handdator

Visa fullständig version : Håll dig skadefri på gymmet - Axel (1) - Tråd om plagiat mm

Sidor : [1] 2

Martin Löwgren
2009-08-04, 10:15
64354

Jag fick väldigt mycket positiv feedback på min träningsartikel "Håll dig skadefri på gymmet" (http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=132759) och har därför beslutat att göra om artikeln till en hel artikelserie med samma namn.

Artikelserien kommer vara anatomiskt uppdelad och innehålla ännu fler tips på hur du undviker skador, mer djupgående information samt massor av bilder. Allt för att göra det så lätt som möjligt för er att följa med.

Jag kommer börja med axelleden och sedan arbeta mig nedåt för att avsluta med fotleden.

Allt ifrån anatomi, skademekanismer, förebyggande åtgärder, samt rehabilitering kommer finnas med i varje artikel.

Jag har pratat med King Grub om att sedan göra trådarna till en samlad sticky med alla artiklarna (cirka 30-40st).

I stickyn går det då inte att posta några svar, medan det går i artikeltrådarna.

Vi får se hur de blir :thumbup:

Här kommer iallafall Del 1 i denna artikelserie på Kolozzeum.

Att inte drabbas av någon form av skada under sin gymkarriär är i stort sett omöjligt. Man får självklart vara noga med att poängtera att långt ifrån alla skador inom gymbranchen inte leder till någon kronisk invaliditet men alla skador kommer mer eller mindre leda till uteblivna resultat av olika längd och är man inte sen heller noggran med att utreda varför man har ont eller för den delen utföra en korrekt rehab är chansen stor att skadan återkommer eller aldrig ges chansen att läkas ut ordenligt.

Jag vill med denna artikelserie på Kolozzeum förmedla de absolut vanligaste misstagen som sker under vanlig gymträning. Jag tar upp såväl dåliga övningar, dåligt utförande på bra övningar, felaktigt utförande, vanliga myter och generella hållpunkter för minskad skaderisk.

Jag kommer däremot inte ta upp modifikationer på övningar som t ex halva rörelser, excentrisk träning och annat som kan höja skaderisken eller andra idrottsskador som t ex meniskskador, hälseneproblematik, frakturer, tennisarmbåge, stressfrakturer, hälsporre osv eftersom de inte sker lika frekvent under vanlig gymträning.

Som Naprapat träffar jag dock dem men de utlösas oftast från idrott och inte från gymträning och excluderas därför ur denna artikel.

Jag hoppas med denna artikel kunna hjälpa alla tränande att hålla sig skadefri och få ut maximalt av sin träning!

LYFT ÅT SIDAN ÖVER AXELHÖJD

En helt ofarlig övning om den utförs upp till cirka 80-90 grader men utförs den över dessa grader (över axelhöjd) så blir den till en övning man ska hålla sig borta ifrån.

Ni kommer i denna artikelserie märka att flera axelskador uppkommer från felaktigt utförande i just lyft åt sidan. Små modifieringar kan få denna simpla och genomtänkta övning att bli en väldigt dålig övning (gäller självklart fler övningar än just denna men här blir det väldigt tydligt).

Övningen går till så att man tar tag i ett par hantlar eller kabelhandtag och med nästan raka armar lyfter armarna rakt utåt sidan. När man vänder rörelsen beror på vad man fått lära sig.

Enligt mig ska man aldrig under denna övning gå över axelhöjd (cirka 90 graders abduktion i axelleden) om man vill undvika axelproblematik och jag ska i denna del förklara varför.

64355

För att förstå problematiken med den här övningen behöver vi dock gå igenom lite grundläggande anatomi om axelleden.

64356

Axelleden består av tre leder. En mellan skulderbladet och bröstkorgsväggen, en mellan nyckelbenet och skulderbladet och en mellan överarmens ledhuvud och skulderbladets ledpanna.

Eftersom överarmens ledhuvud är så stort i förhållande till skulderbladets ledpanna, finns här en väldigt stor rörlighet men också en risk att leden går ur led. För att ge axelleden stabilitet och rörlighet finns ett flertal muskler och senor.

Förutom de stora musklerna, deltamuskeln (m. deltoideus), stora bröstmuskeln (m. pectoralis major) och den platta ryggmuskeln (m. latissimus dorsi), finns en manschett av muskler som håller överarmens ledhuvud på plats mot skulderbladets ledpanna. Musklerna utgår från skulderbladet och fäster via platta senor på överarmen.

Denna muskelmanschett kallas rotatorcuffen och åstadkommer rotationsrörelser, till exempel utåt- och inåtrotation och hjälper deltamuskeln i sitt arbete. Mellan rotatorcuffen och taket på axeln (akromion) finns en slemsäck som minskar friktionen mellan senorna och bentaket.

64357

Det förekommer alltid en viss nötning mellan senorna och bentaket men vid exempelvis långvarigt arbete med händerna över huvudet kan man få en inflammation i slemsäcken. Risken för detta ökar om bentaket är böjt eller har små bennabbar på undersidan (något man måste röntga för att få reda på).

Simning och kastidrotter kan också utlösa besvär. När armen lyfts uppåt kläms slemsäcken och rotatorcuffens senor mellan överarmens ledhuvud och bentaket. Smärtan brukar vara som störst mellan 40° och 120°. Tidiga symptom är värk kring axeln, huggsmärta och svårighet att nå bakfickan.

Varför är då övningen skadlig?

När man lyfter armen rakt åt sidan över axelhöjd (90 grader) med handryggen uppåt (semi supinerat/pronerat grepp) kommer framförallt supraspinatussenan (men även bicepssenan samt en slemsäck) att klämmas in under taket i axeln (acromion).

