Logga in

Visa fullständig version : Dör bakterier i frysen?

Johan86
2009-08-05, 17:03
Om man stoppar in bröd, bakverk, godis eller vad det nu kan vara i frysen. Försvinner eventuell bakterier när man fryser in dom eller kommer dom tillbaka när man tinat varan?

Apos78
2009-08-05, 17:14
Tar paus kan man kanske säga.

JoeyP
2009-08-05, 17:37
Hmm? Paus? Ide??

robztr14
2009-08-05, 17:46
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=59981 <- Nu vet inte jag om det är specifikt för lax men det tror jag väl ändå inte.

Scratch89
2009-08-05, 18:21
Bakterier dör normalt inte av kyla, utan kommer bara att gå i ide. Deras aktivitet stannar helt enkelt av. För att döda bakterier måste du värma upp maten.

Johan86
2009-08-05, 18:30
Hur hög temp och hur länge bör maten vara i ugnen i så fall?

Scratch89
2009-08-05, 18:33
Hur hög temp och hur länge bör maten vara i ugnen i så fall?

Runt 60 grader brukar man prata om. Har du en stektermometer som du stoppar in i mitten av köttet i ugnen är det lätt att läsa av. Om det inte är någon form av fisk (som faller sönder vid höga temperaturer) skulle jag låta det bli runt 70 grader varmt. Kyckling ska vara helt vit.

LindaS
2009-08-05, 19:17
bröd, bakverk, godis Hur hamnar bakterierna där från början? Har inte hört talas om bakterier i varor som redan har tillagats.

Färska varor, som senare ska tillagas, är en annan sak med.
När maten, t ex kött, halvbakad pizza, korv etc ska lagas så ska innertemperaturen upp i minst 72 grader vid tillagningen. Varmhållningen ska sedan vara på minst 60 grader.

Cohen
2009-08-05, 22:44
Runt 60 grader brukar man prata om. Har du en stektermometer som du stoppar in i mitten av köttet i ugnen är det lätt att läsa av. Om det inte är någon form av fisk (som faller sönder vid höga temperaturer) skulle jag låta det bli runt 70 grader varmt. Kyckling ska vara helt vit.

Nötkött som gått till 70 graders innertemperatur är ju så gott som kremerat. Bäst tycker i alla fall jag att det blir om man tar ut köttet innan det nått 60 grader, då är det ofta precis lagom medium-rare.

Är detta alltså inte en "säker" temperatur?

mattilainen
2009-08-05, 22:47
finns bakterier som lever i magma och liknande som tål en massa massa varma grader. Finns bakterier som vi läst om som klarar av kyla nära absoluta nollbunkten på 273.15 grader..

LindaS
2009-08-05, 23:04
Nötkött som gått till 70 graders innertemperatur är ju så gott som kremerat. Bäst tycker i alla fall jag att det blir om man tar ut köttet innan det nått 60 grader, då är det ofta precis lagom medium-rare.

Är detta alltså inte en "säker" temperatur?Till att börja med så tror jag att du underskattar/överskattar(vilket det nu blir) temperaturen lite, 70 grader är inte särskilt mkt.

Är köttet eller fisken färsk så är det ju skillnad än om det varit fryst, samt vad det är för kött.

Du bör nog inte göra sushi på fisk som varit fryst t ex.

Nötkött kan ju vara rött/rare, medan griskött och kyckling inte ska vara det t ex.

C.E.J.
2009-08-05, 23:06
Hur hamnar bakterierna där från början? Har inte hört talas om bakterier i varor som redan har tillagats.

Bakterier är överallt, inkl över hela din kropp just nu.

LadyG
2009-08-05, 23:08
Du bör nog inte göra sushi på fisk som varit fryst t ex.

