handdator

Visa fullständig version : MAX-OT Kosten?

Pettersover
2009-08-09, 20:38
Läste om max-ot och tänker börja med det. Men så som dom uttrycker det och enligt deras beräkningsmetoder så ska jag få i mig ca 326g protein och ca 215g kolhydrater och ca 17g fett varje dag. Och då går det åt enormt med pengar för fylla upp det behovet. Och om man är en fortfarande går i skolan så har man en ganska strikt budget. Så jag undrar om det är nödvändigt med ca 326g protein och ca 215g kolhydrater och ca 17g fett varje dag om man vill bygga muskelmassa?

Så här kan ett vanlig träningsdag se ut för mig:

9:00
Proteindrink
1dl Gröt
Grönt té

12:00
Tonfisk 185g
broccoli 230g

15:00
Innan träning
Ett påse animal m stak

15:40
Proteindrink
En banan

16:40
1 dl basmatiris
Kyckling 150g

19:00
3 ägg
100g keso
2 knäckebröd

21:00
Proteindrink

Vad kan jag förbättra för att, få den näring som krävs för att få maximalt med muskelmassa?

Pepz
2009-08-09, 20:41
alldeles för lite fett.

och det är inget magisk med max ot vare sig träningsprogrammet eller något annat.
Kosten är tråkig och du kan lika gärna äta annan mat utan skillnad på effekt.

vad väger du och hur lång är du samt hur länge har du tränat? ålder?

Pettersover
2009-08-09, 20:49
alldeles för lite fett.

och det är inget magisk med max ot vare sig träningsprogrammet eller något annat.
Kosten är tråkig och du kan lika gärna äta annan mat utan skillnad på effekt.

vad väger du och hur lång är du samt hur länge har du tränat? ålder?

Okej, bra för var lite skeptisk det dära med kosten.

Vikt-74kg
Längd-185cm
Ålder-18

Frillan
2009-08-09, 20:58
Dom vill att du köper VP2 Och Nytry 40 för att uppnå det. Jag brukar räkna;

Protein 1.5 - 2G / KG
Kolhydrat 3G / KG
Fett 1G / KG

Men hade jag varit du hade jag inte brytt mig mycket om det... Ät vanlig proteinrik blandkost med eventuellt EAA el Vassle / kasein.

Pettersover
2009-08-09, 21:14
Men ska man inte äta mera protein än kolhydrater?

Pepz
2009-08-09, 21:20
Men ska man inte äta mera protein än kolhydrater?

nej det beror på ditt energibehov.

2gprotein/kg kroppsvikt
1g fett/kg kroppsvikt

sen fyller du upp med kolhydrater till det kalorivärdet du vill ha.

Commando1980
2009-08-09, 21:27
herrejävlagud. max-ot kosten?

gör som pepz rekommenderar. det är en bra rekommendation. ligg på ett kalorieöverskott på någonstans mellan +200-500. se till att sköta kosten extra noga precis i anslutning till träningpassen. ät mat du gillar.

stevebc
2009-08-09, 22:52
Jag måste också understryka det här med fettmängden. Det är oerhört viktigt för att få rätt på dina hormoner att du äter fett. 17 gram är ingenting. Minst 1 gram per kg och dag och gärna mer. Du behöver inte opti-onanera så fruktansvärt som du gör i ditt förstainlägg. Proteinmängden är rejält överdriven; en sådan mängd kommer bara påverka ditt testosteron negativt, särskilt i kombination med den minimala mängden fett.

Föj pepz siffror, men istället för att bara fylla på med kolhydrater kan du även öka fettandelen över 1 g/ kg kroppsvikt. Jag själv ligger nog på åtminstone 1,5 g /kg men har ändå en relativt kolhydratrik kost.

Det jag skulle ändra med ditt kostschema är att ta bort alla proteindrinkar och äta Vanlig Hederlig Husmanskost (tm). Tillagar du den själv kan du ju styra råvarorna och därmed näringsinnehållet som du vill. Äter du mammas mat/skolmat så blir det svårare, men sålänge det inte är pommes frites till frukost och kakor till middag så är det i regel bra mat.

BobaFett
2009-08-09, 23:48
Läste om max-ot och tänker börja med det. Men så som dom uttrycker det och enligt deras beräkningsmetoder så ska jag få i mig ca 326g protein och ca 215g kolhydrater och ca 17g fett varje dag. Och då går det åt enormt med pengar för fylla upp det behovet. Och om man är en fortfarande går i skolan så har man en ganska strikt budget. Så jag undrar om det är nödvändigt med ca 326g protein och ca 215g kolhydrater och ca 17g fett varje dag om man vill bygga muskelmassa?