Görs detta en gång är risken att det ska uppstå en problematik rätt liten och axelleden är skapt för att klara av detta, men utförs denna rörelse flera gånger om dagen i kombination med att att rotatorcuffen är dåligt tränad ökar risken. Går man sedan även på gym och kör diverse olika hantellyft/kabellyft åt sidan över axelhöjd ökar risken dramatiskt att någon utan dessa muskelsenor eller slemsäckar ska bli irriterade/överbelastade/inflamerade med ett s.k subacromialt smärtsyndrom (a.k.a axelimpinchment som följd).

Utåtroteras överarmen så befinner sig knölen (tuberculum majus) bakom skulderbladets yttersta utskott (acromion) varvid inklämningsrisken minskar. Det krävs dock en rejäl utåtrotation för att rotera bort knölen så att inklämningsrisken försvinner och inget som är möjligt att göra under ett hantel/kabellyft åt sidan.

Man kan dock ta för vana att ha armen lätt utåtroterad under utförandet av ett lyft åt sidan då de iallafall motverkar risken att armen hålls inåtroterad vilket verkligen ökar inklämningsrisken.

64358

För att undvika problematik under diverse lyft åt sidan ska man följa dessa steg

1) Stanna alltid rörelsen runt 80 graders abduktion i axelleden. Alltså en bit innan armen befinner sig vinkelrätt ut från kroppen.

2) Håll gärna armen lätt utåtroterad.

3) Börja med händerna längs sidan av kroppen istället för framför (börjar du med hanteln/kabeln framför kroppen sker en inåtrotation i axelleden och det vill vi inte ha).

4) Ryck inte igång vikten utan använd ett kontrollerat utförande så att muskeln belastas i hela dess rörelseomfång.

5) Undvik att stå framåtlutad utan stå upprätt med lätt anspännd mage och sänkt skuldra.

6) Ha alltid lätt böjda armbågar. För att hitta detta läge kan du börja med att översträcka leden (spänn tricpes maximalt) och gå därefter tillbaka lite. Då kommer du en lagom vinkel i armbågsleden.

7) Stanna gärna och utför en statisk (isometrisk) kontraktion i slutläget (80 grader) i cirka 0.5sek innan du långsamt vänder rörelsen och självklart håller emot på vägen ned.

8) Personligen utför jag nästan alltid lyft åt sidan med en arm i taget då jag upplever att jag får mycket bättre kontakt med muskeln, mindre inkoppling av övre trapezius samt orkar mer vikt. Jag rekommenderar därför er att utföra lyft åt sidan med en arm i taget (men det är inget måste för att undvika skador)

Mellersta delen av axelmuskeln (m. deltoideus pars medialis) ska tränas kontrollerat med lyft åt sidan upp till 80 grader, med moderat vikt och gärna högreps för bäst resultat enligt mig.

Det är ingen övning man direkt kan fläska på med massor av i vikt i (de gör man i hantel och militärpressarna). Många får häpnadsväckande resultat när de börjar använda just detta utförande under lyft åt sidan.

Man känner sig inte så kaxig när man står och leker med silverhantlarna men jag kan lova att ni kommer vara desto kaxigare när ni ser hur era axlar svarar på övningen.

Att utföra en axelövning som klämmer in flera viktiga strukturer i axelleden är inte något att eftersträva och därför är LYFT ÅT SIDAN ÖVER AXELHÖJD en övning ni ska hålla er ifrån om ni vill hålla er skadefria på gymmet.

/Axon

CVN
2009-08-04, 10:29
Bra skrivet även om man bara slumläste igenom allt.

Nible
2009-08-04, 10:43
Riktigt intressant artikel och bra skriven.

KalleBalik
2009-08-04, 10:43
Bra initiativ, intressesant läsning.

Den tyngaste
2009-08-04, 11:19
Shysst artikel Martin. Så där har jag kört i flera år nu.
Om ändå fler hade gjort det.

Raschmus
2009-08-04, 11:29
Intressant. Kommer fortsättning på hur hantel/militärpress bör utföras?

Matte_
2009-08-04, 11:53
Mycket bra artikel, mycket lärorik läsning.

Nitrometan
2009-08-04, 11:55
Tack. Bra skrivet. Intressant.

Martin Löwgren
2009-08-04, 12:02
Intressant. Kommer fortsättning på hur hantel/militärpress bör utföras?
Eftersom det inte är en skadlig övning i sig kommer den tyvärr inte finnas med i denna artikelserie.

Mvh

Notchy
2009-08-04, 12:08
Intressant.Martin jag har uppdaterat med en sån där mall nu.Du får gärna kika när du har tid.Förstår om du kanske inte hinner,men får du någon minut över skulle jag vara tacksam :).

Hotan
2009-08-04, 12:48
Intressant, tack!

Av ren nyfikenhet tittade jag även hur du utförde hantellyft på youtube Martin (http://www.youtube.com/watch?v=ln3CMxDmves). Jag brukar ha mina armbågar böjda så att över- och underarmen nästan bildar ett L, medan du enbart har en liten böjning, som du säger i 6). Ökar skaderisken om armbågen är böjd för mycket?

Det kanske är en dum fråga, men jag förstår inte riktigt vad som menas med utåtrotation.

Martin Löwgren
2009-08-04, 15:51
Intressant, tack!
Jag brukar ha mina armbågar böjda så att över- och underarmen nästan bildar ett L, medan du enbart har en liten böjning, som du säger i 6). Ökar skaderisken om armbågen är böjd för mycket?
Din fråga kommer besvaras i del (4) av denna artikelserie om varför man inte ska göra så :thumbup:

Hotan
2009-08-04, 16:49
Din fråga kommer besvaras i del (4) av denna artikelserie om varför man inte ska göra så :thumbup:

Okej, jobbigt att behöva vänta! Blir till att göra om och göra rätt för min del då! :)

rooz
2009-08-04, 16:50
Bra artikel:thumbup:, ypperligt när DN tagit slut och man behöver något att läsa på jobbet

Scratch89
2009-08-04, 16:59

Okej, jobbigt att behöva vänta! Blir till att göra om och göra rätt för min del då! :)

Du ska inte hålla en vinkel som ett L för att utåtroterarna kommer att överbelastas, då de får arbeta för att hålla hanteln från att falla framåt.

