Visa fullständig version : Bulk diet, vad tycker ni?
Tjena!
Hade tänkt börja bulka nu så att jag blir stor nog att ställa upp i decembercupen 2010.
Denna dieten hittade jag på bodybuilding.com och den verkar rätt bra. Vad tycker ni?
Mål 1: 2 Ägg, havregrynsgröt & ett glas standardmjölk
Mål 2: En skiva ost & ett glas standardmjölk
Mål 3: Skolans mat / 3 Ägg, två rostade mackor med rallarekorv & ett glas standardmjölk
Mål 4: 2 Ägg & ett glas standardmjölk
Mål 5: Stekt kycklingfilé (1 stor) / Stekta biffar (2-3 normalstora), bakad potatis, en macka & mjölk
Mål 6: Banan, havregrynsgröt, 1 ägg & ett glas mjölk
Tack på förhand!
Scratch89
2009-08-07, 13:27
Nu vet jag inte hur stor du är innan, men om du är så ny som du verkar så kommer det bli lite tajt att komma upp på scenen 2010.
Black Star Abyss
2009-08-07, 13:39
Nu vet jag inte hur stor du är men det där är väldigt lite mat enligt mig. Misstänker att det knappast är tillräckligt för att gå upp i vikt. Testa istället (modifierade i huvudsak mängderna):
Mål 1: 3 Ägg, 2dlhavregryn & 400 standardmjölk
Mål 2: Vad du vill
Mål 3: Skolans mat / 3 Ägg, två rostade mackor med rallarekorv & 400g standardmjölk
Mål 4: 2 Ägg & 400g standardmjölk
Mål 5: 200-300g Kött (ej magert), 100-150g pasta, 400g standardmjölk
Mål 6: Banan, havregrynsgröt, 1 ägg & 400g standardmjölk
Okej! Vilket kött föreslår du då?
Borde nog nämna att jag planerar att använda följande kosttillskott:
Optinum Nutrition Pro Complex APS60
Creatine Complete Extreme
Dosering:
Morgon: Kreatin & Pro Complex
Efter träning: Pro Complex
Pro Complex innehåller ju rätt mycket kalorier.
Jag tycker de är aldeles för lite mat, jag förusätter att du väger typ 10-20 kg över din längd hyffsat hård eftersom du ska tävla om 1 år å då behöver du betydligt mer mat.
Jag äter tex 5000 kcal på mina 91 kg i bulken och de där är väl ens knappt 3000 kcal.
Mer mat och oftare, tex frukost 2 paket bacon med 4-5 äggvitor etc.
KaptenKnäsvag
2009-08-07, 15:53
Nu har jag varit jättesnäll häst och räknat på hur mycket energi det är i den där maten
2300 kcal
100g fett
190g carbs
165g protein
15g fibrer
Låter som en på tok för blyg diet för att kallas bulk iaf. För lite fibrer dessutom, anser jag iaf
Det får jag ju verkligen tacka för KaptenKnäsvag!
Men har du då räknat in att jag tar Pro Complex två ggr på träningsdag och en gång vilodag? Varje portion är ca 600 kcal och 60gram protein.
Får nog lägga in lite mer fibrer, lite fullkornsbröd eller något?
Black Star Abyss
2009-08-07, 16:36
Jag tycker de är aldeles för lite mat, jag förusätter att du väger typ 10-20 kg över din längd hyffsat hård eftersom du ska tävla om 1 år å då behöver du betydligt mer mat.
Jag äter tex 5000 kcal på mina 91 kg i bulken och de där är väl ens knappt 3000 kcal.
Mer mat och oftare, tex frukost 2 paket bacon med 4-5 äggvitor etc.
Bacon innehåller ju tyvärr nitrit. Men ärligt talat... vill man bli stor så kan man inte vägra äta allt som sägs öka risken för cancer. Men man behöver ju kanske inte äta det varje dag.
Poängen till TS är ät mer, gärna feta animaliska produkter.
