handdator

Visa fullständig version : JM-press och andra tricce-övningar

Trapper Buzz
2009-08-09, 22:14
Hej, gott folk!

Kan någon informera mig bättre om denna förbisedda övning? :cool:

Oerhörd tacksamhet utlovas!

Behöver utveckla redan skapliga triccar. *whatever*

Tar också gärna emot fler tips på tricce-övningar.

Vi pratar styrka :hbang: och bänk, inget för badstranden.

jwzrd
2009-08-09, 22:18
Klossbänk och bänkpress med kedjor är nog bättre alternativ för dig i så fall. Om det inte var stranden / storleken på triceps vi talade om.

Trapper Buzz
2009-08-09, 22:24
Okej, jwcrd. Du vill alltså mena att denna övning, JM-press, är mer för strandpojkarna?

Vad anser du då om sittande push-downs?

Gärna mer info om kedjor.. Och kloss också..
Hur mycket plusprocent på max pb ska man kunna tänka sig köra på 12 cm osv.. ?

Gärna en diskussion.

Degpekka
2009-08-10, 01:48
Smalbänk, dips, liggande extensions runt huvet och varianter av tunga pushdowns tycker jag man kommer långt på.

Trapper Buzz
2009-08-10, 12:41
Kört kickbacks idag första gången i min 31-32-åriga träningshistoria
(den innehåller ett drygt tjugoårigt uppehåll i mitten, den historia).

Extension har jag också återupptagit. JM känns knepig.

Kan någon svara på följande: Har man nytta av JM-press i bänk?

Samt om kloss: Vilken ska man börja med, den tjocka - 12cm?

Idag har jag också repsat femmor på 100kg i pushdowns,
tror aldrig jag gjort det.. Börjat med bred fattning i normalbänken,
och ska under en längre tid avstå smalfattning pga att jag läst
från vederhäftigt håll här på forumet att detta är enormt
stressande för AC-leden.. Som jag haft problem med i två år nu.
Jaja.. Får väl börja med egen träningsdagbok så småningom.. *flex*

Hälsningar från en Yngre Veteran, som satsar på tävlande 2010-11 och framåt. Har gått i SAK-Kalles stenhårda skola. :whipped:

mini
2009-08-10, 12:52
Har du inga träningskompisar som kan hjälpa dig analysera vad du behöver i din träning? SAK är ju the place to be när det kommer till bänk.

Att börja med hög kloss kan ju vara bra för vanan, men sedan beror det på var du har din svaga punkt och hur lång lyftväg du har. Lite lägre än så är bättre för de flesta tror jag.
Kickbacks tror jag är en av de sämre övningarna när det kommer till att bli en bra bänkare.

Nyttan av JM-pressen beror på din bänkstil och hur bra du kan utföra den. En stark triceps är såklart bra för bänken.

bubbe
2009-08-10, 12:55
Lite tankar,

JM-press är nog bättre övning än extensioner över huvudet, när det gäller överförbarhet till bänkpress. Å andra sidan precis som jwzrd skriver, det finns bättre övningar att träna upp sin utlåsningsstyrka än JM-press.

Jag ser dock inga problem att komplementera med jm-press under muskeluppbyggande träning.

Man måste se till vilken fas i träningen man vill lägga sig, men rent generellt är nog det bästa att helt enkelt hitta på varianter där man måste pressa mer/göra det tyngre i utlåsningsläget.

Klossträning, ett tips är att gå så långt du kan med vanlig bänkpress till önskat intervall (typ 2-3 reps 1-3 set), ta fram en låg kloss och gå så tungt du kan på 2-3 reps, öka höjden ett snäpp och kör så tungt du kan 2-3 reps.

På detta vis borde du kunna köra 2-3 månader och öka rejält i utlåsningsstyrka. Variera belastningen så ena veckan kanske blir tyngre vanlig bänk andra veckan lättare vanlig bänk ~5-10kg mindre men tyngre och mer volym på kloss.

jwzrd
2009-08-10, 13:16
Okej, jwcrd. Du vill alltså mena att denna övning, JM-press, är mer för strandpojkarna?

Vad anser du då om sittande push-downs?

