handdator

Visa fullständig version : grönsaker % frukt för muskeltillväxt

Louisee
2009-08-14, 16:25
Hur viktigt är det att få i sig grönsaker/frukt i kosten för maximal muskeltillväxt?

jag har svårt för det och brukar bara käka typ 1 tomat och kanske
någon banan per dag, ibland inget alls

Gör det så stor skillnad på musklerna om man käkar frukt och grönt mot att man inte gör det alls?

young_george
2009-08-14, 16:28
Nej, inte direkt för musklerna, möjligtvis indirekt om man undviker det till sån grad att det blir negativt för hälsan.

Eddie Vedder
2009-08-14, 16:28
Det är antagligen en petitess för muskeltillväxten men intaget av C-vitamin och en dell antioxidanter riskerar kanske bli lågt. För dig som kvinna är intaget av folsyra viktigt och det kan nog riskera bli lågt annars. Och en otillräcklig kost ur hälsosynpunkt lär ju i längden kunna påverka träningsresultaten mindre gynnsamt.

Frukt anser jag vara extremt överskattat, en mer mättande och marginellt nyttigare form av godis typ. Men grönsaker så¨som broccoli, spenat, paprika, grönkål, sparris, lök, vitkål m.m. anser jag vara kanon.

young_george
2009-08-14, 16:29
Med underskattad antar jag att du menar överskattad?

Torkelll
2009-08-14, 16:53
Jag tycker åtminston man känner sig nyttigare att äta ett äpple, istället för att trycka i sig 500 g lösgodis

jesse
2009-08-14, 16:57
Jag tycker åtminston man känner sig nyttigare att äta ett äpple, istället för att trycka i sig 500 g lösgodis

Ja om det ska vara en sådan ratio så är det inte så konstigt att du tycker det;)

Torkelll
2009-08-14, 16:59
Nej det är klart. Jag överdrev lite väl

Eddie Vedder
2009-08-14, 19:03
Med underskattad antar jag att du menar överskattad?

Japp, ändrat nu.

Jag nämnde aldrig något om mängder. Frukt är nyttigare än godis men samma kcalmängd från frukt som från t.ex. 100 gram geléhallon ser jag inte som enorm. Men mer mättande dock.

Louisee
2009-08-14, 20:56
tack för svar!

va bra då behöver jag inte vara så orolig för den biten då...

men ska iaf försöka lära mig käka mer frukt och grönt för hälsans skull

robztr14
2009-08-14, 21:10
Mango!!!!

mikaelj
2009-08-14, 21:24
men ska iaf försöka lära mig käka mer frukt och grönt för hälsans skull

Grönt, japp. Frukt, nja. Åtminstone inte för fysisk hälsa, annat än att det kan vara gott som efterrätt.

NiklasAlm
2009-08-15, 10:33
jävla gött det här, har alltid varit nojig för att jag äter så lite frukt. Äter kanske en frukt om året ungefär men grönsaker och framförallt sallad äter jag till varje måltid :-)

erikkarlsson
2009-08-15, 10:49
Finns det egentligen något bra med sallad? Typ gräs.

NiklasAlm
2009-08-15, 11:01
menade sallad med saker i. Typ avocado, sallad, paprika, oliver, tomater, gurka och dressing

mikaelj
2009-08-15, 11:11
jävla gött det här, har alltid varit nojig för att jag äter så lite frukt. Äter kanske en frukt om året ungefär men grönsaker och framförallt sallad äter jag till varje måltid :-)

"men sallad och framförallt grönsaker", vore bättre -- om du menar isbergssallad som är nästan enbart vatten.

NiklasAlm
2009-08-15, 11:19
"men sallad och framförallt grönsaker", vore bättre -- om du menar isbergssallad som är nästan enbart vatten.

aa förlåt det var dumt formulerat av mig, smisk på skjärten ska jag ha:whipped:

Det jag menade var sallad bestående av avocado, sallad, paprika, oliver, tomater, gurka och dressing m.m. samt att jag äter grönsaker till t.ex. brocolli eller sparris.

stridis
2009-08-15, 11:57
Grönt, japp. Frukt, nja. Åtminstone inte för fysisk hälsa, annat än att det kan vara gott som efterrätt.

