Visa fullständig version : "Knuta" innanför huden på benet
Kentan12
2009-08-14, 21:00
På framsidan/utsidan av låret har jag en liten knuta innanför huden. Den är väl stor som ett knappnålshuvud ungefär. Trycker jag på den så ömmar den lite.
Har länge varit sugen på att ta en skalpell och skära upp och titta vad det är för något, känns som om den bara sitter 1mm i. Vad jag kommer ihåg har jag haft den i 2 år, men kan hända jag haft den längre, men bara inte märkt det.
Någon som vet vad det är för något? Misstänker att det är en fettklump eller nått sånt. Farligt? Kan jag själv skära upp och titta lite?, eller sticka med en nål eller nått?, är ju nyfiken! :D
Tänk på infektionsrisken! Själv är bäste dräng gäller inte inom alla områden.
Andy.da.wohoo
2009-08-14, 21:14
Ha någon läkarsprit i närheten om du ska öppna upp det själv. Och rengör grejerna ordentligt innan. Koka ett tag innan användning för att få död på bakterierna osv.
Kentan12
2009-08-14, 21:31
Koka och läkarsprit får det bli. Känns ju lite onödigt att gå till doktorn för detta.
Men inga idéer om vad det kan vara? Jag tänker en fettknöl eller något. Tror ju inte det är nån kula som kommer ramla ut om jag nu gör ett litet snitt. Men börjar bli nyfiken på vad det kan vara...
Humbucker
2009-08-14, 21:34
En bekant fick något likande, på smalbenet, och var sugen på att själv skära bort det. Men eftersom hon visste bättre så gick hon till läkare som skar bort det under professionella omständigheter, och sedan skickade knuten/knölen till labb för analys om det är något farligt - vilket det inte var.
Så gå till läkaren. Det finns ju alltid en risk att tillväxten av en knuta helt plötsligt bara sådär kan bero på annat, som du inte löser genom att endast skära bort det.
Kentan12
2009-08-14, 22:24
En bekant fick något likande, på smalbenet, och var sugen på att själv skära bort det. Men eftersom hon visste bättre så gick hon till läkare som skar bort det under professionella omständigheter, och sedan skickade knuten/knölen till labb för analys om det är något farligt - vilket det inte var.
Så gå till läkaren. Det finns ju alltid en risk att tillväxten av en knuta helt plötsligt bara sådär kan bero på annat, som du inte löser genom att endast skära bort det.
Du vet inte vad det var?
Jag misstänkte att det var ganska vanligt det här och att jag skulle få svaret att inte bry sig. Men får gå till en läkare då, kostar ju bara 130 kr, så det är ju överkomligt. Är ju ganska nyfiken på vad det är för nått! :D
Snälla, skär inte i dig själv. Gå till läkaren om du vill veta vad vad du har för knöl på benet. Jag tror inte att det är bra varken för benet eller i förlängningen för psyket att karva i sig själv på skoj.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.