handdator

Visa fullständig version : hållbarhet i rumstemperatur på olika grejer - vad ska man äta först

Big_Vik
2009-08-15, 01:15
Det är så att det blir väldigt långa dagar i skolan när det är tentaplugg så jag undrar hur hållbarheten är på mat man inte har möjlighet att förvara i kyl.

Proteinkällorna:
Kycklingfilé
Alaska Pollock
Köttfärs
Kvarg
Kokta ägg

Kolisar:
Pasta/potatis

Idag var upplägget såhär:

1. kvarg
2. kycklingfilé, pasta
3. kvarg
4. Ägg
5. Proteindrink

Misstänker att detta kan vara ganska förödande så jag kommer nog antagligen köra max 2 kylvaror och fylla ut med proteindrinkar/tonfiskburkar eller åka hem och hämta mer mat.

Hur gör ni själva? Jag kan ju inte vara den ende med detta problem. Sökte men hittade inget :em:

Jens.Andersson
2009-08-15, 01:38
Jag skulle tro att proteindrinken och kvargen är känsligast för värme.

hoikka poika
2009-08-15, 02:23
Frys in matlådan och låt den tina långsamt under dagen. Den hinner garanterat inte tina fram till lunch och det är bara att köra några minuter extra i mikron.

agazza
2009-08-15, 02:37
Så länge det är färska varor och inte något du haft i frysen i flera år så skulle jag inte oroa mig det minsta över att låta maten vara i en sluten plastförpackning över en dag.

Sverker
2009-08-15, 06:23
Välfärdsproblem.

Till sak.
Proteinpulver som du blandar precis innan du dricker är bäst. Så gör jag.
Kvargen är mjölksyrad och den håller. Den kommer bara att bli ännu surare och släppa mer vatten ( survassle ).
Kalla ägg, som är kokade dagen innan, håller bra ifall du skalar dem precis innan du äter. Skalar du på morgonen får du skjölja ägget.

Kyckling är ett dåligt alternativ eftersom den är känslig.
Sämst är köttfärssås.

Varför inte smältost på tub ? Enklare kan det inte bli.

Pasta och potatis. Njaa...har du enbart pasta eller potatis så håller det säkert. Häller du på sås och kryddor blir de mycket känsligare. Satsa på bröd.

Big_Vik
2009-08-15, 10:19
Jag skulle tro att proteindrinken och kvargen är känsligast för värme.

Proteindrink blandas givetvis direkt innan den intas.

Frys in matlådan och låt den tina långsamt under dagen. Den hinner garanterat inte tina fram till lunch och det är bara att köra några minuter extra i mikron.

Att jag inte tänkte på det! Oftast tar jag matlådorna direkt från frysen.

....Nu vet jag varför jag inte tänkte på det. Har fyllt frysen med billig kyckling, fisk och kött. :D Får se till att tillaga detta. :)

jwzrd
2009-08-15, 10:22
Det håller lätt en hel dag utan kylskåp. Jag har gjort så med mina matlådor sen Moses gick i kortbyxor.

Big_Vik
2009-08-15, 10:27
Välfärdsproblem.

Till sak.
Proteinpulver som du blandar precis innan du dricker är bäst. Så gör jag.
Kvargen är mjölksyrad och den håller. Den kommer bara att bli ännu surare och släppa mer vatten ( survassle ).
Kalla ägg, som är kokade dagen innan, håller bra ifall du skalar dem precis innan du äter. Skalar du på morgonen får du skjölja ägget.

Sämst är köttfärssås.

Varför inte smältost på tub ? Enklare kan det inte bli.

Pasta och potatis. Njaa...har du enbart pasta eller potatis så håller det säkert. Häller du på sås och kryddor blir de mycket känsligare. Satsa på bröd.

Intessant det där med kvargen. :) Finns det någon slags deadline tror du? :D

Och kalla ägg som man kokat några dagar innan då? Brukar vara lite lat och koka för tre dagar åt gången, men i värsta fall får man väl sluta med det.

Kanske ska tillägga att jag har tillgång till micro så kycklingmålet kan ju vara det man äter först. :)

Kavlis 3% lättost på tub är ju guld, något dyr dock men en jättebra nödlösning.

Jag är ingen sås-kille. Brukar ha lite pasta/potatis till lunchmålet, annars blir det mest grönsaker och frukt.

Cloud
2009-08-15, 19:56
Välfärdsproblem.

Sämst är köttfärssås.

Varför bör man skölja ägget om man skalar det på morgonen och äter senare?

Hur kan det komma sig att pasta blir känsligare med sås på?

Annars förstod jag dina resonomang bra!

//Gustav

mikaelj
2009-08-15, 20:00
Varför bör man skölja ägget om man skalar det på morgonen och äter senare?

Samlar på sig skräp? Men det bästa är att skala det precis innan du skall äta. Troligtvis högre hållbarhet också.

Sedan är det alltid bra att skölja ägg i iskallt vatten direkt efter kokning, så blir det enklare att skala!