handdator

Visa fullständig version : Övningar för att stärka ländryggen

Frumpish
2009-08-04, 19:39
Topic says it all, almost!

Om ni har någon bra ryggövning för att stärka ländryggen som ni själv använder och gillar, posta gärna en länk eller beskriv.

Tittade i övningsbanken men jag ser hellre att folk kommer med tips på övningar de själva använt och tycker om.

Martin Löwgren
2009-08-04, 19:42
Marklyft, finns ingen bättre.

Matthew_90
2009-08-04, 19:43
Marklyft(!)

latie..

Martin Löwgren
2009-08-04, 19:49
Marklyft, finns ingen bättre.

Och såhär ska de se ut :thumbup:

<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/IDo8_49QwUM&hl=sv&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/IDo8_49QwUM&hl=sv&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>

erikkarlsson
2009-08-04, 20:06
Tränar raka marklyft korsryggen lika bra som vanliga marklyft?

rille...
2009-08-04, 20:16
Marklyft, ryggresningar.

Mapa
2009-08-04, 20:20
Och såhär ska de se ut :thumbup:

hur kommer de sig att du shruggar på slutet? så tycker inte jag de ska se ut

själv gillar jag marklyft, goodmornings tungt.. lättare övningar kan vara ryggresningar, reversehypers, smala pull throughs för att nämna ett par

Mapa
2009-08-04, 20:22
Tränar raka marklyft korsryggen lika bra som vanliga marklyft?

raka mark är mer baksida lår.. men självklart tränar du ryggen också.. men inte lika hårt som i vanliga

mikaelj
2009-08-04, 20:25
Martin, varför följer du inte med hela vägen ned?

Mapa
2009-08-04, 20:38

de är jobbigt att hålla i med frontgrepp

Martin Löwgren
2009-08-04, 20:40
hur kommer de sig att du shruggar på slutet? så tycker inte jag de ska se ut

själv gillar jag marklyft, goodmornings tungt.. lättare övningar kan vara ryggresningar, reversehypers, smala pull throughs för att nämna ett par
Gillar att nypa till lite så jag känner att jag har stången i min fulla makt :thumbup: Så mycket shrugar jag ju iofs inte så det är mätbärt eller för den delen ens syns om man ej letar efter att se det.

Martin Löwgren
2009-08-04, 20:40

För att jag på denna video endast ville träna marklyften koncentriskt och inte excentriskt. Jag följer bara dynamiskt med under nedsänkningen men håller ej emot då det inte finns någon anledning att göra det under en explosiv träningsperiod.

mikaelj
2009-08-04, 20:41
de är jobbigt att hålla i med frontgrepp

Jotack, jag vet :-) Jag undrade om det fanns någon annan anledning än det.

(håller man i hela vägen ned övar man upp sin greppstyrka och underarmarna)

Jag följer bara dynamiskt med under nedsänkningen men håller ej emot då det inte finns någon anledning att göra det under en explosiv träningsperiod.

Gotcha, nyckelordet är alltså explosiv träning. Tack!

Martin Löwgren
2009-08-04, 20:45
Gillar att nypa till lite så jag känner att jag har stången i min fulla makt :thumbup: Så mycket shrugar jag ju iofs inte så det är mätbärt eller för den delen ens syns om man ej letar efter att se det.

Ett tillägg:

De enda jag gör är att placera skuldran i en korrekt utgångsposition inför nedsänkningen, det är ingen shrug där skuldran alltså höjs av primärt övre trapezius.

Mapa
2009-08-04, 20:57

Ett tillägg:

De enda jag gör är att placera skuldran i en korrekt utgångsposition inför nedsänkningen, det är ingen shrug där skuldran alltså höjs av primärt övre trapezius.

de syns väldigt väl att du shruggar

två frågor bara... du shruggar alltså för att få skuldran i korrekt läge inför den negativa fasen.. som du undviker?

kör du aldrig marklyft tungt? alltså med mixat eller remmar? nu är de greppet som begränsar dig, de är rätt uppenbart

rille...
2009-08-04, 21:04
Jag undrade om det fanns någon annan anledning än det.

