handdator

Visa fullständig version : Bli duktig snowboardåkare?

Tricis
2009-08-09, 16:41
Hej på er!

Jag har åkt på skidor och snowboard väldigt länge ,men numera bara snowboard.
Visst behövs det muskler för att bli en grym åkare, men också smidighet och flexibilitet?
Är det någon som vet hur man kan bygga/träna BÄST för att kunna få ut mest utav åkandet. Självfallet är uthållighet en stor del i detta.

Tips?

mikaelj
2009-08-09, 16:52
Är det någon som vet hur man kan bygga/träna BÄST för att kunna få ut mest utav åkandet. Självfallet är uthållighet en stor del i detta.

Jag känner mest av det i benen och magen, så jag hade satsat på lågrep (1-5) utfall, marklyft (för mage/rygg) och långsamma knälyft, för styrkan, samt högrep (>15) av samma övningar för uthålligheten. Mellanrep känns poänglöst.

Var åker du någonstans?

eternallord
2009-08-09, 17:03
Det bästa sättet att bli bättre på att åka, är föga förvånande, att åka.

Jag har åkt senaste 10 åren, både som 100kg fetto, 65kg tunn och numera 75kg hyfsat vältränad och träningen har haft lite eller ingen påverkan på min åkning.

Snowboard är en teknisk utövning där rörelserna framförallt består av statisk träning, kunna pumpa på i kurvorna utan att benen viker sig, osv.

Så länge du är i bra form överlag kan jag inte se hur någon specifik styrketräning skulle ha någon som helst påverkan på din åkning. Åk mer bara! Nyttigare OCH mycket roligare! :D

Tricis
2009-08-09, 17:22
Jag känner mest av det i benen och magen, så jag hade satsat på lågrep (1-5) utfall, marklyft (för mage/rygg) och långsamma knälyft, för styrkan, samt högrep (>15) av samma övningar för uthålligheten. Mellanrep känns poänglöst.

Var åker du någonstans?

Har varit i både sälen,Åre och östersund, senast var jag i Bulgarien(Balkan) och åkte. Vi får se vart det bär av i vinter. Tack för tipsen.

Tricis
2009-08-09, 17:23
Det bästa sättet att bli bättre på att åka, är föga förvånande, att åka.

Jag har åkt senaste 10 åren, både som 100kg fetto, 65kg tunn och numera 75kg hyfsat vältränad och träningen har haft lite eller ingen påverkan på min åkning.

Snowboard är en teknisk utövning där rörelserna framförallt består av statisk träning, kunna pumpa på i kurvorna utan att benen viker sig, osv.

Så länge du är i bra form överlag kan jag inte se hur någon specifik styrketräning skulle ha någon som helst påverkan på din åkning. Åk mer bara! Nyttigare OCH mycket roligare! :D

Jo men om man har bra teknik och är hyffsat vältränad ,måste man kunna bli starkare när man "trycker på i kurvorna" samt flexiblare när man hoppar,grindar med mera.?
Sen är det inte så lätt att bara "åka" under sommartid :D

egge
2009-08-09, 17:29
Byt till skidor. :p

Tricis
2009-08-09, 17:34
Byt till skidor. :p

Jag åkte det innan, tävlade lite i slalom faktiskt.
Men tröttnade. ;)

Tricis
2009-08-09, 17:35
*gah!*Jag vill bara fÅ bÄttre fysik fÖr snowboardÅkandet!

Chaan
2009-08-09, 17:38
Hockeyböj ;)

mattilainen
2009-08-09, 17:43
åk mycket så räcker nog det men om du inte kan det så får du väl träna de som de andra sagt. Man blir bra på det man tränar!

Tricis
2009-08-09, 17:44
Hockeyböj ;)

Ja, meeer ? *drool*

egge
2009-08-09, 18:04
Jag har som mål att hoppa lite mer i vinter och bland annat sätta backflip på skidor. Passar utmärkt att öva på hopp från trampoliner och hopptorn. Idag skulle jag göra en vanlig bakåtvolt men fick till en halv skruv på den också av misstag.

o.z.z
2009-08-09, 18:50
åk skateboard offseason för att bli bättre snowboardåkare

Chaan
2009-08-09, 19:02
Ja, meeer ? *drool*

Mer hockeyböj?

Min erfarenhet är att för att bli en bra snowboardåkare krävs en bra hjälm :cryout:

Men då har jag nog lite för hård bräda eller möjligen passar den inte av andra skäl - är ingen Burton direkt - vad är det förresten för brädor som gäller nuförtiden?

Kan man slipa ned skäret på den sidan där bakhuvudet är åt dalen kanske? Så jobbigt när man drattar åt det hållet i en isig pist. Jag menar som nybörjare? Är det rentav så på vissa brädor? Jag står själv åt fel håll.

