handdator

Visa fullständig version : Valk efter operationsärr, vad göra?

MEDiAHORAN
2009-08-09, 15:21
Jag fick en infektion på vänster sida sex dagar efter min första operation så ärret blev väl lite fult som ni ser. Det blir som en valk, och det är cirkus tre månader sedan operationen ägde rum, finns det något jag kan göra för att bli av med valken?

Har tänkt testa operationstejp och klistra så att valken jämnas ut men är det någon idé tre månader efteråt? Är det någon idé att testa? Tack på förhand!

hDY4wMJRCv0

Mr.Sarkastisk
2009-08-09, 15:23
Det där borde du få pengar för?

Bubban
2009-08-09, 15:46
Ja det där borde du kunna få pengar för.

Frantic
2009-08-09, 15:51
När jag frågade mitt förskringsbolag så sa de att man bara får pengar om operationen sker på grund av en skada. Försäkringsbolag har iofs olika villkor så du kan ju fråga dem.

Jag har tyvärr inte svar på TS fråga

Madame
2009-08-09, 16:49
Jag har ett ärr från 2006 och det var rejält knöligt och fult lång tid efteråt. Det har nu plattat ut sig och är nästan osynligt, det trodde jag aldrig skulle inträffa så dåligt som det läkte! Tre månader efter operationen känndes det fortfarande ibland som att det inte var läkt och skulle gå upp osv, så det kan ta tid. Så avvakta lite, eller du kan ju höra med sjukhuset som opererade dig, de kanske kan korrigera det då det inte blev helt lyckat.

grimfish
2009-08-09, 16:53
Jag skulle rekommendera att i första hand pröva en silikonbaserad tejp eller gel, t.ex. Dermatix. Det skulle också kunna gå att utföra en plastikkirurgisk operation och göra om ärret, men det bör man vänta ett tag med för att se hur det utvecklar sig över lite längre sikt.

MEDiAHORAN
2009-08-09, 17:21
Ja det där borde du kunna få pengar för.Nja, det var en planerad operation utförd i Tyskland men jag hoppas att jag får mina operationspengar tillbaka. Det är oundvikligt med stora ärr när den sortens operation genomförs.

Jag har ett ärr från 2006 och det var rejält knöligt och fult lång tid efteråt. Det har nu plattat ut sig och är nästan osynligt, det trodde jag aldrig skulle inträffa så dåligt som det läkte! Tre månader efter operationen känndes det fortfarande ibland som att det inte var läkt och skulle gå upp osv, så det kan ta tid. Så avvakta lite, eller du kan ju höra med sjukhuset som opererade dig, de kanske kan korrigera det då det inte blev helt lyckat.Men var det en valk som vräkte sig över ärret som mitt? Känns som det kommer vara såhär permanent, dock kanske blekna något.

Jag skulle rekommendera att i första hand pröva en silikonbaserad tejp eller gel, t.ex. Dermatix. Det skulle också kunna gå att utföra en plastikkirurgisk operation och göra om ärret, men det bör man vänta ett tag med för att se hur det utvecklar sig över lite längre sikt.Nja är nog inte så sugen på att dra upp ärret igen, fick nämligen en infektion därav är detta ärr skuret i hela tre ggr, så vet inte om jag är så sugen på en fjärde gång frivilligt. Men sätter man tejpen på ärret som det är eller ska man "stretcha" det först och därefter sätta på tejpen så ärret är i "stretchat" läge? Skall kolla upp Dermatix, tack!

grimfish
2009-08-09, 17:26
Nja är nog inte så sugen på att dra upp ärret igen, fick nämligen en infektion därav är detta ärr skuret i hela tre ggr, så vet inte om jag är så sugen på en fjärde gång frivilligt. Men sätter man tejpen på ärret som det är eller ska man "stretcha" det först och därefter sätta på tejpen så ärret är i "stretchat" läge? Skall kolla upp Dermatix, tack!

Jag har svårt att tänka mig att man ska sätta på tejpen i stretchat läge. Men det följer med största sannolikhet med en bruksanvisning, som visar hur man ska applicera den.

Tricis
2009-08-09, 17:46
Jag fick en infektion på vänster sida sex dagar efter min första operation så ärret blev väl lite fult som ni ser. Det blir som en valk, och det är cirkus tre månader sedan operationen ägde rum, finns det något jag kan göra för att bli av med valken?

Har tänkt testa operationstejp och klistra så att valken jämnas ut men är det någon idé tre månader efteråt? Är det någon idé att testa? Tack på förhand!

hDY4wMJRCv0

Testa att behandla med Cicatrix..
http://www.cicatrix.se/pages/?ID=1

Madame
2009-08-09, 17:49
Men var det en valk som vräkte sig över ärret som mitt? Känns som det kommer vara såhär permanent, dock kanske blekna något.

