handdator

Visa fullständig version : Tillräckligt för bulk?

leomessi
2009-08-13, 11:44
Tjenare, jag är som sagt ny här och ska börja träna nästa vecka. Är 184 lång och väger ca 80 kilo. Tänkte börja med att bulka och har läst en massa om kost och vad som är bäst när det gäller att bulka. Är detta nedan en bra dagskost?

1. En skål havrefras med mjölk och två ostmackor
2. 3 dl snabbmakaroner
3. Snacks (lite nötter eller liknande)
4. Mat (tex spaggetti köttfärsås, köttbullar & makaroner, korv stroganoff mm)
5. 0,5 liter youghurt
6. En skål havrefras

Funkar detta eller är det för lite? Ska något läggas till? Isåfall vad?

Tack så länge=)

z_bumbi
2009-08-13, 11:48
Börja inte med att bulka utan ät bara tillräckligt med mat för att du inte ska gå ner i vikt, efter någon månad eller två kan du börja se till att äta lite mer så att du går upp i vikt.

leomessi
2009-08-13, 11:48
Glömde en sak, kommer även att ta kreatin samt ta en gainer efter varje träningspass (tänkte börja med 3 pass i veckan)

leomessi
2009-08-13, 11:50
Börja inte med att bulka utan ät bara tillräckligt med mat för att du inte ska gå ner i vikt, efter någon månad eller två kan du börja se till att äta lite mer så att du går upp i vikt.

Okej, varför är detta det bästa alternativet för en nybörjare? Och sen när jag väl ska bärja bulka, är den dagskost ovan tillräcklig då?

z_bumbi
2009-08-13, 11:54
I början går det ut på att lära sig övningarna och även om man kan få muskeltillväxt så kan man inte belasta musklerna så mycket att en bulkkost krävs.

Hur mycket du bör äta avgörs av hur mycket du går upp i vikt, om du går upp i det tempo du har tänkt dig så äter du tillräckligt. Går det långsammare så ät mer, går det snabbare så håll igen lite.

WorkOutBuddy
2009-08-13, 12:01
Bygger man bra med muskler på kalorieminus som nybörjare så borde man bygga mycket mer/snabbare på kalorieplus, på så sätt får man ju mer av träningen på kortare tid, eller har jag helt fel?

leomessi
2009-08-13, 12:29
I början går det ut på att lära sig övningarna och även om man kan få muskeltillväxt så kan man inte belasta musklerna så mycket att en bulkkost krävs.

Hur mycket du bör äta avgörs av hur mycket du går upp i vikt, om du går upp i det tempo du har tänkt dig så äter du tillräckligt. Går det långsammare så ät mer, går det snabbare så håll igen lite.

Okej, men den första tiden nu, kommer musklerna att växa även om jag inte kör på en bulkdiet? Eller kommer det bara vara styrkan som förbättras men musklerna behåller samma storlek som förut? Det spelar egentligen mindre roll då jag vet att det tar lång tid att bygga muskler men jag är mest nyfiken. Du kanske kan tipsa mig om något bra program att köra med? Ett program för 3 pass i veckan då. Tack för hjälpen iallafall=)

944RS
2009-08-13, 12:35
Du behöver inte trycka i dig extrema mängder med mat bara för att du vill gå upp maximalt i muskelmassa.
Det var ju inte den mest proteinrika maten som du hade som exempel så den punkten kanske du skulle så över.

NoPainNoGain
2009-08-13, 12:59
Du behöver inte tänka på det så mycket, ta lite extra mat då och då. En gainer efter träningen kanske så räcker det. Har gått upp ca 3-4kg på 2 månader och har ökat vikter i varenda pass och har fortfarande samma midjemått. Är kanske ingen jätte ökning men börjar synas. Tränar 4ggr/vecka.

Sniggel
2009-08-15, 18:45
Okej, men den första tiden nu, kommer musklerna att växa även om jag inte kör på en bulkdiet? Eller kommer det bara vara styrkan som förbättras men musklerna behåller samma storlek som förut? Det spelar egentligen mindre roll då jag vet att det tar lång tid att bygga muskler men jag är mest nyfiken. Du kanske kan tipsa mig om något bra program att köra med? Ett program för 3 pass i veckan då. Tack för hjälpen iallafall=)

Är musklerna väldigt ovana vid styrketräning, vilket jag antar är fallet, så är det fullt möjligt att du kan bygga muskler även då du ligger på kaloribalans. Proteinbalansen kan bli positiv så länge det finns tillräckligt med aminosyror (vilket det oftast gör i en normal kosthållning) och du är långt ifrån din genetiska potential (vilket en nybörjare är).

Dock så kan det behövas en uppträning av nervsystemet först, för det är det som får musklerna att jobba. Innan ditt nervsystem är tillräckligt tränat kanske de inte kan få musklerna att jobba tillräckligt tungt för att skapa ett stimuli för att musklerna ska börja växa. Det kvittar hur tungt det känns, det som spelar roll är hur tungt det är för dina muskler. Givetvis finns det andra faktorer som spelar roll men primärt är det att skapa större och större belastning i musklerna, upprepade gånger, och i början kan ditt nervsystem eventuellt inte göra detta.

Men så länge du blir starkare i övningarna du tränar kommer det förr eller senare att sätta fart.

Z-bumbi har skrivit ett schema för nybörjare, du hittar det här (http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454).

powderdog
2009-08-16, 16:25
Ser ut att vara väldigt lite protein i din kost.