Vad gäller marklyft i kombination med underhandsfattning och tunga vikter påfrestar du bicepssenan extremt mycket.
Risken finns att den slits av.....

mikaelj
2009-08-04, 21:08
Vad gäller marklyft i kombination med underhandsfattning och tunga vikter påfrestar du bicepssenan extremt mycket.

Minsann. Jag hoppas, och antar, att det är något man märker av innan det är försent?

rille...
2009-08-04, 21:15
Minsann. Jag hoppas, och antar, att det är något man märker av innan det är försent?

Nej, troligtvis inte. Enda trösten kan väl vara att risken är störst på rena nybörjare med för tunga vikter eller "strongmans" med extrema vikter.

mikaelj
2009-08-04, 21:17
Dåså. Jag är varken nybörjare med för tung vikt eller strongman med extrema vikter.

Jag lyckades sträcka muskelfästena i armen som nybörjare för 11 år sedan, däremot! Det var sådär skönt att inte kunna böja på armarna på en vecka. :-)

Martin Löwgren
2009-08-04, 21:20

Nej tyvärr, det är an akut skada (ruptur av långa bicepssenan) och inget du märker av förens du känner muskelbuken uppe i armhålan :thumbup:

stafh
2009-08-04, 21:31
Nej tyvärr, det är an akut skada (ruptur av långa bicepssenan) och inget du märker av förens du känner muskelbuken uppe i armhålan :thumbup:

Aaah, säg inte sådär. Nu vågar man ju knappt köra marklyft. :O

Men det är inte så stor risk när man kör med frontgrepp eller?

Mapa
2009-08-04, 21:32

om du rycker igång ja...

Martin Löwgren
2009-08-04, 21:39

Men det är inte så stor risk när man kör med frontgrepp eller?Nej risken är ytterst liten vid pronerat grepp (även kallat front) men är överhängande vid mixat grepp.

rille...
2009-08-04, 21:52

Men det är inte så stor risk när man kör med frontgrepp eller?

Nej, kör du med frontgrepp är risken mycket, mycket mindre. Förklaringen är helt enkelt att du "förkortar" Biceps brachii när du har ett supinerat grepp. Det e något du lätt känner när du fattar stången, prova nästa gång så känner du det nog att det spänner mycket mer i bicepsen på den armen som är supinerad.

Nu menade inte jag att måla "fan på väggen" men att man ska ta det lite försiktigt.

ceejay
2009-08-04, 22:04
Bah, jag som gillar mixat grepp ;)

krellik
2009-08-04, 22:11
Bah, jag som gillar mixat grepp ;)

En av de främsta anledningarna varför styrkelyftare tränar biceps är för att förebygga avslitna biceps i marklyftet. Så nu har du ett svep skäll för att träna biceps och är biceps stark så kan du tillåta dej att köra med mixat grepp (dock försiktigt, vill även minnas att det finns vissa teknik bitar för att man ska minska risken, fråga mej inte vad de skulle vara dock).

ett så kallat win-win

Commando1980
2009-08-04, 22:30
Topic says it all, almost!

Om ni har någon bra ryggövning för att stärka ländryggen som ni själv använder och gillar, posta gärna en länk eller beskriv.

Tittade i övningsbanken men jag ser hellre att folk kommer med tips på övningar de själva använt och tycker om.

marklyft, raka marklyft, ryggresningar, goodmornings, 'omvända ryggresningar' (reverse hyperextensions).

ceejay
2009-08-04, 22:31
En av de främsta anledningarna varför styrkelyftare tränar biceps är för att förebygga avslitna biceps i marklyftet. Så nu har du ett svep skäll för att träna biceps och är biceps stark så kan du tillåta dej att köra med mixat grepp (dock försiktigt, vill även minnas att det finns vissa teknik bitar för att man ska minska risken, fråga mej inte vad de skulle vara dock).

ett så kallat win-win

ok nice;) mina armar är det inget fel på hihi*flex*