handdator

Visa fullständig version : Havregryn & Mjölk

Cribba_86
2009-08-04, 20:17
Vet inte om det finns någon liknande tråd men jag provar iaf.

Har läst att man ska äta havregryn och mjölk efter träningen men jag undrar hur mycket man ska äta ? Är det 1dl havregryn eller ?

Undrar även om man bara ska ta det efter träning eller även frukost lunch tex ? För att få mer effekt.

Tacksam för svar!

Jure
2009-08-04, 20:22
Finns inga ska och måsten, men det är bra kost. Sen exakt hur mycket du ska äta är svårt att svara på

Cribba_86
2009-08-04, 20:28
Finns inga ska och måsten, men det är bra kost. Sen exakt hur mycket du ska äta är svårt att svara på

Menade inte att man måste. Tänkte bara om man ska ta mycket eller lite för att det ska ge något ?

BB1942
2009-08-04, 20:29
Det är väl det som nästan är det sämsta alternativet som återhämtningsmat

mikaelj
2009-08-04, 20:32
En liter mjölk ger 50g kolhydrater och 35g protein, fett efter smak. Bägge räknas som snabba, och tas alltså upp snabbt av kroppen. Perfekt för återhämtning direkt efter styrketräning!

Jure
2009-08-04, 20:32

Hur menar du nu?

en stor stark
2009-08-04, 20:34

Nej.
http://traningslara.se/blogg/skippa-sportdrycken-valj-flingor-och-mjolk/
Iofs flingor och inte havregryn, men jag tror du menar snabba vs långsamma kolhydrater och inte havregryn vs t.ex. maltodextrin specifikt. :)

King Grub
2009-08-04, 20:42

Tvärtom.

stevebc
2009-08-04, 21:29
Det är väl det som nästan är det sämsta alternativet som återhämtningsmatProteinerna i havregryn och mjölk kompletterar varandra i princip perfekt. Dessutom är det bra kolhydrater och i övrigt väldigt näringsrika födoämnen så det är tvärtom nästintill perfekt återhämtningsmat, och mat i övrigt.

sumialic
2009-08-05, 08:36
En liter mjölk ger 50g kolhydrater och 35g protein, fett efter smak. Bägge räknas som snabba, och tas alltså upp snabbt av kroppen. Perfekt för återhämtning direkt efter styrketräning!

Är det nötvändigtvis så snabbt? Läste att 3% mjölk har ett gi på 35. Och äter man sedan även ett ägg till som verkar ganska vanligt blir ju gi ännu långsammare?

mikaelj
2009-08-05, 08:41
Är det nötvändigtvis så snabbt? Läste att 3% mjölk har ett gi på 35. Och äter man sedan även ett ägg till som verkar ganska vanligt blir ju gi ännu långsammare?

Mjölkproteinet är snabbt, låt gå för att kolhydraterna inte är det. Spelar ingen roll, om du inte tänkt förbruka 50g glykogen inom några timmar. Vilket 99% av folket på Kolo inte gör.

Apos78
2009-08-05, 09:37

Mängden KH är viktigare. Om du inte, som mikaelj säger, har väldigt kort om tid till nästa hårda prövning.

BB1942
2009-08-05, 10:25
Jo, för det är långsamma kolhydrater i havregrynsgröt och det är bättre med snabba för återhämtning.
Jag vet också att mjölk och havregryn kompletterar varandra men det funkar bättre som frukost. Om man då äter det till frukost borde man förmodligen få en rätt ensidig kost där det ändå som bryter mot havregrynsgröten och mjölken är middagen (förmodligen).

Så jag skulle nog bara druckit ngt glas mjölk och ätit ngt annat än havregrynsgröt.

King Grub
2009-08-05, 10:25
Jo, för det är långsamma kolhydrater i havregrynsgröt och det är bättre med snabba för återhämtning.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3794788&postcount=25

Och efter styrketräning spelar det ingen som helst roll.

Eddie Vedder
2009-08-05, 12:01
Iofs flingor och inte havregryn

Fullkornsflingor av vete.

