Logga in

Visa fullständig version : seghet i skallen av min diet?

gabbah
2009-08-05, 19:33
Har börjat med att äta som jag läst är rekommenderat då man vill minska kroppsfett: 40% protein, 30% fett, 30% kolhydrater.
Det jag börjat känna är en känsla av "nästan huvudvärk", och seghet i huvet... är detta normalt? Jag är inte hungrig när jag känner så, men jag gissar att min kropp vill ha kolhydrater!

För att ni ska kunna se om jag gör rätt, har jag följt min diet extremt noga under några dagar.
Jag väger 63 kg och sitter framför datorn hela dagen, förutom då jag tränar.
jag har räknat ut att jag borde förbränna ca 2500 kcal om jag även sportar den dagen, annars borde min viloförbränning ligga på 1880 kcal (tror jag).

Jag siktar på att inta 2000kcal per dag för att lyckas gå ner i kroppsfett. Jag har lite runt magen att ta av, inte extremt mycket, men vill ändå bli av med det!

Detta är specificationen för mitt matintag idag!
http://spreadsheets.google.com/pub?key=tE6i07QDLYmISYDY_-dUmzg&single=true&gid=3&output=html

Idag har jag som sagt suttit framför datorn, samt kört en timme kickboxning (daska lite på mittsar med andra ord).

Som ni ser är totala kalorier av matintag idag är 2059 kcal.
Fördelningen är 40%protein, 32% kolhydrater, 28% fett.

Är det normalt att man känner sig lite konstig i huvudet, eller gör jag något fel?

Frillan
2009-08-05, 20:42
Ge det en tid till, det blir nog bättre.

gabbah
2009-08-05, 20:58
Hoppas det, det va likadant igår. Va stirrig och kände mig lite varm, nästan lite febrig... men det kommer och går, det är inte så allvarligt med det känns iaf konstigt och segt. Får se hur det känns imorgon.

Rusk
2009-08-05, 21:06
För att må dåligt i brist av kolhydrater måste du nog gå mkt lägre. Jag drog bort mina helt, hamnade dock på några g om dagen men det är oundvikligt och jag tappade all min energi så jag orkade knappt gå till gymmet samt att jag fick mig ett antal migrän attacker:P Kommer aldrig mer ta bort det:P Kör nu 1 potatis och 1 dl havregryn som protein källa varje dag och mår prima: )
Sen om du känner dig seg under träning så kan jag starkt rekommendera ragex2, testade det för första gången idag och kan bara säga "wow": ) Aldrig presterat så bra under ett pass, det enda jag fann irriterande var stickningarna man får i början av det:P Gl med dieten: )

gabbah
2009-08-05, 21:12
För att må dåligt i brist av kolhydrater måste du nog gå mkt lägre. Jag drog bort mina helt, hamnade dock på några g om dagen men det är oundvikligt och jag tappade all min energi så jag orkade knappt gå till gymmet samt att jag fick mig ett antal migrän attacker:P Kommer aldrig mer ta bort det:P Kör nu 1 potatis och 1 dl havregryn som protein källa varje dag och mår prima: )
Sen om du känner dig seg under träning så kan jag starkt rekommendera ragex2, testade det för första gången idag och kan bara säga "wow": ) Aldrig presterat så bra under ett pass, det enda jag fann irriterande var stickningarna man får i början av det:P Gl med dieten: )

Nej då, träningarna är inga problem. Det är annars som jag känner lite tryck i huvudet, sista halvan av dagen.
Jodå, jag har kört med Rage och andra uppiggande tillskott... visst blir man pigg och orkar lire mer :)

Rusk
2009-08-05, 21:59
Kan vara en svag form av spännings huvudvärk eller något liknande:P Du kan ju även kolla synen hos en optiker, synfel kan orsaka tryck/huvudvärk.

gabbah
2009-08-05, 22:11
Nja det är nog inte synen, har inga problem med den. Gjorde laseroperation och har nu i det närmaste perfekt syn. Är väldigt säker på att det är kostrelaterat. Men jag får se vad som händer de närmaste dagarna... kroppen kanske måste ställa om sig på att bränna mer fett nu när energin är slut i kroppens förråd?

martikainen
2009-08-06, 06:12
Huvudet är ju oftast första tecknet på att något är "fel" med kroppen. Huvudvärk kan ju visa sig för vattenbrist, energibrist, spänningar osv.
Låt kroppen vänja sig vid underskottet, öka matintaget en liten bit om det inte ger med sig.
Se till att dricka mycket vatten!

gabbah
2009-08-06, 06:37
Jo precis, huvudet är känsligt :)
Men jag tror jag dricker tillräckligt, för jag pissar lite mer än vanligt nu.
Nu är det ny dag, och än så länge känns det ok, men det intressanta är hur det känns efter kl 12 då jag tränat... Men usch vad lätt det är att fylla 2000kcal när man räknar precis allt man stoppar i sig!

martikainen
2009-08-06, 07:05
jo, kalorierna tickar iväg väldigt fort. Det jag lärt mig av mina perioder av dietande är att inte slösa kalorier på vätska, pasta och bröd. Väldigt dålig mättnadskänsla på de sakerna. Dricker hellre vatten, käkar potatis och knäckebröd om jag tvunget måste äta bröd.

Grahn
2009-08-06, 08:12
Kroppen mår ju inte direkt 100% alltid under dieten, hade det varit så hade det ju varit busenkelt för alla att komma i form.

gabbah
2009-08-06, 09:10
jo, kalorierna tickar iväg väldigt fort. Det jag lärt mig av mina perioder av dietande är att inte slösa kalorier på vätska, pasta och bröd. Väldigt dålig mättnadskänsla på de sakerna. Dricker hellre vatten, käkar potatis och knäckebröd om jag tvunget måste äta bröd.

Jodå, jag håller mig till samma, som du ser på min diet (länken i mitt första inlägg) :)
Och ÄNDÅ tickar det iväg lite för fort, haha...

gabbah
2009-08-06, 18:02
En liten uppdatering: Idag har huvudet mått ganska ok! Har väl känt mig lite hängig, men betydligt bättre än föregående två dagar! Och benpasset gick över förväntan! Dessutom lyckades jag hitta mjuka avocados att köpa! Så, allt som saknas nu är fred på jorden!