Visa fullständig version : Youghurt nästan perfekt?
von huff
2009-08-10, 19:20
Har ni några tips på någon god och någorlunda sockerfri literyoughurt?Youghurt är det bästa man kan tänka sig under bulk.Åt/drack en liter igår vilket innebar 12kg/100g och 3,4g protein/100kg.1kg slank ner utan att man visste om det, det enda felet jag kan tänka mig är de ofta har rätt mycket socker i sig så jag skulle vilja ha tips på någon god men någorlunda sockerfri youghurt
Eddie Vedder
2009-08-10, 19:23
Har aldrig naturell yoghurt varit ett alternativ? Det är ju godast, syrligt och matigt. Ju fetare desto godare.
Här i norge har vi "dricksyoghurt" med ganska lite socker i, som går ner fruktansvärt lätt och innehåller 800kcal/Liter. Vet inte om det hjälper, men du kanske kan höra runt bland butikerna
hillbilly90210
2009-08-10, 19:25
Lär dig gilla naturell! Eller ännu hellre filmjölk. Ett paket slinker ner hur lätt som helst. Vill man lyxa riktigt mycket är turkisk yoghurt (10%) och eventuellt lite sylt en höjdare.
von huff
2009-08-10, 19:27
Har aldrig naturell yoghurt varit ett alternativ? Det är ju godast, syrligt och matigt. Ju fetare desto godare.
Njaa i de flesta fall smakar det illa, men med lite sylt eller kanel kanske...
Här i norge har vi "dricksyoghurt" med ganska lite socker i, som går ner fruktansvärt lätt och innehåller 800kcal/Liter. Vet inte om det hjälper, men du kanske kan höra runt bland butikerna
Bor ej i Norge men
Lär dig gilla naturell! Eller ännu hellre filmjölk. Ett paket slinker ner hur lätt som helst. Vill man lyxa riktigt mycket är turkisk yoghurt (10%) och eventuellt lite sylt en höjdare.
:thumbup:
hillbilly90210
2009-08-10, 19:29
...och just det, måste även rekommendera fjällyoghurt med hjortronsmak. Det är ta mig fan det godaste man kan äta. :)
King Grub
2009-08-10, 19:31
Långfil är smaskigast av dom som inte innehåller massa frukt eller socker eller smakämnen.
http://www.arla.se/Default____17791.aspx?SelectedMenuItem=17375
Eddie Vedder
2009-08-10, 19:32
Njaa i de flesta fall smakar det illa, men med lite sylt eller kanel kanske...
Har du något gott proteinpulver är ju det kanongott att blanda med annars.:) Yoggi mini är den enda yoghurten jag vet som är helt sockerfri men enbart sötad med sukralos.
Jag har testat flera av de smakerna och tycker mycket om dom. Önskar att de fanns i fetare alternativ för egen del. Det hade varit opti för mig, sött utan socker men mer fett.:thumbup:
EDIT: Nu såg jag även King Grubs inlägg och säger +1 000 000 000!!!! Långfil är SJUKT gott!*drool*
von huff
2009-08-10, 19:35
Yees, bra svar här:)Man får ta och pröva på lite olika
Säger som många andra och uppmanar dig att lära dig tycka om vanlig naturell yoghurt. Vill du ha det lite sött är det alltid gott med en klick (eller två) sylt av något slag, eller så kan du söta med något sötningsmedel. Finns även sockerfri sylt och sockerfritt äppelmos som är gångbara smakmässigt. Jag brukar ha i bär av något slag.
Och beträffande yoghurtsorter/märken rekomenderar jag den turkiska med 3,5% fett. Inte lika god som den med 10%, men en bra kompromiss.
http://www.lindahlsfood.se/produktinfo/10407.pdf
anders172
2009-08-10, 20:00
Yoggi mini är lika mycket/lite kcal som vanlig lättfil.
schabo-labo
2009-08-10, 20:58
Nån av dem som är mer nyttig än nån annan, alltså nån som innehåller mer nyttigheter såsom vitaminer och mineraler. Såg nån hälsovariant i hyllan, som innehöll massa nyttiga magbakterier, men är det några andra skillnader dem emellan?