Mycket passligt med frukt och/eller bär som efterrätt. Mer sådant åt folket och mindre med snask. Regelbundenhet och måtta...

Halldin
2009-08-15, 13:51
Bär då, ligger inte de bättre till än både frukt och grönt i en del fall?

Apos78
2009-08-15, 13:56

aa förlåt det var dumt formulerat av mig, smisk på skjärten ska jag ha:whipped:

Det jag menade var sallad bestående av avocado, sallad, paprika, oliver, tomater, gurka och dressing m.m. samt att jag äter grönsaker till t.ex. brocolli eller sparris.

Sallad och sallat pojkar.

NiklasAlm
2009-08-15, 16:47
Sallad och sallat pojkar.

Gött lärde jag mig nåt nytt idag också :)

jesse
2009-08-15, 17:23
Bär då, ligger inte de bättre till än både frukt och grönt i en del fall?

Hellre bär än frukt, men det ersätter ju inte grönsaker av första klass.

IggaN
2009-11-03, 01:00
Frukt anser jag vara extremt överskattat, en mer mättande och marginellt nyttigare form av godis typ. Men grönsaker så¨som broccoli, spenat, paprika, grönkål, sparris, lök, vitkål m.m. anser jag vara kanon.

Har för mig att jag läst någonstans här att om man kokar broccoli för länge förlorar den några viktiga ämnen. Är detta sant eller har jag bara drömt om detta? Om inte, ska man bara koka det lite lätt? Jag tänker på frysen broccoli.

Och hur tillagar man vitkål? Jag tänker på färsk eller ofrusen.

Trapper Buzz
2009-11-03, 01:04
På så sätt att man undviker sjukdomar är det oumbärligt.
Jag har inte missat ett pass pga sjukdom mer än 1-2 gånger på tre år.
Gissa om jag äter mycket frukt eller ej?
Jag sk*ter i att detta är ett "anekdotiskt" argument.

Sniggel
2009-11-03, 10:23
Har för mig att jag läst någonstans här att om man kokar broccoli för länge förlorar den några viktiga ämnen. Är detta sant eller har jag bara drömt om detta? Om inte, ska man bara koka det lite lätt? Jag tänker på frysen broccoli.

Ångkokning är nog det bästa. Annars kan du koka upp en minimal mängd vatten i botten på en kastrull och lägga i broccolin där med lock över. Blir nästan som ångkokning och broccolin blir färdig på några minuter.

Jag mår allmännt bättre när jag käkar broccoli regelbundet. Anekdoter ftw :p

martikainen
2009-11-03, 10:44

Jag har 3-4 sjukdagar från jobb och skola de senaste 15 åren. Har totalt ätit en halv gurka och 3 salladsblad i mitt liv kanske.

Är av den åsikten att grönsaker varken gör till eller från för mig, jag är aldrig sjuk *peppar peppar* och jag har alltid mer energi än de flesta. Om något av detta ändras kanske jag ändrar mig och försöker lära mig tycka om grönsaker.

en frukt går ner då och då, men väldigt sällan då jag behöver tillaga den pga känslig mage/allergi.

the Wire
2009-11-03, 11:23

Ångkoka Broccoli är absolut bäst, gäller f.ö de flrsta grönsaker som skall kokas om ni frågar mig (blomkål, morötter, ärtor etc.) Det är mindre risk att överkoka dem och de känns på det hela frächare. Smakar mer också.

Vitkål brukar jag woka. Eller äta i form av surkål, grymt gott! F.ö den enda konserveringsprocess som höjer näringsvärdet på maten fick jag lära mig av tv:n i helgen. :)

malfunction
2009-11-03, 13:06
Det bästa sättet att tillaga broccoli är att koka det i vätska som man sedan äter, typ röror och grytor. De flesta näringsämnena som försvinner från broccolin hittas nämligen oförstörda i vattnet. Detta är generellt för dom flesta grönsakerna. Om man vill ha broccolin vid sidan av maten har jag för mig att mikrovågsugnen är det bästa alternativet för att minimera förlusten av vattenlösliga mikronutrienter, därefter ångkokning.