Scratch89
2009-08-04, 16:59
Martin, kommer rörelseträning med? En stor anledning att folk skadar sig i axlarna är för att de är för stela så att underarmarna inte hålls i lod och allting faller framåt.

Hotan
2009-08-04, 17:39
Du ska inte hålla en vinkel som ett L för att utåtroterarna kommer att överbelastas, då de får arbeta för att hålla hanteln från att falla framåt.

Jaha, okej. Jag tycker det är konstigt eftersom jag enbart har sett folk hålla en vinkel L när de gör hantellyft. Men om det är så som du säger så ska jag givetvis inte ha det i L längre.

Fernicus
2009-08-04, 18:50
Fy fan, det här var nog en av de bästa trådarna jag nånsin läst på Kolozzeum! Jag har en dålig axel från början, och den här artikeln gav mig verkligen en (positiv) tankeställare! Ser fram emot när knä-artikeln kommer ;)

ceejay
2009-08-04, 18:51
Jaha, okej. Jag tycker det är konstigt eftersom jag enbart har sett folk hålla en vinkel L när de gör hantellyft. Men om det är så som du säger så ska jag givetvis inte ha det i L längre.

Böj armarna ungefär 20 grader, det är lagom

Martin Löwgren
2009-08-04, 19:02
Bra skrivet även om man bara slumläste igenom allt.Tack, bara att luslära framöver hehe

Riktigt intressant artikel och bra skriven.Man får tacka

Bra initiativ, intressesant läsning.Tack :)

Shysst artikel Martin. Så där har jag kört i flera år nu.
Om ändå fler hade gjort det.Haha ja att va viktkåt under just axelträning är inte så smart. Bra att du kör korrekt.

Mycket bra artikel, mycket lärorik läsning.Tack, alltid roligt att kunna hjälpa till.

Tack. Bra skrivet. Intressant.Tack själv :)

Intressant.Martin jag har uppdaterat med en sån där mall nu.Du får gärna kika när du har tid.Förstår om du kanske inte hinner,men får du någon minut över skulle jag vara tacksam :).Japp jag ska kika in där :D

Bra artikel:thumbup:, ypperligt när DN tagit slut och man behöver något att läsa på jobbetHehe detta är väl ändå bättre än DN?

Yip_man
2009-08-04, 19:37
Med tanke på min axelskada, ökar inklämingssyndromet om man supinerar handen istället för att hålla den neutral/semi pronerad som du beskriver?

Själv känner jag inte nån smärta vid semipronerad rörelse men supinerar jag därimot så gör det ont.

skeletron
2009-08-04, 20:03
Fy fan vad uppskattat, skriv om höftpartiet också :)

Scratch89
2009-08-04, 20:07
Med tanke på min axelskada, ökar inklämingssyndromet om man supinerar handen istället för att hålla den neutral/semi pronerad som du beskriver?

Själv känner jag inte nån smärta vid semipronerad rörelse men supinerar jag därimot så gör det ont.
Ju mer du supinerar desto mindre risk för inklämning. Vart gör det ont?

Martin Löwgren
2009-08-04, 22:04
Martin, kommer rörelseträning med? En stor anledning att folk skadar sig i axlarna är för att de är för stela så att underarmarna inte hålls i lod och allting faller framåt.Mycket möjligt men de får ej bli för mycket då det är ett kapitel i sig :)

Peter Hansen
2009-08-04, 22:21
Tack ska du ha Martin =) Längtar till uppföljaren!
Blev lite fundersam vad du menar men att man ska försöka köra dessa med ett högt antal reps. Utan att krångla till frågan: I vilket repintervall rekommenderar du att man ska hålla sig? Själv kör jag 10 - 12 på denna övning.

Commando1980
2009-08-04, 22:26
Blev lite fundersam vad du menar men att man ska försöka köra dessa med ett högt antal reps. Utan att krångla till frågan: I vilket repintervall rekommenderar du att man ska hålla sig? Själv kör jag 10 - 12 på denna övning.

det är ett bra repsintervall för sidolyft.

Yip_man
2009-08-05, 06:42
Ju mer du supinerar desto mindre risk för inklämning. Vart gör det ont?

När gör det ont:
När jag håller handen supinerad och lyfter den från sidan och upp (undgefär som när man flaxar) , pronerad känns det dock inte allt.

När ja värmer upp axel/bröst genom den klassiska bröst/rygg simmarrörelsen. Dock bara när jag svingar framåt (har väl med supineringen av handen att göra igen)

Press bakom nacke går att köra på lätta vikter men att köra på 60-70kg är bara att glömma. Värt att notera är dock att de första 1-2 repsen går ok på tunga vikter, men smärtan ökar ju mer reps jag kör.

Det gör inte ont när jag:
Kör latsdrag bakom nacke
Biceps curl
Drag till hakan
Flyes
Side latherals.
Bänkpress
kör div rotatorcuff övningar

Lando
2009-08-05, 06:54
Kanonartikel!

Martin Löwgren
2009-08-05, 16:25
Jaha, okej. Jag tycker det är konstigt eftersom jag enbart har sett folk hålla en vinkel L när de gör hantellyft. Men om det är så som du säger så ska jag givetvis inte ha det i L längre.Titta inte allt för mycket på hur andra utför övningar utan lär dig själv hur de ska utföras.

Mvh

Nible
2009-08-05, 16:40
Jag kom och tänka på hantellyft framåt, hur är det med den övningen?
Ska man bara gå upp till 80 grader där också eller kan man gå högre?

