handdator

Visa fullständig version : Bra bredbands anslutningar?

Dav0d
2009-08-11, 13:31
Hej allesammans,

En fråga angående bredbandsleverantörer. Jag besitter idag glocalnet vilket jag är missnöjd med. Modemet jag innehar är dåligt, stabiliteten är skit och jag har problem att koppla upp mig till vissa program och spel.

Det jag undrar är vad ni har för rekommendationer på bredbandsleverantörer som inte knasar, som har bra pålitlighet & som inte låser portar i deras egna central av någon konstig skit anledning... *frustrerad*

Har ni dessutom några bra undersökningar på leverantörer uppskattas det mycket också.

Mvh
David

Asdf
2009-08-11, 13:34
Det mesta är bra utom de billiga alternativen. Tele 2 kan du glömma direkt t.ex
Att de låser portarna i egen central är inget problem, testa www.openDNS.com

Alone_in_the_dark
2009-08-11, 14:03
Åså glöm allt vad Bredband2 heter de är riktiga strulpellar, allt som kan gå fel går fel.

Dav0d
2009-08-11, 14:05
Det är ett problem när jag inte kan spela wc3, starcraft och diverse andra spel. Allt från att jag inte kan skapa i spelen till att "om antalet spelare överstiger 2 blir det ping 3000 turbo" - inte stabilt med andra ord. Jag funderade på BBB eller Comhems telefonibredband. Men det verkar som Comhem är mer omtyckt, någon som spelar Blizzard spel som kan berätta deras erfarenheter kring dessa problem?

Edit*

HIttils på nej listan ligger alltså;
Glocalnet
Telia
Tele2
Bredband2
TDC

hahavaffan
2009-08-11, 14:25
Vilka kan du ha? Är det ADSL vi snackar, eller är du ansluten till ett stadsnät med fiber?

Mina föräldrar har Telia ADSL 8Mbit, och jag kunde utan problem hosta DotA-games med spelare från hela världen och alla hade alltid grymt bra ping.

drakfelt
2009-08-11, 15:08
Jag har tele2 100/10 dock stadsnät så det är ju otroligt snabbt och stabilt

saab900
2009-08-11, 15:16
Åså glöm allt vad Bredband2 heter de är riktiga strulpellar, allt som kan gå fel går fel.

De har fungerat ganska bra för mig än så länge via Västerås stadsnät *ta i trä*

kaer
2009-08-11, 15:21
Jag kör BBB och det fungerar bra, men funderar på att byta till com hem som verkar vara lite billigare.
Har haft com hem tidigare och hade inget att klaga på då.

Dav0d
2009-08-11, 16:20
Vilka kan du ha? Är det ADSL vi snackar, eller är du ansluten till ett stadsnät med fiber?

Mina föräldrar har Telia ADSL 8Mbit, och jag kunde utan problem hosta DotA-games med spelare från hela världen och alla hade alltid grymt bra ping.
ADSL ja, tyvärr är jag inte kopplat till något stadsnät. Så du säger att Telia är stabilt. Dock dyrt för den lilla hastigheten man får.

tumme
2009-08-11, 16:23
Har haft bbb i flera olika hus och det har aldrig krånglat, så skulle rekommendera dom.

hahavaffan
2009-08-11, 16:29
Telias ADSL är grymt stabilt får jag säga. Det var kanske nere 3-4 gånger i några minuter eller nån timme åt gången under de 6 åren jag bodde hemma med det. Dock är det ju ADSL, så det är mycket som påverkar stabilitet, hastighet osv. Ett gammalt hus med dåliga ledningar i ett gammalt område räcker för att det kan gå åt skogen. Eller ja, du får nöja dig med lägre hastigheter och lite sämre stabilitet.

Alexton
2009-08-11, 16:36
Undvik Comhem om du vill ha stabil uppkoppling. Den varierar från dag till dag och ibland ligger den nere. Måste uppdatera modemet relativt ofta dessutom.