Personligen äter jag ganska mkt frukt och grönt (ungefär 1 kg om dagen) och även om det inte är nödvändigt för muskeluppbyggnad så är det fortfarande bra för hälsan. Påståenden om att frukt skulle vara ungefär lika onyttigt (men mer mättande) som godis håller jag inte alls med om. Även om energifördelningen av makronutrienterna är snarlik tycker jag inte det finns mkt grund i påståendet.

the Wire
2009-11-03, 18:41
Det bästa sättet att tillaga broccoli är att koka det i vätska som man sedan äter, typ röror och grytor. De flesta näringsämnena som försvinner från broccolin hittas nämligen oförstörda i vattnet. Detta är generellt för dom flesta grönsakerna. Om man vill ha broccolin vid sidan av maten har jag för mig att mikrovågsugnen är det bästa alternativet för att minimera förlusten av vattenlösliga mikronutrienter, därefter ångkokning.

Ja se på f*n, hittade denna artikel:

Influence of cooking methods on antioxidant activity of vegetables.
J Food Sci. 2009 Apr;74(3):H97-H103.

According to the method of analysis chosen, griddling, microwave cooking, and baking alternately produce the lowest losses, while pressure-cooking and boiling lead to the greatest losses; frying occupies an intermediate position. In short, water is not the cook's best friend when it comes to preparing vegetables.

Jag som alltid trott att stekning förstörde näringsämnena mer. Sen så är det ju det där att stekning producerar akrylamid också... fast tillsammans med mer antioxidanter går det kanske jämt upp ur hälsosynpunkt? :)

Eddie Vedder
2009-11-03, 20:01
Ångkoka Broccoli är absolut bäst, gäller f.ö de flrsta grönsaker som skall kokas om ni frågar mig (blomkål, morötter, ärtor etc.) Det är mindre risk att överkoka dem och de känns på det hela frächare. Smakar mer också.

Ja ångkokning är bäst om grönsakerna skall ätas för sig. Att göra som malfunction skriver är nog väldigt bra även det. Men det förutsätter ju att man blandar i en gryta t.ex.

Två studier på olika tillagningar finns här:

http://traningslara.se/blogg/tips-for-hantering-av-gronsaker/

Trapper Buzz
2009-11-03, 20:03
Jag har 3-4 sjukdagar från jobb och skola de senaste 15 åren. Har totalt ätit en halv gurka och 3 salladsblad i mitt liv kanske.
--

Räknar du potatis som frukt eller inte? Äter du potatis?

stafh
2009-11-03, 20:14
Räknar du potatis som frukt eller inte?
Varför skulle man räkna potatis som frukt?

Trapper Buzz
2009-11-03, 20:15
För att det är en frukt. En rotfrukt.

stafh
2009-11-03, 20:21

En rotfrukt är en ätbar rot. En frukt är en del av en blomma.

Eddie Vedder
2009-11-03, 20:23

Rotfrukter är inga frukter. Det är just rotfrukter, potatisen är en knöl. Att suffixet är frukt gör det inte till botaniskt en frukt. Är fruktkött kött?

Trapper Buzz
2009-11-03, 20:24
Är detta en bräda?

Trapper Buzz
2009-11-03, 20:25
Thing is; jag var ej ute efter en semantisk filosofilektion.
Undrade om han som aldrig var sjuk åt mycket potatis. End of story.

Eddie Vedder
2009-11-03, 20:27
Undrade om han som aldrig var sjuk åt mycket potatis. End of story.

Så hur är det då relevant i en diskussion om frukt?

Trapper Buzz
2009-11-03, 20:28
C-vitamin? Spela inte dum, Vedder.

Eddie Vedder
2009-11-03, 20:30
C-vitamin? Spela inte dum, Vedder.

Nej du nämnde inget om C-vitamin. C-vitamin nämner du nu. Du skrev att rotfrukt = frukt. Inte att potatis är C-vitaminrikt. Du behöver inte vara ohövlig när du har har fel.