Så här kan ett vanlig träningsdag se ut för mig:

9:00
Proteindrink
1dl Gröt
Grönt té

12:00
Tonfisk 185g
broccoli 230g

15:00
Innan träning
Ett påse animal m stak

15:40
Proteindrink
En banan

16:40
1 dl basmatiris
Kyckling 150g

19:00
3 ägg
100g keso
2 knäckebröd

21:00
Proteindrink

Vad kan jag förbättra för att, få den näring som krävs för att få maximalt med muskelmassa?

Jag skulle hellre satsa på att äta 3-4 gånger om dan fast mer rejält. Du slipper laga mat så jäkla ofta.

Eddie Vedder
2009-08-10, 06:27
Max-OT's kostråd är bedrövliga. Allt syftar till att verka så krångligt och specialanpassat att man bara MÅSTE köra världens mest skitnödiga upplägg som finns och dessutom självklart komplettera med en fiskelåda av deras tillskott för att klara just deras upplägg.

Exakt samma stil som Bartoll kör med när det gäller kostbiten.

Anton Fräs
2009-08-10, 06:51
Exakt samma stil som Bartoll kör med när det gäller kostbiten.

Enligt mig är det rent ut sagt förkastligt.. Bygger vidare på myter om att man måste ha 35 mål/dagen och att man måste "optinäringstajma" var 3de timme annars förtvinar bicepsen.. *screwy*

mikaelj
2009-08-10, 07:02
Näringstiming kring träning är nog inte dumt att eftersträva. I övrigt är det ganska "meh".

malfunction
2009-08-10, 08:14
Dito på allt det som sagts om fett, det hade verkligen skadat med en rejäl ökning i mängd där. Jag tycker dessutom det verkar vara väldigt lite grönsaker och frukt i kosten. En banan och 250 gram broccoli är i underkant enligt mig.
Angående måltidsfrekvensen tror jag nog också det är smartare att äta 3-4 ordentliga mål istället för 7 mellanmål. Går du i skolan är det ju inte så praktiskt att hålla på sådär.

mikaelj
2009-08-10, 08:28
Angående måltidsfrekvensen tror jag nog också det är smartare att äta 3-4 ordentliga mål istället för 7 mellanmål. Går du i skolan är det ju inte så praktiskt att hålla på sådär.

Mmm, periodisk fasta (http://leangains.com)...

Mat kl. 12, 16 & 20. Man blir inte av med resultaten från alla tunga bicepscurls för att man inte äter var tredje timme.

Frillan
2009-08-10, 09:40
Mmm, periodisk fasta (http://leangains.com)...

Mat kl. 12, 16 & 20. Man blir inte av med resultaten från alla tunga bicepscurls för att man inte äter var tredje timme.

Håller med dig starkt där. Periodisk fasta ger en rejält avslappnad syn på kost trots att man dietar.

Man kan tom äta vanlig mat som serveras i hemmet *flex*

smeander
2009-08-10, 21:48

MAX-OT kosten fungerar alldeles utmärkt även utan deras kosttillskott, däremot är deras måltidsersättare (NytroPro 40) den absolut bästa, man känner skillnad direkt när man dricker den, rekommenderas starkt. Jag räknar på minst 4g protein/kg.
Just nu intar jag ca 488g protein om dagen, alltså nästan 5g/kg. Alla som säger att Max-ot är en bluff och inte funkar kanske ska testa. I'm a living proof (utan att skryta). Det ÄR det optimala sättet att bygga muskler, sen att det är dyrt att bygga muskler (Mat, kosttillskott, gymkort, kläder osv osv) är ju en självklarhet. Det gäller att prioritera, det är vad det handlar om. Visst du kan bygga muskler med att käka enbart 2g protein/kg, men inte lika fort. jag förespråkar max-ot till 100%, det fick bla polisen att hämta mig från gymmet och göra dopingtest på stationen efter mindre än 1års träning, klarade det givetvis galant men folk pratar fortfarande om det. Men det är klart när man ökar varje pass och har lagt på sig mer kg på 1år än vad dom flesta "experter" på gymmet har tagit mer än dubbel så lång tid att göra!

