Visa fullständig version : Intag av näring efter träning
Har sökt i trådar utan att riktigt hitta ett enkelt och tydligt svar.
Fråga:
Efter ett styrke pass, hur ska man äta för att tillgodo se sig näringen för "bästa" resultat?
tex;
Intag av Eaa direkt efter avslutat pass, sedan måltid mat efter ca 20 min. därefter intag av protein/kolhydrater 1h, 2h, 3,h efter avslutat pass.
Gäller samma även under diet/deff?
Eddie Vedder
2009-08-13, 05:20
Ta ditt EAA direktefter och så en proteinrik och bra måltid när du kommer hem. Typ fläskkotlett med kokt potatis, brunsås och grönsaker.
men hur är det med timmarna efter första måltiden?
Och gäller samma princip om träningen hade bestått av cardio?
Eddie Vedder
2009-08-13, 06:02
men hur är det med timmarna efter första måltiden?
Det skrev jag ju, ät ordentligt när du kommer hem. Blir du hungrig snart igen kan det vara klokt att äta lite till. Finns ingen större anledningen att krångla mer än så.
Och gäller samma princip om träningen hade bestått av cardio?
Jag vet inte vilken typ av uthållighetsträning du bedriver, energiåtgången kan variera enormt. Det finns ju t.o.m. personer som räknar in promenader som konditionsträning.
Ok, så allt det här med att inta protein med intervallerna 1h-2h-3h efter avslutat pass är inte nödvändigt. eller är skillnaden så pass liten att det egentligen är skit samma?
ja tänkte mest på jogging/kampsort som cardio.
Slartibartfast
2009-08-13, 07:12
Ok, så allt det här med att inta protein med intervallerna 1h-2h-3h efter avslutat pass är inte nödvändigt. eller är skillnaden så pass liten att det egentligen är skit samma?
Det har bara en teoretisk betydelse, om du tillför bara EAA på tom mage varje timme efter träningen. Men far du hem och äter en rejäl måltid med 40 g protein, så stimuleras inte proteinsyntesen ytterligare att äta 40 g protein från mat igen en timme senare, då magen antagligen är full med mat ännu.
ThisIsTheOne
2009-08-13, 08:06
Jag brukar dricka 10 gram EAA före träning, 10 gram efter den samma och sedan äta riktig mat inom en halvtimme (idag 240 gram viltskav med ris och keso). Efter ytterligare ca 1,5 timme häller jag i mig 1 dl proteinpulver. Det senare för att jag läst att det är bra näringstiming, men det kanske är overkill och onödigt att hålla på och tima det så alltså...
Grymt, exakt det jag säökte svar på.
tack
Eddie Vedder
2009-08-13, 08:08
Jag brukar dricka 10 gram EAA före träning, 10 gram efter den samma och sedan äta riktig mat inom en halvtimme (idag 240 gram viltskav med ris och keso). Efter ytterligare ca 1,5 timme häller jag i mig 1 dl proteinpulver. Det senare för att jag läst att det är bra näringstiming, men det kanske är overkill och onödigt att hålla på och tima det så alltså...
Nej det upplägget känns inte minsta overkill. Det motsvarar ju typ vad jag skev först. Rama in passet med två doser EAA, hem å käka helt vanlig mat och sedan lite senare ta ett mellanmål om det känns bra. I ditt fall består mellanmålet av en proteindrink.
Slartibartfast
2009-08-13, 08:17
Nej det upplägget känns inte minsta overkill. Det motsvarar ju typ vad jag skev först. Rama in passet med två doser EAA, hem å käka helt vanlig mat och sedan lite senare ta ett mellanmål om det känns bra. I ditt fall består mellanmålet av en proteindrink.
Har inte t.o.m grub sagt att det är overkill med en dos EAA efter passet, om man ändå äter mat någorlunda snabbt efteråt?
Mina pass är så korta (30-45 min) så för mig känns det som overkill iaf.
Har inte t.o.m grub sagt att det är overkill med en dos EAA efter passet, om man ändå äter mat någorlunda snabbt efteråt?
Mina pass är så korta (30-45 min) så för mig känns det som overkill iaf.
Fast att svepa i sig lite EAA efter passet med är ju varken löjligt dyrt, onödigt kcalrikt eller jobbigt så det känns som om det är en billig overkill. :)
Eddie Vedder
2009-08-13, 08:37
Jo det kanske han har gjort. Men jag tycker inte per automatik samma sak.;)
OM han nu sgat det så håller jag förvisso med även där. det var bara det att medlemmen i fråga redan kör så och jag tycker inte det känns onödigt i alla fall.:)
ThisIsTheOne
2009-08-13, 10:27
Ja, det är sant. Det sa du kanske. Jag är lite trög vet du, det måste bankas in. :smash:
Jag gör exakt likadant, ungefär 60-90 min efter måltiden tar jag 1 skopa whey + 1 skopa kasein. De känns som de är bra att trycka i sig en bra mix av protein när maten börjat bearbetas.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.