Tvärt om. Sushi görs nästan alltid på fisk som varit fryst (om man inte är fiskkännare av stora mått och vet vad man ska titta efter och hur parasiterna ser ut), parasiterna dör inte annars.

http://www.svenskfisk.se/2719.aspx?cat1=&cat2=&size=20&page=1

LindaS
2009-08-05, 23:17
Tvärt om. Sushi görs nästan alltid på fisk som varit fryst (om man inte är fiskkännare av stora mått och vet vad man ska titta efter och hur parasiterna ser ut), parasiterna dör inte annars.

http://www.svenskfisk.se/2719.aspx?cat1=&cat2=&size=20&page=1Okej, då drog jag en felaktig slutsats i det här fallet. Försökte tänka logiskt.

Loyndomsriss
2009-08-05, 23:19
finns bakterier som lever i magma och liknande som tål en massa massa varma grader. Finns bakterier som vi läst om som klarar av kyla nära absoluta nollbunkten på 273.15 grader..

I magma? Jag var tvungen att kolla på wikipedia och där stod; "Temperatures of most magmas are in the range 700°C to 1300°C"..

LindaS
2009-08-05, 23:20
Bakterier är överallt, inkl över hela din kropp just nu.Ja vännen, men vi pratar om dom farliga bakterierna(tror jag), dom som måste "stekas". ;)

eternallord
2009-08-05, 23:29
Till att börja med så tror jag att du underskattar/överskattar(vilket det nu blir) temperaturen lite, 70 grader är inte särskilt mkt.

Ursäkta? En VÄLSTEKT ryggbiff serveras vid 64 grader. En blodig har innertemperatur under 50 grader.

70 är extremt mycket för finare nötkött.

Jens.Andersson
2009-08-06, 04:59

Var har du läst det? Finns absolut inget organiskt som kan leva i magma och när man kommit extremt nära absoluta nollpunkten, ~-273C så har det endast varit några få atomer/molekyler man lyckats kyla ner. Om jag minns rätt så är det väl även sporerna från bakterier som överlever frysning. Dessa bildas under ogynnsamma förhållanden och överlever i stort sett allt utom hög temperatur.

Doctor Snuggles
2009-08-06, 05:27
Var har du läst det? Finns absolut inget organiskt som kan leva i magma och när man kommit extremt nära absoluta nollpunkten, ~-273C så har det endast varit några få atomer/molekyler man lyckats kyla ner. Om jag minns rätt så är det väl även sporerna från bakterier som överlever frysning. Dessa bildas under ogynnsamma förhållanden och överlever i stort sett allt utom hög temperatur.

Han tänker nog på sk hydrothermal vents, där vätskor från vulkanisk aktivitet stiger upp från havsbotten. Temperaturen ligger där på runt 350 grader.

Sverker
2009-08-06, 06:08
Ursäkta? En VÄLSTEKT ryggbiff serveras vid 64 grader. En blodig har innertemperatur under 50 grader.

70 är extremt mycket för finare nötkött.

Bakterierna sitter på ytan av köttbiten. Det gäller att bryna köttet runt om så dör bakterierna. Temperaturen på ytan av köttet närmar sig då 100 grader C.

När det gäller råbiff så putsar man bort ytan precis innan serveringen. Då försvinner bakterierna också.

Eftersom köttfärs egentligen bara är en stor yta kött så måsten den genomstekas för att vara säker.

Eddie Vedder
2009-08-06, 06:26
Hur hamnar bakterierna där från början? Har inte hört talas om bakterier i varor som redan har tillagats.

Finns många bakterier som lever i livsmedel och sedan sporerar vid tillagning. Clostridium perfringens kan t.ex. finnas i köttfärs, därefter gör du en köttgryta och väcker dom till liv av värmen. Står den sedan och kyls ner för länge kan det bli matförgiftning av det.

Googla "ärtsoppa Tierp" t.ex.

eternallord
2009-08-06, 08:33
Bakterierna sitter på ytan av köttbiten. Det gäller att bryna köttet runt om så dör bakterierna. Temperaturen på ytan av köttet närmar sig då 100 grader C

Yes, men det var innertemperatur de behandlade:

innertemperaturen upp i minst 72 grader vid tillagningen.

