handdator

Visa fullständig version : låg tomgång?

fiskarn
2009-08-10, 12:14
Jag har ett problem med min båtmotor. Tomgången är ganska låg och när man stannat till en stund efter att ha kört ett tag så dör motorn precis när man skall lägga i växel. Vet hur man höjer tomgången men funderar nu på vad som är dåligt med en högre tomgång. Han som servar motorn verkar vilja ställa in en så låg tomgång som möjligt.

mangs
2009-08-10, 12:18
är ingen båtmänniska men högre tomgång ger högre förbrukning. å andra sidan är inte en låg tomgång bra eftersom det sliter mer med alla omstarter. Hade jag varit dig hade jag talat med han som servar motorn om det är att rekommendera att höja upp tomgången något.

bubbe
2009-08-10, 14:05
Är båtmänniska men båtmotorer hatar mig, så du ska kanske ta mina råd med en nypa salt....

Det är lättare att justera lågvarvsluftblandningen på en mycket låg tomgång, kanske är därför han ställer ned den? Jag brukar ställa tomgången tillräckligt stark för att kunna driva båten långsamt framåt utan att den lägger av. Har hört folk säja att tomgång ger mer sotning, fast jag vet inte om en högre tomgång minskar det problemet.

rosto
2009-08-10, 19:05
Vad är det för motor?
Vad säger bruksanvisningen att tomgången skall ligga på för RPM?

Menigar
2009-08-10, 19:07
Är motorn kall eller varm när det händer?

fiskarn
2009-08-10, 21:45
Vad är det för motor?
Vad säger bruksanvisningen att tomgången skall ligga på för RPM?
2-takts 125hk. Har inte kollat i bruksanvisning men jag skall försöka leta upp det.

Är motorn kall eller varm när det händer?
Den är relativt varm för det händer oftast då man kört ett tag stängt av en kort stund och sen skall köra iväg igen. Tex hände det senast när vi åkte wakeboard och stängde av för att "byta åkare". När motorn startades för att köra nästa åkare dog den flera gånger då växel las i.