handdator

Visa fullständig version : Styrkan som bortblåst och motivationen tryter.

Lychgate
2009-08-05, 19:35
Tjena. Är en föredetta soffpotatis som tagit tag i vikten och har kört deff/diet i cirka 8 månader. Det har blivit mer och mer seriöst då man läst på om näringslära och träning. Har gått ner runt 45 kg på denna tid och den senaste tiden har pumpen och styrkan försvunnit. Kan inte köra explosivt då det känns som musklerna får kortslutning och avlider, i brist på bättre beskrivning.

T.ex. kunde jag bänka 110 några månader in i styrketränandet och nu får man kämpa med 90 kg. Det finns inget tryck i musklerna helt enkelt. Första repsen känns väldigt enkelt men efter ~6 stycken så dör det. Ibland knappt så man orkar få bort stången. Detta är som en pungspark för motivationen då jag känner mig allmänt "klen". Det är detsamma med övningar som latsdrag, bicepscurl, pushdowns etc.

Konditionen har ökat extremt mycket och kan göra mycket mer utan att känna mig speciellt trött men ändå är musklerna väldigt sega när det gäller att lyfta skrot.

Dieten har varit mestadels kött och sallad, alltså väldigt lågt med kolhydrater och försökt få den mesta energin från protein och en del fett. Bröd, Pasta och liknande var det länge sen man förtärde. Äter just nu 1800 kcal om dagen med en förbränning på runt 3200.

Statsen just nu är 189 cm och 98 pannor. Tänkte gå ner till 94 och sen lägga mig på balans och låta kroppen stabilisera sig, blir det mer som ska av så blir det en deff i vår.

Kör 3 split med 5 pass i veckan, 1 km löpning som uppvärmning till varje pass och en kort(25 min) promenad om dagen. Kan det vara överträning?

Blev ett lång första inlägg och antagligen en del svammel.

Klein
2009-08-05, 19:49
Du har helt enkelt för lite glykogen i musklerna som ett direkt resultat av din kosthållning. Om energiintaget är under förbrukningsnivå under längre tid så kommer gykogenlagren att utarmas oavsett hur kosten är sammansatt. Äter man för lite fett och/eller kolhydrater så kommer samma sak att hända efter ett tag. Du skriver inte hur mycket fett du äter men jag får intrycket att det inte är mycket.

Hur som helst: lägg till både mer fett och kolhydrater för att orka mer. Bröd kan vara en olämplig kolhydratskälla för någon som har haft problem med övervikt då det är väldigt energitätt och inte mättar särskilt mycket men du kan ju lägga till lite lever, ägg och frukt till kosten istället. Vad gäller källa till fett så föreslår jag ekologiskt griskött, typ sidfläsk eller fläskkotletter.

gabbah
2009-08-05, 19:52
Ligger du inte på för mycket minuskalorier? Har du tappat nån muskelmassa?

Lychgate
2009-08-05, 19:59
Klein: Fett intaget kan nog ligga på runt 30%. Äter en burk makrill och 50 gram jordnötter om dagen för att få upp nivåerna på det. Äter även en del skinka och ägg som omväxling till köttet.

Gabbah: Ingen aning. Självklart har man tappat en del men orken borde inte försvinna helt. Iaf vad jag har läst.

Tack för svaren. :)

Anton Fräs
2009-08-05, 20:17
Ett stort underskott under en lång period är den mest rimliga förklaringen till din dipp. Believe me I know. Ta 2-3 veckor o ligg i viktbalans eller minska åtminstonde på ditt underskott en tid. Vet att detta kan kännas svårt men det skulle nog vara det bästa för dig,

gabbah
2009-08-05, 20:18
Har läst att man inte bör ligga mer än 750kcal minus om man vill skydda mot muskelförlust, men det kanske även går bra med 1000 kcal. Fast mer än så tror jag inte är bra...

Frillan
2009-08-05, 20:20
Du har tappat 45KG. Är man kraftigt överviktig kan man ligga på ett större underskott utan att ''riskera'' muskelförlust.... När man börjar bli ''normalviktig'' kan det vara bättre att ligga på ett lite mindre underskott. 500 - 250.

Försök att mixtra med fördelningen av P / K / F för att hitta en balans som ger dig bra energi.

mikaelj
2009-08-05, 20:57
En paus kanske är på plats.

* The power of a re-feed & leptin (http://jenmishkin.blogspot.com/2008/03/power-of-re-feed-leptin.html)
* http://www.bodyrecomposition.com/fat-loss/the-hormones-of-bodyweight-regulation-leptin-part-the-last.html

Lychgate
2009-08-05, 21:12
En paus kanske är på plats.

* The power of a re-feed & leptin (http://jenmishkin.blogspot.com/2008/03/power-of-re-feed-leptin.html)
* http://www.bodyrecomposition.com/fat-loss/the-hormones-of-bodyweight-regulation-leptin-part-the-last.html

Intressant läsning. Känns lite segt att behöva öka intaget nu när man är nära "Målet". Kör tills fredag, känns det åt helvete blir det en pizza eller något som en klapp på axeln för 8 månaders slit. :thumbup:

Lägger up en bild om någon är intresserad. Första är 132(När man var som störst måste ha försvunnit.), andra är 98(Dagsformen.)

gabbah
2009-08-05, 21:19
Nice! Mycket bra jobbat! Keep up the good work!

Raggis
2009-08-05, 21:23
Intressant läsning. Känns lite segt att behöva öka intaget nu när man är nära "Målet". Kör tills fredag, känns det åt helvete blir det en pizza eller något som en klapp på axeln för 8 månaders slit. :thumbup:

Lägger up en bild om någon är intresserad. Första är 132(När man var som störst måste ha försvunnit.), andra är 98(Dagsformen.)