Nötkött som gått till 70 graders innertemperatur är ju så gott som kremerat.

Till att börja med så tror jag att du underskattar/överskattar(vilket det nu blir) temperaturen lite, 70 grader är inte särskilt mkt.

Och här råder det inget tvivel, ingen kock med självrespekt skulle någonsin servera en ryggbiff med innertemperatur på 70 grader.

LadyG
2009-08-06, 10:21
Till och med http://www.svenskkottinformation.se/styckning/biff/ rekommenderar runt 60 grader i innertemperatur utom på den helstekta där de tycker 55 räcker. Men de förutsätter väl att köttet hanterats på ett hygieniskt sätt också.

Sverker
2009-08-06, 11:46
Yes, men det var innertemperatur de behandlade:

Och här råder det inget tvivel, ingen kock med självrespekt skulle någonsin servera en ryggbiff med innertemperatur på 70 grader.

Ja:confused: Bryn köttet runt om så dör ALLA bakterier.

Är innertemperaturen ca 55 grader C har vi inte riktigt nått upp till den temperaturen myoglobinet denatureras och köttet är fortfarande rosa. Vid innertemperaturen 65 grader C har allt myoglobin denaturerat och proteinerna i cellsaften koagulerat ( köttsaften har stelnat ).
När temperaturen i mitten stiger över 65 grader sker en kraftig denaturering av de resternade proteinerna och proteinet släpper sin förmåga att hålla vatten = köttet blir torrt:(

Cohen
2009-08-06, 12:08
Bakterierna sitter på ytan av köttbiten. Det gäller att bryna köttet runt om så dör bakterierna. Temperaturen på ytan av köttet närmar sig då 100 grader C.

När det gäller råbiff så putsar man bort ytan precis innan serveringen. Då försvinner bakterierna också.

Eftersom köttfärs egentligen bara är en stor yta kött så måsten den genomstekas för att vara säker.

Tackar för den informationen. Då kan jag äta mitt blodiga (om än brynta) kött med gott samvete.

LindaS
2009-08-06, 14:02

Eftersom köttfärs egentligen bara är en stor yta kött så måsten den genomstekas för att vara säker.Bra info.

Klart att det är skillnad när det gäller en hel, fin och färsk köttbit och på andra produkter. Borde vara samma för korv som köttfärs(?).

Finns många bakterier som lever i livsmedel och sedan sporerar vid tillagning. Clostridium perfringens kan t.ex. finnas i köttfärs, därefter gör du en köttgryta och väcker dom till liv av värmen. Står den sedan och kyls ner för länge kan det bli matförgiftning av det.

Googla "ärtsoppa Tierp" t.ex.Jo, fast det jag syftade till var att han skrev bakverk som ex. Bakverk har ju redan blivit tillagade en gång så när de varit i frysen behöver de ju bara tinas.

Jag känner till ärtsoppehistorien.

LindaS
2009-08-06, 14:04
Men de förutsätter väl att köttet hanterats på ett hygieniskt sätt också.Hygienen och kylkedjan är det som är klart viktigast.

eternallord
2009-08-06, 15:17
Ja:confused: Bryn köttet runt om så dör ALLA bakterier.

Är innertemperaturen ca 55 grader C har vi inte riktigt nått upp till den temperaturen myoglobinet denatureras och köttet är fortfarande rosa. Vid innertemperaturen 65 grader C har allt myoglobin denaturerat och proteinerna i cellsaften koagulerat ( köttsaften har stelnat ).
När temperaturen i mitten stiger över 65 grader sker en kraftig denaturering av de resternade proteinerna och proteinet släpper sin förmåga att hålla vatten = köttet blir torrt:(

Nu vet jag inte riktigt vad vi diskuterar längre, då vi verkar enade. Min poäng var bara att det LindaS sa, att "innertemperaturen ska upp i minst 72 grader vid tillagningen" inte är sant ocn det håller du ju uppenbarligen med om?