Så kör Stenhårt på max-ot så kommer du bli Stor och Stark, lägg fler intag timmarna efter träningen. Annars är det max 2-3h mellan varje måltid/intag.
Kör hårt!:whipped:

Anders The Peak
2009-08-10, 21:52
MAX-OT kosten fungerar alldeles utmärkt även utan deras kosttillskott, däremot är deras måltidsersättare (NytroPro 40) den absolut bästa, man känner skillnad direkt när man dricker den, rekommenderas starkt. Jag räknar på minst 4g protein/kg.
Just nu intar jag ca 488g protein om dagen, alltså nästan 5g/kg. Alla som säger att Max-ot är en bluff och inte funkar kanske ska testa. I'm a living proof (utan att skryta). Det ÄR det optimala sättet att bygga muskler, sen att det är dyrt att bygga muskler (Mat, kosttillskott, gymkort, kläder osv osv) är ju en självklarhet. Det gäller att prioritera, det är vad det handlar om. Visst du kan bygga muskler med att käka enbart 2g protein/kg, men inte lika fort. jag förespråkar max-ot till 100%, det fick bla polisen att hämta mig från gymmet och göra dopingtest på stationen efter mindre än 1års träning, klarade det givetvis galant men folk pratar fortfarande om det. Men det är klart när man ökar varje pass och har lagt på sig mer kg på 1år än vad dom flesta "experter" på gymmet har tagit mer än dubbel så lång tid att göra!

Så kör Stenhårt på max-ot så kommer du bli Stor och Stark, lägg fler intag timmarna efter träningen. Annars är det max 2-3h mellan varje måltid/intag.

Kan du beskriva dina resultat med siffror?

Commando1980
2009-08-12, 22:42

lol

Danny Devito
2009-08-13, 04:47

:laugh:

Davidoff
2009-08-13, 07:17

Tack för ett morgonskratt

skaparn
2009-08-15, 11:57
Max-OT och det där AST-gänget är ett gäng pajasar. Men antagligen tjänar de rätt bra på det, och då är det konsumenterna som är pajasar. Och vi ska inte heller förringa den humor de har bragt oss genom till exempel denna produktbeskrivning

AST Shakerflaska

Har du någonsin funderat över att du egentligen saknar den enklaste grej till något innovativt och den kommer att förändra hela bilden? Ja detta är en av dom - shakerns shakerflaska.

Tänk på det. Är det inte svårt att hitta en shaker som är tillräckligt stor att blanda en riktig proteindrink i? En som faktiskt är gjord för att skakas utan att du får halva proteindrinken utanför. En som är enkel att rengöra.

"Den perfekta shakerflaskan du behöver för dina proteintillskott"

Den här shakerflaskan har allt det och mer därtill. Den har en extra stor öppning för problemfritt hällande. Precisionsgradering per ounce eller per dl är klart utmärkt på flaskan. Häll i pulvret. Inget spill, ingen röra.

Den kommer med en blandartillsats som ser till att du får drinken ordentligt blandad till en krämig klumpfri drink. Locket ovanpå som man bara knäpper på skapar en läcksäker flaska oavsett hur hårt du skakar den så kommer den aldrig att lossna. AST:s shaker har också ett droppfritt rör för enkel hällning. Och du kan också dricka direkt ur flaskan om du vill det.

mikaelj
2009-08-15, 12:16
På tal om den perfekta shakerflaskan:

http://www.ikea.com/PIAimages/0096836_PE236967_S4.JPG

ikea://raritet

Undefined
2009-08-15, 12:47
På tal om den perfekta shakerflaskan:

http://www.ikea.com/PIAimages/0096836_PE236967_S4.JPG

ikea://raritet
Den är ok men inte optimal enligt min åsikt. Den är bättre än de klassiska shakers om man ska ta med den hemifrån. Hemmavid tycker jag att de redningsbägare från Hammarplast de säljer på t ex Hemköp är perfekta (se nedan) för att snabbt blanda till något. Betydligt smidigare och mycket enklare att diska.

http://www.hammarplast.com/filearchive/thumbs/2496-240.jpg

mikaelj
2009-08-15, 12:49
Den är ok men inte optimal enligt min åsikt. Den är bättre än de klassiska shakers om man ska ta med den hemifrån. Hemmavid tycker jag att de redningsbägare från Hammarplast de säljer på t ex Hemköp är perfekta (se nedan) för att snabbt blanda till något. Betydligt smidigare och mycket enklare att diska.

http://www.hammarplast.com/filearchive/thumbs/2496-240.jpg

Det håller jag med om. Förutom när man ska skaka grädde, då är det bäst med en sån med lock.

Har du några tips på hur man får Hammarplastskakprylen att inte börja läcka? Eller fick jag ett måndagsex?

mikaelj
2009-08-15, 12:53
... och med lock menar jag en sån där finfördelare som sitter i locket.