Byter själv över till BBB snart.

Dav0d
2009-08-11, 16:54
Telias ADSL är grymt stabilt får jag säga. Det var kanske nere 3-4 gånger i några minuter eller nån timme åt gången under de 6 åren jag bodde hemma med det. Dock är det ju ADSL, så det är mycket som påverkar stabilitet, hastighet osv. Ett gammalt hus med dåliga ledningar i ett gammalt område räcker för att det kan gå åt skogen. Eller ja, du får nöja dig med lägre hastigheter och lite sämre stabilitet.

Undvik Comhem om du vill ha stabil uppkoppling. Den varierar från dag till dag och ibland ligger den nere. Måste uppdatera modemet relativt ofta dessutom.

Byter själv över till BBB snart.

Jaha, Comhem har alltså stabilitetsproblem och uppdatera modemet är absolut ingen höjdare. Lutar mer åt BBB hållet isåfall, flest nöjda kunder där vad jag vet.

Ingen som vet om någon undersökning som varit bra?

Tricce
2009-08-11, 17:10
Konsumentverket har säkert något.

Civilrätt
2009-08-11, 17:27
Ska ffa ej com hem dom su ger ap ball e.

KlopFer
2009-08-11, 17:36

True that

BBB eller telia skulle jag säga

Dav0d
2009-08-11, 18:07
Konsumentverket har säkert något.

Hade jag glömt, tackar! :)

True that

BBB eller telia skulle jag säga

Blir nog det, får se vad konsumentverket säger :)

Tackar alla som engagerat sig i frågan, mycket uppskattande.

Chrilli
2009-08-11, 18:43
Om du skall köra via DSL-nätet ta det som har bra support och bra pris. Se vad andra upplever. Rent kvalitemässigt spelar det ingen roll vilken operatör du använder då DSL-nätet ägs av Teracom och i sin tur Telia Sonera som hanterar all inkoppling.

Det är samma sak produkt du köper bara olika märken kan man säga.

Dav0d
2009-08-11, 21:17
Om du skall köra via DSL-nätet ta det som har bra support och bra pris. Se vad andra upplever. Rent kvalitemässigt spelar det ingen roll vilken operatör du använder då DSL-nätet ägs av Teracom och i sin tur Telia Sonera som hanterar all inkoppling.

Det är samma sak produkt du köper bara olika märken kan man säga.

Hur kommer det sig då att om du är kund till ena operatören kan du icke spela låt oss säga Starcraft med mer än 2 personer i spelet. Medan om du t.ex har en annan leverantör så går det? Detta med samma hastighet på bredbandet, inte för det direkt krävs mycket att använda Starcraft...

Mvh

Hardrocker
2009-08-11, 21:35
Hur kommer det sig då att om du är kund till ena operatören kan du icke spela låt oss säga Starcraft med mer än 2 personer i spelet. Medan om du t.ex har en annan leverantör så går det? Detta med samma hastighet på bredbandet, inte för det direkt krävs mycket att använda Starcraft...

Mvh

Som regel hyr alla dsl-leverantörer själva dsl-nätet från Teracom eller Telia och kapaciteten de hyr varierar från leverantör till leverantör. Finns olika algoritmer för att räkna ut hur mycket kapacitet som behövs för att leverera en viss hastighet till x abonnenter. Det är ju inte så att varje abonnent har en dedikerad lina utan man kanske låter 10 kunder som ska ha 2 mbit var dela på en 10 mbit. Kunderna kommer att få sina 2 mbit och leverantören får täckning för sina omkostnader. Nu är 10st 2mbit kunder på en 10 MBit lina lågt räknat utan får nog räkna med bortåt 20-30st.