Sverker
2009-08-06, 18:28
Vi är överens:thumbup:

Johan86
2009-11-01, 17:47
Jag brukar bli sjuk dagen efter jag har ätit lösgodis. Har varit frisk flera veckor nu när jag undvikit lösgodis. Kan man slänga in godiset i ugnen några minuter för att döda bakterierna?:D Man kan ju inte ha inne dom för länge då blir det ju bara klet kvar.

maRRtin
2009-11-01, 18:06
Jag brukar bli sjuk dagen efter jag har ätit lösgodis. Har varit frisk flera veckor nu när jag undvikit lösgodis. Kan man slänga in godiset i ugnen några minuter för att döda bakterierna?:D Man kan ju inte ha inne dom för länge då blir det ju bara klet kvar.
Det lär ju vara något annat du blir sjuk av och inte bakterier i lösgodiset.

Blir du lika dålig av godis som säljs i påse?

Johan86
2009-11-01, 19:30
Varför kan det inte vara bakterierna i godiset? Det är ju ingen hemlighet att lösgodis är snuskigt. Gott o blandat, ahlgrens bilar, snacks osv osv blir jag aldrig sjuk av.

Sverker
2009-11-01, 19:47
Finns inget vatten i godis. Mer rätt, det finns inget vatten i godis som bakterier kan komma åt och växa i.

Större risk är att folk sprider vinterkräksjukan eller svininfluensan med plockgodiset. Virus behöver inget vatten och smittdosen är många gånger mindre.

maRRtin
2009-11-01, 19:53
För att godis inte är en bra grogrund för bakterier. Det är lite av en myt att lösgodis skulle vara så snuskigt som alla påstår.

Hittade t o m ett test av bakteriehalter i lösgodis,
http://www.testfakta.se/Article.aspx?a=13480

Scratch89
2009-11-01, 23:22
Lösgodis måste vara sämsta livsmedlet för bakterier att växa i. Inget vatten, och runt 90% socker. Det känns bra att äta något som inte ens bakterier överlever av... :D

Tabbe
2009-11-02, 09:35
Lösgodis måste vara sämsta livsmedlet för bakterier att växa i. Inget vatten, och runt 90% socker. Det känns bra att äta något som inte ens bakterier överlever av... :D

klockrent :D

AmericanDragon
2009-11-02, 10:06
Lite skit rensar magen ;)

Mourten
2009-11-02, 12:46
Men sockret i godiset lär ju överstiga 1/2 matsked åt gången, dvs du sänker ditt immunförsvar med 10%. Kan vara de!

shut teh face
2009-11-02, 13:02
fan vad biff du blivit mörten!

Mourten
2009-11-02, 13:05
fan vad biff du blivit mörten!

Sen man blev bannad ur allmänt hinner man ju träna lite också å inte bara ogga med er andra dårar... *rolleyes*

Apos78
2009-11-02, 13:16
Men sockret i godiset lär ju överstiga 1/2 matsked åt gången, dvs du sänker ditt immunförsvar med 10%. Kan vara de!

Gör man? Immunsystemets celler använder gärna glukos som bränslekälla. Tio ggr högre affinitet än för ex. glutamin.

Mourten
2009-11-02, 13:17
Gör man? Immunsystemets celler använder gärna glukos som bränslekälla. Tio ggr högre affinitet än för ex. glutamin.

Någon här (typ grub lr nåt) visade studier över de.
Ska inte svära i sten dock.

TomasB
2009-11-02, 13:22

Vad menar du med råbiff och putsa bort ytan?

"Kommentar

Råbiff gjordes förr i tiden av skrapat nötkött. Nu för tiden mal man oftast råbiff av oxens innanlår. Säg till butiken att köttet skall vara till råbiff. Biff tatar: Det sägs att kosackerna lade kött mellan sadel och häst och red på i timmar, för att köttet skulle bli mört."

