Visa fullständig version : diabetestest vid deff
watertouch
2009-08-10, 15:38
Ska ta blodprov för att kolla om jag har diabetes. Har gjort det en gång tidigare för några år sen och då skulle man fasta innan...
"Ibland måste man fasta, det vill säga man ska inte äta eller dricka, innan provtagningen. Fastande blodsockerprov tas på morgonen och då ska man inte ha ätit sedan kvällen före. Vårdpersonalen brukar informerar närmare om hur många timmar innan provet som man måste fasta."
http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=26264
Om man då har lågt kolhydratsintag kommer det påverkar provsvaret?.
Fasteblodsockret brukar vara aningens förhöjt på LCHF pga en akut insulinresistens av den höga mängden fria fettsyror... Men det är inget du behöver bekymra dig om.
Det är så små skillnader jämfört med om du har diabetes.
Jag har haft 5,7 - 5,0 - 5,4 mmol/L taget kl. 8.
watertouch
2009-08-10, 15:43
Sweet thanks!
Det är så små skillnader jämfört med om du har diabetes.
Jag har haft 5,7 - 5,0 - 5,4 mmol/L taget kl. 8.
Det där är ju fortfarande rätt högt för att vara en frisk person, 5+ liksom.
Ifall du nu ska göra ett test pga misstänkt diabetes bör du uppge att du äter avvikande.
Oavsett LCHF ger förhöjt ( * ) eller för lågt fasteblodsocker ger det en skillnad när du väl börjar äta en blandkost.
* Varför köra LCHF när det ger högre blodsocker:confused:
Det där är ju fortfarande rätt högt för att vara en frisk person, 5+ liksom.
Nä? För friska människor i en undersökning i USA 2000:
Medelvärdet för fP-Glukos var på morgonen 5,41 mmol/L medan det var 5,12 mmol/L för personer som undersöktes på eftermiddagen
Varför köra LCHF när det ger högre blodsocker:confused:
Enbart på morgonen. Det inträffar förresten för alla (kortisolspegeln), men det dröjer sig kvar lite längre (en halvtimme-timme? kortare om du rör på dig när du vaknar) på LCHF.
I gengäld har du aningens lägre, stabilt, blodsocker under resten av dygnet...
Nä? För friska människor i en undersökning i USA 2000:
Bara friska personer i den undersökningen? Udda. Men men, att du gjort blodglukostest så ofta att du kommer ihåg siffrorna är fan inte friskt det heller :D
Bara friska personer i den undersökningen? Udda.
Nix, normalvärden är ~4-6 mmol/L, >7 för diabetes. Se t.ex. http://www.ltkronoberg.se/templates/LtKDocPageRev____38077.aspx
Men men, att du gjort blodglukostest så ofta att du kommer ihåg siffrorna är fan inte friskt det heller :D
Jag kan 52 decimaler till pi också, på tal om friskt.
NiklasAlm
2009-08-10, 23:23
Jag bläddrade igenom min kompis blodsockermätare, han har diabetes, för ett tag sen han hade allt från 2,5 mmol/L - 40 mmol/L om det nu var den mätningen som var på mätaren, snacka om att inte sköta sin kost och sitt liv.
Scratch89
2009-08-11, 01:29
Jag bläddrade igenom min kompis blodsockermätare, han har diabetes, för ett tag sen han hade allt från 2,5 mmol/L - 40 mmol/L om det nu var den mätningen som var på mätaren, snacka om att inte sköta sin kost och sitt liv.
Var inte så snabb på att döma. En diabetiker kan variera sitt blodglukosvärde på ett sätt som ingen frisk människa kan göra.
Dock är 40 mmol rejält högt och ser man ett mönster i de värdena kan det allt vara läge att se över skötseln.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.