Trapper Buzz
2009-11-03, 20:31
Har inte fel. Jag tycker du bara att du alltid raljerar så fort vi växlar repliker.
Det är ganska allmänt känt att potatis innehåller C-vitamin.

Eddie Vedder
2009-11-03, 20:33
Har inte fel.

Klart du har fel när du säger att potatis är en frukt.

Det är ganska allmänt känt att potatis innehåller C-vitamin.

Ja det vet även jag. Men det nämnde du ju aldrig utan kom med i efterhand.

Apos78
2009-11-03, 20:36

Är av den åsikten att grönsaker varken gör till eller från för mig, jag är aldrig sjuk *peppar peppar* och jag har alltid mer energi än de flesta. Om något av detta ändras kanske jag ändrar mig och försöker lära mig tycka om grönsaker.

en frukt går ner då och då, men väldigt sällan då jag behöver tillaga den pga känslig mage/allergi.

Sååå.....äter du potatis?

Trapper Buzz
2009-11-03, 20:36
Potatis är en frukt i betydelsen rotfrukt.
Den är en frukt i betydelsen C-vitaminrik.
Vi kan öppna en ny tråd för semantik.

Äter man inte frukt, måste man få i sig C-vitamin på annat sätt.

Jag tycker ni propagerar oskäligt och omotiverat mot frukt här på brädan.

Eddie Vedder
2009-11-03, 20:41
Jag tycker ni propagerar oskäligt och omotiverat mot frukt här på brädan.

Jag har aldrig propagerat mot frukt. Sötsaker är ju gott så sötsaker med mindre kcal än godis är ju bra. Men frukt som vitamin- och mineralkälla är överskattat. Det behövs inte mer mer kunskaper än läskunnighet för att se det i en livsmedelstabell.

Och som sagt, bara för att en sak har getts ett visst namn placeras det inte rent botaniskt i den gruppen men det verkar du inte acceptera. Men en jordnöt är t.ex. ingen nöt som du antagligen vet.

Och C-vitamin finns det rikligt med i grönsaker utöver frukt. Även i potatis t.ex. som ju inte är en frukt.:)

stafh
2009-11-03, 20:43
Är vitaminpiller också frukter?

Trapper Buzz
2009-11-03, 20:44
Frukt klarar man sig inte utan.
C-vitamin erhålls med fördel av frukt, grönsaker eller rotfrukter *
Finns så många positiva kring- och bieffekter av t ex frukt,
att man hellre ska ta en sådan än ett jäkla piller.
Dessutom är fibrer bra för magen, vad än Vedder säger. :smash:

* Ser du: Jag gav dig rätt. Delvis.

Eddie Vedder
2009-11-03, 20:47
Frukt klarar man sig inte utan.

*whatever*

Trapper Buzz
2009-11-03, 21:00
Antioxidanter
http://www.halsosidorna.se/Antioxidanter.htm

http://www.konsumentforeningenstockholm.se/upload/Konsumentfr%C3%A5gor/Lars%20O%20Dragstedt_Abstract-%20frukt%20och%20gr%C3%B6nt.pdf

C-vitamin, frukt och antioxidanter ger mindre astma
http://www.nyfikenvital.org/?q=node/1042

Citat om cancer
-- antyder den vetenskapliga litteraturen att livsmedel som innehåller rikligt med antioxidanter, främst frukt och grönsaker, kan förebygga allvarliga sjukdomar, till exempel vissa cancerformer.

Utvärderingen gäller beta-karoten och C-vitamin (som finns mest i grönsaker, rotfrukter, frukt och bär), E-vitamin (grönsaker, frukt, bröd, vetegroddar, vegetabiliska oljor och fisk), selen (fisk, kött, mjölkprodukter och ägg) och Q10. Dessutom redovisas det som är känt om flavonoider (i äpplen, lök, rödvin och te) och karotenoider utöver beta-karoten. http://www.sbu.se/sv/Vetenskap--Praxis/Vetenskap-och-praxis/2093/

Eddie Vedder
2009-11-03, 21:06
Antioxidanter

http://www.konsumentforeningenstockholm.se/upload/Konsumentfr%C3%A5gor/Lars%20O%20Dragstedt_Abstract-%20frukt%20och%20gr%C3%B6nt.pdf

Citat om cancer
-- antyder den vetenskapliga litteraturen att livsmedel som innehåller rikligt med antioxidanter, främst frukt och grönsaker, kan förebygga allvarliga sjukdomar, till exempel vissa cancerformer.