Eller hur tänkte du nu?

Apos78
2009-11-02, 13:52
Någon här (typ grub lr nåt) visade studier över de.
Ska inte svära i sten dock.

Har inte hört tidigare...men det är fantastiskt mycket man inte hört tidigare. Enlighten me.

Eddie Vedder
2009-11-02, 17:20
Vattenaktiviteten i själva godiset är ju minimal. Men vad tror ni risken är om vi rent hypotetiskt säger att ett barn suger på fingrarna, stoppar näven i godiset, stoppar godiset i munnen och sedan ner igen.

Vad händer då när sedan Scratch89 ska vara opti och trycker i sig skumbananer efter paset:D Finns risker till överföring då med tanke på vattenaktiviteten i barnets salivkladdiga nävar.

Sverker
2009-11-02, 18:09
Vad menar du med råbiff och putsa bort ytan?

"Kommentar

Råbiff gjordes förr i tiden av skrapat nötkött. Nu för tiden mal man oftast råbiff av oxens innanlår. Säg till butiken att köttet skall vara till råbiff. Biff tatar: Det sägs att kosackerna lade kött mellan sadel och häst och red på i timmar, för att köttet skulle bli mört."

Eller hur tänkte du nu?

Jag tänker alltid matsäkerhet. När det gäller rått nötkött tänker jag EHEC. Inget konstigt med det.

Scratch89
2009-11-02, 18:13
Vattenaktiviteten i själva godiset är ju minimal. Men vad tror ni risken är om vi rent hypotetiskt säger att ett barn suger på fingrarna, stoppar näven i godiset, stoppar godiset i munnen och sedan ner igen.

Vad händer då när sedan Scratch89 ska vara opti och trycker i sig skumbananer efter paset:D Finns risker till överföring då med tanke på vattenaktiviteten i barnets salivkladdiga nävar.

Självklart har jag redan beräknat riskerna, och tar endast lösgodis från de översta raderna. :cool:

TomasB
2009-11-03, 14:47
Jag tänker alltid matsäkerhet. När det gäller rått nötkött tänker jag EHEC. Inget konstigt med det.

du halstrar alltså ditt kött innan du äter den?

biff tartar är annars inte halstrad, om det sedan är speciellt nyttigt låter jag andra avgöra.

En av mina absoluta favoriträtter.

http://img14.imageshack.us/img14/5717/tomasmatochkropp002.jpg

Min hemmagjorda.

Sverker
2009-11-03, 19:35
Kanske inte hallstrad men nötkött vill jag gärna ha mycket svagt rosa i mitten. Jag tycker smaken blir bättre och det blir lite tuggmotstånd.
Rått kött är inte min smak. Matsäkerheten får jag på köpet.

TomasB
2009-11-04, 16:59
Kanske inte hallstrad men nötkött vill jag gärna ha mycket svagt rosa i mitten. Jag tycker smaken blir bättre och det blir lite tuggmotstånd.
Rått kött är inte min smak. Matsäkerheten får jag på köpet.

Men malt nötkött och t.ex. biff vill jag ha annorlunda.
Nu tycker jag förvisso att t.ex. oxfilé smakar bra rått men jag föredrar den rare. (Iden gastronomiska benämningen, inte ordagrant).

Biff tartar äter jag som det skall serveras, rått.
Halstrad råbiff är även det gott, och som du säger nyttigare.

mikaelj
2009-12-04, 20:54
Hur gör man med biff tartar? Tänkte göra egen, inspirerad av Klein. Vad för bitar av djuret lämpar sig bäst? Jag har tillgång till en saluhall.

daks
2009-12-05, 00:59
Hur gör man med biff tartar? Tänkte göra egen, inspirerad av Klein. Vad för bitar av djuret lämpar sig bäst? Jag har tillgång till en saluhall.