Så snabbheten är nog jämförbar med havregryn, vilket av dom som är snabbast kan jag inte svara på men det känns ju ganska irrelevant.;)

I vilket fall som helst är givetvis havregryn och mjölk superbra mat efter träning, hur kan man påstå något annat? Någon mängd för att "det ska ge något" finns inte. Själv äter jag aldrig gröt på mindre än 3 dl, alltså gröt på ca 120 gram torra gryn. Och så minst 3 dl yoghurt till det, 3%-ig helst men ofta även lättyoghurt.

BB1942
2009-08-05, 12:09
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3794788&postcount=25

Och efter styrketräning spelar det ingen som helst roll.

Jag har bara läst första inlägget men han frågade efter träning vilket innebär att det antingen är konditionsträning eller styrketräning, han skrev inte vilken. Så skrev jag utifrån det jag fått reda på.

EDIT* Spelar det ingen roll efter konditionsträning heller?

mikaelj
2009-08-05, 12:11
Jag har bara läst första inlägget men han frågade efter träning vilket innebär att det antingen är konditionsträning eller styrketräning, han skrev inte vilken. Så skrev jag utifrån det jag fått reda på.

Men även då är det sak samma om du inte skall träna igen ganska snart, och på hög intensitet.

eskiil
2009-08-05, 12:24
Jag brukar blanda 2.5 dl havregryn (100g), 5dl mjölk och 1dl proteinpulver efter gymmet :thumbup:

Kör bara ner det i mixern.

sumialic
2009-08-05, 12:33
Mjölkproteinet är snabbt, låt gå för att kolhydraterna inte är det. Spelar ingen roll, om du inte tänkt förbruka 50g glykogen inom några timmar. Vilket 99% av folket på Kolo inte gör.

Förlåt, missförstod. Trodde det var kolhydraterna du pratade om och inte proteinet:)

JoeyP
2009-08-05, 13:19
Är det snabbt proitein i mjölk eller va? Mjölk består ju av 80% kasein protiein och det är ju långsamt, + att också kolhydraterna kommer från laktos som är en långsam kolhydrat + fett på det? Hajjar inte.

JoeyP
2009-08-05, 13:20
[QUOTE=mikaelj;3804791]Mjölkproteinet är snabbt.QUOTE]

:confused::confused:

King Grub
2009-08-05, 13:48
Vassleproteinet i mjölken är snabbt, kaseinet långsamt. Majoriteten av proteinet är långsamt.

stevebc
2009-08-06, 12:16
Jag brukar blanda 2.5 dl havregryn (100g), 5dl mjölk och 1dl proteinpulver efter gymmet :thumbup:

Kör bara ner det i mixern.Det är fantastich! Jag kör 5 dl mjölk, 3 dl havregryn sen pumpar ner kakao efter behov. Det är extremt näringsrikt, kakao. Tror jag kan få i mig typ 40-50% av RDI av flertalet mineraler bara av kakaon i den drinken.

BisseN
2009-08-06, 14:27
Det är fantastich! Jag kör 5 dl mjölk, 3 dl havregryn sen pumpar ner kakao efter behov. Det är extremt näringsrikt, kakao. Tror jag kan få i mig typ 40-50% av RDI av flertalet mineraler bara av kakaon i den drinken.

Genialiskt! Slevar i mig det nu efter ett ryggpass, gott äre ju inte, men vad spelar det för roll då det är tryck(!) i det :)

mikaelj
2009-08-06, 14:39
Genialiskt! Slevar i mig det nu efter ett ryggpass, gott äre ju inte, men vad spelar det för roll då det är tryck(!) i det :)

Gör gröt på det först, kanske blir godare?

(havregrynsgröt + chokladmjölkprotein är åtminstone gott)

erikkarlsson
2009-08-06, 14:43
Är det bara jag som har en dålig mixer eller blir det lite grynigt när man mixar havregryn med mjölk?
Provade det för ett tag sen, men när konsistensen påminde om spya så kunde jag inte få i mig allt.

z_bumbi
2009-08-06, 14:56
Men även då är det sak samma om du inte skall träna igen ganska snart, och på hög intensitet.

För styrketräning är totalvolymen mycket intressantare än intensiteten och för konditionsträning så är det ett samband mellan intensitet och duration.

