handdator

Visa fullständig version : P-Piller

shut teh face
2009-08-04, 10:44
Jag har läst runt lite men inte hittat något bra svar. Kanske finns någon tjej här som kan det här ..

Om man tar p-piller så ska det förhindra graviditet genom olika saker, typ stoppa så ägget fastnar på livmodern och liknande. Men om man glömmer p-piller en dag och blir gravid, och sedan fortsätter med p-piller, vad för effekt har det då? Blir man helt enkelt gravid under 1 dag och sedan lossnar ägget när man börjar med p-piller igen, eller är det "no turning back" när man väl blivit gravid?

Loca
2009-08-04, 10:45
Precis.

No turning back.

Sess
2009-08-04, 11:05
Risken att bli gravid för att man missat en dag är typ lika med minimal...

Vill man vara på säkra sidan så finns det ju dagen-efter-piller.

kalle_banan
2009-08-04, 11:45
Risken att bli gravid för att man missat en dag är typ lika med minimal...

Vill man vara på säkra sidan så finns det ju dagen-efter-piller.

Ganska ovärt att chansa skulle jag säga... Dagen-efter-piller för all del.

shut teh face
2009-08-04, 12:07
Min sambo har blivit gravid tre gånger iaf, för att hon missat p-piller en dag. =/

Madame
2009-08-04, 12:23
P-piller gör flera saker;
1. det gör så att inget ägg lossnar i äggstocken, alltså ska det inte finnas nåt att befrukta
2. det gör så att miljön i livmodern blir ofördelaktig för ett ev lossnat ägg inte ska kunna trivas och invänta spermier där
3. det ska även skapas nån sorts slemproppsaktigt grunk som gör att spermierna får svårt att tränga förbi mynningen in till livmodern.

Om man glömmer p-piller en dag och man råkar pricka in fel dag, så kan alltså ett ägg lossna från äggstocken, men risken att bli gravid är ändå liten pga de andra sakerna jag nämnde. Men det är ju olika från person till person, vissa är extremt fertila tydligen. Din sambo verkar ha "drabbats" (inom citationstecken, då det knappast är nåt att vara ledsen för att man är fertil, många barnlösa som blablabla osv.) av en kombination av superfertilitet och dålig timing.

Sess
2009-08-04, 12:28
Jag har blivit gravid två gånger trots p-piller.

Så inga piller är någon garanti för någonting.

Tolkia
2009-08-04, 12:32
Som jag har fattat det är det så att vissa har ägglossning trots att de äter p-piller. De har större risk att bli gravida trots pillren och att bli gravida om de glömmer. Å andra sidan går det oftast fortare för dem att bli gravida om de slutar med p-piller för att de vill ha barn. Sedan skall man skilja mellan p-piller och minipiller; med minipiller är risken att bli gravid större och det är mycket känsligare om man glömmer enstaka piller.

Madame
2009-08-04, 12:41
Som jag har fattat det är det så att vissa har ägglossning trots att de äter p-piller. De har större risk att bli gravida trots pillren och att bli gravida om de glömmer. Å andra sidan går det oftast fortare för dem att bli gravida om de slutar med p-piller för att de vill ha barn. Sedan skall man skilja mellan p-piller och minipiller; med minipiller är risken att bli gravid större och det är mycket känsligare om man glömmer enstaka piller.

Huh, sånt där skrämmer mig, att vissa inte svarar så bra på p-piller!
Själv har jag aldrig blivit på smällen, men lever i en tro om att jag är sjukligt fertil (livrädd för att bli gravid? :rolleyes:), på den tiden då jag åt p-piller blev jag överdrivet nojjig om jag råkade ta det några timmar försent, och glömsk som jag är blev det en del sexstrejkade då och då :D

______

Med minipiller har man bara ett tidsspann på typ tre timmar eller nåt sånt, så tar man det inte exakt när man ska så är man typ rökt...!!

Loca
2009-08-04, 12:45
Min sambo har blivit gravid tre gånger iaf, för att hon missat p-piller en dag. =/

Vilka springare du har! Säg åt henne att skaffa kopparspiral, det är tamefan det bästa. Enligt min erfarenhet fungerar kopparspiral jättebra på dom som blir gravida bara dom luktar på ett par använda herrunderbyxor.

Madame
2009-08-04, 12:49
Vilka springare du har! Säg åt henne att skaffa kopparspiral, det är tamefan det bästa. Enligt min erfarenhet fungerar kopparspiral jättebra på dom som blir gravida bara dom luktar på ett par använda herrunderbyxor.

Kopparspiral äger! :hbang:

shut teh face
2009-08-04, 13:15
Jag glömde också säga att det är minipiller hon tar.

