Visa fullständig version : 5-minuters fulländat (nästan) mål
Tänkte höra vad ni skulle fixa till för mat om ni hade endast 5 minuter på er. Det ska innehålla en rimlig summa protein och likaså 'långsamma' kolhydrater. fett spelar ingen direkt roll, förutom att det självklart inte ska innehålla en massa dåligt fett.
Och jag vet, man kan ta en burk tonfisk och 5 äpplen så är det klart typ. men lite mer kreativitet vill vi ha här. Inga tillskott tillåtna såklart.
kommer med mitt vanliga svar:
1 liter minimjölk
35 gram protein
50m gram långsamma kolhydrater
inget fett knappt...men det går ju att ordna!
Vad ska du med en 5 minuters måltid till?
MVH/Spinkoo
:D
Havregrynsgröt, apelsin juice med glutamin till samt några mackor.
RussianLady
2002-05-07, 20:55
tja,keso m kanel och sötningsmedel plus äpple,kesella m sötningsmedel och frysta bär,kesopesto plus vita bönor plus salsa,röklax m hårt bröd...
Några förslag blev det,OM du äter bröd och mejeriprodukter :)
*Rör ihop kesella och tonfisk, purjolök och kryddor och käka direkt eller lägg på bröd!
*gröt + pumpernickelbröd med makrill
*lättyoghurt med branflakes
ELLER gör rejäla jättekok och frys in ex. chiliconcarne + pasta/ris och sen är det bara att ta upp och langa in i micron!
Gör ett storkok på...
Pasta/ris eller vad du vill.
Broccoli (kokt)
Kalkonbröst (färdigskivat pålägg)
ner med allt i en balja och salta lite... Håller bra i kylen och bara att sticka ner gaffeln när man är hungrig... ;)
Vänligen,
Petrus
tack för de svaren. Mycket intressant.
Jag tänkte på en annan grej här, om man nu vill ha extremt långsamma kolhydrater är det inte bara att köpa in lite fruktos då och dra i sig? Måste ju va snabbt och smärtfritt.
Ursprungligen skickat av Danne S:
<STRONG>tack för de svaren. Mycket intressant.
Jag tänkte på en annan grej här, om man nu vill ha extremt långsamma kolhydrater är det inte bara att köpa in lite fruktos då och dra i sig? Måste ju va snabbt och smärtfritt.</STRONG>
Nej, det är långsamt och smärtar. ;)
Faktiskt!
Visst tas det upp långsamt men man hör ofta om magsmärtor i samband med för högt intag av fruktos. Dessutom har fruktos egenheten att prioritera leverglykogenlagring framför muskelglykogeninlagring, så vitt jag hört.
Rågbröd, makrill och 2-3 glas mjölk
muskelbyggarn
2002-05-08, 14:57
>Tinner
Har du fått solsting?
:D :D :D
Vänl,,,
Tobbe
cjs>>> :rolleyes: Ok, visste inte det. Kanske bäst att undvika det då. Men druvsocker går väl att använda som snabba kolhydrater efter träning eller??
Angående makrill så kollade jag det idag när jag var och matshoppade lite. Var rätt mycket fett i det alla fall jämfört med tonfisk. 10g fett per 100g
och vad är egentligen rågbröd?? Jag hatar alla dessa brödsorter, ett bröd med 4 olika sorters korn ska ha väldigt lågt GI men hur f*n vet jag att det har 4 sorters korn?? Rågmjöl tex kann det va bra? Inga korn kanske men men...
Finns det inget annat än pumpernickel?
King Grub
2002-05-08, 17:33
Bröd bakad på rågmjöl har nästan lika högt GI som vanlig formfranska. Det brukar finnas rektangulära, skivade och inplastade brödförpackningar, och där finns det ofta ett alternativ som heter flerkornsbröd eller fyrkornsbröd.
Gå upp på Flygfyren och titta efter en brödsort som heter SåGott eller VaGott Flerkornsbröd. Suveränt. Ångbagarens Familjegrova är också delikat, och ligger i stora enkilos plastpåsar, skivar och klart.
Makrill kanske innehåller mycket fett, men det är bra fett!
[ 08 Maj 2002: Inlägget har ändrats av: King Grub ]
Pumpernickelbröd är den enda brödsorten med RIKTIGT lågt GI!
Pumpernickel + makrill = PERFA
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.