handdator

Visa fullständig version : Biverkningar hos SSRI

kalle_banan
2009-08-09, 13:41
Jag blev lite förbryllad när jag läste om biverkningarna på ett par SSRI-preparat som finns tillgängliga, här är biverkningarna som listas på fass hemsida för Prozac/fluoxetin:

Vanliga (hos fler än 1 av 100 personer): Huvudvärk, sömnlöshet, oro, trötthet, nervositet, yrsel, darrningar, störningar i tankeverksamheten, parestesier (”myrkrypningar”), mardrömmar, upphetsning/rastlöshet och mani. Illamående, muntorrhet, diarré, förstoppning, aptitlöshet, kräkningar, magsmärta, väderspänningar och förändringar i smaksinnet, viktminskning. Frossa, ökad svettning. Utslag, klåda, nässelfeber, svullnad, hudutslag i kombination med feber, ledsmärta, andnöd, förändring i antalet vita blodkroppar. Sexuella störningar såsom impotens, fördröjd eller utebliven orgasm hos både män och kvinnor.
Synstörningar. Hos en del patienter har man kunnat märka ett ökat ögontryck.

Mindre vanliga (hos färre än 1 av 100 personer, men fler än 1 av 1000 personer): Ökat eller minskat blodtryck, svimning, förändrad hjärtrytm, hudblödningar, blödningar i magtarmkanalen, näsblödningar, blåmärken. Förhöjda leverenzymvärden. Påverkan på sköldkörteln. Minskad natriumhalt i blodet.

Sällsynta (hos färre än 1 av 1000 personer): Blodkärlsinflammation, symtom som påminner om serumsjuka (feber och ledvärk). Rörelsestörningar, kramper hos patienter som samtidigt får behandling med elchocker. Svalginflammation, hosta, andningssvårigheter.

Dom fetmarkerade är dom mest märkliga, men alla är otroligt förvånande för min del... Min fråga är hur en antidepressiv medicin kan å ena sidan göra en icke deprimerad men å andra sidan göra så att man mår sämre? Jag anar att det är under de första veckorna man mår sämre, och att man sen mår bättre, men varför denna svacka innan man mår bättre? Som jag förstår effekten så hämmas upptaget av serotonin, från dag ett borde alltså mängden serotonin successivt ökas, men hur kan det leda till negativa känslor?

young_george
2009-08-09, 13:54
http://en.wikipedia.org/wiki/Ssri#Adverse_effects

kalle_banan
2009-08-09, 13:58
http://en.wikipedia.org/wiki/Ssri#Adverse_effects

Men det är ingen förklaring, bara en konstatering.

young_george
2009-08-09, 14:15
Den refererade förvisso vidare till STAR*D-studien (http://www.nimh.nih.gov/health/trials/practical/stard/index.shtml) , men svaren där var iofs inte heller helt tillfredställande, men du kanske hittar något jag missade.

http://www.nimh.nih.gov/science-news/2007/gene-variants-linked-to-suicidal-thoughts-in-some-men-starting-antidepressant-treatment.shtml var det närmaste jag hittade.

Tolkia
2009-08-09, 14:40
Jag är osäker på om man vet exakt varför, jag skulle gissa att man inte gör det. Grundproblemet, eller åtminstone ett av dem, är att det är ett komplicerat maskineri man vill gå in och greja i. Serotonin har inte bara en funktion (typ att göra oss glada och nöjda), och när man påverkar serotoninomsättningen för att justera en funktion kommer man även att påverka de andra, vilket man kanske inte ville. Sedan bygger många funktioner/mekanismer på "serier" (katten på råttan, råttan på repet, repet på slaktarn osv) med förgreningar på vägen, och förändringar vid basen kommer att ge förändringar i slutet av förgreningar som man inte tänkte på (eller i det här fallet kanske inte ens känner till). De som du fetmarkerat hänger ju dessutom ofta ihop; oro<->sömnstörningar<->nervositet osv.

kalle_banan
2009-08-09, 14:55
Jag är osäker på om man vet exakt varför, jag skulle gissa att man inte gör det. Grundproblemet, eller åtminstone ett av dem, är att det är ett komplicerat maskineri man vill gå in och greja i. Serotonin har inte bara en funktion (typ att göra oss glada och nöjda), och när man påverkar serotoninomsättningen för att justera en funktion kommer man även att påverka de andra, vilket man kanske inte ville. Sedan bygger många funktioner/mekanismer på "serier" (katten på råttan, råttan på repet, repet på slaktarn osv) med förgreningar på vägen, och förändringar vid basen kommer att ge förändringar i slutet av förgreningar som man inte tänkte på (eller i det här fallet kanske inte ens känner till). De som du fetmarkerat hänger ju dessutom ofta ihop; oro<->sömnstörningar<->nervositet osv.

Märkligt, men okej.

JustinCredible
2009-08-09, 14:58
Det är bara i början, typ de första veckorna de biverkningarna i fetstil kan uppstå. Det försvinner efter ett tag. Den jobbigaste biverkningen med Prozac är att man skiter typ tegelstenar vid varje toalettbesök.

watertouch
2009-08-09, 15:26
Nja Prozac/Fontex är rätt mild gällande biverkningar.

Angående biverkningarna så har Lilly skrivit dit i princip allt man kan drabbas av för att skydda sig mot stämmningar..

kalle_banan
2009-08-09, 15:43
Nja Prozac/Fontex är rätt mild gällande biverkningar.

Angående biverkningarna så har Lilly skrivit dit i princip allt man kan drabbas av för att skydda sig mot stämmningar..

Vem är Lilly?

Chaan
2009-08-09, 15:46
Tips på dokumentär

http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3710652&postcount=76

watertouch
2009-08-09, 15:46
Läkemedelsbolaget som tog fram Prozac.

Tolkia
2009-08-09, 15:48
Vem är Lilly?
Om det var en seriös fråga: Tillverkaren.

Edit: Pucktvåa

Tolkia
2009-08-09, 15:51
Jag skulle tro att det är de antikolinerga biverkningarna (hjärtklappning, andfåddhet vid ansträngning, muntorrhet - var noga med munhygienen! - etc.) man märker av mest i vardagen efter att man väl "trimmat in" doseringen.

kalle_banan
2009-08-09, 17:09
Men borde man inte få sämre närminne och inlärningsförmåga om man tar fluoxetin då?

watertouch
2009-08-09, 18:31
Men borde man inte få sämre närminne och inlärningsförmåga om man tar fluoxetin då?

Nej tvärtom kanske på just Prozac den har visat sig öka bildandet av nya hjärnceller.
Men sen är det väldigt svårt att peka ut om det skulle va medicin lr depressionen som gör att man upplever att minnet är sämre.