Utvärderingen gäller beta-karoten och C-vitamin (som finns mest i grönsaker, rotfrukter, frukt och bär), E-vitamin (grönsaker, frukt, bröd, vetegroddar, vegetabiliska oljor och fisk), selen (fisk, kött, mjölkprodukter och ägg) och Q10. Dessutom redovisas det som är känt om flavonoider (i äpplen, lök, rödvin och te) och karotenoider utöver beta-karoten. http://www.sbu.se/sv/Vetenskap--Praxis/Vetenskap-och-praxis/2093/

Ja fruktkonsumtion och hälsa är sammankopplat i epidemiologiska studier och frukt innehåller en viss mängd nyttigheter. Inget annat har jag påstått.

Men överskattat som sagt. Och inget av det där ändrar på det. Varför du nu börjar ta upp antioxidanter när jag hela tiden pratat om vitaminer och mineraler förstår jag inte heller. Övriga bioaktiva ämnen har jag aldrig nämnt.

Trapper Buzz
2009-11-03, 21:11
Och jag menar på att de positiva effekterna av frukt och grönt är kraftigt underskattade.
Hur vore det om Hr Vedder erkände sin egentliga agenda: http://www.kolozzeum.com/

young_george
2009-11-03, 21:13
Och jag menar på att de positiva effekterna av frukt och grönt är kraftigt underskattade.
Hur vore det om Hr Vedder erkände sin egentliga agenda: http://www.kolozzeum.com/

Frukt != Grönt

Eddie Vedder
2009-11-03, 21:23

Varför blandar du ihop grönsaker? Jag har alltid rekommenderat ett högt grönsaksintag. Bestäm dig för om vi pratar frukt eller grönsaker, et är ju knappast samma sak.

Men eftersom du hela tiden lägger in den ena efter den andra nya aspekten VARENDA inlägg finns ju ingen anledning att ens försöka.

Först är rotfrukt en frukt, sedan är det inte det men potatis är C-vitaminrikt, sen klarar vi oss inte utan frukt (inget snack om potatis längre) men du postar citat där det står om massa andra källor än just enbart frukt vilket ju alltså visar att vi KAN det.

Och sedan blandar du in grönsaker också. Om det vore så att jag pratade illa om vitamin- och mineralrik mat för att sälja tillskott så hade jag snarare föreslagit massor av frukt och varnat för näringsbomber som kött, ägg och mjölk.

Trapper Buzz
2009-11-03, 21:29
Nähä du, det är allt du som blandar bort korten:
kolla trådens namn: "grönsaker % frukt för muskeltillväxt".

Folk som inte gillar frukt gillar ofta heller inte grönsaker.
Du för ett enmanskrig mot frukt och får dessvärre flera anhängare där.
Som förälder är varje dag en kamp att få ungarna att äta frukt och grönt.
Då smakar det surt med dina förment akademiska antifruktattacker.

Eddie Vedder
2009-11-03, 21:47

Varför måste du i varje inlägg hålla på såhär? "Hr Vedder", påstå att jag för enmanskrig, att jag skulle göra det ur någon form av hemlig agenda och rent allmänt uttrycka dig nedsättande?

Du verkar ta illa upp personligen och kommer hela tiden med infallsvinklar som aldrig diskuterats. Allt grundat på att en rotfrukt inte är en frukt. För att konkretisera så mycket jag bara kan avslutar jag med att de flesta frukter per 100 gram INTE innehåller särskilt stora mängder VITAMINER OCH MINERALER.