Joakim pettersen
2009-08-05, 16:49
Ja

mattilainen
2009-08-05, 16:59
Tack för en bra informationstråd och hoppas alla är lika intressanta och guldvärda :)

Tänkte också som Nible där på baksidan axlar när man utför samma rörelse men då fick jag svar på det.. Har alltid gått lite längre, vilket jag definitivt ska sluta med nu.

CrazyJoeDavola
2009-08-05, 18:04
Vad säger ni om denna typ av maskiner? Brukar få rejält ont i min axel när jag använder dem.

http://www.usedgymequipment.com/cybex/classic/latraisea.jpg

Martin Löwgren
2009-08-05, 20:10
Fy fan, det här var nog en av de bästa trådarna jag nånsin läst på Kolozzeum! Jag har en dålig axel från början, och den här artikeln gav mig verkligen en (positiv) tankeställare! Ser fram emot när knä-artikeln kommer ;)Oj, det var ett gott betyg. Tack så mycket.

Japp knäbesvär kommer framöver :thumbup:

Martin Löwgren
2009-08-05, 20:11

Intressant att du nämner hantellyft frammåt för just den handlar nästa artikel om :D

kraftsport
2009-08-05, 21:36
Istället för att lyfta hantlarna rakt ut åt sidorna (åt klockan 3 och 9) så kan man lyfta åt klockan 2 och 10 istället. Då kan man gå högt med hantlarna utan att klämma åt något.

Läste det någonstans när jag sökte om axelskador.

Martin Löwgren
2009-08-06, 09:15
När gör det ont:
När jag håller handen supinerad och lyfter den från sidan och upp (undgefär som när man flaxar) , pronerad känns det dock inte allt.

Då låter det som ett klockrent impinchment för långa bicepssenan.

Mvh

Yip_man
2009-08-06, 20:25
borde det inte göra ont när man belastar biceps. Eller det är bara påfrästande när senan kläms?

borde man kunna palpera fram smärtan för det har inte jag lyckats med.

Guddi
2009-08-06, 22:25
Ska man bara gå upp till 80 grader där också eller kan man gå högre?Du kan gå längre upp när du kör framåt då du bla kan utåtrotera axeln lättare och rörligheten i flektion är större än i abduktion i axelleden. Vill du ha någon bestämd vinkel som riktmärke så kommer säkert Martin med det i sitt nästa inlägg :)

Bra inlägg förresten Martin! :thumbup:

Martin Löwgren
2009-08-07, 09:01

Under just lyft åt sidan rekommenderar jag allt förutom lågreps (1-4 repetioner) så de du kör låter utmärkt. Var noga med tekniken också :thumbup:

Martin Löwgren
2009-08-08, 10:45
Vad säger ni om denna typ av maskiner? Brukar få rejält ont i min axel när jag använder dem.

http://www.usedgymequipment.com/cybex/classic/latraisea.jpg

Och detta besväres i del 3 i denna artikelserie :thumbup:

Handlar om att rotatorcuffens utåtrotatorer överbelastas men som sagt mer info när den kommer på forumet.

Mh

Black Star Abyss
2009-08-08, 15:20
64354
6) Ha alltid lätt böjda armbågar. För att hitta detta läge kan du börja med att översträcka leden (spänn tricpes maximalt) och gå därefter tillbaka lite. Då kommer du en lagom vinkel i armbågsleden.
/Axon

Detta tycker jag är extremt viktigt. Ser folk som kör med 90 grader i armbågsleden. Om jag inte är helt ute och cyklar så är det infraspinatus som tar stryk av ett sådant utförande?

Edit: ber om ursäkt om det redan tagits upp, läste bara första inlägget.

Martin Löwgren
2009-08-08, 17:31
Detta tycker jag är extremt viktigt. Ser folk som kör med 90 grader i armbågsleden. Om jag inte är helt ute och cyklar så är det infraspinatus som tar stryk av ett sådant utförande?

Edit: ber om ursäkt om det redan tagits upp, läste bara första inlägget.

Alla rotatorcuffens utåtrotarer blir drabbade men eftersom m. infraspinatus är den mest dominanta är det självklart den som tar den största smällen :)

Martin Löwgren
2009-08-09, 10:38
Istället för att lyfta hantlarna rakt ut åt sidorna (åt klockan 3 och 9) så kan man lyfta åt klockan 2 och 10 istället. Då kan man gå högt med hantlarna utan att klämma åt något.

Läste det någonstans när jag sökte om axelskador.

Klockan 2 stämmer (men inte 10). Det kallas att utföra övningen i skulderbladets plan och är något jag förespråkar.

Bild A och C

64512

Martin Löwgren
2009-08-09, 15:33
Rörligheten i flektion är större än i abduktion i axelleden. Vill du ha någon bestämd vinkel som riktmärke så kommer säkert Martin med det i sitt nästa inlägg :)

Bra inlägg förresten Martin! :thumbup:Om överarmen utåtroteras är rörligheten i axelleden exakt lika stor i flexion som i abduktion (180 grader).

Tolkia
2009-08-09, 15:59
Klockan 2 stämmer (men inte 10).
Öh, jo, om man använder båda armarna samtidigt? Annars blir det väldigt snett.

Martin Löwgren
2009-08-09, 16:53
Öh, jo, om man använder båda armarna samtidigt? Annars blir det väldigt snett.

Är du säker på att det var de han menade med klockan tio? Jag tror han syfter på klockan 2 enligt bilderna jag länkade in och klockan 10 menar han tvärtom (alltså bakom kroppen)

Mvh

Tolkia
2009-08-09, 20:42
Är du säker på att det var de han menade med klockan tio? Jag tror han syfter på klockan 2 enligt bilderna jag länkade in och klockan 10 menar han tvärtom (alltså bakom kroppen)

Mvh
Då blir det Body Pump. :D

Skämt åsido, så en hantel snett framåt och en hantel snett bakåt blir väl klockan två och klockan åtta? (Eller klockan tio och klockan fyra.)