Jag käkar mycket yoghurt därav frågan.
Frumpish
2009-08-10, 21:26
TURKYOGHURT 10%! eller dess grekiska motsvarighet (det enda som brukar variera mellan dem är konsistensen, ej innehållet).
Sjukt gott, speciellt att blanda med en valfri hackad frukt, i med lite kokos/nötter/whatever eller bara naturellt!
Vad menar du med: Eller ännu hellre filmjölk. ?
hillbilly90210
2009-08-11, 07:48
Vad menar du med: Eller ännu hellre filmjölk. ?
Att jag tycker det är godare. :D
Ingen listig fysiologisk bakomliggande tanke tyvärr. Näringsinnehållet är identiskt såvitt jag vet.
Att jag tycker det är godare. :D
Ingen listig fysiologisk bakomliggande tanke tyvärr. Näringsinnehållet är identiskt såvitt jag vet.
Bra, för jag tycker yoghurten är godare:)
Kollade lite på Arlas Yoggi Mini produkter...
Hur kan Yoggi mini blåbär innehålla 35 kcal och Yoggi mini hallon/(melon?) innehålla 40 kcal när båda innehåller: protein 3.5, kolhydrater 4.5 och fett 0.1?
Har de lyckats trycka i så mycket micronutrienter i hallon/melon att det uppgår till 5 kcal per 100g ??
Verkar ju väldigt konstigt. Kolla arla.se varifrån min fakta kommer.
Eddie Vedder
2009-08-11, 09:23
Har de lyckats trycka i så mycket micronutrienter i hallon/melon att det uppgår till 5 kcal per 100g ??
Mikronutrienterna ger ingen energi. Frukt är ju mer energirikt än bär så kanske uppskattar man ett marginellt högre energivärde från den med frukt än den med blåbär.
Giljotinen
2009-08-11, 11:14
Mjölk är nästan perfekt, imo :)
Frumpish
2009-08-11, 15:00
för mycket laktos imo :naughty:
Giljotinen
2009-08-11, 15:37
för mycket laktos imo :naughty:
Jo, det är sant. Blir lite väl gasig ibland tyvärr. Speciellt långa skoldagar :(
schabo-labo
2009-08-11, 17:06
Sorry om jag är tjatig :em:, men ur näringssynpunkt, alltså om man struntar i kalorierna, vilken är nyttigast?
Eddie Vedder
2009-08-11, 17:09
Sorry om jag är tjatig :em:, men ur näringssynpunkt, alltså om man struntar i kalorierna, vilken är nyttigast?
Ja de dyrare produkterna, typ Bifidus och Verum Hälsofil innehåller högre halter av nyttiga bakterier. Men näringsmässigt lär det vara minimala skillnader. Men i just det här fallet tror jag faktiskt att du får vad du betalar för, d.v.s. de naturella varianterna som påstår sig ha extra mycket laktobaciller har nog även det.
Jo precis om man bortser ifrån att kasein leder till en försämring av beteénde hos autistiska barn, att högt kalciumintag leder till ökad risk för att utveckla prostatacancer, att mjölkhormoner leder till ökad akne, korrelationen mellan högt intag av kasein och tillväxten av cancer celler när de utsatts för carcinogener, och ökad risk i män att utveckla Parkinsons!
Du kan ju läsa mer om korrelationen mellan cancer och mjölk.
http://www.news.harvard.edu/gazette/2006/12.07/11-dairy.html
Jo precis om man bortser ifrån att kasein leder till en försämring av beteénde hos autistiska barn, att högt kalciumintag leder till ökad risk för att utveckla prostatacancer, att mjölkhormoner leder till ökad akne, korrelationen mellan högt intag av kasein och tillväxten av cancer celler när de utsatts för carcinogener, och ökad risk i män att utveckla Parkinsons!
Va, dödsmjölk? Jag trodde kolhydraterna hade patent på det.
Hursomhelst... Vilka hormoner pratar du om?
Du kan ju läsa mer om korrelationen mellan cancer och mjölk.
http://www.news.harvard.edu/gazette/2006/12.07/11-dairy.html
Part of the problem seems to be milk from modern dairy farms, where cows are milked about 300 days a year. For much of that time, the cows are pregnant. The later in pregnancy a cow is, the more hormones appear in her milk.
