handdator

Visa fullständig version : Bodybuilder utan kosttillskott

Halfhigh1
2009-08-05, 08:33
Som rubriken leder, finns det någon du känner/här på brädan eller någon du vet som tävlar i bodybuilding. Antingen professionellt eller på amatör nivå som inte har använt några kosttillskott överhuvudtaget och bara kört på ren kost. Då räknar jag med allt, inga tabletter, inget pulver ingen vätska, absolut inget.

Verkar som en stor del här på brädan är insnöade i kosttillskott. Jag själv tar inga kosttillskott överhuvudtaget därför att jag tycker att det är dyrt när jag får gratis mat hemma och sen vet man inte vad det kan vara för något eller om det är bra för kroppen. Det enda jag tar då och då är Omega 3 i tablett form och multivitamin tabletter, fast det är väldigt sällan.

Den tyngaste
2009-08-05, 08:37
Jag själv tar inga kosttillskott överhuvudtaget därför att jag tycker att det är dyrt när jag får gratis mat hemma och sen vet man inte vad det kan vara för något eller om det är bra för kroppen. Det enda jag tar då och då är Omega 3 i tablett form och multivitamin tabletter, fast det är väldigt sällan.

Du använder dig redan av kosttillskott. :thumbup:

G_lund
2009-08-05, 08:52
Har för mej att Norsk_gadd här på forumet trappade ner en hel del på tillskotten iaf, o han var/är ju jävligt bitig och på tävlingsnivå :thumbup:

Men jag har inte sett han här på kollo på ett tag.

Halfhigh1
2009-08-05, 09:17
Du använder dig redan av kosttillskott. :thumbup:

Nehe? Vad smart du var :) Det kanske var de jag skrev att jag använde bara mig av Omega 3 och mutlivitamin tabletter. Jag tänker mer på kreatin, EEA, protein drinkar,gainers osv.

Nitrometan
2009-08-05, 09:24
drinkar osv.
Vodka Martini och Gin & Tonic har jag hört är bra drinkar för bodybuilders.

tigerofsweden
2009-08-05, 09:24
Nehe? Vad smart du var :) Det kanske var de jag skrev att jag använde bara mig av Omega 3 och mutlivitamin tabletter. Jag tänker mer på kreatin, EEA, protein drinkar,gainers osv.

Skriv de då? :Virro

patrikjo
2009-08-05, 09:29
Jag själv tar inga kosttillskott överhuvudtaget därför att jag tycker att det är dyrt när jag får gratis mat hemma och sen vet man inte vad det kan vara för något eller om det är bra för kroppen.
Det här kan kanske vara en ledtråd.
Tror inte det är många professionella bodybuilders som bor hemma hos mamma :)

tigerofsweden
2009-08-05, 09:32
Det här kan kanske vara en ledtråd.
Tror inte det är många professionella bodybuilders som bor hemma hos mamma :)

:laugh:

Lexidos
2009-08-05, 09:34
:laugh:

helt klart +1 på den

Halfhigh1
2009-08-05, 09:56
Lustiga alla är här;P Men jag tar inte åt mig, jag vill ändå inte lägga ner mitt liv på bli bodybuilder. Jag nöjer mig med att träna normalt o leva sunt.

Ingen som vet någon bodybuilder som skippar kosttillskott helt.

Allan
2009-08-05, 10:02
Det finns ju allergiker som av olika skäl väljer bort tillskotten. Men det är ju så mycket enklare att tillföra ämnena via tillskott istället för att laga mat. Tro mig - jag började på den tiden när det inte fanns särskilt mycket att välja på och det var ett JÄVLA matlagande hela tiden + att man fick i sig en massa onödigt också.
Sen beror det ju på vad du menar med bodybuilder. Talar vi tävlande byggare som faktiskt ser nåt ut så tror jag inte du hittar nån nationellt. Möjligen utomlands - vi hade bilder uppe från nån tävling i Afghanistan (och de killarna ska ha applåder och inte sarkasmer) och där lär de ha svårt att få fram sånt.

Halfhigh1
2009-08-05, 10:06
Det finns ju allergiker som av olika skäl väljer bort tillskotten. Men det är ju så mycket enklare att tillföra ämnena via tillskott istället för att laga mat. Tro mig - jag började på den tiden när det inte fanns särskilt mycket att välja på och det var ett JÄVLA matlagande hela tiden + att man fick i sig en massa onödigt också.
Sen beror det ju på vad du menar med bodybuilder. Talar vi tävlande byggare som faktiskt ser nåt ut så tror jag inte du hittar nån nationellt. Möjligen utomlands - vi hade bilder uppe från nån tävling i Afghanistan (och de killarna ska ha applåder och inte sarkasmer) och där lär de ha svårt att få fram sånt.

