handdator

Visa fullständig version : Är ett nytt program = skit?

henk4n
2009-08-10, 20:17
Tja!
Jag sökte till juristlinjen och blev antagen i både örebro och umeå. Eller jag blev först antagen i örebro men 32 reserv i umeå. Jag valde att tacka nej till umeå och antog platsen i örebro.

Det jag sedan fick reda på är att juristlinjen i örebro är endast 4 år gammal. Deras första "kull" går ut. Jag är lite osäker på kvalitén och hur attraktiv man kommer vara på arbetsmarknaden.. Vad tror ni?

hoikka poika
2009-08-10, 21:15
Utbildningen måste ju gå igenom HSVs kvalitetskontroll för att få examinationsrätt. Så helt galet kan det ju inte vara.

Sen tror jag att utbildningsort är rätt irrelevant när det gäller ett jobb. Är du rätt person med rätt utbildning så får du jobbet. Är det däremot döttlopp så kanske din utbildningsort avgör.

LindaS
2009-08-10, 21:19
Hur gammal ska en utbildning vara för att den ska "duga"?

Tolkia
2009-08-10, 21:20
Det är inget 1-1-förhållande mellan institutionens ålder och utbildningens kvalitet. I vissa fall skulle jag säga att de äldre institutionerna kan rida på sitt goda namn och komma undan med sämre än de yngre. Inga garantier, m.a.o. Att göra det motsatta mot det du gjort, d.v.s. tacka nej till en plats för att vänta på en 32:a reserv (= ganska liten chans att komma in) på samma utbildning hade enbart verkat dumt.

hahavaffan
2009-08-10, 21:21
Tror lite som Tolkia. Tycker du ska satsa på den yngre utbildningen! Det är säkert nya fräscha föreläsare osv där.

LindaS
2009-08-10, 21:23
Tror lite som Tolkia. Tycker du ska satsa på den yngre utbildningen! Det är säkert nya fräscha föreläsare osv där.+1 Tänk positivt.

Grattis till antagningen!

vandelay
2009-08-10, 21:24
Generellt kan man väl säga att olika universitet/högskolor har olika status inom olika ämnesområden. Vad som gäller för juristlinjen vet jag inte, men med tanke på att det är en ganska konservativ business så tror jag tyvärr att en utbildning från någon av de större utbildningsorterna säkert smäller högre då man skickar ut sitt CV.

Sen tror jag inte det är någon större skillnad på utbildningens kvalitet, kanske till och med att det nyare programmet kan vara bättre?
Men bered dig på att vissa kan tycka att de är förmer för att de läst i Uppsala eller Stockholm eller något annat större universitet.

Lycka till!

henk4n
2009-08-10, 23:03
Tack för alla bra svar!

Anledningen till att jag känt mig lite kluven är när jag var inne på en tråd på flasback så såg alla ner på örebro.. Var ju inte så jävla kul. Men jag har inställningen att jag ska fan ha grymma betyg så att jag kompenserar skolans "dåliga" rykte. Har dock lite flyt, farsan är ju jurist och känner en hel del advokater etc, har jobbat hos en av hans kompis flera somrar och under terminerna. Så det känns skönt att jag har fått en hel del meriter och erfarenhet.

davve
2009-08-10, 23:10
Tack för alla bra svar!

Anledningen till att jag känt mig lite kluven är när jag var inne på en tråd på flasback så såg alla ner på örebro.. Var ju inte så jävla kul. Men jag har inställningen att jag ska fan ha grymma betyg så att jag kompenserar skolans "dåliga" rykte. Har dock lite flyt, farsan är ju jurist och känner en hel del advokater etc, har jobbat hos en av hans kompis flera somrar och under terminerna. Så det känns skönt att jag har fått en hel del meriter och erfarenhet.

Utbildningens kvalité är säkert relativt likvärdiga med övriga orter och om du dessutom har kontakter i branschen tycker inte jag att du behöver fundera på att byta.

Däremot är juriststudenter rätt så(understatement) elitistiska och Örebro har väl inget vidare rykte i de kretsarna.

kaer
2009-08-11, 08:30
Tack för alla bra svar!

Även om jag verkligen gillar flashback ska man sålla ganska hårt bland inläggen där. Många har en attityd av att ska vara fiiiiiint och det finns bara en absolut sanning.

När jag pluggade (datautbildning) så var den bara ett par år gammal men absolut en av de bästa i sverige, efter det gick den tyvärr bara utför (i mina ögon).

Men om du efter 1 år är tveksam till den kanske det går att byta till något av de andra universiteten?

coxie
2009-08-11, 08:57
På Flashback är det enbart HHS, Harvard, Wharton och MIT som är något att ha så ta deras kommentarer med ett lastbilsflak med salt.

Med kontakter i branschen spelar utbildningsorten inte någon större roll, bra betyg och kontakter är mycket viktigare än orten.

henk4n
2009-08-11, 22:14
Okej! tack, känns mycket bättre :) Men tror jag ska sluta gå in på flashback, blir bara nedstämd av att gå in där och läsa haha :Virro
Har dessutom fått ett nytt jobb i Uppsala (på advokatfirma) så det är najs! Ska jobba där när jag kan och så.. Men ju mer erfarenheter/meriter så ! Om ni begår något brott är det bara och ringa (det är ju självklar brottmålsadvokat jag ska bli ;) Lägst lön, men lätt det roligaste/intressantaste !