Visa fullständig version : Orac
Någon som vet det rekommenderade dagliga ORAC-värdet? Har läst allt från 3 000-10 000 utifrån en sökning på Google.
Kanske någon här inne vet bättre än Mr. Google?
Eddie Vedder
2009-08-10, 19:11
Finns inget sånt rekommenderat värde.
Okej :/
Vad gör ORAC-värdet för nytta ifall man inte vet vad det innebär? Känns onödigt att veta att man fått i sig 2000 ORAC om man inte vet om det är bra eller dåligt *screwy*
Eddie Vedder
2009-08-10, 19:36
Okej :/
Vad gör ORAC-värdet för nytta ifall man inte vet vad det innebär? Känns onödigt att veta att man fått i sig 2000 ORAC om man inte vet om det är bra eller dåligt *screwy*
Bara för att man inte satt någon officiell rekommendation innebär det ju inte att måttet är oanvändbart. Finns inget rekommenderat GI-värde heller, inget rekommenderat GL-värde o.s.v.
Fortfarande är det ju värden som kan vara värdefulla att följa. Ju högre ORAC ju mer antioxidanter helt enkelt.
Bara för att man inte satt någon officiell rekommendation innebär det ju inte att måttet är oanvändbart. Finns inget rekommenderat GI-värde heller, inget rekommenderat GL-värde o.s.v.
Fortfarande är det ju värden som kan vara värdefulla att följa. Ju högre ORAC ju mer antioxidanter helt enkelt.
Okej, då omformulerar jag min fråga.
Vad är ett bra ORAC-värde?
Är det bättre ju mer man får i sig? Kan man få i sig för mycket?
Jag vill helt enkelt veta hur jag ska använda mig utav ORAC-värdet för att få i mig tillräckligt med antioxidanter :)
Jag vill helt enkelt veta hur jag ska använda mig utav ORAC-värdet för att få i mig tillräckligt med antioxidanter :)
Ät varierat så behövs inget ORAC-värde. I mina ögon blir det bara ytterligare en sak att nojja över.
Antioxidanter är nyttiga, men ju mer desto bättre vågar man nog inte säga.
Det har visats att ett högt antioxidantintag kan förhindra prestationsförbättringar när man tar det som tränande. Dessutom kan för stora mängder antioxidanter verka prooxidativt, dvs tvärtemot.
Antagligen är det sunt förnuft som gäller. Dvs ät frukt och/eller grönt i lagom mängd varje dag så får du nog i dig tillräckligt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.