handdator

Visa fullständig version : 40 repsare

jopalage
2009-08-04, 19:14
Tjena

Jag behöver lite hjälp med högreppsare, ( 40 reps )

Jag ska bla klara 40 st lyft till hakan med skivstång, andra högrepps som bänkpress klarar jag utan problem men det är just denna övning jag har svårt för

Jag tror jag höjde mig från 22 reps till 28 reps på typ 4-5 månader..

Jag höjde mig under samma tid mycket i andra övningar men har som sagt problem med just denna.. Hur ska man träna för att klara 40 reps?? har kört varierat med tungt lätt och volym

p1r
2009-08-04, 19:19
varför ska du göra just 40 reps? sänk vikten?

jopalage
2009-08-04, 19:23
varför ska du göra just 40 reps?

Storstadsmodellen ( fyskrav för brandman )

40 reps á 15 kg är en "gren"

så jag ska köra på typ 10 kg till jag klarar 40 där och sen höja eller vad?

Den tyngaste
2009-08-04, 19:47
Varför inte köra 15kg tills du klarar 40reps?
Kanske tänker jag fel, vore inte första gången så här "sent" på dygnet.

NoPainNoGain
2009-08-04, 19:49
Gäller väl de flesta saker. Träna på det du vill bli bra på. Alltså kör på 15kg tills du klarar det. Du kanske kan variera dig ibland men satsa på den vikt du vill klara av.

Martin Löwgren
2009-08-04, 19:50
Utför aldrig inte drag till hakan om du vill hålla dig skadefri.

Mvh

jopalage
2009-08-04, 20:06
Varför inte köra 15kg tills du klarar 40reps?
på dygnet.

Tänkte jag också i början men som jag skrev går utvecklingen enligt mig vääldigt långsamt.. 22 reps klarade jag första gången, 4-5 månader senare klarar jag 28..

jopalage
2009-08-04, 20:09
Gäller väl de flesta saker. Träna på det du vill bli bra på. Alltså kör på 15kg tills du klarar det. Du kanske kan variera dig ibland men satsa på den vikt du vill klara av.

okej, är det vanligt att man har långsam utveckling i axlarna?

jag menar 8 reps höjning på 5 månader är väl såder?

bänk, triceps, ben m.m går myycket snabbare

killenigrillen
2009-08-04, 20:29

Mvh

Hur menar du?

Lajne
2009-08-04, 20:36
Om det du kör just nu inte ger önskat resultat, så prova något nytt. Det finns ett otal varianter på uthållighetsträning, och det kan också på sikt vara bra för uthålligheten med en period där man prioriterar bort eller helt lägger ner den och försöker öka maxstyrkan istället.
Olika repetitionsmängder, setvilor, volymer och frekvenser går att variera i oändlighet på väldigt fantasifulla sätt. En kompis som ville bli bra på armhävningar körde pyramidset där repetitionerna gick 2-4-6-8-10-12-10-8-6-4-2 med 15 sek vila mellan varje; hur "hög" pyramiden blir bestämmer man naturligtvis efter egen förmåga och försöker höja efter hand :) Men det är ju bara ett tips jag lade dit för att komma med något konkret, variation är som sagt möjligt ad infinitum :)

Mvh
Om han nu har ett krav på att klara ett visst antal repetitioner i just den övningen ser jag inte att han har så mycket val, faktiskt. Det är svårt att bli bra på något utan att träna det.

mattilainen
2009-08-04, 20:36
bara att läsa http://traningslara.se/blogg/daliga-ovningar-pa-gymmet-del-1/

Om du nu ska klara 40 reps så är det att göra blandträning men främst är det ju att man blir bra på det man tränar.

Kör kanske 20 kg tills ud klarar 25 - 30 och sen sänker du till 15 och kör. Träna ena dagen med tunga vikter och vila, sen kör du med lättare vikter och pumpar ut. Kan inte vara allt för svårt om du har ett x antal dagar/veckor/månader på dig beroende på hur nära du är nu.

dt06mj2
2009-08-04, 21:39

Mvh

Drag till hakan är en övning jag ogärna lämnar.

Menar du att det är en skaderisk trots brett grepp och en begränsad vinkel ut från kroppen?

Frantic
2009-08-04, 21:55
En idé kan vara att köra två pass i veckan. Ett pass med lite tyngre vikter och färre reps och ett pass där du satsar på att göra så många du kan med 15 kg.

Läser du SMO nu? Är du medveten om att det räcker med att göra rörelsen tills överarmarna är parallella med golvet?

