Logga in

Visa fullständig version : Fråga om hur kroppen använder protein

First
2009-08-08, 02:43
I några diagram som postats här har man visat hur snabbt kroppen tar upp proteinet från olika livsmedel. Jag har för mig att det högsta var något vassleprotein, som låg på 5 gram/timma. Den största delen av det man äter är inte vassleprotein, men vi använder denna siffra ändå.

Ett dygn har 24 timmar. 5*24=120. Kroppen kan alltså ta upp 120 gram protein från mat per dygn.

De flesta som tränar menar att man skall äta 2 gram protein/kg kroppsvikt. Jag väger 74 kg. Det blir 150 gram / dygn.

Varför ska jag äta 150 gram protein/dygn när min kropp ändå bara kan ta upp 120 gram av dessa? Har jag fattat nåt här fel:MrT:

jonteman
2009-08-08, 07:40
En stor del av proteinet man stoppar i sig går väl åt till energi, såvitt jag vet.

King Grub
2009-08-08, 08:28
Äter man stora mängder protein på en gång blir upptaget sannolikt större.

Och när det väl har tagits upp, kan en aminosyra stimulera muskeluppbyggnad även om dess slutliga öde är att oxidera till energi. Det måste inte vara just aminosyran du äter som blir muskelprotein, utan dess blotta närvaro i blodet sänder signaler för nybildning av muskelprotein, och det kan utföras av helt andra aminosyror.

eternallord
2009-08-08, 14:29
Har det inte även relevans till hur stor man är? Eller varför brukar man annars sätta rekommendationer som "x gram protein / kg kroppsvikt"?

BobaFett
2009-08-09, 23:53
Äter man stora mängder protein på en gång blir upptaget sannolikt större.

Och när det väl har tagits upp, kan en aminosyra stimulera muskeluppbyggnad även om dess slutliga öde är att oxidera till energi. Det måste inte vara just aminosyran du äter som blir muskelprotein, utan dess blotta närvaro i blodet sänder signaler för nybildning av muskelprotein, och det kan utföras av helt andra aminosyror.

Kan man dra slutsatsen att det är bättre att äta 3 gånger om dagen fast mer rejält och med mycket protein än det gamla 6 ggr om dagen? Min gissning är att man får en högre höjning av proteinsyntesen om man äter när man är lite hungrig. Har kroppen en konstant tillförsel av protein så blir inte effekten lika stor. Har jag fel?

Eddie Vedder
2009-08-10, 06:31
Har det inte även relevans till hur stor man är? Eller varför brukar man annars sätta rekommendationer som "x gram protein / kg kroppsvikt"?

Ju större kropp desto mer kroppsvävnad att försörja med aminosyror.

Kan man dra slutsatsen att det är bättre att äta 3 gånger om dagen fast mer rejält och med mycket protein än det gamla 6 ggr om dagen?

Nej.

Man kan dra slutsatsen att det idag varken finns stöd för att 6 måltider eller 3 måltider i sig är bättre för träningsresultat och kroppssammansättning för en frisk individ.

King Grub
2009-08-10, 09:21
Kan man dra slutsatsen att det är bättre att äta 3 gånger om dagen fast mer rejält och med mycket protein än det gamla 6 ggr om dagen?

Det är möjligt, i alla fall under uppbyggnadsperiod, även om det inte finns några definitiva bevis på det.

BobaFett
2009-08-10, 17:32
Nej.

Man kan dra slutsatsen att det idag varken finns stöd för att 6 måltider eller 3 måltider i sig är bättre för träningsresultat och kroppssammansättning för en frisk individ.

*rolleyes*

Det är möjligt, i alla fall under uppbyggnadsperiod, även om det inte finns några definitiva bevis på det.

Du säger "under uppbyggnadsperiod", menar du då att ett mer frekvent intag är bättre under deff då det är viktigast att förhindra muskelnedbrytning?

King Grub
2009-08-10, 17:35
Nej, jag menar att färre men större mål kanske har bättre effekt under uppbyggnad, precis som jag skrev. Jag menar inte något annat än det jag skriver.

http://www.duo.uio.no/sok/work.html?WORKID=71651&fid=35943

BobaFett
2009-08-10, 17:41
Nej, jag menar att färre men större mål kanske har bättre effekt under uppbyggnad, precis som jag skrev. Jag menar inte något annat än det jag skriver.

http://www.duo.uio.no/sok/work.html?WORKID=71651&fid=35943

Hahah OK då :D

Eddie Vedder
2009-08-10, 18:38
*rolleyes*

Vad menar du med smileyn?