Eventuellt så är hon gravid nu igen och det känns lite jobbigt med ännu en abort. Hon har mens enligt henne men jag har läst att man kan ha det ändå och vara gravid. Vi är unga och vill inte ha barn ännu. Vi har mycket på gång just nu och inom 3 år så är det nog bättre med tanke på körkort, boende, jobb och sådant.

Men jag är ändå lite orolig att hon inte ska klara av ännu en abort.

MrBoris
2009-08-04, 13:17
Jag glömde också säga att det är minipiller hon tar. Eventuellt så är hon gravid nu igen och det känns lite jobbigt med ännu en abort. Vi är unga och vill inte ha barn ännu. Vi har mycket på gång just nu och inom 3 år så är det nog bättre med tanke på körkort, boende, jobb och sådant.

Men jag är ändå lite orolig att hon inte ska klara av ännu en abort.

Om jag vore er skulle jag skydda mig på något annat sätt isåfall, 3 aborter är fan inte bra, varken för psyket eller fysiskt

Raggis
2009-08-04, 13:19
om jag vore er skulle jag skydda mig på något annat sätt isåfall, 3 aborter är fan inte bra, varken för psyket eller fysiskt

+1

Sess
2009-08-04, 13:36
Be henne ta kontakt med sin gynekolog och diskutera annat preventivmedel än minipiller. Uppenbarligen är det inget bra alternativ för henne/er.

Risken att bli steril i samband med abort finns givetvis. Har dock läst att medicinsk abort är "snällare" än kirurgisk. Men ta tag i detta för er bådas skull.

Tolkia
2009-08-04, 13:37
1. Gör ett gravtest.
2 Kontakta barnmorska/MVC/vad nu preventivmedelsrådgivningen sorterar under där ni bor för rådgivning.
3. Byt till preventivmedel som fungerar.

Edit: Pucktvåa.

shut teh face
2009-08-04, 13:59
Mm får ta och göra det..

Loca
2009-08-04, 14:45
Mm får ta och göra det..

Jag tycker det är underligt att hon inte blivit erbjuden spiral efter 2 aborter. Hon har ju fast pojkvän och spiralen håller i 8år och är hur lätt som helst att ta ut när man vill. ( Sköterskor vill inte sätta in spiral på singeltjejer pga. att risken för klamydia finns. Får man klamydia och har spiral i så är det tydligen jättefarligt)

Scratch89
2009-08-04, 17:09
Eller p-stav, om hon inte vill att folk ska in o rota mer än nödvändigt.

Kotten
2009-08-04, 17:23

Då har du haft extrem otur om det nu är så att det är oönskat.Chansen är inte speciellt stor bara för att man missar en dag

Loca
2009-08-04, 17:29
jättebra sida om preventivmedel, kolla in
http://www.msu.se/pm_kopparspiral.php

mela
2009-08-04, 17:57

Hur funkar det med att det är större risk att bli gravid när man äter minipiller? Man har ju ingen mens eller något, känns ju som att hela miljön där nere måste vara helt död för att ett ägg ska kunna bli befruktat.

Ape3
2009-08-04, 18:57
Minipiller har väl inte lika stor mängd hormon, har jag för mig. Med tanke på att en del är mer fertila än andra så kan den mindre mängden hormon, eller aktiva ämnen, helt enkelt inte vara nog för att förhindra.

Vanliga p-piller påverkar kroppen mer, vilket i vissa fall inte fungerar på grund av biverkningar så som blodproppsrisk och annat.

shut teh face
2009-08-04, 19:07
Min sambo får hjärtklappningar och grova aptitproblem av p-piller

Krokodil
2009-08-04, 19:14
Vasektomi rules! :hbang:

Tolkia
2009-08-04, 19:30
Hur funkar det med att det är större risk att bli gravid när man äter minipiller? Man har ju ingen mens eller något, känns ju som att hela miljön där nere måste vara helt död för att ett ägg ska kunna bli befruktat.
Minipiller innehåller inget östrogen, bara gestagen (gulkroppshormon). Gestagen påverkar främst livmodertappen och livmoderslemhinnan och har mindre effekt på själva ägglossningen (finns dock vissa minipiller som förhindrar ägglossning helt).

Ang. mens så har man inte mens "på riktigt" när man äter kombinerade p-piller heller, däremot har man en s.k. bortfallsblödning. Om man blöder eller inte när man äter minipiller varierar.

Nitrometan
2009-08-05, 08:38

Då borde det vara mycket lätt att få hjälp med ett annat preventivmedel.

Sess
2009-08-05, 09:56

Kanske räcker med att byta sort?

Själv har jag upplevt samma problem med en av de första jag fick, men bytte och problemen försvann.