handdator

Visa fullständig version : Skadligt att springa för mycket?

petzu
2009-08-05, 16:55
Tjena!
Har precis börjat träna efter många om och men, och har precis börjat gå rask takt/springa men det jag undrar över är om man nu kan springa för mycket? alltså så att benen tar för hög skada t.ex
Tänkte gå ner minst 10 kilo innan styrketräningen börjar.

Tack på förhand

stafh
2009-08-05, 16:59
Hur mycket springer du? Hur mycket som är för mycket är ganska individuellt.

Varför ska du gå ner i vikt innan du börjar styrketräna? Styrketränar du under tiden du bantar så förlorar du mindre muskelmassa.

young_george
2009-08-05, 17:00
Självklart kan man springa för mycket. Det finns nog inget du inte kan göra för mycket.

Sen fattar jag inte varför du vill gå ner före du börjar styrketräna. Att vänta med att styrketräna kommer bara ge dig ett sämre utgångsläge

petzu
2009-08-05, 17:08
Jag är väldigt nybörjare på detta så jag uppskattar allt ni har att säga,
just nu väger jag 97 kilo, tänkte gå ner till 90 innan jag börjar.
Springer iallafall 4 kilometer om dagen om jag nu orkar vill säga.
Men som sagt alla tips är ett plus.

tack

JoeyP
2009-08-05, 17:35
Du kan jogga lugnt varje dag.

Jonas thern sprang 6km varje dag typ.

När jag spelade fotboll så sprang jag 2gånger om dagen. Minst 3km.

Alltså fotbollsträning, sen efter senare på kvällen 3-6km.

Ocker
2009-08-05, 18:04
Om du känner att du är väldigt sliten, trött, orkeslös eller börjar känna dig krasslig kan det vara så att du springer för mycket.
Om du får ont i knäna ska du ta det lugnt. Om vaderna börjar krångla ska du också ta det lugnt, benhinneinflammationer är lätta att få vid överansträning, och tråkiga att ha.

Så länge det känns bra eller åtminstone okej är det med största sannolikhet ingen fara.