Virrigt inlägg men då vet du varför inte jag blivit någon bra snowboardåkare. Mina mjuka 170-skidor ba wohooo där är det bara dumdristigheten som sätter stopp för hoppningen.

rooz
2009-08-09, 19:14
Steg 1: Byt till skidor
Steg 2: Köp ett par DPS Lotus 138 alá 2 meter
Steg 3: Åka till isiga åre och efter det djupa snön i staterna
Resultat: Grymma ben

mikaelj
2009-08-09, 19:52

Sant, bra tips. Jag åker inlines på sommaren, vilket förvisso inte är riktigt samma sak, men liknande rörelser & muskelbelastning.

young_george
2009-08-09, 20:01
Jägarvila är nog en väldigt bra övning för snowboard

egge
2009-08-09, 22:45
Steg 1: Byt till skidor
Steg 2: Köp ett par DPS Lotus 138 alá 2 meter
Steg 3: Åka till isiga åre och efter det djupa snön i staterna
Resultat: Grymma ben

138mm i midjan? I Åre? Kan ju lika gärna åka med vattenskidor i pisten. *rolleyes*

Tacka vet jag mina mojo 90. Blev grymt sugen på att åka skidor nu när jag såg en film som utspelades i Alaska.

moue
2009-08-09, 23:04
du köper en sån här, ger bra balans och fint att lära sig fakie och lite snurrs. även om det inte är helt likt snowboard så är det jäkligt kul iaf :)

http://www.youtube.com/watch?v=brZPBRufKPs

eternallord
2009-08-09, 23:34

Vettefan det... personligen åker jag inte ens samma håll på skateboard och snowboard. Känslan är helt annorlunda, för mig iaf.

eklund
2009-08-09, 23:49
Jag skulle nog mer rekommendera att köra en kortare longboard/carvingboard. Tycker det ger en mer snowboardkänsla än vanlig skateboard och långa longboards.

Tricis
2009-08-10, 08:12
Mer hockeyböj?

Min erfarenhet är att för att bli en bra snowboardåkare krävs en bra hjälm :cryout:

Men då har jag nog lite för hård bräda eller möjligen passar den inte av andra skäl - är ingen Burton direkt - vad är det förresten för brädor som gäller nuförtiden?

Kan man slipa ned skäret på den sidan där bakhuvudet är åt dalen kanske? Så jobbigt när man drattar åt det hållet i en isig pist. Jag menar som nybörjare? Är det rentav så på vissa brädor? Jag står själv åt fel håll.

Virrigt inlägg men då vet du varför inte jag blivit någon bra snowboardåkare. Mina mjuka 170-skidor ba wohooo där är det bara dumdristigheten som sätter stopp för hoppningen.

Mer tips :)

Vad det för brädor som gäller kan ingen svara på, alltså det är väldigt individuellt från person till person eftersom det beror mcyket på vad du trivs med, själv kör jag en bräda från Head, min tidigare var ifrån Burton, den jag kör nu (head) är mjuk och följsam, man kan åka på tailen utan att knäcka den ;)

Head är även en bra nybörjar bräda.

Tricis
2009-08-10, 08:14
Jag har som mål att hoppa lite mer i vinter och bland annat sätta backflip på skidor. Passar utmärkt att öva på hopp från trampoliner och hopptorn. Idag skulle jag göra en vanlig bakåtvolt men fick till en halv skruv på den också av misstag.

Där har vi det!!! Bästa tipset EVER! Thank you :bow:

Tricis
2009-08-10, 08:17
Jag skulle nog mer rekommendera att köra en kortare longboard/carvingboard. Tycker det ger en mer snowboardkänsla än vanlig skateboard och långa longboards.

Okej, säg nu att jag skulle vilja börja åka skateboard på sommaren.
(Åker inlines just nu) skateboard ,värt ett försökt iaf.
Men som den där brädan dom gör reklm för på tv? är den bra?
Surfa har jag gjort det är heller inte samma sak ,

Jag är ute efter att anväda musklerna under sommaren, eftersom man kommer åt muskler man aldrig använde annanrs när man åker snowboard,
vilket resulterar i grym träningsvärk, och ja hatar det!

moue
2009-08-10, 09:37
Okej, säg nu att jag skulle vilja börja åka skateboard på sommaren.
(Åker inlines just nu) skateboard ,värt ett försökt iaf.
Men som den där brädan dom gör reklm för på tv? är den bra?
Surfa har jag gjort det är heller inte samma sak ,

testa en sån här bräda. funkar snurra runt lite och är nog den bräda som är mest lik snowboard.

z-JJFj7WX5U

kaer
2009-08-10, 09:46
Jag tror man måste vara väldigt bra åkare för att styrketräning ska spela så himla stor roll. Jag skulle tror att kondition och mjölksyretolerans är betydligt viktigare. Särskilt om man är 'semesteråkare', där det är viktigare att kunna prestera en hel dag, jämfört med tävlingsåkare där man ska prestera på topp under ett åk.