Har jobbat i en köttaffär och erfarit att det finns väldigt många skolor och ingen förstår den andra. Enkelmalt, dubbelmalt, skrapad, hackad, alla anser de sig ha den enda rätta vägen.

Jag tycker att det blir bra oavsett men på olika sätt.

En bra bit innanlår duger utmärkt, har Du möjlighet att köpa pigga kantbitar oxfilé är det möjligen ännu trevligare, men det kan likaväl vara placebo.

Man kan även med fördel göra det på kalv, blir lite ömtåligare som smak men också riktigt bra. Kan Du mala, hacka osv hemma är väl det att föredra, då Du kan göra det strax innan servering. Får Du det malt i butik hade jag fryst det en kvart eller två.

I övrigt håller jag nonchalant med Anthony Bourdain ( Kitchen confidential) som i stora drag menar att "Din kropp är inget tempel, den är ett nöjesfält. Använd den!"

Så jag resonerar väl lite annorlunda än Sverker, men Jag har all respekt för hans/Ditt tänkande.

Sverker
2009-12-05, 08:04
Biff tartar ska möras länge. Följer vi tartarens knep så lägger vi köttbiten under sadeln. Efter någon vecka i galopp över stäpperna bortom kaspiska havet är köttbiten så pass mör att den går att tugga:D

:em:

John M
2010-09-25, 13:36
Låt oss ta bakverk som varit ute i 30 gradig värme i nån timma på en marknad.

Kan man få bort bakterierna på dom på något sätt?

Går det inte så låter jag nog dom vara.

Eddie Vedder
2010-09-25, 13:40
Låt oss ta bakverk som varit ute i 30 gradig värme i nån timma på en marknad.

Kan man få bort bakterierna på dom på något sätt?

Går det inte så låter jag nog dom vara.

Det du köper och smakar på vid marknader görs på egen risk ofta. :D Sedan får du ju se till vad de innehåller också, är det några känsliga ingredienser (typ grädde) eller mest massa socker och mjöl?

John M
2010-09-25, 13:48
Det du köper och smakar på vid marknader görs på egen risk ofta. :D Sedan får du ju se till vad de innehåller också, är det några känsliga ingredienser (typ grädde) eller mest massa socker och mjöl?

Marknaden i närheten säljer nybakade munkar för typ 1kr/styck. Munkar med choklad, strössel etc. Det är ju lördag å cheatday, och jag är dessutom sjuk, så jag fundera på om man skulle köpa hem några munkar.

Men tyvärr är jag livrädd för bakrerier just nu :Virro

Eddie Vedder
2010-09-25, 13:55
Marknaden i närheten säljer nybakade munkar för typ 1kr/styck. Munkar med choklad, strössel etc. Det är ju lördag å cheatday, och jag är dessutom sjuk, så jag fundera på om man skulle köpa hem några munkar.

Men tyvärr är jag livrädd för bakrerier just nu :Virro

Jag vet vad jag skulle göra om jag vore du. Rapporteras det om matförgiftningsepidemier från marknaden? :) Är det någon med vaniljsås som ligger i solsken är det ju kanske inte just DEN du ska välja däremot.

John M
2010-09-25, 14:01
Jag vet vad jag skulle göra om jag vore du. Rapporteras det om matförgiftningsepidemier från marknaden? :) Är det någon med vaniljsås som ligger i solsken är det ju kanske inte just DEN du ska välja däremot.

Nej inte vad jag vet, nej allt är ju under tak så solen når inte någonstans.

Ny är det ju kolsvart ute sedan 2 timmar också.

Kan man värma dom i microvågsugnen några minuter för att ta död på eventuella bakterier?

Sen låta dom kyla av sig.

Eddie Vedder
2010-09-25, 14:05
Kan man värma dom i microvågsugnen några minuter för att ta död på eventuella bakterier?

