handdator

Visa fullständig version : Styrketräning och diverse läkemedel

Pendelous
2009-08-12, 15:23
Hur påverkas egentligen muskeluppbyggnaden och proteinsyntesen och allt vad det heter av olika läkemedel, receptfria som receptbelagda. Har ju hört att man inte ska träna när man går på penicillin t.ex. Men hur är det med andra läkemedel? Huvudvärkstabletter eller vad som, påverkar det de jag skrev högst upp? Tar själv inte någon medicin förutom slemlösande medel, Quilla Semplex heter det tror jag, det påverkar väl inte träningen/resultaten. Eller?

Tolkia
2009-08-12, 15:44
Påverkan varierar mellan läkemedel; olika läkemedel verkar ju genom olika mekanismer. När det gäller penicillin är anledningen till det som ofta hörs, att man inte skall träna under en penicillinkur, att man ofta har fått penicillinkuren mot en sjukdom p.g.a. vilken man inte bör träna. Halsfluss, t.ex. Penicillin mot en infektion i ett finger är inte på samma sätt ett hinder för träning. Det har alltså inte att göra med att penicillinet i sig är farligt (om man inte är en bakterie). Huruvida du bör träna med Quilla Simplex beror, även det, främst på orsaken till att du tar det.

När det gäller huvudvärkstabletter finns det massor av trådar om detta; sök på "NSAID".

King Grub
2009-08-12, 15:47
I övrigt skall du inte räkna med att det har gjorts några studier på ett visst läkemedels påverkan på styrketräningens proteinsyntesstimulerande effekter.

Pendelous
2009-08-12, 15:58
Tack för svaren.

Men finns det några läkemedel som ni vet som har negativ påverkan på träningen? Tänker inte på sjudomen/besväret, utan själva preparatet.

Ska läsa det där om NSAID senare.

Giljotinen
2009-08-12, 16:27
Har för mig att jag har läst att vissa smärtstillande mediciner har en negativ inverkan på proteinsyntesen. Hurvida detta stämmer eller ej har jag ingen aning om.

Trance
2009-08-12, 16:56
Tack för svaren.

Men finns det några läkemedel som ni vet som har negativ påverkan på träningen? Tänker inte på sjudomen/besväret, utan själva preparatet.

Ska läsa det där om NSAID senare.

Prednisolon/Kortison.

Larsson85
2009-08-12, 17:01
Prednisolon/Kortison.

*grr*

King Grub
2009-08-12, 17:15
Har för mig att jag har läst att vissa smärtstillande mediciner har en negativ inverkan på proteinsyntesen. Hurvida detta stämmer eller ej har jag ingen aning om.

NSAID, men det har ju Tolkia redan nämnt.

Pendelous
2009-10-22, 17:06
Jag har fått tre fått tre läkemedel utskrivna. Ett för typ slemhinnorna i näsan eller något, ett nässpray och ett för magen. Jag har för mig att läkaren sa något om att jag skulle få kortison-nässpray. Nässprayet heter Nasonex, är det samma grej som att få såna där kortisontabletter? Bryter det ner musklerna? Eller har jag helt fel? De andra två läkemedeln heter Rinexin och Omeprazol ratiopharm.

Tolkia
2009-10-22, 17:29
Kortisonspray typ Nasonex verkar bara lokalt på nässlemhinnan. Dosen är väldigt liten.

Pendelous
2009-10-22, 17:37
Okej, tänkte väl det. Men man blir lite orolig efter allt man läst om kortison.

Så det påverkar inte träningen på något sett alls då?

Tolkia
2009-10-22, 17:43
Nästa gång tycker jag att du (och alla andra som oroar ihjäl sig över ev. läkemedels effekt på proteinsyntesen) skall prata med läkaren som skriver ut preparaten på en gång för att slippa oroa dig i onödan.

Nej, dina muskler kommer inte att försvinna över en natt för att du använder kortisonspray mot nästäppa under begränsad tid. Däremot kan man förmodligen diskutera lämpligheten i att träna om du har en sjukdom som motiverar Rinexin och Nasonex (Bihåleinflammation? Förkylning?).

Pendelous
2009-10-22, 17:58
Nästa gång tycker jag att du (och alla andra som oroar ihjäl sig över ev. läkemedels effekt på proteinsyntesen) skall prata med läkaren som skriver ut preparaten på en gång för att slippa oroa dig i onödan.