Ärr som inte har läkt ordentligt är ofta lite hårdare och kompaktare än den mjuka huden runtomkring, och då blir det naturligt att man får ett veck där.
Så var det för mig också, även fast ärret inte sitter i ett "valk"område, jag har gjort en annan operation och mitt ärr sitter lodrätt i ena armhålan.
Men hursomhelst, huden bullade sig lite längsmed ärret som var stelt och omedgörligt.
Idag däremot, har ärret samma mjuka kvalitet (näästan) som resten av huden runtomkring, och då finns det inget att vecka sig kring längre.

Ha tålamod, tre månader är alldeles för kort tid för att se det slutgiltiga resultatet, läkningen har ju försenats också av infektionen så det tar kanske lite extra tid innan det blir fint :)

MEDiAHORAN
2009-08-09, 17:57
Ärr som inte har läkt ordentligt är ofta lite hårdare och kompaktare än den mjuka huden runtomkring, och då blir det naturligt att man får ett veck där.
Så var det för mig också, även fast ärret inte sitter i ett "valk"område, jag har gjort en annan operation och mitt ärr sitter lodrätt i ena armhålan.
Men hursomhelst, huden bullade sig lite längsmed ärret som var stelt och omedgörligt.
Idag däremot, har ärret samma mjuka kvalitet (näästan) som resten av huden runtomkring, och då finns det inget att vecka sig kring längre.

Ha tålamod, tre månader är alldeles för kort tid för att se det slutgiltiga resultatet, läkningen har ju försenats också av infektionen så det tar kanske lite extra tid innan det blir fint :)Jag uttryckte mig lite luddigt, infektionen var visst invärtes men de drog upp ärret sex dagar efter den första operationen. Jag känner en väldig stress eftersom om man funderar på att behandla ärret med salvor så är väl förr snarare än senare att föredra. Dock kan ju jag schabla till det ännu mer om jag är och drar i det för mycket så det är många frågor i mitt huvud just nu. Tejp, plåster eller gelbaserade salvor?

Återigen, tack för alla tips!

Grotesk
2009-08-09, 18:57
Vad var det för operation om man får fråga? Påminner om ärren jag har under armhålorna, pga. kollapsad/punkterad lunga.

MEDiAHORAN
2009-08-09, 20:24
Vad var det för operation om man får fråga? Påminner om ärren jag har under armhålorna, pga. kollapsad/punkterad lunga.Nuss, efter skenan är uttagen. http://en.wikipedia.org/wiki/Nuss_procedure

Grotesk
2009-08-09, 20:32
Nuss, efter skenan är uttagen. http://en.wikipedia.org/wiki/Nuss_procedure

På så vis. Tyvärr kan jag inte komma med några direkt tips mer än de som andra givit dig. Hoppas det "löser sig" iaf.

Ps. Mina 10cm's ärr har blivit rätt fina i slutändan, var några år sen jag opererades nu, dock är jag avdomnad runt omkring, men what the hell liksom.. Ds.

MEDiAHORAN
2009-08-10, 10:15
På så vis. Tyvärr kan jag inte komma med några direkt tips mer än de som andra givit dig. Hoppas det "löser sig" iaf.

Ps. Mina 10cm's ärr har blivit rätt fina i slutändan, var några år sen jag opererades nu, dock är jag avdomnad runt omkring, men what the hell liksom.. Ds.Jepp, men ingen annan som testat någon kräm som Cicatrix eller liknande, och isf, hur länge efter operationen ägt rum? Någon som kan länka till någon bra tejp eller plåster som ni tror fungerar?

Madame
2009-08-10, 10:34
jag har hört jättegott om cicatrix. Annars kan du ju kolla på Mepiform, ett silikonplåster som finns på apoteket, de är dyra dock och jag vet inte hur bra de är. Men googla på båda dessa så hittar du tex forum för plastikoperationer där detta diskuteras

Tricis
2009-08-10, 12:12
Jag använde Cicatrix när jag hade ett fult ärr, och ärret försvinner inte men blir mycket slätare ,mjukare och finare.

MEDiAHORAN
2009-08-10, 15:25
jag har hört jättegott om cicatrix. Annars kan du ju kolla på Mepiform, ett silikonplåster som finns på apoteket, de är dyra dock och jag vet inte hur bra de är. Men googla på båda dessa så hittar du tex forum för plastikoperationer där detta diskuterasMepiform måste ju vara bra då det har forskning bakom sig, iofs. så har Cicatrix det också, dock känns mepiform mer professionellt. Man kanske borde köpa 4x30cm mepiform och klippa till remsor, de håller ändå 3-7 dagar beroende på hur länge klistret räcker.

Jag använde Cicatrix när jag hade ett fult ärr, och ärret försvinner inte men blir mycket slätare ,mjukare och finare.Hur gammalt var ditt är när du började med Cicatrix?

Tricis
2009-08-10, 21:21
.

Hur gammalt var ditt är när du började med Cicatrix?

2 veckor. :)