Commando1980
2009-08-04, 22:36
Tjena

Jag behöver lite hjälp med högreppsare, ( 40 reps )

Jag ska bla klara 40 st lyft till hakan med skivstång, andra högrepps som bänkpress klarar jag utan problem men det är just denna övning jag har svårt för

Jag tror jag höjde mig från 22 reps till 28 reps på typ 4-5 månader..

Jag höjde mig under samma tid mycket i andra övningar men har som sagt problem med just denna.. Hur ska man träna för att klara 40 reps?? har kört varierat med tungt lätt och volym

bli starkare i övningen så kommer även repsstyrkan öka på lägre vikter. kombinera detta med högrepsträning i den aktuella övningen.

hugok
2009-08-05, 00:48
Jag håller med Martin, håll dej borta från den övningen om du inte vill skada dej.

Three pigs
2009-08-05, 00:54
Motivera gärna varför man ska hålla sig borta!

Doctor Snuggles
2009-08-05, 00:58

Mvh

Säg det till brandkåren.

ONT:
Testa detta
http://www.cbass.com/Pavel'sLadders.htm

roosm
2009-08-05, 07:28
När du utför drag till hakan lyfter du överarmen till ca 90 grader ut från kroppen, samtidigt inåtroterar du överarmen väldigt mycket (du har ju underarmarna framför kroppen och nedåt) detta gör att du klämmer bl a supraspinatus senan i axeln och då sliter du väldigt på axeln. Vill du ha en bättre anatomatisk förklaring så läs artikeln i länken till traningslara.se samt Martin Löwgrens artikel "håll dig skadefri på gymmet" som du kan hitta om du söker här på forumet eller letar lite på axon.blogg.se.

Jag hade valt att inte utföra den övningen speciellt ofta även om jag hade ett brankårstest att klara. Kör hantellyft åt sidan, shrugs osv istället. Det tillsammans med bra rygg och armövningar bör stärka dig tillräckligt för att klara den högre vikten även om du inte tränar "drag till hakan" specifikt. Sen kan du ju köra drag till hakan på dina 15 kg i ett set med max reps var tredje gång du tränar axlarna på gymmet. På så sätt kan du ju mäta din utveckling med betydligt lägre skaderisk än om du tränar övningen varje gång du tränar axlar.

För övrigt, läs på ovanstående sidor hur du ska utföra hantellyft åt sidan eftersom det med felaktigt utförande också är skadligt för axlarna. Jag kan tänka mig att det knappast är positivt för en brandman att få axelproblem och inte kunna lyfta armarna över 90 grader från kroppen. Nu tänker du/ni kanske, men det funkar ju för alla andra som har tränat denna övningen. Och visst. Det funkar för de flesta, men för vissa går det åt h-vete. Vad som avgör ifall det fungerar för just dig skulle jag säga är dels hur mycket du utför övningen och hur mycket du låter kroppen vila och återhämta sig, men framförallt hur trångt det är i din axel. Dvs din personliga genetik kan göra att det är betydligt sämre för dig än för 99% av alla andra. I min bok är det inte värt risken att inte kunna använda sina axlar normalt resten av livet bara för att det kändes som en god idé att bli bättre på att lyfta tungt i drag till hakan.

Väldigt märkligt att brandkåren inte verkar ha haft kontakt med en enda sjukgymnast/ortoped/duktig träningsinstruktör eller liknande när de utvecklade sitt test...

jopalage
2009-08-05, 10:05
Läser du SMO nu? Är du medveten om att det räcker med att göra rörelsen tills överarmarna är parallella med golvet?

Nej, jag har inte åldern inne för SMO än men kommer att gå den, tycker det är kul att träna så jag kan storstadsmodellen redan innan :)

Till armarna är parallella med golvet, man behöver alltså inte lyfta stången ända till hakan? Med ett 10-20 cm brett grepp så är armarna parallella med golvet i höjd med bröstkorgen.. Är det ett godkänt utförande?

Måste man ha ett speciellt avstånd mellan händerna?

Frantic
2009-08-05, 10:12
Nej, jag har inte åldern inne för SMO än men kommer att gå den, tycker det är kul att träna så jag kan storstadsmodellen redan innan :)

Till armarna är parallella med golvet, man behöver alltså inte lyfta stången ända till hakan? Med ett 10-20 cm brett grepp så är armarna parallella med golvet i höjd med bröstkorgen.. Är det ett godkänt utförande?

Måste man ha ett speciellt avstånd mellan händerna?

Stången behöver inte lyftas upp hela vägen till hakan nej. 10-20cm låter bra.

jopalage
2009-08-05, 10:17
Stången behöver inte lyftas upp hela vägen till hakan nej. 10-20cm låter bra.

okej då får jag testa och se hur många reps jag klarar :)

Hur lång tid tog det för dig att klara storstadsmodellen?