Nej, dina muskler kommer inte att försvinna över en natt för att du använder kortisonspray mot nästäppa under begränsad tid. Däremot kan man förmodligen diskutera lämpligheten i att träna om du har en sjukdom som motiverar Rinexin och Nasonex (Bihåleinflammation? Förkylning?).

Jo, jag vet.

Jag har haft väldigt långvariga problem med slem i svalget, näsan och halsen. I flera månader alltså, så det är ingen infektion det är frågan om, trodde doktorn. Sen har jag haft nedsatt aptit och ökad mättnadskänsla under ungefär lika lång tid. Det har blivit bättre med tiden, men jag lider fortfarande lite av det. Vet dock inte om det har något samband med det andra.

Tolkia
2009-10-22, 18:02
Var lite försiktig när du sprayar; kör mot "utsidan" av näshålet och inte mot skiljeväggen, så minskar du risken för att börja blöda näsblod randomly efter att ha sprayat ett tag. Nässlemhinnan kan bli lite skör.

Pendelous
2009-10-22, 18:11
Okej, jag har en förmåga att få näsblod lätt, så jag ska tänka på det.

RandomC
2009-10-22, 18:58
NSAID, men det har ju Tolkia redan nämnt.

Har fått för mig att det mest gäller den uppreglering av proteinsyntesen man får efter träning som påverkas? Eller gäller det även vilonivåer?

Apos78
2009-10-23, 15:16
Får man ett läkemedel utskrivet av en orsak är det nog läge att ta detta oavsett ev. negativ effekt på träningen. Jag hoppas inte valet står mellan att ta läkemedlet eller ej bara för att träningen ev. påverkas. Är det inte en kronisk åkomma så gör det bästa för att bli frisk och träna sedan på så blir nog resultaten som bäst också.

Finns frågor så fråga läkaren. Finns tillgång till apotekare så ännu bättre.

Pendelous
2009-10-23, 15:54
Får man ett läkemedel utskrivet av en orsak är det nog läge att ta detta oavsett ev. negativ effekt på träningen. Jag hoppas inte valet står mellan att ta läkemedlet eller ej bara för att träningen ev. påverkas. Är det inte en kronisk åkomma så gör det bästa för att bli frisk och träna sedan på så blir nog resultaten som bäst också.

Finns frågor så fråga läkaren. Finns tillgång till apotekare så ännu bättre.

Jag skrev på föregående sida orsakerna till läkemedeln. Har haft besvären väldigt länge. Dom blivit bättre med tiden men inte helt. Det är inget man kan vila sig frisk ifrån. Känner inte ens av de när jag tränar. Jag sa självklart att jag tränade mycket till läkaren, men hon sa inget mer om det.

Pendelous
2009-10-30, 14:12
Läste bipacksedeln på de medicinerna jag fått. Det står inget om alkohol. Går det bra att dricka alkohol när jag äter dessa då?

Tolkia
2009-10-30, 14:16
Behöver du magsårsmedicin (omeprazol) kan det iofs vara läge att inte toksupa för den redan upprörda magens skull, men det skulle väl vara det då.

saab900
2009-10-30, 15:47
Jag gick ned 3-4 kg i vikt bara under en månad när jag åt Opremazol. Det kan nog, om jag får spekulera lite, ha att göra med att det minskade pH-värdet i magsäcken får till följd att maten inte kan brytas ned lika effektivt, varpå upptaget i tunntarmen blir mindre effektivt (mer mat passerar rakt igenom). Av den anledningen kan ju träningen bli lidande (ofrivillig deff), så jag skulle nog se till att äta en extra portion mat om dagen.

jontet
2009-10-30, 16:43
Kortisonspray typ Nasonex verkar bara lokalt på nässlemhinnan. Dosen är väldigt liten.

helt säker? vad jag läst är man ju försiktig när man skriver ut kortisonspray till barn för det kan påverka växten negativt

Tolkia
2009-10-30, 20:23
helt säker? vad jag läst är man ju försiktig när man skriver ut kortisonspray till barn för det kan påverka växten negativt
Är du säker på att du menar kortisonspray för nästäppa och inte inhalattionssteroider för astmatiker här? F.ö. är ju knappast trådskaparen i den åldern.

