handdator

Visa fullständig version : Kvinnor föredrar män i förhållande

Snafu
2009-08-14, 09:36
Hej,

Mycket intressant artikel i The Daily Telegraph idag (i aftonbladet i morgon alltså):

Women like to 'poach' attached men
It's something that wives and girlfriends have long suspected – that women like to target men who are already in relationships.

Now a scientific study has found evidence that their fears are well founded, and that women really do have a preference for men who are attached.

In a phenomenon known as 'mate poaching' – but soon to be dubbed the 'Angelina Jolie effect' – women expressed a clear preference for those who were unavailable.

In the study by researchers at Oklahoma State University in the US, participants were shown a picture of a moderately attractive man or woman. Half were told the prospective mate was single and the other half were told that they were not.

Researchers Dr Melissa Burkley and Jessica Parker found that 90 per cent of women questioned were interested in a man when told he was in a relationship, compared to 59 per cent when told the same man was single.

Writing in the Journal of Experimental Social Psychology, they concluded: "This finding indicates that single women are considerably more interested in pursuing a man who is less available to them."

They postulated: "This may be because a man who is attached has already shown his ability to commit and, in a sense, has been pre-screened by another woman."

The science is borne out by Angelina Jolie, the actress.

She provoked scorn and admiration in equal measure when she poached Brad Pitt from 'Friends' actress Jennifer Aniston, to whom he was married at the time. Jolie and Pitt have always insisted they did not actually start a relationship until the marriage had broken down.

Men, on the other hand, expressed no preference in the study about whether a woman was in a relationship or not: "The results showed that only single women were more interested in pursuing an attached target rather than a single target."

High1ander
2009-08-14, 10:34
Ok, trevligt.

Det är trevligt när ens empiriska data sedan bevisas av forskningsdata.

ARMSTARK
2009-08-14, 10:38
Jag är gift...where's the bitches?

young_george
2009-08-14, 10:41
Lord of the vigselring som gäller alltså.

Chaan
2009-08-14, 11:53
Ja annars skulle ju inte systemet fungera alls. Systemet är att man gifter sig någonstans rätt tidigt i livet och lovar att hålla ihop. För kvinnor betyder sedan familjen i sig lite mer än för mannen i genomsnitt och för mannen betyder fortsatt sex lite mer. Fungerar sedan inte sexlivet efter 20 år så har ju mannen fortfarande bevisat att han är en family guy och blir attraktiv, och kanske särskilt för yngre kvinnor som vill vara säkra på att ha en godkänd sexpartner, alltså en som kan ta ansvar för följderna.

Därav vänstrandet mellan äldre gifta manliga chefer och yngre ogifta kvinnliga sekreterare och liknande.

Anton Fräs
2009-08-14, 12:46
Ja annars skulle ju inte systemet fungera alls. Systemet är att man gifter sig någonstans rätt tidigt i livet och lovar att hålla ihop. För kvinnor betyder sedan familjen i sig lite mer än för mannen i genomsnitt och för mannen betyder fortsatt sex lite mer. Fungerar sedan inte sexlivet efter 20 år så har ju mannen fortfarande bevisat att han är en family guy och blir attraktiv, och kanske särskilt för yngre kvinnor som vill vara säkra på att ha en godkänd sexpartner, alltså en som kan ta ansvar för följderna.

Därav vänstrandet mellan äldre gifta manliga chefer och yngre ogifta kvinnliga sekreterare och liknande.

Orden du saknar i ditt resonemang är: generellt sett så är det så här.
Finns gott om fall där det blir precis tvärtemot vad du påstår.

pragmatist
2009-08-14, 13:18
Jag tror de flesta män har upplevt detta fenomen i någon form. Man behöver inte ens vara i ett förhållande, det funkar även så länge kvinnor tror man är i ett förhållande (vilket undergräver alla förklaringar om att det skulle ha något med männen att göra, t.ex. deras självförtroende).

Chaan
2009-08-14, 13:27
(vilket undergräver alla förklaringar om att det skulle ha något med männen att göra, t.ex. deras självförtroende).

Något har det med männen att göra. Det kvinnor vill ha är en godkänd partner. Och eftersom kvinnor i högre grad är kollektivister litar de någotsånär på andra kvinnor. Män fungerar oftast inte så då vi är jägare och tycker vi kan avgöra sånt som vad en god sexpartner är själva.

Slartibartfast
2009-08-14, 13:31
Skumt. För mig har det varit tvärt om. När jag var i ett förhållande fick jag inte ofta uppmärksamhet. Nu när jag är singel får jag mota bort alla brudar med käpp.

Manta
2009-08-14, 13:35
Det är väl inte så konstigt. Män i ett förhållande torde ha på något sätt visat att de har mer att erbjuda än enbart deras "face value". Enbart ett ansikte är enbart ett ansikte, medan ett ansikte i ett förhållande är ett ansikte + tillskrivna egenskaper. Jag skulle vilja se en studie där man jämför kvinnor som precis avslutat ett dåligt förhållande, med kvinnor som har varit singlar under en längre tid. Kanske blir det så att kvinnor som precis avslutat ett förhållande till större del tillskriver mannen i ett förhållande fler dåliga egenskaper.

Chaan
2009-08-14, 13:37
Kanske blir det så att kvinnor som precis avslutat ett förhållande till större del tillskriver mannen i ett förhållande fler dåliga egenskaper.