Gärna mer info om kedjor.. Och kloss också..
Hur mycket plusprocent på max pb ska man kunna tänka sig köra på 12 cm osv.. ?

Gärna en diskussion.

Det var inte det jag skrev. Du skriver att du vill utveckla redan skapliga triccar men ändå att det inte handlar om stranden. För mig är det en paradox eftersom jag ser det som att man antingen lägger sitt krut sportspecifikt - alltså att man övar på t ex slutpressen i bänkpress som anses vara tricepsdominant.

JM-press lär vara en armbågsdödare av rang av samma skäl som gäller för skull crushers.

Vilken intensitet man tränar på (som % av 1RM) beror lite på vad man vill med ett givet set förutom de vanliga sakerna som "var" i lyftet man är stark / har sin svaghet osv. Själv har jag tränat en hel del 4-6:or i 3-5 set på cirka 70-75% av 1RM med 25kg kedjor men med medelbrett grepp. Jag har även kört 2:or till max och då var stångvikten 90% och jag höll tävlingsbrett.

I klossbänken brukar jag köra 3x3 och låta vikten i början av perioden vara 90% och sedan stegra den till 100% eller något över till 9cm kloss.

För mig ger kedjebänken med medelbrett grep mest för strandtriceps vilket, jag är ingen bänkpressexpert - långt ifrån, jag verkligen tror är ett sätt att lägga en grund man sedan förfinar med klossbänk till varierande höjd med som utan tröja.

Trapper Buzz
2009-08-10, 13:49
Tack för respons! :)
"Kickbacks tror jag är en av de sämre övningarna när det kommer till att bli en bra bänkare." (Mini). Jo, det må vara. Men nu försöker jag bra testa lite nya tricceövningar,
främst med tanke på att AC-leden spökat mer än vanligt på sistone. Självklart kan vare sig kickbacks eller någon annan glassarövning ersätta smalbänken
Jag är numera inte SAKare utan HAKare; jo, jag har träningspolare "IRL" också...
fast alltid schysst att bredda diskussionsunderlaget. Nu i veckan ska jag köra på ÖKK.

Vad säger ni om denna fråga: Kan man bli en bra bänkare utan att just alls köra Skull Crushers? Och hur kör ni andra era tricce curls här: sittande, stående?

Och ska vi avfärda JM-press?

jwzrd
2009-08-10, 14:10
Jag förstår inte varför så många dissar kickbacks ärligt talat. Har någon av er lärt er övningen och tränat den något? Den är knappast bänkspecifik men som en av flera generella tricepsövningar tror jag den har lika god effekt som andra.

Mapa
2009-08-10, 14:16
Nu i veckan ska jag köra på ÖKK.

vilka dagar och tider?

mini
2009-08-10, 14:19
Jag förstår inte varför så många dissar kickbacks ärligt talat. Har någon av er lärt er övningen och tränat den något? Den är knappast bänkspecifik men som en av flera generella tricepsövningar tror jag den har lika god effekt som andra.

Ja, jag har kört kickbacks och vidhåller att den är sämre än många andra övningar om man vill bli bra på bänk, vilket jag uppfattade var TS huvudsyfte. Den kan såklart ha andra värden, som att den är kul eller att det känns bra.

Trapper Buzz
2009-08-10, 14:31
vilka dagar och tider?

Inte klart än men mesta pekar på ett tillfälle (har klippkort,
min käresta bor därnere) och att detta enda tillfälle
skulle stunda kring lunch på torsdag.
Brukar köra tvåtimmarspass.
- Vi kan kan ju alltid surra över en Gaino :) !
Skicka pm så löser vi detta.
Kan ju prata om Örebros fornstora eller kommande dar t.ex :hbang:
Möjligen kunde vi tom träna en del ilag om tiderna och galoscherna passar?

Annars tror jag nog kickbacks har sina fördelar,
du får ju ut hela rörelsen i utlåst läge, lite som att köra
pushdowns med rep eller andra mjuka handtag.
Samtidigt tror jag inte att Mini har helfel i en varning;
ty läser exempelvis nybörjare detta kan dom ju hamna fel.
Bänk blir man ju ändå främst bra i av att köra mycket bänk.