. Kanske tom ha sällskap med någon.

944RS
2009-08-17, 13:29
Om du bara promenerar så påfrestar det kanske inte kroppen såmycket. Men om du även kör 3-4 hårda pass styrketräning och kanske lite annan cardio på det så kan nog kroppen behöva någon vilodag ibland.
Har man väldigt mycket övervikt så kan ju även promenader vara ansträngande för knän och fötter så om kroppen "säger ifrån" bör man nog lyssna på den.

Apos78
2009-08-17, 15:16
Se promenaden som en viloaktivitet den dag du vilar från den tyngre träningen. Utöver att man, som redan nämnts, kan tycka det är aptråkigt att gå finns det inga skäl att inte röra på sig i makligt tempo nån timme varje dag.