Kanske. Eller så blir det tvärtom då de kanske tycker att "den där killen verkar ha lyckats behålla tjejen" :)

ARMSTARK
2009-08-14, 13:38
Kvinnor vill ha män som andra kvinnor vill ha, det är en gammal sanning.

Så...nu behöver jag några kvinnor som vill ha mig så att min fru vill ha mig. :D

LadyG
2009-08-14, 13:44
Sex har nog mycket lite med saken att göra egentligen, gissar jag iaf. Ungkarlar kan ha ganska besynnerliga och ibland rejält udda vanor och egenheter bara för att de är singlar (och sånt tar tid att nöta bort) medans en kille i ett förhållande för det mesta är något sånär dresserad och fostrad. :D

Asdf
2009-08-14, 13:50
Jag tror definitivt på detta, när man är upptagen verkar fler kvinnor intresserade, de vill helt enkelt kämpa för o få en kille och ser det som sport. En upptagen kille är intressant att egga för o se ifall han ger efter och då har kvinnan lyckats.

sundvall
2009-08-14, 13:56
Ja? Pickupnördarna har vetat detta i vad... 10år? 15? Och det är jävligt uppenbart när man börjar kolla efter det.

"Researchers Dr Melissa Burkley and Jessica Parker found that 90 per cent of women questioned were interested in a man when told he was in a relationship" (Men även när mannen nödvändigtvis inte är i förhållande, men har ett rykte av att ha många kvinnor intresserade i sig).

Det säger sitt.

Asdf
2009-08-14, 14:06
Är inte 10-15% av en kvinnas val av man beroende av den del som avgör hur svår han är? Om jag minns rätt från laddertheory

Moddo
2009-08-14, 14:09
Ny studie visar: Vatten är vått!

Louisee
2009-08-14, 16:15
jamen visst, kvinnor vill ha gifta män,män i förhållande,män med hundvalpar,män med barn
I can go on...........

Huffo the A-LagaRe
2009-08-14, 16:23
Betyder det här att det inte är mannens fel om han är otrogen?

Fatalist
2009-08-14, 17:42
Betyder det här att det inte är mannens fel om han är otrogen?

Stämmer. Nu är det våra geners fel, inget vi kan hjälpa.;)

MrBoris
2009-08-14, 17:45
Skumt. För mig har det varit tvärt om. När jag var i ett förhållande fick jag inte ofta uppmärksamhet. Nu när jag är singel får jag mota bort alla brudar med käpp.

Tror det kan ha lite med att göra att du blev mer öppen för att stöta/öppna dig för singel tjejer också; när du var i förhållande kanske du inte såg det uppenbara att tjejer faktiskt tittade på dig?

bear.flowertwig
2009-08-14, 18:46
Hänger väl ihop med motsatsen - singelmän är en hög lättledda dregglande hundar. Lagom spännande motstånd ;)

Ironbabe
2009-08-14, 18:53
För mig har alltid upptagna killar varit icke intressant. Har de visat intresse trots flickvän/fru så äcklar de mig istället :/

bear.flowertwig
2009-08-14, 19:04
För mig har alltid upptagna killar varit icke intressant. Har de visat intresse trots flickvän/fru så äcklar de mig istället :/
+1. Även om jag vill ****** som en kanin, om franskan ursäktas, så vill jag ha en tjej som jag kan lita på. Att en tjej börjar ragga på mig trots att hon har förhållande bevisar bara att man inte kan lita på henne. Räknar med att, gör hon så mot andra så...

edit: åhh, kul att ****** är ett förbjudet ord :) ****** ****** ******

Griip
2009-08-14, 19:07

Allan
2009-08-14, 19:22
Jag tror inte det är så enkelt. Istället handlar det nog om att det finns ganska många som sitter fast i slentrianmässiga förhållanden. Och då skickar man dels ut signaler av typen "kom och rädda mig", dels innebär man en mindre känslomässig risk.
Jag har aldrig upplevt att jag varit mer intressant när jag varit i en relation än när jag varit ensam. Det har varit ungefär lika lågt intresse hela tiden.

Allan
2009-08-14, 19:23
Sex har nog mycket lite med saken att göra egentligen, gissar jag iaf. Ungkarlar kan ha ganska besynnerliga och ibland rejält udda vanor och egenheter bara för att de är singlar (och sånt tar tid att nöta bort) medans en kille i ett förhållande för det mesta är något sånär dresserad och fostrad. :D

:cryout:

userfriendly
2009-08-14, 19:30

Kunde inte ha sagt det bättre själv. Vet inte om jag blir intresserad av människor i förhållanden, men någon som har haft ett seriöst och längre förhållande får definitivt en fet guldstjärna i kanten. Så länge han är inte helt livrädd för förhållanden nu efteråt.. :cool:

bear.flowertwig
2009-08-14, 19:38
Jag tror inte det är så enkelt. Istället handlar det nog om att det finns ganska många som sitter fast i slentrianmässiga förhållanden. Och då skickar man dels ut signaler av typen "kom och rädda mig", dels innebär man en mindre känslomässig risk.
Jag har aldrig upplevt att jag varit mer intressant när jag varit i en relation än när jag varit ensam. Det har varit ungefär lika lågt intresse hela tiden.

Hmm, märkligt. Alla jag känner är välbekanta med fenomenet att har man en står det helt plötsligt ett helt gäng bakom (sen tappar man bort alla men det är en annan historia :D). Har svårt att tro att "kom och rädda mig"-grejen skulle vara mer attraktivt än "hej jag är upptagen och inte intresserad av dig...".