Timmi
2009-08-09, 21:55
Jag gissar att Martin räknar med att "klockan tolv" är rakt höger/vänster ut, medan jag och många andra tänker att klockan tolv av dit näsan pekar alltså rakt fram.

Martin Löwgren
2009-08-10, 13:35
Jag gissar att Martin räknar med att "klockan tolv" är rakt höger/vänster ut, medan jag och många andra tänker att klockan tolv av dit näsan pekar alltså rakt fram.

Jag förstår fan inte vad ni menar *gah!*

:D

Nu gör vi ett exempel. Om man lyfter vänster arm rakt ut åt sidan kallar vi det klockan 9. Lyfter man höger arm rakt ut åt sidan kallar vi det klockan 3.

Lyfter vi vänster arm lite framför kroppen (i skulderbladets plan) kallar vi det klockan 10 och gör vi det samma med högerarm kallar vi det klockan 2.

Då är väl alla med (inklusive jag) :thumbup:

Morty
2009-08-10, 16:28
(Svar om militärpress)Eftersom det inte är en skadlig övning i sig kommer den tyvärr inte finnas med i denna artikelserie.

Mvh

Hur kommer det sig att militärpress är en helt säker övning, trots att det är tungt och långt över 90 grader?

Martin Löwgren
2009-08-10, 20:40
Hur kommer det sig att militärpress är en helt säker övning, trots att det är tungt och långt över 90 grader?Vem har påstått att den är helt säker?

Inklämningsrisken minskar pågrund av utåtrotationen som sker i axelleden

64602

Att däremot säga att det är en säker övning är att ta i. Det finns massor av skador som orsakats av militärpressar.

mvh

JoeyP
2009-08-11, 13:28
När jag kör med hantelyft åt sidan så håller jag armen lite lite böjd, försöker lyfta hanteln rakt ut och hantelns BAK ska sticka upp först är det rätt?

JoeyP
2009-08-11, 13:31
När jag kör med hantelyft åt sidan så håller jag armen lite lite böjd, försöker lyfta hanteln rakt ut och hantelns BAK ska sticka upp först är det rätt?

Har dock kör 90graders lyft *gah!* Så det är ju inte bra. Alltså när hanteln är i axelhöjd.

mangs
2009-08-11, 14:53
Hej Martin,

mycket bra start på artikelserien. Två frågor bara.

Vad menar du med utåtrotationen, jag är lite trög så här på eftermiddagen. :)

Jag tittade på din Youtube-video och det påminner mycket om mitt eget utförande även om jag står upp och går lite högre upp med hantlarna. Däremot undrar jag varför du håller på och joxar med axlarna mellan varje repetition. Är det medvetet för att minimera skaderisken eller för att det känns bra?

Martin Löwgren
2009-08-11, 15:06

Man kan förenklat säga att lillfingret ska vara lägst i toppläget.

Mvh

gibb
2009-08-12, 05:57
Jävligt bra initiativ - gillar när folk delar med sig av sin kunskap.

Längtar efter nästa del!

Förresten skulle du kunna rekommendera några böcker för att fördjupa sig i rörelseapparaten och skador på den?

Martin Löwgren
2009-08-12, 08:56
Hej Martin,

mycket bra start på artikelserien. Två frågor bara.

Vad menar du med utåtrotationen, jag är lite trög så här på eftermiddagen. :)

Jag tittade på din Youtube-video och det påminner mycket om mitt eget utförande även om jag står upp och går lite högre upp med hantlarna. Däremot undrar jag varför du håller på och joxar med axlarna mellan varje repetition. Är det medvetet för att minimera skaderisken eller för att det känns bra?

Tack så mycket :)

Utåtrotation i axelleden, ja hur ska man förklara. Du utåtroterar armbågen.

Jag gör så med mina axlar för att få dem i en korrekt startposition inför varje ny repetion då de har en tendens att annars glida frammåt/uppåt.

Mvh

Morty
2009-08-12, 11:18
(Ang. Hantel- och militärpress)Eftersom det inte är en skadlig övning i sig kommer den tyvärr inte finnas med i denna artikelserie.

Mvh

Helt säker var dåligt sagt av mig, menade som du "inte skadlig".

Jag antog att det berodde på utåtrotationen. Dock är ju den detsamma som vid hantellyft framåt, som ändå inte rekommenderas. Är militärpressarna bättre pga att de utförs i skulderbladets plan (iaf gör jag de så :O)?

Martin Löwgren
2009-08-12, 11:20
Helt säker var dåligt sagt av mig, menade som du "inte skadlig".

Jag antog att det berodde på utåtrotationen. Dock är ju den detsamma som vid hantellyft framåt, som ändå inte rekommenderas. Är militärpressarna bättre pga att de utförs i skulderbladets plan (iaf gör jag de så :O)?Det är inte samma sak, samma rörelse eller samma plan så de har inget med varandra att göra :)

Martin Löwgren
2009-08-12, 12:56
Jävligt bra initiativ - gillar när folk delar med sig av sin kunskap.

Längtar efter nästa del!

Förresten skulle du kunna rekommendera några böcker för att fördjupa sig i rörelseapparaten och skador på den?
Tack, nästa del är nu uppe på forumet :thumbup:

Jag skulle rekommendera dig att läsa dessa böcker.

Rörelseapparatens anatomi av Finn Boysen Möller
Physical examination of the spine and extremities av Stanley Hoppenfeldt
Idrottsskador - Förebygga, behandla och rehabilitera av Roald Bahr

Dessa är mina käraste vänner och jag bläddrar i dem dagligen :D

Pejij
2009-08-16, 19:20
Tidiga symptom är värk kring axeln, huggsmärta och svårighet att nå bakfickan.