Äntligen ett seriöst, svar... tack så mycket. Det är alltså möjligt bara att det ställer till massa extra problem.

Jag tänker mer på att kroppen kan ju omöjligt gilla att man trycker i sig kosttillskott efter kosttillskott hela tiden.

Känns som många här på brädan käkar mer kosttillskott än vad dom tränar, känns som kosttillskott har blivit så stort på marknaden och alla blir så grymt reklam påverkade. Vet själv att jag läste om en multisportsidrottare som inte tog några tillskott förutom väldiga mängder energi och sportdrycker. Och då förbrände han ca 7000 kcal/dag. Han intog godis, nötter m.m emellan passen och som mellanmål.

Nitrometan
2009-08-05, 10:10
Jag tänker mer på att kroppen kan ju omöjligt gilla att man trycker i sig kosttillskott efter kosttillskott hela tiden.
Hur menar du nu?

Skulle ett "kosttillskott" vara sämre än att äta godis, glass eller kebab?

Halfhigh1
2009-08-05, 10:12
Hur menar du nu?

Skulle ett "kosttillskott" vara sämre än att äta godis, glass eller kebab?

Nej, om du byter ut tex gainern mot honung och hemmalagat bröd eller proteindrycken mot nötter,tonfisk,ägg osv

Känner du dig träffad? :laugh:

mikaelj
2009-08-05, 10:15
Nej, om du byter ut tex gainern mot honung och hemmalagat bröd eller proteindrycken mot nötter,tonfisk,ägg osv

Kör hårt. Gainer på 50g kolhydrater och 35g mjölkprotein är som att dricka en liter mjölk. Det tidigare är mycket behändigare, bara.

King Grub
2009-08-05, 10:18

Det blir ju som att byta ut potatis och mjölk mot nötter och tonfisk.

En gainer är gjord på potatis (eller majs) och mjölk. Kolhydraterna kommer från maltodextrin, som är potatis- eller majsstärkelse, och proteinet är vanligt mjölkprotein.

Rickard
2009-08-05, 10:18
Den dagen då du börjar betala för dig själv så kommer du inse efter lite räknande att den billigaste källan till protein är proteinpulver.

Halfhigh1
2009-08-05, 10:21
Den dagen då du börjar betala för dig själv så kommer du inse efter lite räknande att den billigaste källan till protein är proteinpulver.

Den dagen kommer jag betala dom extra kronorna, just nu behöver jag inte oroa mig då min bror äger ett äggpackeri =) får ta hem hur mycket ägg jag vill.

Whistler
2009-08-05, 10:21
Så genom att inte byta ut gainern mot honung och bröd så är den sämre än godis, glass och kebab?

Halfhigh1
2009-08-05, 10:23
Så genom att inte byta ut gainern mot honung och bröd så är den sämre än godis, glass och kebab?

Var inte det jag sa, jag tycker bara kosttillskott har blivit så sjukt överreklamerat och hur långt har forskningen kommit på dess tillsattser? Hur mår levern att inta massa tillsattser hela tiden?

King Grub
2009-08-05, 10:23
Vilka tillsatser?

Och apropå tillsatser, har du läst innehållsförteckningen till t ex godis eller dom flesta förädlade livsmedlen i vilken ICA-butik som helst?

patrikjo
2009-08-05, 10:27
Var inte det jag sa, jag tycker bara kosttillskott har blivit så sjukt överreklamerat och hur långt har forskningen kommit på dess tillsattser? Hur mår levern att inta massa tillsattser hela tiden?
Jag menade faktiskt inte bara att vara dryg i mitt första inlägg (bara lite.. :) )

Jag håller med dig till viss del om att vissa hypar upp det här med tillskott rejält. I slutändan är det trots allt träningen som ger resultat.

Men om du räknar lite på det borde du snart inse att tex gainer faktiskt blir betydligt billigare än samma mängd mat. Ta tex dina ägg som du käkar gratis, vi vanliga dödliga betalar omkring 2kr/styck för dem.Det blir snart pengar.

Varför skulle levern må dåligt av att käka protein i pulverform??

Erik__
2009-08-05, 10:28
Vilka tillsatser?

Och apropå tillsatser, har du läst innehållsförteckningen till t ex godis eller dom flesta förädlade livsmedlen i vilken ICA-butik som helst?