Angående antioxidanter, frukts eventuella nyttighet i övrigt etc. har jag aldrig sagt emot. Man kan argumentera för frukt som nyttigt men INTE som rikt på de essentiella mikronutrienterna och det FINNS andra källor i kosten till C-vitamin. Kan det verkligen vara så svårt att acceptera?

Helt otroligt....

stafh
2009-11-03, 21:53
Nähä du, det är allt du som blandar bort korten:
kolla trådens namn: "grönsaker % frukt för muskeltillväxt".

Folk som inte gillar frukt gillar ofta heller inte grönsaker.
Som förälder är varje dag en kamp att få ungarna att äta frukt och grönt.
Då smakar det surt med dina förment akademiska antifruktattacker.

Nog för att jag kan tycka att eddie är en smula överdriven i sin fruktofobi ibland, men nu får du ju ge dig. Du börjar bli pinsam.

Trapper Buzz
2009-11-03, 21:53
Nej, allt grundat på a) Att jag misstänkte att trådskaparen fick i sing C-vitamin
via potatis och b) att du ständigt bemöter mig med en raljerande attityd,
från Dag 1 har så skett.
Jag vet själv hur det känns när alla tror sig vara experter på ens område.
Jag högaktar dina fackkunskaper, Eddie.. Tycker dock ibland du utnyttjar dom för att plädera för dina saker. Kan så vara att jag själv göra likaledes ifråga om kärnkraft.. ibland.
Men den som inte vill förstå vad någon menar, kan avsiktligt missförstå; så har det varit i våra meningsutbyten.
Tillbaks till topic:
Jag tror inte att du har barn. När du får det, lär du nog ändra dig angående frukt. Problemet i världen idag är knappast att folk äter för mycket frukt och grönt.
Vad potatisen beträffar: har den räddat vår nation från svält flera gånger.

Pepz
2009-11-03, 22:06

hur udda diskuterar inte du..

Nu blandar du in grönt också.

Och beskyller Eddie för att propagera för kostillskott vilket han verkligen inte gör..

young_george
2009-11-03, 22:09
Men den som inte vill förstå vad någon menar, kan avsiktligt missförstå; så har det varit i våra meningsutbyten.
Tillbaks till topic:
Jag tror inte att du har barn. När du får det, lär du nog ändra dig angående frukt. Problemet i världen idag är knappast att folk äter för mycket frukt och grönt.
Vad potatisen beträffar: har den räddat vår nation från svält flera gånger.

Vad händer med frukt när man får barn? Detta forumet är ju inte heller avsett för att hjälpa folk uppforsta sina barn, utan att diskutera fakta kring mat.

Sen undrar jag hur relevant det är att potatis har räddat vår nation?

Trapper Buzz
2009-11-03, 22:39
Pepz: Blandar in grönt? Har du också missat trådens titel??

Vad händer med frukt när man får barn? Detta forumet är ju inte heller avsett för att hjälpa folk uppforsta sina barn, utan att diskutera fakta kring mat.

Sen undrar jag hur relevant det är att potatis har räddat vår nation?

Nej, barn och mat hör ju inte ihop.

Relevansen om potatisen som Räddaren ur svälten?
Tja; kanske hade vi inte kunnat diskutera detta om så ej skett.

Fortsätt knapra piller ni. Låt var och en bli salig på sin tro.

young_george
2009-11-03, 22:48
VARJE gång någon inte håller med dig så knaprar man piller och du klagar på att andra har en raljerand attityd?

Faktan diskuteras sedan är det upp till DIG att avgöra hur du ska uppfostra DINA barn, inte upp till Eddie att justera sina åsikter för att de ska matcha dina idéer om vad som är barnvänlighet.

Och slutligen, potatisen eventuella roll i vår nationsbildning är av föga värde för moderna människors matvanor. Eller ska vi av någon slags lojalitet till vår historia fortsätta knapra potatis?! Tycker du själv att det låter som ett rimligt argument för potatisätande?