Jag känner dessa symptom from time to time, även fast jag inte kör denna övning. När jag känner detta brukar jag ta det lugnt i några veckor, då brukar det gå över. Men det kommer tillbaka, igen och igen och igen. Hur rehabiliterar jag mina axlar på bästa sätt?

Martin Löwgren
2009-08-17, 16:22
Jag känner dessa symptom from time to time, även fast jag inte kör denna övning. När jag känner detta brukar jag ta det lugnt i några veckor, då brukar det gå över. Men det kommer tillbaka, igen och igen och igen. Hur rehabiliterar jag mina axlar på bästa sätt?

Se över resten av dina axelövningar.

Mvh

Sparven från Minsk
2009-08-17, 18:18
Verkligen bra skrivet Martin!
Pedagogiskt, bra skrivet och så sant! Borde bli en sticky, om den nu inte redan är det lol.

Keep up the good work! :thumbup::thumbup::thumbup:

Martin Löwgren
2009-08-18, 12:15
Verkligen bra skrivet Martin!
Pedagogiskt, bra skrivet och så sant! Borde bli en sticky, om den nu inte redan är det lol.

Keep up the good work! :thumbup::thumbup::thumbup:Tack mannen.

När alla 30(40) delarna är upplagda har jag pratat med Grub om att göra en enda stor sticky :thumbup:

Sparven från Minsk
2009-08-18, 12:18
Tack mannen.

När alla 30(40) delarna är upplagda har jag pratat med Grub om att göra en enda stor sticky :thumbup:

Bra initiativ! Fattar inte att du orkat suttit och skrivit allt samt donat med bilder, men alla på Kolo kan allt buga och bocka. :)

mattilainen
2009-08-18, 12:20
Tack mannen.

Det är med stor respekt jag säger tack :=)

Martin Löwgren
2009-08-18, 15:27
Bra initiativ! Fattar inte att du orkat suttit och skrivit allt samt donat med bilder, men alla på Kolo kan allt buga och bocka. :)

Äh de är inte så jobbigt :thumbup:

Kul att det uppskattas.

Mvh

Martin Löwgren
2009-08-21, 14:51
Det är med stor respekt jag säger tack :=)

Och det är med öppna armar jag säger tack :cheers:

Kentan12
2009-08-26, 22:04
Mycket fina artiklar" Jag undrar vad detta betyder:
"Håll gärna armen lätt utåtroterad." ?

Martin Löwgren
2009-08-27, 16:08
Mycket fina artiklar" Jag undrar vad detta betyder:
"Håll gärna armen lätt utåtroterad." ?

Att du utåtroterar överarmen lite lätt under utförandet.

Mvh

mjeuuu
2009-09-11, 12:58
2) Håll gärna armen lätt utåtroterad.
Känns som en dum fråga, men jag undrar lite över vad "utåtroterad" innebär i det här fallet. Skulle det alltså vara att vrida armen lite så att tummen och biceps pekar lite mer uppåt? Hur mycket skulle lätt innebära i så fall? Jag tolkar det som någonstans mellan 45 och 90 grader om man ser på lutningen på hanteln man håller i. Låter det vettigt?

Sen undrar jag också om du gör något speciellt när du kör lyft åt sidan med en arm i taget. Jag har aldrig testat det, men det känns som att det skulle kunna vara lite svårt att hålla kroppen rak, ungefär som att man gärna skulle vicka överkroppen lite åt höger när man kör med vänstra armen och tvärtom. Jag har som sagt aldrig testat, men kan det var en idé att hålla i någon ställning med den armen man inte kör med, eller kanske till och med luta sig lätt mot en vägg?

mjeuuu
2009-09-11, 13:05
Okej, jag tror jag fick svar på min första fråga. Jag vet inte riktigt hur, men jag lyckades missa bilden som tydligt visar vad du menar. Eller rättare sagt, jag lyckades missa att det var det den visade.

Martin Löwgren
2009-09-18, 08:39
Okej, jag tror jag fick svar på min första fråga. Jag vet inte riktigt hur, men jag lyckades missa bilden som tydligt visar vad du menar. Eller rättare sagt, jag lyckades missa att det var det den visade.

Får kanske ta och göra om texten då för de verkar lite otydligt :)

Mvh

South Samton
2010-05-29, 10:06
Extremt vänligt av dig!

Martin Löwgren
2010-06-04, 19:26
Extremt vänligt av dig!

Tack tack *flex*

Halldin
2010-06-18, 08:40
Med anledning av de senaste dagarnas skriverier: är det inte väldigt dålig stil att lägga upp det här materialet på olika forum samt din blogg och ange att det är du som är upphovsman till texten?

Du skriver:

Axelleden består av tre leder. En mellan skulderbladet och bröstkorgsväggen, en mellan nyckelbenet och skulderbladet och en mellan överarmens ledhuvud och skulderbladets ledpanna.

Eftersom överarmens ledhuvud är så stort i förhållande till skulderbladets ledpanna, finns här en väldigt stor rörlighet men också en risk att leden går ur led. För att ge axelleden stabilitet och rörlighet finns ett flertal muskler och senor.

Karolinska universitetssjukhuset skriver:

(källa: http://www.karolinska.se/Verksamheternas/Sjukdomar-tillstand--besvar/Skelett-led-muskler--bindvav/Skelett-och-led/Inklamningssyndrom-i-axeln/)

Sheogorath
2010-06-18, 08:47
Med anledning av de senaste dagarnas skriverier: är det inte väldigt dålig stil att lägga upp det här materialet på olika forum samt din blogg och ange att det är du som är upphovsman till texten?