Blanda inte ihop gammal hederlig djupfryst fidusfärdigmathusmanskost med döts tillskått !"!½

Nitrometan
2009-08-05, 10:28

Inte det minsta.

Jag undrar bara vad ditt argument är för att det ena är bättre än det andra.

Halfhigh1
2009-08-05, 10:36
Att trycka i sig 100 g honung är alltså inte lika bra kolhydratskälla som gainer?

renad
2009-08-05, 10:49
Den dagen kommer jag betala dom extra kronorna, just nu behöver jag inte oroa mig då min bror äger ett äggpackeri =) får ta hem hur mycket ägg jag vill.

ät ägg då... förstår inte varför du vill kritisera val av kost, en del äter kyckling o andra köttfärs, en del potatis andra pasta osvosvosv..

Halfhigh1
2009-08-05, 10:53
ät ägg då... förstår inte varför du vill kritisera val av kost, en del äter kyckling o andra köttfärs, en del potatis andra pasta osvosvosv..

Kritiserar verkligen inte val av kost, jag kritiserar nog mer kosttillskott isåfall.

King Grub
2009-08-05, 11:01
Att trycka i sig 100 g honung är alltså inte lika bra kolhydratskälla som gainer?

Honungen kanske ger mer fruktos än vad alla önskar få i sig.

mini
2009-08-05, 11:06
Vill man sticka ut hakan får man nog vara beredd på att veta vad man pratar om. Det gör inte trådskaparen. Tråden blev redan i första inlägget rätt sömnig.

Sniggel
2009-08-05, 11:08
Jag personligen skulle vilja påstå att följande livsmedel kan räknas som kosttillskott för någon som behöver extra energi och/eller kolhydrater:
* Godis
* Blåbärssoppepulver (eller nypon)
* Oljor
* Vasslepulver
* Pulvermos

Ovanstående är exempel på raffinerade produkter som inte är "naturliga" i det att det är svårt att få i sig så mycket energi som dessa livsmedel ger om man bara ska leta direkt i naturen. Atleter använder sig av dessa för att kunna återhämta sig bättre, vissa, t ex sumobrottare, använder friskt med oljor för att både kunna gå upp i vikt och bibehålla sin form (pun intended).

Du får själv välja hur du definierar kosttillskott men sånt här är ganska relativt. Proteinpulver tycker jag dock är att likställa med t ex blåbärssoppa eller pulvermos eller t ex olivolja när man ska kategorisera det som antingen livsmedel eller kosttillskott, de är båda sakerna samtidigt helt enkelt.

Dav0d
2009-08-05, 11:15
Känns som att trådskapare ska ta fram naturkunskap B boken från gymnasiet och plugga på grunddelen i näringslära o.s.v. Därefter börja plugga vidare kring vad matprodukter, färdigmat, odlade grönsaker och tillskott egentligen innehåller. Du verkar ha synen som de flesta i den äldre generationen har & de har den synen på grund av deras okunskap.

tp_88
2009-08-05, 11:16
Du nämner kostnaden i ditt första inlägg, vad tror du skillnaden är i pris mellan att smälla i sig 100g kolhydrater från ett kolhydratspulver jämfört med samma mängd från honung?

Dessutom är det fruktansvärt mycket fruktos i honung, så nej?

Loyndomsriss
2009-08-05, 11:40
Dessutom är det fruktansvärt mycket fruktos i honung, så nej?
Varför är det dåligt? Motivera gärna

L-Sami
2009-08-05, 11:49
Det är bra att du är kritisk mot kosttillskott. Men som många har påpekat så är proteinpulver den billigaste fullvärdiga proteinkällan ute på marknaden. Sen att det är smidigt att ta det kring träning gör att många väljer det framför att ta med sig en matlåda till gymmet. Inget fel med det. Proteinpulver, gainers är mat i pulverform och det finns studier att kreatin ger prestationshöjande effekter. Förstår inte riktigt trådskaparens negativa inställning till kosttillskott.

ceejay
2009-08-05, 11:53
protein i pulverform är billigare jao, men jag undrar om det verkligen behövs fyllas på extra protein om man äter ganska mkt per dag? EAA lär väl vara bättre?

L-Sami
2009-08-05, 12:01
protein i pulverform är billigare jao, men jag undrar om det verkligen behövs fyllas på extra protein om man äter ganska mkt per dag? EAA lär väl vara bättre?