Torwald
2009-08-11, 22:46
Så länge jag kan minnas har alla klagat högljutt på comhem(bort?). Jag skaffade det dock för två år sedan, när jag flyttade, och jag har bara haft problem vid något enstaka tillfälle. Har jag haft tur, eller är det mest folk som INTE har comhem som klagar?

jakke
2009-08-11, 22:58
Som regel hyr alla dsl-leverantörer själva dsl-nätet från Teracom eller Telia och kapaciteten de hyr varierar från leverantör till leverantör. Finns olika algoritmer för att räkna ut hur mycket kapacitet som behövs för att leverera en viss hastighet till x abonnenter. Det är ju inte så att varje abonnent har en dedikerad lina utan man kanske låter 10 kunder som ska ha 2 mbit var dela på en 10 mbit. Kunderna kommer att få sina 2 mbit och leverantören får täckning för sina omkostnader. Nu är 10st 2mbit kunder på en 10 MBit lina lågt räknat utan får nog räkna med bortåt 20-30st.
Scanova heter företaget som har kopparnätet i sverige.

Chrilli
2009-08-11, 23:01

Mvh

Om ni kör på samma kopparpar, samma ledning så kan det vara så att ena operatören bara tilldelar 1 IP-adress, kan vara portar som blockeras.

I stationerna så finns x antal platser, några med nyare kopparpar som gör att med kortare avstånd kan man få högre hastighet. Dock är DSL är ett jävla skitsystem och kopparkablar skall ej sända datatrafik.
Det går att korrigera profilen lite för få bättre eller sämre signal. Att surfa är inga problem men alla som spelat dataspel vet hur jobbigt det är med lagg och paket förluster.

Samma sak gäller nästan fibernät också. BBB, Telia använder sitt egna nät men kan finnas i andras. Comhem har kabel-tv och är ensamma i sina nät och sköter hela vägen.

Sen finns det stadsnät, öppna nät och egna nätoperatörer som distruberar egna fiber. I stadsnät och öppna nät är det oftast en KO alltså en nätägare som står för själva tekniken och nätet, sen hyr operatörer in sig och köper plats i nätet. Samma sak här egentligen, operatörerna behöver ingen teknik utrustning utan hyr en internettjänst och prissätter denna.

henk4n
2009-08-11, 23:05
Har telia atm.. Bästa!! har aldrig krånglat!

Honn
2009-08-12, 00:02
Scanova heter företaget som har kopparnätet i sverige.
Och Skanova är en del av vilket företag ;)

Chrilli: Man delar inte på kopparparen. I alla fall så länge man inte har maximalt otur och sitter på bärfrekvens (http://www.ktib.se/Internet--Bredband/Olika-satt-att-surfa-och-koppla-upp-sig/Vad-ar-barfrekvens-/). I sådana fall måste det byggas bort för att man ska kunna få ADSL.

isterbuk
2009-08-12, 06:04
Jag ska kanske inom kort flytta till ett hus med ComHem anslutning "3 hål i väggen", kan jag har kvar mitt gamla BBB ändå eller måste man köra just ComHem då?

Låter ju inge vidare med ComHem när man läser här :)

Alone_in_the_dark
2009-08-12, 08:13
Jag ska kanske inom kort flytta till ett hus med ComHem anslutning "3 hål i väggen", kan jag har kvar mitt gamla BBB ändå eller måste man köra just ComHem då?

Du kan ha kvar det (kanske byta abb. form). Bara för du har 3 hål i väggen som måste du inte ansluta dig till Combort:D

Chrilli
2009-08-12, 08:21
Och Skanova är en del av vilket företag ;)

Chrilli: Man delar inte på kopparparen. I alla fall så länge man inte har maximalt otur och sitter på bärfrekvens (http://www.ktib.se/Internet--Bredband/Olika-satt-att-surfa-och-koppla-upp-sig/Vad-ar-barfrekvens-/). I sådana fall måste det byggas bort för att man ska kunna få ADSL.

Korrekt :) länge sen jag satt med DSL-tekniken men du har rätt..