Louisee
2009-08-15, 13:26
max-ot kosten är ju extremt mycket protein man ska häva i sig

man växer väl lika bra med en halvering av det rekommenderande siffran?

Undefined
2009-08-15, 13:48
Har du några tips på hur man får Hammarplastskakprylen att inte börja läcka? Eller fick jag ett måndagsex?
Nej, det är därför jag inte tar med den ;) Eller alltså, locket sitter ju inte så bra på så att lägga den i väskan är uteslutet. Men annars tycker jag inte att den läcker nämnvärt när man skakar den. Någon droppe kanske.

Har ännu inte lyckats hitta den absolut perfekta shakern som mixar bra, är smidig att ta med överallt, är lättdiskad och inte läcker. Det brister alltid någonstans. Man kanske ska börja tillverka...

AmericanDragon
2009-08-15, 13:57
Jag som trodde tråden handlade om MAX-OT och inte redningsbärare? ;)

King Grub
2009-08-15, 14:03
max-ot kosten är ju extremt mycket protein man ska häva i sig

man växer väl lika bra med en halvering av det rekommenderande siffran?

Kanske, kanske inte. Ju mer protein, desto mer muskler. Vad gränsen går där ingen ytterligare sådan effekt nås är inte känd, särskilt inte vid hård styrketräning på längre sikt. Det handlar inte bara om upptag, utan om signalmekanismer, och det är svårare att mäta och utvärdera när det handlar om mätperioder längre än någon eller några timmar.

Men som sagt, alla observationer man gjort säger - ju mer aminosyror, desto mer muskler.

Trance
2009-08-15, 14:21
Kanske, kanske inte. Ju mer protein, desto mer muskler. Vad gränsen går där ingen ytterligare sådan effekt nås är inte känd, särskilt inte vid hård styrketräning på längre sikt. Det handlar inte bara om upptag, utan om signalmekanismer, och det är svårare att mäta och utvärdera när det handlar om mätperioder längre än någon eller några timmar.

Men som sagt, alla observationer man gjort säger - ju mer aminosyror, desto mer muskler.

Nu gjorde du många hushåll i Sverige ledsna: "MAMMA! Du måste handla mer kyckling! Grub säger att...!!!!"

Anton Fräs
2009-08-15, 15:12
Nu gjorde du många hushåll i Sverige ledsna: "MAMMA! Du måste handla mer kyckling! Grub säger att...!!!!"

Haha den här tråden lär ju sprängas av oroliga inlägg snart :)

OnT: Att ligga på 4g protein/kg kroppsvikt är något av det tråkigaste jag gjort i hela mitt liv i kostväg. Usch och fy. (under deff)

Louisee
2009-08-15, 16:49

okej,kanske borde jag testa och höja protein intaget en period då:)

C.E.J.
2009-08-15, 22:17

Hur har man kommit till den slutsatsen egentligen? Har väl gjorts studier där man inte sett ökningar över en viss nivå av proteinintag.

Eddie Vedder
2009-08-16, 05:26
Hur har man kommit till den slutsatsen egentligen? Har väl gjorts studier där man inte sett ökningar över en viss nivå av proteinintag.

Det skrev han i inlägget du citerat. Man har bara mätt under kortare tidsperioder och det är alltså inte klarlagt vad så höga proteinintag har för inverkan på resultaten i längden.

Ju mer man skämmer bort kroppen med protein desto mer slösaktig blir kroppen men några prospektiva studier över flera år på seriösa byggare vet jag inte om man gjort men jag tvivlar starkt på det.

Vem skulle finansiera något så ointressant.;)

Guddi
2009-08-16, 13:49
Kan ju tilläggas att det mycket väl kan vara skadligt att stoppa i sig så mycket protein som Max-OT förespråkar över en längre tid.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16779921

Anders The Peak
2009-08-16, 17:47
Kan ju tilläggas att det mycket väl kan vara skadligt att stoppa i sig så mycket protein som Max-OT förespråkar över en längre tid.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16779921
Visst är det säkert så. Jag antar att det finns fördelar med stora proteinintag inom vissa gränser. Jag personligen tror att jag har funnit pudelns kärna då det handlar om stora proteinintag. Det handlar om att få i sig ca 1 gr/kg och dag av antingen BCAA eller L-leucine för att få ut maximal muskeltillväxt.

Om man nu äter så stora proteinintag som uppemot 400 gr och dag klarar man av få de här stora mängderna av grenade aminosyror.

http://www.nutritionandmetabolism.com/content/5/1/20