Librish
2009-11-03, 23:00
trapper, jag tror att du missat vad folk säger, trådtiteln till trots så verkar konsensus i tråden vara att grönt = bra, frukt = överskattat.

om du nu inte håller med om det kan du ju påpeka varför frukt inte är överskattat istället för att påstå att folk inte ger sin barn grönsaker.

Trapper Buzz
2009-11-03, 23:06
Jag har ju gjort det, Librish!

Antioxidanter

Citat om cancer

Librish
2009-11-03, 23:09
det är sant, men som jag har förstått det så finns de där ämnena ganska så sparsamt i just de flesta frukter.

mikaelj
2009-11-03, 23:34
Eller, så äter man ett ägg med lite paprika och får i sig allt det där och bra mycket mer... Frukt (sockerlösning, fiber) i all sin ära, men särskilt vitamin/mineralrikt är det helt enkelt inte.

z_bumbi
2009-11-03, 23:41
trapper, jag tror att du missat vad folk säger, trådtiteln till trots så verkar konsensus i tråden vara att grönt = bra, frukt = överskattat.

Det sista är bara för att jag inte orkat skriva i tråden ännu. Jämförelsen mellan 100 g gelehallon och motsvarande kalorimängd från frukt är t ex en smärre katastrof. Både ut mättnadsynpunkt och nyttighetsaspekter.

qubie
2009-11-03, 23:54
Det sista är bara för att jag inte orkat skriva i tråden ännu. Jämförelsen mellan 100 g gelehallon och motsvarande kalorimängd från frukt är t ex en smärre katastrof. Både ut mättnadsynpunkt och nyttighetsaspekter.

Propagerar du för att frukt är mycket bättre?

malfunction
2009-11-04, 08:30

Nej det råder ingen sådan konsensus. Som jag skrev tycker jag att frukt är umärkt mat.

Trapper Buzz
2009-11-04, 08:37
Eller, så äter man ett ägg med lite paprika och får i sig allt det där och bra mycket mer... Frukt (sockerlösning, fiber) i all sin ära, men särskilt vitamin/mineralrikt är det helt enkelt inte.

Är inte paprika vitaminrikt? http://www.recepthjalpen.se/paprika.html

martikainen
2009-11-04, 08:59
Ja jag äter potatis, men på senare år så är det sällan mer än ett par gånger i månaden. För det mesta består kosten av Pasta/ris som huvudingrediens.

Chansar på att jag får den del jag behöver från äggen jag äter, kanske det som håller mig frisk. Eller så har jag bara haft tur i oturen (allergier+astma, men bra immunförsvar i övrigt)

mikaelj
2009-11-04, 09:09
Är inte paprika vitaminrikt? http://www.recepthjalpen.se/paprika.html

Jo, det innehåller C-vitamin. Därför ägg med lite paprika.

Trapper Buzz
2009-11-04, 09:11
Drar du i dig C-vita i tablettform eller på annat sätt, martikainen?
Tränar du på ÖKK, förresten, eller var det på Universitetets gym.. ?
Astma ska kuna förebyggas av frukt, men när man väl fått den kan man
väl inte påverka genom fruktätande, såvitt jag förstår.

Trapper Buzz
2009-11-04, 09:12
Okej, mikaelj, missförstod. Som jag skrivit förut har frukt en massa andra fördelar,
och ingen torde kunna förneka att t ex citrus innehåller skapligt med C.

martikainen
2009-11-04, 15:24
Drar du i dig C-vita i tablettform eller på annat sätt, martikainen?
Tränar du på ÖKK, förresten, eller var det på Universitetets gym.. ?
Astma ska kuna förebyggas av frukt, men när man väl fått den kan man
väl inte påverka genom fruktätande, såvitt jag förstår.

Nope, inga vitaminer genom tillskott.
Tränar på Friskis & Svettis, tycker det gymmet överträffar det mesta i Örebro, ÖKK är väl det enda jag skulle tänka mig om jag var tvungen att byta.
Astman fick jag som barn, och den lider jag inte av annat än i kallt väder.

Kanske får i mig den C-vitamin från den liter juice jag dricker i veckan. (bravo exotisk eller multivitaminjuice) Men detta är något jag börjat med på senare dar.