Mycket imponerande viktnedgång! Du ser ut som en helt ny människa; kudos till dig! :thumbup:

mikaelj
2009-08-05, 21:24

Bra jobbat!

Du kanske helt enkelt skulle ta en paus från dietandet och se till att vara i energibalans en månad eller två? Dels för att låta din kropp återhämta sig, dels för att få in vad en rimlig mängd mat är för dig i din nya kroppshydda.

(använd inte vågen så mycket då, utan se till midje/lår/rumpmått, styrka & spegel)

-Englund
2009-08-05, 22:47
Jag tycker som många andra att du ska vila, tänka på något annat och äta lite mat:)

martikainen
2009-08-06, 06:10
4månader är en låång tid att ligga på underskott! Kroppen är trött och är inte sen med att visa det.

Ta och vila en månad på energibalans (svulla inte ;D) så kommer styrkan komma tillbaka hyffsat fort, du kommer inte hamna på samma vikter igen självklart men du kommer känna mer ork och uthållighet.

För övrigt Jävligt bra jobbat!

Lychgate
2009-08-06, 09:13
Tack för alla svaren, Blir balans ett par veckor och sen köra igång igen. Knappt orkat ur sängen i morse så nog av den här skiten. ;)

SvenGunnar
2009-08-06, 09:31
Vet inte om jag tycker du verkar ha tappat mer styrka är vad som är naturligt med en så stor viktnedgång.
110 i BP med kroppsvikt på drygt 130 tycker jag är sämre än 90 i BP med kroppsvikt på 98. Fett hjälper styrkan en del också har jag förstått det som.
Förstår däremot att det tär på motivationen, men kämpa på, grymt jobb so far !!

gabbah
2009-08-06, 09:32
Mmm.. men slappa in helt nu, ät samma nyttiga mat, bara du ligger plus minus noll i energiintaget eller kanske smått plus, men börja för guds skulle inte smälla i dig pizzor nu när du kommit så långt! :D

NiklasAlm
2009-08-06, 10:13
Riktigt bra jobbat, ett extra skäl till att ta det lite lungt kan vara att huden måste hinna med viktnedgången också så den inte blir så slapp.

Lychgate
2009-08-06, 11:04
Självklart kommer jag hålla den nya stilen på maten, dock har jag aldrig kört ätardagar utan har hållit mig till att dra en pizza när man blir "klar". Skulle nog inte få i mig en hel iaf. Ska lägga mig på balans ett tag nu och låta allt stabilisera, får bli en deff sen annars helt enkelt. ;)

Tog 110 i Bänk när man låg på 112 kg.

burtan
2009-08-07, 11:40
Riktigt bra jobbat måste jag säga:thumbup:.
Att styrkan minskar är helt normalt, är inne i en deff just nu och man märker att man har inte samma klipp i musklerna som man brukar.

Jag brukar känna mig rätt så stark dom första repsen in i ett set men sen dippar det kraftigt.
Mitt tips är att börja äta normal mängd med mat (husmanskost...inget godis!) i ungeför 1 månad och sen gå på deffen igen.

Kommer inte ihåg om du körde cardio på gymdagarna men om du gör det skulle jag rekommendera att göra det på dagar du inte gymmar dvs så långt ifrån gympasset som möjligt, att springa 1km som uppvärmning före gymmet är onödigt enligt mig.

Mvh Andreas.

Kischen
2009-08-07, 12:26
inget godis!

Det finns plats för lite godis också om man äter vettigt så varför inte unna sig :thumbup:

darkdog
2009-08-07, 13:37
Mitt tips är att du låter dig äta kolhydrater före och efter träning. Försök ändå hålla dig på underskott utan att dra ner för mycket på proteinet.

Sen käka kreatin + mängder av vatten så får du lite mer tryck i musklerna.

Lychgate
2009-08-07, 14:15
Ska lägga mig på balans ett tag. Har kört ganska tung diet(Alltid -1000+) så blivit mycket totalt. Blir frukt före och efter träning och sådant nu när man ökar.

Tack för alla svar, det hjälper. :thumbup:

burtan
2009-08-09, 09:07
Det finns plats för lite godis också om man äter vettigt så varför inte unna sig :thumbup:

Du har så rätt så rätt:thumbup:
Var bara lite rädd att han skulle börja tokäta allt som kom i hans väg.

Grandmaster
2009-08-09, 15:48
Självklart kommer jag hålla den nya stilen på maten, dock har jag aldrig kört ätardagar utan har hållit mig till att dra en pizza när man blir "klar". Skulle nog inte få i mig en hel iaf. Ska lägga mig på balans ett tag nu och låta allt stabilisera, får bli en deff sen annars helt enkelt. ;)

Tog 110 i Bänk när man låg på 112 kg.

Så du har alltså förlorat 20 kg på din bänk i relation till en 14 kg viktförlust? Det är lite orimligt enligt mina kriterier, och förmodligen ett resultat av att en del muskler rykt med den senaste tiden.

En liten styrkeförlust är att vänta sig, speciellt i pressövningar (dessa tenderar att påverkas mer än både mark och böj, relativt sett), men jag brukar sätta den gränsen 1:1 för bänk och då är det någonting jag räknar med när bf% redan är ganska låg (-5 kg på vågen, -5 kg bänk 1RM).

Som andra redan påpekat är det nog bäst för slutresultatet om du använder dig av en lite mindre restriktiv approach (och tar en paus).