Scratch89
2009-08-06, 15:20
För styrketräning är totalvolymen mycket intressantare än intensiteten

Pratar du om muskeluppbyggnad, styrkeutveckling eller båda nu?

Slartibartfast
2009-08-06, 15:36
Pratar du om muskeluppbyggnad, styrkeutveckling eller båda nu?

Tror han menar ingendera.

Tror han menar glykogenintömning/inlagring

Scratch89
2009-08-06, 15:41
Tror han menar ingendera.

Tror han menar glykogenintömning/inlagring

Doh. Jag borde läsa inläggen som quotas innan jag quotar. ;)

Cribba_86
2009-08-06, 16:34
Är det bara jag som har en dålig mixer eller blir det lite grynigt när man mixar havregryn med mjölk?
Provade det för ett tag sen, men när konsistensen påminde om spya så kunde jag inte få i mig allt.

Blev samma för mig när jag provade det till frukost, inte det lättaste att få i sig!

mikaelj
2009-08-06, 17:55
För styrketräning är totalvolymen mycket intressantare än intensiteten och för konditionsträning så är det ett samband mellan intensitet och duration.

Japp, riktigt, såklart.

Jag måste lära mig vilka termer som betyder vad. Intensitet används ibland för hög maxbelastning, och ibland bara att det är kort vila mellan utfört arbete oavsett maxbelastning...

stevebc
2009-08-06, 23:13
Genialiskt! Slevar i mig det nu efter ett ryggpass, gott äre ju inte, men vad spelar det för roll då det är tryck(!) i det :)Smaken är som baken. Jag gillar mörk choklad, kaffe, te och liknande beska småsaker. Du skulle ju kunna ersätta typ halva kakaon med något chokladprotein så får du sötman också (dock genom sötningsmedel).

http://www.halso.info/forum/t-27035.html

edit: hmm, har ännu inte ändrat receptet, kör inte på den versionen sedan ett bra tag tillbaka, nu kör jag alltid 5 dl mjölk, 3 dl havregryn samt 1-2 dl kakao

Provade det för ett tag sen, men när konsistensen påminde om spya så kunde jag inte få i mig allt.Mitt blir inte grynigt. Låt den mixa ett tag. Jag låter min gå i 30-60 sekunder. Då blir den inte lika kall heller så den är lättare att svälja. Du kan ju öka mängden mjölk och minska mängden havregryn så blir det mer som en dryck, typ chokladhavremjölk om du druckit det? Finns i alla mataffärer.

eskiil
2009-08-07, 14:07
Kan tillägga att 3dl havregryn, 5dl mjölk och 1dl whey-80 drinken innehåller 60g protein och 732 kcal.

Utan whey-80 blir det 32g protein och 612 kcal.

:eating:

MEDiAHORAN
2009-08-24, 11:05
Så detta är likvärdigt med ris och kyckling t.ex. efter styrketräning ur muskeluppbyggnadssyfte? Om det blir samma kcal från ris och kyckling vs havregrynsgröt med mjölk är de likvärdiga ur muskeluppbyggnadssyfte då?

King Grub
2009-08-24, 11:43
Bättre, antagligen (det är dock inte bara kalorimängden som skall vara densamma för att du skall kunna jämföra, utan även proteinmängen). Mjölkproteinerna är nog dom bästa för muskeluppbyggnad.

MEDiAHORAN
2009-08-24, 11:56
Bättre, antagligen (det är dock inte bara kalorimängden som skall vara densamma för att du skall kunna jämföra, utan även proteinmängen). Mjölkproteinerna är nog dom bästa för muskeluppbyggnad.Tack! :)

spoonchest
2009-08-24, 11:59
You fail!
:banned

stridis
2009-08-24, 14:46

Ja, GI:t är lågt, men då det är flytande så kommer det snabbt ut i tarmarna. Sedan så stimulerar mjölkproteinet insulinsvaret så det håller nere blodsockersvaret. Blir liksom en snabb liten puckel och voila så är GI:t på endast 35. Med andra ord så säger inte GI-värdet hela historien.

King Grub
2009-08-24, 14:53
Mjölkens låga GI beror till största delen på mjölksockret.

Det har inget med muskeluppbyggnad att göra, och inte mycket med återhämtning heller; möjligen om man är mitt uppe i en tiokamp.