Milk from a cow in the late stage of pregnancy contains up to 33 times as much of a signature estrogen compound (estrone sulfate) than milk from a non-pregnant cow.
Häftigt. Men det är något som inte stämmer;)
Snacka om belastning för kossan. Dels ska den föda en kalv och dels ska den producera ett antal liter mjölk varje dag. Snacka om att köra proteinsyntesen i taket och kräva enorma mängder högkvalitativt foder.
Snarare så låter man kossan föda sin kalv för att därefter fortsätta att mjölka henne när kalven slutat att dia.
cosmic_dancer
2009-08-12, 10:25
Naturell som du smaksätter med exempelvis kardemumma, ingefära, kanel eller vaniljsocker och sen har du någon frukt i. Jag brukar tärna ner äpple + någon form av bär om jag är eller lite granatäpple.
schabo-labo
2009-08-12, 11:32
Tack Eddie Vedder för svaret.
Va, dödsmjölk? Jag trodde kolhydraterna hade patent på det.
Hursomhelst... Vilka hormoner pratar du om?
IGF-1 specifikt.
IGF-1 specifikt.
Du menar att IGF-1 är ett hormon som finns i mjölk. För det var vad du sade.
Du menar att IGF-1 är ett hormon som finns i mjölk. För det var vad du sade.
http://www.organicconsumers.org/rbgh/0724_monsanto_rbgh.cfm
Jag citerar:
Second, Monsanto¹s own studies have shown that milk from rbGH-treated cattle has elevated levels of insulin-like growth factor-1 (IGF-1) compared to milk from untreated cattle.
http://www.organicconsumers.org/rbgh/0724_monsanto_rbgh.cfm
Jag citerar:
Behandlar man korna så i Sverige, då? Det måste vi ju göra för att din poäng skall vara relevant.
För att vara på den säkra sidan kan du köpa ekologisk mjölk.
Giljotinen
2009-08-12, 16:32
Behandlar man korna så i Sverige, då?
Detta undrar jag också.
Finns det någon anledning för oss att oroas, Lemoge?
King Grub
2009-08-12, 16:42
Nej, svenska animaliska livsmedel är fria från hormoner, och har så varit länge.
http://www.slv.se/sv/grupp3/Nyheter-och-press/Nyheter1/Svenskt-kott-fritt-fran-antibiotika-och-hormoner/
http://www.slv.se/sv/grupp3/Nyheter-och-press/Nyheter1/Inga-hormoner-eller-antibiotika-i-svenska-animaliska-livsmedel/
http://www.slv.se/sv/grupp3/Nyheter-och-press/Nyheter1/Svenskt-kott-fritt-fran-hormoner-/
Part of the problem seems to be milk from modern dairy farms, where cows are milked about 300 days a year. For much of that time, the cows are pregnant. The later in pregnancy a cow is, the more hormones appear in her milk.
Milk from a cow in the late stage of pregnancy contains up to 33 times as much of a signature estrogen compound (estrone sulfate) than milk from a non-pregnant cow.
Häftigt. Men det är något som inte stämmer;)
Snacka om belastning för kossan. Dels ska den föda en kalv och dels ska den producera ett antal liter mjölk varje dag. Snacka om att köra proteinsyntesen i taket och kräva enorma mängder högkvalitativt foder.
Snarare så låter man kossan föda sin kalv för att därefter fortsätta att mjölka henne när kalven slutat att dia.
Texten stämmer ganska så bra med hur det är även i Sverige. Kalven föds och skiljs från kon, kon mjölkas sen för produktion (när råmjölken har tagit slut) fram tills en kort period innan nästa kalv föds. Att kon bör gå i sin (dvs man slutar mjölka den) beror mest på att den ska få hämta kraft inför kalvningen.
Däremot vet jag inte hur mycket hormon som faktiskt går över i mjölken eller hur det överlever uppvärmningen som sker av all mjölk som säljs.
Jag trodde det räckte med en kalv och sen var det bara att fortsätta att mjölka kossan.
Att prolaktinet var nervöst aktiverat genom att spenarna maserades.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.