handdator

Visa fullständig version : Skadligt att springa för mycket?

petzu
2009-08-05, 16:55
Tjena!
Har precis börjat träna efter många om och men, och har precis börjat gå rask takt/springa men det jag undrar över är om man nu kan springa för mycket? alltså så att benen tar för hög skada t.ex
Tänkte gå ner minst 10 kilo innan styrketräningen börjar.

Tack på förhand

stafh
2009-08-05, 16:59
Hur mycket springer du? Hur mycket som är för mycket är ganska individuellt.

Varför ska du gå ner i vikt innan du börjar styrketräna? Styrketränar du under tiden du bantar så förlorar du mindre muskelmassa.

young_george
2009-08-05, 17:00
Självklart kan man springa för mycket. Det finns nog inget du inte kan göra för mycket.

Sen fattar jag inte varför du vill gå ner före du börjar styrketräna. Att vänta med att styrketräna kommer bara ge dig ett sämre utgångsläge

petzu
2009-08-05, 17:08
Jag är väldigt nybörjare på detta så jag uppskattar allt ni har att säga,
just nu väger jag 97 kilo, tänkte gå ner till 90 innan jag börjar.
Springer iallafall 4 kilometer om dagen om jag nu orkar vill säga.
Men som sagt alla tips är ett plus.

tack

JoeyP
2009-08-05, 17:35
Du kan jogga lugnt varje dag.

Jonas thern sprang 6km varje dag typ.

När jag spelade fotboll så sprang jag 2gånger om dagen. Minst 3km.

Alltså fotbollsträning, sen efter senare på kvällen 3-6km.

Ocker
2009-08-05, 18:04
Om du känner att du är väldigt sliten, trött, orkeslös eller börjar känna dig krasslig kan det vara så att du springer för mycket.
Om du får ont i knäna ska du ta det lugnt. Om vaderna börjar krångla ska du också ta det lugnt, benhinneinflammationer är lätta att få vid överansträning, och tråkiga att ha.

Så länge det känns bra eller åtminstone okej är det med största sannolikhet ingen fara.

Vad gäller styrketräningen tycker även jag att det bara är att börja köra på en gång, det skadar knappast och är enligt mig bara positivt, för egen del gynnar det motivationen. Inte för att jag deffar nu, men motiverad är ju alltid bra att vara. :)

King Grub
2009-08-05, 18:49
Det finns bara fördelar med styrketräning. En viktnedgång utan styrketräning innebär att ett mycket större del av den nedgången består av fettfri massa, dvs muskelmassa.

Styrketräning är A och O. Konditionsträningen är valfri. Viktnedgången blir likvärdig om man reglerar kaloribalansen med matintaget i stället (men man kan äta mer med motion i upplägget).

happy75smile
2009-08-08, 20:28
Det beror på hur långt du springer varje gång och hur din kropp reagera för att veta ifall du springer för mycket eller ej.Är du van löpare?

Som mitt exempel så vägde jag ca 11kg över BMI värde vilket jag tyckte var för mycket, var på väg till fetma. Beslöt då att åter igen träna bort det men tog det mycket lugnare eftersom jag fick problem med min hälsena efter 1års skada med den pga fel skor plus ej strecha tillräckligt.

För att komma igång gjorde jag följande:
gick prommenad på raster på jobbet ca 15min varje förmiddag samt 15 min eftermiddag och sedan lunch 30min.

Sedan började jag lätt jogga 3km på gym och märkte problemet med hälsenan men valde strecha ordentligt och det gick bort efter 1½ mån. Ökade från springa 3km till 5km under tiden och sedan strecha 30min och styrektränade armar och börst ca 20min.
gjorde det i ca 5-6dagar i veckan i ca 2mån tid, ökade tränngen till 1 mil varje träningspass + streching 20min + styrketräna

Viktigt att strecha sina knä, så man inte får löpareknäna. Eftersom mitt träningspass var intensive från början fick jag problem med knäna, s.k löpareknäna, vilken tur fick jag tips från denna form hur man strecha detta samt på youtune finns det massor video som beskriver hur man använder foam roller för att strecha sina knäna. Det kommer göra ont! om man har löpareknäna men mycket effektiv streching. Efter typ 2vecka uthärda så har mina löpareknäna förvunnit med foam roler

Tills nu ca 3mån efteråt har jag gått ned ca9kg. och ligger bara 1kg över BMI.
Eftersom jag tycker det räcker för mig med den hårda träningen har jag nu börjat springa 8km varje gång och styrekträna och vila en dag efter 2-3dagars träning och minska å prommenader.

dojjan
2009-08-08, 21:34
De flesta i denna tråden förespråkar styrketräning vid viktnedgång, även jag. Läs denna tråden, där står mycket vettigt om viktnedgång http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881