Visa fullständig version : Minskad testosteronutsöndring
Pendelous
2009-08-13, 11:27
Som rubriken lyder. Har en person med en testikel mindre/sämre testosteronutsöndring jämfört med en person med två testiklar?
cyclist_90
2009-08-13, 12:13
det låter väl ganska rimligt?
Teoretiskt ökar den kvarvarande testikeln produktionen då efterfrågan på T är lika stor.
Pendelous
2009-08-13, 12:16
Låter och låter. Skulle hellre vilja veta hur det ligger till, om det nu finns någon som vet.
Pendelous
2009-08-13, 12:18
Teoretiskt ökar den kvarvarande testikeln produktionen då efterfrågan på T är lika stor.
Okej, såg inte ditt inlägg innan jag postade mitt förra.
cyclist_90
2009-08-13, 12:20
ja jo jag skrev väl kanske ett ganska onödigt inlägg det håller jag med om, när vi ändå diskuterar frågan, Hur klarar en ensam testikel att öka produktionen av testosteron jämfort med en individ medbåda kvar? Är det inte därför vi föds med 2 st?
Insöndring. :whipped:
ja jo jag skrev väl kanske ett ganska onödigt inlägg det håller jag med om, när vi ändå diskuterar frågan, Hur klarar en ensam testikel att öka produktionen av testosteron jämfort med en individ medbåda kvar? Är det inte därför vi föds med 2 st?
Anledningen till att vi har två är troligtvis att man ska kunna föröka sig även om man har förlorat en av dem. Klar evolutionär fördel.
Det kan jag inte svara på, men en testikel kan normalt sett klara av produktionen då mängden T som kroppen anser att den behöver regleras av hypofysen som kommer att skicka ut ett annat hormon som heter LH för att stimulera mer T produktion och skall öka LH tills den anser att det finns nog T.
Om allt fungerar som det skall iaf, annars får man kontakta Andrologen.
Som rubriken lyder. Har en person med en testikel mindre/sämre testosteronutsöndring jämfört med en person med två testiklar?'
enligt lajne på halsoinfo så är skillnaden inte stor, en testikel klarar alltsp av att producera lika mycket som två.
Pendelous
2009-08-13, 12:57
Jag menar alltså att man alltid har haft en testikel. Inte att man förlorat någon eller vad man ska säga.
Det kanske jag skulle skrivit från början.
Det borde ju fungera på samma sätt, men är du orolig över dina T nivåer och ser tecken på låga värden så kan du alltid boka tid för provtagning på Andrologen.
Ett exempel är njurarna där en fungerande njure relativt väl klarar av att arbeta för två. Att vi föds med två ger dock större marginal, precis som stafh skriver. Även om njuren har en mer essentiell funktion för individen än testikeln har.
Undefined
2009-08-13, 22:33
Klarar Anders Södergren av att med bara en testikel vara absolut världselit i en av de mest fysiskt krävande sporterna så är det nog ok. :)
Det kan jag inte svara på, men en testikel kan normalt sett klara av produktionen då mängden T som kroppen anser att den behöver regleras av hypofysen som kommer att skicka ut ett annat hormon som heter LH för att stimulera mer T produktion och skall öka LH tills den anser att det finns nog T.
Om allt fungerar som det skall iaf, annars får man kontakta Andrologen.
Ovanstående är korrekt. Även binjurebarken ökar sin (ganska blygsamma) produktion om en testikel skulle bortfalla.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.