Visa fullständig version : Inga uthållighetsförbättringar hos tränade av låg- och medelhöga doser koffein.
King Grub
2009-08-07, 09:38
PURPOSE:: This study investigated the effects of a low and moderate caffeine dose on exogenous CHO oxidation and endurance-exercise performance.
METHODS:: Nine trained and familiarized male cyclists (mean +/- SD: 29.4 +/- 4.5 yr, 81.3 +/- 10.8 kg body weight [BW], 183.8 +/- 8.2 cm, V O2peak = 61.7 +/- 4.8 mL.kg.min) undertook three trials, with training and high CHO diet being controlled. One hour before exercise, subjects ingested capsules containing placebo and 1.5 or 3 mg.kg BW of caffeine using a double-blind administration protocol. Trials consisted of 120 min steady-state cycling at approximately 70% V O2peak, immediately followed by a 7-kJ.kg BW time trial (TT). During exercise, subjects were provided with fluids containing C-glucose every 20 min to determine exogenous CHO oxidation.
RESULTS:: No significant TT performance improvements were observed during caffeine-containing trials (mean +/- SD: placebo = 30 min 25 s +/- 3 min 10 s; 1.5 mg.kg BW = 30 min 42 s +/- 3 min 41 s; and 3 mg.kg BW = 29 min 51 s +/- 3 min 38 s). Furthermore, caffeine failed to significantly alter maximal exogenous CHO oxidation (maximal oxidation rates: placebo = 0.95 +/- 0.2 g.min; 1.5 mg.kg BW = 0.92 +/- 0.2 g.min; and 3 mg.kg BW = 0.96 +/- 0.2 g.min).
CONCLUSION:: Low and moderate doses of caffeine have failed to improve endurance performance in fed, trained subjects.
Med Sci Sports Exerc. 2009 Aug 5. Caffeine, Cycling Performance, and Exogenous CHO Oxidation: A Dose-Response Study.
Har man kollat på rejält höga intag, >6 mg/kg, och sett någon dosrespons åt det hållet?
Fatalist
2009-08-11, 02:36
Det hade varit intressant, eftersom jag tvivlar på att någon tränande individ påstår sig känna någon ökad uthållighet på så låga koffeindoser som 1.5-3mg/kg kroppsvikt.
martikainen
2009-08-11, 06:26
De som tar koffein, tar de verkligen så låga doser?
jag tar runt 400mg innan träning. = 4,8mg/kg (vid högre intag säger magen ifrån) och jag vill tro att jag känner mig piggare/mer uthållig
Alfred Nobel
2009-08-11, 06:57
jag tar runt 400mg innan träning. = 4,8mg/kg (vid högre intag säger magen ifrån) och jag vill tro att jag känner mig piggare/mer uthållig
Placebo is the shit helt enkelt.
Eddie Vedder
2009-08-11, 07:00
Nej rekommenderade inta av vad som anses ergogent enligt många studier är ca 6mg/kg kroppsvikt.
http://traningslara.se/blogg/koffein-ett-tillskott-som-fungerar/
Och i och med den ganska etablerade rekommendationen kan det ju vara intressant att se hur lägre doser funkar.:) Koffein i stora mängder under lång tid är ju inte så hälsosamt antagligen så skulle man kunna se lika bra prestation med mindre kan ju det vara bra. Men nu såg man ju inte det.
Peter Hansen
2009-08-11, 10:20
Jag tror att många utav dessa studier tittar på högpresterande elitidrottare. Att man blir piggare på gymmet och därav presterar bättre är väl inget konstigt. Tror inte heller det är placebo bara att det är lättare att hålla sig lite fokuserad när man är pigg/har intagit koffein.
mattilainen
2009-08-11, 10:24
Jag känner mig bara superfokuserad på det jag gör om jag trycker i mig koffein. Jag blir piggare under t.ex bicepscurl medans om jag joggar känner mig tröttare.. Kanske har något med detta att göra då..
kalajset
2009-08-11, 10:40
Fy fan, intag på 6mg.kg låter som något för de som vill uppleva månlandningen med egna ögon.
Intressant, verkar stämma bra med mina egna erfarenheter av ett koffeinintag kring 2.5-3mg.kg, m ao att det knappt märks någon större skillnad prestationsmässigt vid regulär löpning. I gymmet däremot känner jag mig mycket mer repsuthållig med hjälp av dessa doser koffein.
conundrum
2009-08-11, 11:01
Har du aldrig känt några oönskade effekter från koffeinet? Kraftig yrsel?
martikainen
2009-08-11, 11:51
Har du aldrig känt några oönskade effekter från koffeinet? Kraftig yrsel?
Som jag skrev så får jag dålig mage vid högre doser än 400mg/träningstillfälle. Har testat 600 och då blev det 3 toabesök på en timma...
Några andra oönskade effekter vet jag inte om jag känt av.
Jag brukar ligga på 800-900mg vid tunga intervallpass, ett misstag var att en gång ta 1800mg, det gav mig kraftig yrsel och och oroväckande kallsvettningar vilket jag starkt avråder ifrån!
Dopinggränsen låg väl på 1000mg?
conundrum
2009-08-11, 12:29
http://www32.wolframalpha.com/input/?i=1+redbull
caffeine | 9.2 mg
Bortsett från koffein, som i detta fall inte har någon positiv effekt med tanke på studien, vad har då energidrycker för fenomenal verkan på kroppen? Sockret kan man knappast glorifiera...
Eddie Vedder
2009-08-11, 12:36
vad har då energidrycker för fenomenal verkan på kroppen?
Det har det inte. Men det ligger en ganska välarbetad marknadsföring bakom.
Men man blir ju "piggare" iaf.. är mest därför jag tar koffein, lika som en kopp kaffe på morgonen:cool:
men man blir ju "piggare" iaf.. är mest därför jag tar koffein, lika som en kopp kaffe på morgonen:cool:
+1
80 mg koffein blandat med 25 gram socker gav mig sjuklig energi när jag landsvägcyklade tidigare i sommras. Från ett bekvämt snitt på kanske 14-15km/h till minst 25km/h (på B-cykel med cykelväskor) i säkert 2 timmar. Cyklade om en person som var ute med full "pr0-mundering", dvs "sponsrad" tröja, skor och handskar, utöver cykelbyxor som självklart även jag hade. Kändes roligt, och aldrig har jag haft så kul när jag cyklade. Sjukt nice.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.