Du skriver:

(källa: http://www.karolinska.se/Verksamheternas/Sjukdomar-tillstand--besvar/Skelett-led-muskler--bindvav/Skelett-och-led/Inklamningssyndrom-i-axeln/)

Karolinska Universitetssjukhuset har läst Axons blogg, fattar du väl! *screwy*

martin86
2010-06-18, 08:49
:d

Halldin
2010-06-18, 08:49
Karolinska Universitetssjukhuset har läst Axons blogg, fattar du väl! *screwy*
Ja, om det ändå vore så väl. :D
För att förtydliga så är artikeln från karolinska skriven ungefär ett år tidigare.

Anton Fräs
2010-06-18, 08:56

Du skriver:

Fy fan..

Allan
2010-06-18, 10:53
Citaträtt (http://sv.wikipedia.org/wiki/Citatr%C3%A4tt)

Halldin
2010-06-18, 10:55
"God sed innebär bland annat att upphovsmannen anges..."

phrack
2010-06-18, 11:27
Det kommer omöjligt att sluta här, jag tror vi bara har sett toppen av isberget hittills. Har Martin ens gått igenom högstadiet? Även på idrottsskadecentrums hemsida är texter kopierade från olika håll, typ 1177.se.

Robban
2010-06-18, 11:34
Halldin: Tyvärr tror jag både den här och den andra axeltråden endast kommer leda till att det är du som mobbar och svartmålar en av de stora förebilderna.

Om jag uttalar mig negativt kommer jag också bli mobbad. *cry*

Men vet du vad, jag bryr mig inte ett skit om det, jag kommer backa upp dig iaf. *flex*

Halldin
2010-06-18, 11:40
Det är inte avsett som mobbning alls, jag tycker bara det är ganska dålig stil. Det är ju inte ens återgett som ett citat, utan inklistrat i resten av texten utan referenser eller källhänvisning.

Vill man ha mobbning är det bara att följa tråden på flashback :rolleyes:

schabo-labo
2010-06-18, 13:42
Replik från TS?

Martin Löwgren
2010-06-18, 14:02
Replik från TS?Jag får faktiskt ställa mig på Halldins sida denna gång.

Det smärtar att säga men jag måste erkänna att det är bra att han uppmärksammat detta så att jag kan förändra mitt sätt att bedriva mitt skrivande/bloggande på.

Jag håller absolut inte med om att jag plagierat alla artiklar jag någonsin skrivit helt och hållet då majoriteten är skrivna av mig med egna ord och men jag har uppenbarligen tagit alldeles för lätt på att använda vissa stycken från andra texter och det är något jag måste får skärpa till omedelbart.

Det är inte olagligt att göra såhär enligt citaträtten och det är heller inte lag på att ange källa men som Halldin skriver hör det till god sed (men fortfarande inte ett krav och alltså inget fel eller plagiat från min sida).

Anledningen till att jag gjort det är framförallt tidsbrist och bekvämlighet. Om jag har varit tvungen att med egna ord förklara axelledens anatomi har jag i vissa fall valt att använda redan skrivet material för att spara tid medan i andra fall har jag lagt mer tid på artikeln och då skrivit ned samma material själv. Kunskapen och förmågan att med egna ord skriva anatomiska artiklar har till 100% och det vet alla som känner mig men ibland har jag inte haft tiden.

Mvh

Halldin
2010-06-18, 14:08
Ser att du ordagrant har kopierat din replik på flashback men bytt ut "lynchmobben" mot mitt användarnamn, smickrande. :D

Jag tänker inte ta någon vidare diskussion om det här, jag tycker det dyker upp lite väl mycket otrevlig info redan på "det andra forumet". Du har nog jobbigt nog som det är. :)

Eddie Vedder
2010-06-18, 14:15
men ibland har jag inte haft tiden.

Mvh

Hur lång tid extra tar en källhänvisning? Och vad tror du om såna som mig och Jacob som skriver längre texter, har inte vi annat som tar upp tid?

Martin Löwgren
2010-06-18, 14:17
Hur lång tid extra tar en källhänvisning? Och vad tror du om såna som mig och Jacob som skriver längre texter, har inte vi annat som tar upp tid?

Jag sitter inte och bortförklarar utan gav bara anledningen.

Mvh

Spirit
2010-06-18, 14:37
Äh de är inte så jobbigt :thumbup:När man läst hela tråden så får man lite bättre förståelse för det uttalandet

Berguven
2010-06-18, 14:40

Mvh

Kan du förklara varför du till en början bestämt hävdade att det bara var en enda artikel gjord för flera år sedan du kopierat text till, när det uppenbarligen inte alls är så? Det är sådana uttalanden som verkligen får förtroendet att sjunka till botten.

Halldin
2010-06-18, 14:40
Någon som vet, kan man (med rätt) i efterhand hävda att man inte har felat/plagierat p.g.a citaträtten när man inte ens har bemödat sig med citattecken? Är det verkligen rätt att ta till denna citaträtt trots att han använder texten på bloggen och idrottsskadecentrum i vinstsyfte?

Sen kan jag tycka att det var lite bortförklaring i alla fall, att ange en källa tar inte många sekunder. Att "skriva en text inom citattecken" tar inte heller någon nämnvärd extra tid.

Jag tänkte faktiskt inte skriva något mer men saken är ju att du inte verkar vilja erkänna fel eller be om ursäkt och då är det ganska troligt att det här inte kommer upphöra.

Martin Löwgren
2010-06-18, 14:43
Kan du förklara varför du till en början bestämt hävdade att det bara var en enda artikel gjord för flera år sedan du kopierat text till, när det uppenbarligen inte alls är så? Det är sådana uttalanden som verkligen får förtroendet att sjunka till botten.

För att den var plagierat totalt. Jag hade inte skrivit artikeln och det har jag erkänt att det var ett stort misstag jag gjorde för flera år sedan.

Att använda urklipp från texter, böcker eller till och med verbala påstående som utfyllnad i artiklar som diskuteras nu är inte samma sak.