Honn
2009-08-12, 08:26

Beror vilket hus det är. Så länge det har ett telelonjack med inkommande ledningar så kan du i alla fall ha ADSL. Har du riktigt tur har någon dragt in fiber till huset och du kan glömma att vad modem och låga hastigheter heter.

Alone_in_the_dark
2009-08-12, 08:39
Beror vilket hus det är. Så länge det har ett telelonjack med inkommande ledningar så kan du i alla fall ha ADSL. Har du riktigt tur har någon dragt in fiber till huset och du kan glömma att vad modem och höga hastigheter heter.

Rättade texten ovan, har själv BBB med Fiber och 100 Mb/s, maxhastigheten är 45-55 Mb/s, har kört pingplotter i en vecka och droppet är mycket högt vilket jag märker på min IP-telefoni. Jag har påpekat detta för BBB och svaret blir det är vad vi levererar inte högre*grr27*, surt värre.

Honn
2009-08-12, 08:49
Weird. Du bör kunna få ut betydligt mer. Det ska definitivt inte påverka din IP-telefoni då den drar 256-512K om jag minns rätt. Ring igen.

Alone_in_the_dark
2009-08-12, 08:52
Weird. Du bör kunna få ut betydligt mer. Det ska definitivt inte påverka din IP-telefoni då den drar 256-512K om jag minns rätt. Ring igen.

Jag vet, men det är hiskeligt mycket paketförluster dessa påverkar IP telefonin. Jag har speedat upp den lite mer gm att byta DNS adresserna.

Honn
2009-08-12, 08:55
Har du massor av pl ska du absolut ringa in igen. Dom ska inte vara där.

Dav0d
2009-08-12, 19:36
Jag vet, men det är hiskeligt mycket paketförluster dessa påverkar IP telefonin. Jag har speedat upp den lite mer gm att byta DNS adresserna.

que? Vad är det och hur gör man?

Alone_in_the_dark
2009-08-13, 08:20
que? Vad är det och hur gör man?

Du reggar ett gratiskonto på opendns.org, sen hur du ändrar DNS beror på om det är en router mellan datorn och Internet eller om det är på ett nätverkskort med en sladd in i väggen) BBB's DNS:er är chokade mellan 19-21 (jag har kollat med många utav mina grannar och även kollegorna på jobbet samma elände) och bara att försöka gå in på en sida (denna eminenta bräda exempelvis), well du hinner gå på muggen göra nummer 2, gå ut i köket och sätta på kaffet, gå tillbaka till datorn, tillbaka till kaffet hälla upp det och tillbaka till datorn (typ...)

DNS = Domain Name System, Varje dator i ett IP-nätverk har en egen IP-adress i sifferform, och med hjälp av DNS kan man koppla en sådan adress, till en adress i textformat (http://www.kolozzeum.com/)

Kimball
2009-08-16, 23:59
Förstår inte varför folk klagar på Comhem? De kan förvisso blivit mkt bättre på sistone och haft problem innan. Men jag skaffade nyligen deras 24/10 lina då jag flyttade in i lägenhet med 3 hål i väggen och att få ut 3.2Mb/s dl och ~1.2Mb/s ul är inget jag kan klaga på. Visst, pingen är några ms högre och är inte lika 100%ig som på min gamla Telia fiberlan-lina, men annars finns där inget att klaga på förutom möjligtvis priset som kunde varit roligare. Men man kan inte få allt :)

Civilrätt
2009-08-17, 09:29
Förstår inte varför folk klagar på Comhem? De kan förvisso blivit mkt bättre på sistone och haft problem innan. Men jag skaffade nyligen deras 24/10 lina då jag flyttade in i lägenhet med 3 hål i väggen och att få ut 3.2Mb/s dl och ~1.2Mb/s ul är inget jag kan klaga på. Visst, pingen är några ms högre och är inte lika 100%ig som på min gamla Telia fiberlan-lina, men annars finns där inget att klaga på förutom möjligtvis priset som kunde varit roligare. Men man kan inte få allt :)

Haft comhem i några år och kan efter att varit tidigare trogen kund till telia samt BBB säga att Comhem är att likna ett brunt rövhål.