Andy.da.wohoo
2009-08-10, 11:13
Måste man inte vara sjukt bra för att lyckas använda en sånn bräda som en Snowboard? Tycker det ser sjukt coolt ut men också grymt svårt.

Alone_in_the_dark
2009-08-10, 11:30
Och jo det går att åka snowboard sommartid:D

-TGlNnxgTUY

Tricis
2009-08-10, 14:20
Och jo det går att åka snowboard sommartid:D

-TGlNnxgTUY

Grymt, hade gärna åkt om det fanns någon sand i detta land att åka på!:(

Tricis
2009-08-10, 14:23
q3fQbIu9KeU

eternallord
2009-08-10, 15:50
Jag är ute efter att anväda musklerna under sommaren, eftersom man kommer åt muskler man aldrig använde annanrs när man åker snowboard,
vilket resulterar i grym träningsvärk, och ja hatar det!

Nu är jag kanske tjatig, men även här vill jag peka på tekniken. När du blir duktigare och mer erfaren och slutligen mer avslappnad kommer träningsvärk vara ett minne blott. Jag åker mycket hårt, tycker om att åka _väldigt_ snabbt och träningsvärken har inte ökat i takt med att jag börjat åka hårdare, utan har avtagit (och slutligen upphört) i takt med att jag blivit bättre.

Återigen, snowboard är en teknisk sport snarare än fysisk sport även om det inte ser ut så i alla läge, och den enda gången man behöver klämma på ordentligt med musklerna är när man kompenserar för brister i sin teknik. När du blir riktigt duktig kommer du kunna glida runt i backarna hela dagarna utan att behöva bry dig om någon träningsvärk, man låter brädan göra jobbet istället.

Tricis
2009-08-10, 15:52
Nu är jag kanske tjatig, men även här vill jag peka på tekniken. När du blir duktigare och mer erfaren och slutligen mer avslappnad kommer träningsvärk vara ett minne blott. Jag åker mycket hårt, tycker om att åka _väldigt_ snabbt och träningsvärken har inte ökat i takt med att jag börjat åka hårdare, utan har avtagit (och slutligen upphört) i takt med att jag blivit bättre.

Återigen, snowboard är en teknisk sport snarare än fysisk sport även om det inte ser ut så i alla läge, och den enda gången man behöver klämma på ordentligt med musklerna är när man kompenserar för brister i sin teknik. När du blir riktigt duktig kommer du kunna glida runt i backarna hela dagarna utan att behöva bry dig om någon träningsvärk, man låter brädan göra jobbet istället.

Tack jag skall ha det i åtanke kommande säsong, kör så det ryker :hbang:

eternallord
2009-08-10, 16:04
Lycka till! Ljuvlig video förresten, avundsjuk!

moue
2009-08-10, 16:37
Måste man inte vara sjukt bra för att lyckas använda en sånn bräda som en Snowboard? Tycker det ser sjukt coolt ut men också grymt svårt.

om det är freeborden du menar så kan man efter en dags åkning köra ganska så bra.

Chaan
2009-08-11, 08:07
Mer tips :)

Bästa tipset är nog faktiskt att jaga rätt pist. Rätt lutning - tomt på åkare och tillräckligt mjuk. Själv har jag alltid varit nyfiken på Trysil - de har väl öppet nu?

Chaan
2009-08-11, 08:19
Trysil - de har väl öppet nu?

Nix där var det helt grönt. Umgicks med duktiga snowboardåkare för 15 år sedan och de brukade vara där på somrarna... de berättade att det var för mycket snö där på vintrarna så det brukade vara stängt då (över två meter snö..)

Andy.da.wohoo
2009-08-11, 11:04
om det är freeborden du menar så kan man efter en dags åkning köra ganska så bra.

Jo det var den jag menade. Vad kostar en sådan? Och om man ska åka så är en liten backe att rekommendera eller?

moue
2009-08-11, 17:09
Jo det var den jag menade. Vad kostar en sådan? Och om man ska åka så är en liten backe att rekommendera eller?

jepp en liten backe är lättast att lära sig i sen när man lärt sig det så söker man upp den längsta och brantaste backen man hittar och slidar ner. grym känsla och jäkligt kul och eftersom man kan bromsa med den så känner man sig ganska safe och vågar mer.

den kostar ca 1500:- tror jag men det är med små och ganska mjuka originalhjul som man växer ur ganska fort. nya hjul kostar ca 600:- och med dom blir det som en helt annan bräda dvs mycket snabbare. är man sen inte nöjd med det så uppgraderar man med nya lager runt om och ännu större hjul för mer fart :)

jag köpte min bräda begagnad från blocket fanns många där sist jag kollade, kolla efter en bräda med slasherhjul det är uppgraderingshjulen. för mer läsning kolla in freebord.se