Eddie Vedder
2009-08-07, 16:43
Lite råd som jag nyss postade i en annan tråd också:
http://traningslara.se/blogg/konkreta-tips-for-dig-som-vill-upp-i-vikt/
http://traningslara.se/blogg/begreppet-bulk-och-sund-viktuppgang/
Din kost ser helt klart bra ut tycker jag. Men undvik inte grönsaker, det är ju mycket volym och lite energi kanske men att i alla fall regelbundet konsumera t.ex. broccoli, lök, paprika och spenat tycker jag du bör försöka med.
KaptenKnäsvag
2009-08-07, 19:02
Bacon innehåller ju tyvärr nitrit. Men ärligt talat... vill man bli stor så kan man inte vägra äta allt som sägs öka risken för cancer.
Samt undvika att gå längs hårt traffikerade gator, andrahandsrök, osv osv
en stor stark
2009-08-07, 19:17
Bacon innehåller ju tyvärr nitrit. Men ärligt talat... vill man bli stor så kan man inte vägra äta allt som sägs öka risken för cancer. Men man behöver ju kanske inte äta det varje dag.
Poängen till TS är ät mer, gärna feta animaliska produkter.
Men man kan ju också tänka såhär: vad vinner man på att äta bacon, som man inte kan få i sig från andra livsmedel, och vad är risken? :)
Jag tycker personligen inte att bacon skulle vara ett särskilt bra val att äta regelbundet till frukost. Ägg(mackor) och gröt med mjölk är en bra frukost, tycker jag.
Man tackar för tipsen, jag kommer nog köra på denna bulken:
Mål 1: 3 Ägg, 2dl havregrynsgröt & 400 standardmjölk
Mål 2: Pro Complex
Mål 3: Skolans mat / 3 Ägg, två rostade mackor med rallarekorv & 400g standardmjölk
Mål 4: 2 Ägg & 400g standardmjölk
Mål 5: 200-300g Kött (ej magert), 100-150g pasta, 400g standardmjölk
Mål 6: Banan, 2dl havregrynsgröt, 1 ägg & 400g standardmjölk
En sista fråga bara..
Dessa kosttillskotten och doseringarna fungerar väl bra?
Optinum Nutrition Pro Complex APS60
Creatine Complete Extreme
Dosering:
Morgon: Kreatin & Pro Complex
Före träning: Kreatin
Efter träning: Pro Complex
Scratch89
2009-08-07, 23:23
Jag skulle koncentrera kosttillskotten till runt träning. Dvs, direkt efter. Blanda kreatin och gainer i samma.
Men kreatin ska ju tas före träning.
Ska jag då ta en shake kreatin+pro complex (samma shake) innan och sen pro complex efter också?
Spelar väl ingen roll när du äter kreatinet? Jag äter det när jag vaknar.
Black Star Abyss
2009-08-08, 07:21
Samt undvika att gå längs hårt traffikerade gator, andrahandsrök, osv osv
Ha! Jag brukar faktiskt tänka när jag går över en huvudled på väg hem från gymmet att "genom att gå här ökat jag risken för att dö i förtid med en viss procent". Får sådana tankar om allt i livet. Är man gammal gambler så ser man bara odds och procent överallt.
Scratch89
2009-08-08, 07:45
Men kreatin ska ju tas före träning.
Ska jag då ta en shake kreatin+pro complex (samma shake) innan och sen pro complex efter också?
Ska det?
Tas det direkt innan så kommer det bara ligga i magen och skvalpa ändå. Kreatin är ett lite långsiktigare projekt, så det du tar idag kommer inte göra nytta förrän nästa pass eller så.
Aha, det visste jag inte. Trodde det skulle tas innan träning. Men då tar jag det på morgonen!
sKedbladh
2009-08-08, 13:51
Vart har jag då fått att det fanns någon fördel med att ta kreatin direkt efter passet ifrån?
Man lär sig något nytt varje dag*gah!*
Scratch89
2009-08-08, 14:56
Vart har jag då fått att det fanns någon fördel med att ta kreatin direkt efter passet ifrån?
Man lär sig något nytt varje dag*gah!*
Hellre direkt efter. Jag har för mig att det står/stod i stickyn om kreatin, då en gainer ger rätt så stort insulinpåslag, och skulle ta upp kreatinet bättre. Nu spelar det nog ingen roll i det stora hela, men ändå.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.