handdator

Visa fullständig version : Förhöjd ämnesomsättning

Honken
2009-08-07, 12:16
Läste för många herrans år sedan att ämnesomsättningen höjs upp till 4 dagar efter tung fysisk aktivitet och att det därför är viktigt att ligga på kaloriöverskott i minst 4 dagar efter varje pass om man vill maximera muskeltillväxt.

1) Är det bäst att ligga på konstant överskott vid viktuppgång eller är det bättre att ligga på relativ kaloribalans vid stillasittande dagar (ex. vid lägre träningsfrekvens, 2-3 pass/veckan)?

2) Om man underäter dagen efter ett tugnt pass, försenar man återhämtningen eller missar man ett fönster för muskeltillväxt?

Tack i förhand! :)

Guddi
2009-08-07, 13:23
Det är viktigast med kalorier direkt efter träningen. Allt eftersom tiden går så minskar effekten från träningen och från kalorierna. Vill man bygga så mycket som möjligt så ska man tillföra näring hela tiden, men då kommer man även att bygga på fettlagren.

Det hela hänger med andra ord på hur mycket fett man är beredd att acceptera. Du får mer ut från dina kalorier direkt efter träningen så om du ska fördela en viss mängd kalorier så bör det mesta ligga efter passet.

Honken
2009-08-07, 14:09
Det gör jag redan. Äter 2/3 av dagens intag efter träningen. Mitt mål är att gå upp 10-15kg långsamt, har ingen brådska. Brukar oftast ligga på överskott de dagar jag tränar och relativ balans när jag vilar.

Så som jag äter nu så kommer det ta ca 1 år att gå upp 10kg. Reasonable?

Eddie Vedder
2009-08-07, 16:39
Så som jag äter nu så kommer det ta ca 1 år att gå upp 10kg. Reasonable?

Ja det låter inte fel alls. Det kanske kan bli svårt med så långsamma ökningar rent praktiskt men det är lämplig omfattning i mina ögon. Dock är det ju lite vanligare att man delar upp året i en bulkperiod och en deff eller kanske fler perioder än så.

Här har jag skrivit om bulk och vad jag anser vara bra tillvägagångssätt för viktuppgång:

http://traningslara.se/blogg/begreppet-bulk-och-sund-viktuppgang/

Här har jag skrivit mer konkret om tips:

http://traningslara.se/blogg/konkreta-tips-for-dig-som-vill-upp-i-vikt/

Angående underätning på vilodagar så är ju alltid underätning under en 24-timmarsperiod en 24-timmarsperiod där muskelproteinbalansen sannolikt kommer bli negativ. Men om du under överätningen i samband med träning åstadkommer en så pass positiv muskelproteinbalans DET dygnet kan det ju bli plus över en vecka t.ex.

Låt säga att man går två steg framåt och ett steg bakåt t.ex.:)

zpliffen
2009-08-07, 23:12
Bra skrivet Eddie vedder!

Vaket
2009-08-07, 23:50
Eddie har koll på läget! : ]>