Pendelous
2009-10-31, 01:01
Jag gick ned 3-4 kg i vikt bara under en månad när jag åt Opremazol. Det kan nog, om jag får spekulera lite, ha att göra med att det minskade pH-värdet i magsäcken får till följd att maten inte kan brytas ned lika effektivt, varpå upptaget i tunntarmen blir mindre effektivt (mer mat passerar rakt igenom). Av den anledningen kan ju träningen bli lidande (ofrivillig deff), så jag skulle nog se till att äta en extra portion mat om dagen.

Okej. Jag gick ner ett kilo första nu första veckan jag åt det. Svårt att säga om det var på grund av det. Är det muskler, fett, vätksa eller vad som försvinner? Har inte kännt att jag blivit mycket bättre av Opremazol heller. Men måste köra dosen ut.

saab900
2009-11-01, 12:37
Okej. Jag gick ner ett kilo första nu första veckan jag åt det. Svårt att säga om det var på grund av det. Är det muskler, fett, vätksa eller vad som försvinner? Har inte kännt att jag blivit mycket bättre av Opremazol heller. Men måste köra dosen ut.

Svårt att säga vad som försvann på mig. Det var ju innan jag började styrketräna på allvar också, så troligen lite av båda, rejält rippad blev jag i alla fall, lägerlooken du vet, eftersom jag löptränade så mycket fortfarande.

Pendelous
2009-11-01, 12:55
Okej, men det får man väl ta igen sen då!
Jag ska ändå bara ta i 2 veckor, bara tre dagar kvar.

Varför åt du opremazol?

saab900
2009-11-01, 17:29
Okej, men det får man väl ta igen sen då!
Jag ska ändå bara ta i 2 veckor, bara tre dagar kvar.

Varför åt du opremazol?

Magsår, åt det i 4 veckor tillsammans med Kåvepenin första 10 dagarna :(
Dock inget jag känner av längre.

Pendelous
2009-11-02, 22:52

Detta borde väl återgå till det normala när man slutat äta kapslarna? Hur länge tog du dom? I 4 veckor eller?

jontet
2009-11-03, 16:56
Är du säker på att du menar kortisonspray för nästäppa och inte inhalattionssteroider för astmatiker här? F.ö. är ju knappast trådskaparen i den åldern.

jupp
Tala om för läkare eller apotekspersonal om du har någon leversjukdom. Avamysdosen kan då behöva ändras. Användning av kortison (som Avamys)

*

kan när det används under en längre tid kan göra att barn växer långsammare. Läkaren kommer kontrollera ditt barns längd regelbundet och se till att han eller hon använder den lägsta möjliga effektiva dosen.

detta är avamys(flutikason), inte nasonex(mometason).

rajjan_dammit
2009-11-03, 18:24
Jag får Sifrol (Pramipexol) mot RLS som jag äter dagligen. Min läkare visste inte riktigt hur eller om det påverkade proteinsyntes eller styrketräning. Det är en dopaminagonist, vilket innebär så som jag fattat det att det verkar på samma sätt som dopamin.

Har man undersökt några effekter av dopamin eller dopaminagonister på proteinsyntes mm?

Pendelous
2009-11-03, 19:17
Detta borde väl återgå till det normala när man slutat äta kapslarna? Hur länge tog du dom? I 4 veckor eller?

Eller?

Pendelous
2009-12-17, 19:35
Alltså, jag vill inte verka nojig eller så. Men jag undrar ändå.

Påverkas träningen, muskeluppbyggnadet o.s.v. negativt vid bruk av Nasonex? Ett spray, morgon och kväll.

Tacksam för svar.

King Grub
2009-12-17, 19:40
Du tror att många studier är gjorda på kombinationen Nasonex - styrketräning?

Det vore förvånande om det hade någon avgörande effekt på något sätt.

Pendelous
2009-12-17, 19:45
Tack för snabbt svar!

Okej, bara att köra på som vanligt då! Inget att oroa sig över med andra ord?

King Grub
2009-12-17, 20:28
Du får oroa dig om du vill. Det finns inga studier gjorda, så något säkrare svar är det förra får du inte.

discocrunkers
2009-12-18, 15:45
Bara av ren nyfikenhet, någon som vet ifall antidepressiva läkemedel har någon inverkan på muskelutveckling? Rent fysiskt alltså... tänker på t.ex. valium, klonazepam, xanax osv