Visst hastigheten funkar ok med internet, men sedan finns det bara negativa saker att säga om comhem.

Skönt att man väldigt snart flyttar till hus och slipper comhem, fööööör alltid!

Kimball
2009-08-17, 10:34
Haft comhem i några år och kan efter att varit tidigare trogen kund till telia samt BBB säga att Comhem är att likna ett brunt rövhål.

Visst hastigheten funkar ok med internet, men sedan finns det bara negativa saker att säga om comhem.

Skönt att man väldigt snart flyttar till hus och slipper comhem, fööööör alltid!

Ajfan, utveckla? Har ju själv ännu inte hunnit märka av driftstörningar osv så..

Civilrätt
2009-08-17, 10:52
Ajfan, utveckla? Har ju själv ännu inte hunnit märka av driftstörningar osv så..

sist internet gick ner var ungefär 2 min efter jag skrev förra inlägget! *grr27*

Man kan säga att jag varit utan internet/tv/telefon ungefär minst 3/4 ggr månad, mellan 20min-20h de senaste åren.

Pratat med comhem ungefär 50 gånger och dom har olika ursäkter varenda gång då vi i området tappar kontakten.

Finns inget positivt med comhem tycker jag, dåliga boxar till digitaltvn, internet ok hastighetsmässigt men inte lika bra som telia/bbb, bilden man får genom digitaltv tycker jag är sämre än andra leverantörer av digitaltv, dyr månadskostnad fastän man har vissa erbjudande igång.

Grattis till er som tycker Comhem är ok, men kan lova att ni kommer få klåda i röven inom en snar framtid. :D

Lillgrabben
2009-08-17, 10:56
Har alltele 10/10 fiber & är mkt nöjd med min uppkoppling. Får dessutom 100/100 i september efter att nätet uppgraderats klart.:)

Tricce
2009-08-17, 11:01
sist internet gick ner var ungefär 2 min efter jag skrev förra inlägget! *grr27*

Man kan säga att jag varit utan internet/tv/telefon ungefär minst 3/4 ggr månad, mellan 20min-20h de senaste åren.

Pratat med comhem ungefär 50 gånger och dom har olika ursäkter varenda gång då vi i området tappar kontakten.

Finns inget positivt med comhem tycker jag, dåliga boxar till digitaltvn, internet ok hastighetsmässigt men inte lika bra som telia/bbb, bilden man får genom digitaltv tycker jag är sämre än andra leverantörer av digitaltv, dyr månadskostnad fastän man har vissa erbjudande igång.

Grattis till er som tycker Comhem är ok, men kan lova att ni kommer få klåda i röven inom en snar framtid. :D

+1 Ungefär precis samma här, hela förra helgen segade comhem och hela denna helgen har man knappt kunnat surfa överhuvudtaget. "Driftstörningar" alldeles för ofta.

Edit: har förresten setat som samtal nr 1 i 10min nu!!! lixm eh? (comhems kundtjänst)

Kimball
2009-08-17, 13:42
+1 Ungefär precis samma här, hela förra helgen segade comhem och hela denna helgen har man knappt kunnat surfa överhuvudtaget. "Driftstörningar" alldeles för ofta.

Edit: har förresten setat som samtal nr 1 i 10min nu!!! lixm eh? (comhems kundtjänst)

Ajfan dedär låter ju inge vidare.. :(
Iofs tror jag inte varken TV eller telefoni kommer bli aktuellt för mig. Och comhem var ju de enda som kunde erbjuda annat än sunkigt dsl vilket jag inte är intresserad av.
Iofs kanske man skulle kunna köra 24mbits dsl och lägga pengarna man kanske kan tjäna på usenet istället... nåväl.