Är väl helt individuellt. Beror på vad man äter och om man ligger på underskott, balans eller överskott. Blir färre shakes för mig vid överskott iaf.

redbrigade
2009-08-05, 12:02
Får du inte använda kosttillskott för din mamma? och nu vill du ha bekräftelse på att det är farligt så du inte behöver bli retad av dina kompisar på gymmet som får använda kosttillskott?

ceejay
2009-08-05, 12:02
Är väl helt individuellt. Beror på vad man äter och om man ligger på underskott, balans eller överskott. Blir färre shakes för mig vid överskott iaf.

mm det har ju iofs med kosten att göra ;) Vid deff förstår jag om man vill slänga i sig lite med protein

Halfhigh1
2009-08-05, 12:32
Får du inte använda kosttillskott för din mamma? och nu vill du ha bekräftelse på att det är farligt så du inte behöver bli retad av dina kompisar på gymmet som får använda kosttillskott?

Fail, jag har t.om vassleprotein hemma, vill itne ens ha de, vill du ha de gratis? Har fått de av en polare använt 1 vecka.

Varulven
2009-08-05, 12:34
Give me instead.

delta_mats
2009-08-05, 12:45
Grejen med kosttillskott är att det är enkelt och smidigt, inte att man förväntar sig otroliga resultat av dom.

saab900
2009-08-05, 13:32
Grejen med kosttillskott är att det är enkelt och smidigt, inte att man förväntar sig otroliga resultat av dom.

+1

Men sedan finns det ju också en hel drös med produkter med långa och krångliga namn, typ HyperMegaAnabolicHydroxyTestoFormula 3000 som säljs svindyrt uppbackade av i bästa fall mycket tveksamma forskningsresultat. De köper nog endast folk som förgäves förväntar sig otroliga resultat.

ceejay
2009-08-05, 14:04
+1

Men sedan finns det ju också en hel drös med produkter med långa och krångliga namn, typ HyperMegaAnabolicHydroxyTestoFormula 3000 som säljs svindyrt uppbackade av i bästa fall mycket tveksamma forskningsresultat. De köper nog endast folk som förgäves förväntar sig otroliga resultat.

vissa går efter namnet, vissa kollar innehållsförteckningen ;)

Joakim pettersen
2009-08-05, 14:39

Kroppen är ju självklart medveten om att det är kosttillskott man äter och inte mat, för kroppen tar väl inte upp näringsämnen? Det är väl bara mat som mat och kosttillskott som kosttillskott, eller har jag missförstått dig? Mat och kosttillskott tillför väl ungefär samma saker (t ex proteinpulver och kött tillför protein)?

On topic: Ja, det finns kroppsbyggare som inte använder sig utav kosttillskott. Några tävlande känner jag dock inte till

Allan
2009-08-05, 17:45
Däremot kan man ju fråga sig om det här idisslandet av piller och kapslar luckrar upp känslan för vad vi faktiskt stoppar i oss, för allt är ju inte bra. Marknaden är ju inte bara grå, utan smått svart på sina ställen och det finns tillverkare som utan att blinka spetsar sina produkter med mindre trevliga saker.
Man kan ju inbilla sig att steget mellan legala saker och illegala saker kanske blir kortare om man vant sig vid att smälla i sig diverse tillskott

Nitrometan
2009-08-05, 22:12
Man kan ju inbilla sig att steget mellan legala saker och illegala saker kanske blir kortare om man vant sig vid att smälla i sig diverse tillskott
Ja. Proteinpulver är en inkörsport till steroider.
Cannabis är en inkörsport till heroin.
Snatteri är en inkörsport till värdetransportrån.

Vi kanske behöver lite mer förbud?

Edit: Sorry Allan, jag kanske överreagerade. Du har en poäng. Men man ska väl inte överdriva åt nåt håll.

Raggis
2009-08-05, 22:29
Att jobba på byggen är en inkörsport till att leva på bidrag resten av livet.

joriice
2009-08-05, 22:48
Varför göra det svårt för sig när det gäller saker som tävling? Tror inte man mår bättre utan eller så nödvändigtvis heller, men jag tycker själv det är onödigt om man bor hemma.

Dan S
2009-08-06, 12:25
Jag kan tänka mig att produkter som Anator P70 och Anabolic halo inte är så hälsosam för kroppen, med dess otroliga cryo anaboliska egenskaper.

Andy.da.wohoo
2009-08-06, 13:01
Sånthär trams får jag höra rätt ofta. En kompis till mig hatar allt vad kosttillskott heter och är och anser att pengarna jag lägger på proteinpulver och kreatin är pengar jag likaväl kunde kastat i sjön.