Sen låta dom kyla av sig.

Det låter knappast bättre. Ju mer mat värms upp och står under nedkylning desto sämre. Det är ju inte en fråga om att du pastöriserar munken direkt. Men äckligare lär den ju bli, ihopsmält munk. :D

Seb74
2010-09-25, 15:26
Fan vad gott med munkar, inte ätit på typ 10 år.
Förut fanns det riktigt goda på ICA tror jag, förpackade i slutna påsar, men eftersom dom var goda så försvann dom :(
Sån skit som ligger framme i var butik, som folk pillar och gräver bland, skulle jag inte käka om jag så fick en tusing eller två för det.
Kanske finns "säkra" munkar på nåt bageri, men känns inte som det är värt hur mycket kosing som helst, plus att man inte får kcal/protte osv på bagerivaror.

Eddie Vedder
2010-09-25, 15:30
Fan vad gott med munkar, inte ätit på typ 10 år.
Förut fanns det riktigt goda på ICA tror jag, förpackade i slutna påsar, men eftersom dom var goda så försvann dom :(
Sån skit som ligger framme i var butik, som folk pillar och gräver bland, skulle jag inte käka om jag så fick en tusing eller två för det.
Kanske finns "säkra" munkar på nåt bageri, men känns inte som det är värt hur mycket kosing som helst, plus att man inte får kcal/protte osv på bagerivaror.

Jämför bakteriehalterna i den munken jämfört med random datormus, mobiltelefon eller mynt så inser du nog att vi prioriterar lite konstigt ibland. ;) De värsta bakteriehärdarna lär inte vara frukten i fruktdisken och kanelbullarna som står framme. ;)

Seb74
2010-09-25, 15:37
Jämför bakteriehalterna i den munken jämfört med random datormus, mobiltelefon eller mynt så inser du nog att vi prioriterar lite konstigt ibland. ;) De värsta bakteriehärdarna lär inte vara frukten i fruktdisken och kanelbullarna som står framme. ;)

Nu kanske vi har lite olika matvanor, för jag brukar inte äta på min datormus, eller min mobil, och ej heller mynt :D
Är det gott? :)

Eddie Vedder
2010-09-25, 15:38
Nu kanske vi har lite olika matvanor, för jag brukar inte äta på min datormus, eller min mobil, och ej heller mynt :D
Är det gott? :)

Ja så länge det inte äts kan ju inget komma in i kroppen. :)

Seb74
2010-09-25, 16:10
Ja så länge det inte äts kan ju inget komma in i kroppen. :)

Exakt :)

Eller ah, du är en nosepicker? ;)

Hehe nä men jag försöker va väldigt noga med fingrar i ansiktet, och tvätta händer innan jag äter osv....har nog halv bacillskräck tror jag, iallafall jämfört med vad som verkar va normen bland folk idag.

Ondskapelsen
2010-09-25, 19:20

Håller med.
Om det nu är så jävla grisigt med dessa munkar så skulle de rapporteras hela tiden om folk som blivit sjuka osv osv.

Sniggel
2010-09-25, 19:46
Ett oralt intag av bakterier är väl trots allt ett bra sätt att utnyttja sitt immunförsvar jämfört med att inta bakterierna via slemhinnor (hand till ansikte vidare mot ögon eller näsa förr eller senare). Magen är ju faktiskt ett väldigt effektivt sätt att ta död på en stoor uppsjö av bakterier?
Den klarar ju dock inte av allt men handhygien och undvikande av pillande i ansikte, ögon och näsa är nog viktigare i många fall när man tittar på vardagsmoment.

Sverker
2010-09-26, 17:19
Bakterier är ( oftast ) inga problem när det gäller munkar och kakor. Det finns inget fritt vatten som bakterierna kan utnyttja och växa till med.

Vad man istället ska tänka på är virus och då främst vinterkräksjukan. Kakorna ska ligga under lock och man ska plocka dem med en tång.