Sen går han själv och äter multivitamintabletter om vintrarna.

delta_mats
2009-08-06, 13:08
Man får ju hålla isär kosttillskott och prestationshöjande preparat.

Sparven från Minsk
2009-08-06, 16:19
Kosttillskott= Mat i pulver och pillerform.

Helt okej tycker då jag. Bekvämt och smidigt. Kostar en slant, men lägger hellre ner pengar på det än sprit och cigs! *flex*

saab900
2009-08-06, 16:27
Kosttillskott= Mat i pulver och pillerform.

Helt okej tycker då jag. Bekvämt och smidigt. Kostar en slant, men lägger hellre ner pengar på det än sprit och cigs! *flex*

Där sa du nåt!

Undrar hur många som tycker proteinpulver är pengar i sjön men utan att tveka slänger ut 500 spänn på en krogkväll och/eller köper ett paket cigg om dagen?

Bullen!
2009-08-06, 16:52
protein, kolhydrater och fett tillskott får väl ändå kallas "mat".

en protein/kolhydrats drink är ju ett bekvämt sätt att få i sig ett mellanmål. jag pallar iaf inte laga mat precis varenda mål. och det pallar säkert inte en BB som förbereder sig för tävling heller. så varför inte köpa dessa tillskott? kycklingfile/torsk är inte heller så billigt om man räknar protein/gram.

jag ser bara fördelar med pulver.

sweetkarolina
2009-08-06, 17:38
jag ser bara fördelar med pulver.

Fördelar finns med pulver så länge det inte går till överdrift.
Jag har hobby-gymmar-vänner som mer eller mindre ersatt vanlig mat med att sörpla proteindrinkar och gainers samt delvis för att dom inte fattar att proteinet i pulvret faktiskt även finns i mat. Vilket jag aldrig kan tro är hälsosamt i längden, men inte heller så kosttillskott är tänkt att nyttjas. Om inte annat så lär man få brist på vitaminer och fibrer.

Äter man en i övrigt balanserad kost och nyttjar diverse tillskott borde det inte ha några negativa hälsoeffekter.
Huruvida alla sorters tillskott är fullständigt säkra på alla nyttjandesätt går väl inte att lova däremot.

Commando1980
2009-08-06, 18:21
Som rubriken leder, finns det någon du känner/här på brädan eller någon du vet som tävlar i bodybuilding. Antingen professionellt eller på amatör nivå som inte har använt några kosttillskott överhuvudtaget och bara kört på ren kost. Då räknar jag med allt, inga tabletter, inget pulver ingen vätska, absolut inget.

Verkar som en stor del här på brädan är insnöade i kosttillskott. Jag själv tar inga kosttillskott överhuvudtaget därför att jag tycker att det är dyrt när jag får gratis mat hemma och sen vet man inte vad det kan vara för något eller om det är bra för kroppen. Det enda jag tar då och då är Omega 3 i tablett form och multivitamin tabletter, fast det är väldigt sällan.

yes, det gör jag. vet en kille som inte använder några kostillskott alls (och som tävlat framgångsrikt). han är emot alla slags piller och pulver.

Rex
2009-08-06, 18:30
http://www.youtube.com/watch?v=GGz23bT7Q-A

Är med från Afghanistan, mkt stolt över mina landsmän! =) Enda preppet är Afghan 5er.. Kykcling & Ägg..

Halfhigh1
2009-08-06, 18:59

Är med från Afghanistan, mkt stolt över mina landsmän! =) Enda preppet är Afghan 5er.. Kykcling & Ägg..

Ja, o dom såg itne så överdivet stora ut.

Halfhigh1
2009-08-06, 19:00
yes, det gör jag. vet en kille som inte använder några kostillskott alls (och som tävlat framgångsrikt). han är emot alla slags piller och pulver.

Grymt, bilder? Namn eller liknande?

Bullen!
2009-08-07, 12:50
Fördelar finns med pulver så länge det inte går till överdrift.
Jag har hobby-gymmar-vänner som mer eller mindre ersatt vanlig mat med att sörpla proteindrinkar och gainers samt delvis för att dom inte fattar att proteinet i pulvret faktiskt även finns i mat..

Ja, det är svårt att skydda sig mot idioter tyvärr. det finns nog de som klarar göra fel med vatten eller syre oxå.

young_george
2009-08-07, 13:21

Säger han inte att han köper tillskott på svarta marknaden?

"I get my supplies from the dollar market"

drakfelt
2009-08-07, 14:04
Säger han inte att han köper tillskott på svarta marknaden?

"I get my supplies from the dollar market"

helt rätt