Dessutom är detta off topic och kan tas via PM.

Sheogorath
2010-06-18, 14:43

Mvh

Du har +15 000 poster på FB och +8000 på Kolozzeum. "Tid" kan rimligen inte vara anledningen till att du inte använt citattecken eller undanhållit upphovsmännen.

Halldin
2010-06-18, 14:44
Om det visar sig vara en fråga som innebär att originalinlägget borde redigeras eller tas bort så skulle jag säga att det är ganska on topic.

Martin Löwgren
2010-06-18, 14:45
Jag tänkte faktiskt inte skriva något mer men saken är ju att du inte verkar vilja erkänna fel eller be om ursäkt och då är det ganska troligt att det här inte kommer upphöra.......

så att jag kan förändra mitt sätt att bedriva mitt skrivande/bloggande på.

Jag håller absolut inte med om att jag plagierat alla artiklar jag någonsin skrivit helt och hållet då majoriteten är skrivna av mig med egna ord och men jag har uppenbarligen tagit alldeles för lätt på att använda vissa stycken från andra texter och det är något jag måste får skärpa till omedelbart.

Damiano
2010-06-18, 14:45
Du plagierade för en vecka sedan Martin, så varför skulle du sluta nu?

Martin Löwgren
2010-06-18, 14:46
Du har +15 000 poster på FB och +8000 på Kolozzeum. "Tid" kan rimligen inte vara anledningen till att du inte använt citattecken eller undanhållit upphovsmännen.

Att gå in på forumet och svara på 10 trådar i rehab och 10 trådar i träningsforumet som jag gör i stort sett varje tar cirka 15min och det är ungefär den tiden jag hinner lägga ned på forumskrivande i dagsläget, resterande tid som jag har till förfogande försöker jag lägga på bloggen. Detta ger många poster.

Halldin
2010-06-18, 14:47
......
Jo men snälla Martin, "jag måste erkänna att det är bra att han uppmärksammat detta så att jag kan förändra mitt sätt att bedriva mitt skrivande/bloggande på" eller "Jag håller absolut inte med om att jag plagierat alla artiklar jag någonsin skrivit helt och hållet då majoriteten är skrivna av mig med egna ord och men jag har uppenbarligen tagit alldeles för lätt på att använda vissa stycken från andra texter och det är något jag måste får skärpa till omedelbart." låter vare sig som uppriktiga ursäkter eller om insikter om att du betett dig olämpligt.

Eddie Vedder
Dessutom är detta off topic och kan tas via PM.

Du har skrivit en lång och ingående text. Att texten som sådan diskuteras (dess källor, det språkliga, formalian etc.) är definitivt on topic.

Kan du inte försvara dina texter (eller vems de nu i själva verket är) ska du ju inte skriva dom överhuvudtaget. Vi tänker inte tillåta påhopp mot dig som person om det skulle förekomma men diskussioner om dina källor är definitivt inte off topic.

Damiano
Vi kan ju se att du inte har några kunder på din hemsida, så du har nog så mycket tid över så det räcker och blir över.

Martin Löwgren
2010-06-18, 14:50
Vi kan ju se att du inte har några kunder på din hemsida, så du har nog så mycket tid över så det räcker och blir över.

Ring och fråga min kollega om du inte tror jag har patient 16:30. Eller för den delen ring patienten själv, han är medlem på forumet under nicknamet "nitro1".

Varken min kollega eller jag använder onlinebokningen i någon större omfattning utan har bara utvärderat den nu i 30 dagar för att se vad vi tycker om den tjänsten. Skulle vi använt tjänsten hade han varit inbokad 16:30 men som du ser är han inte det då vi inte använder onlinebokning i särskilt stor utsträckning.

Damiano
2010-06-18, 14:54
Ring och fråga min kollega om du inte tror jag har patient 16:30. Eller för den delen ring patienten själv, han är medlem på forumet under nicknamet "nitro1".

Varken min kollega eller jag använder onlinebokningen i någon större omfattning utan har bara utvärderat den nu i 30 dagar för att se vad vi tycker om den tjänsten. Skulle vi använt tjänsten hade han varit inbokad 16:30 men som du ser är han inte det då vi inte använder onlinebokning i särskilt stor utsträckning.

Du har verkligen övertygat mig nu. För att du är verkligen trovärdig, jag litar på vad du skriver Martin.

phrack
2010-06-18, 14:54

Hur stor del av dina kunder kommer egentligen från kolozzeum, flashback etc? Man får känslan av att du tjänat stora pengar på dina framträdanden på internet...

Martin Löwgren
2010-06-18, 14:55
Jo men snälla Martin, "jag måste erkänna att det är bra att han uppmärksammat detta så att jag kan förändra mitt sätt att bedriva mitt skrivande/bloggande på" eller "Jag håller absolut inte med om att jag plagierat alla artiklar jag någonsin skrivit helt och hållet då majoriteten är skrivna av mig med egna ord och men jag har uppenbarligen tagit alldeles för lätt på att använda vissa stycken från andra texter och det är något jag måste får skärpa till omedelbart." låter vare sig som uppriktiga ursäkter eller om insikter om att du betett dig olämpligt.

Om jag skriver att jag måste förändra mitt sätt att skriva och skärpa till mig - hur kan det inte tolkas som att jag inte insett jag handlat fel?

Halldin
2010-06-18, 14:55

Har du slagits av tanken att han kanske inte vill att du skriver att han har en behandling hos dig 16.30?

Halldin
2010-06-18, 14:56
Om jag skriver att jag måste förändra mitt sätt att skriva och skärpa till mig - hur kan det inte tolkas som att jag inte insett jag handlat fel?
För det första är ju hela ursäkten citerad från flashback så du brydde dig inte ens om att tilltala mig personligen, för det andra låter det mer som att du försöker passera en soffgrupp genom ändtarmen än att du faktiskt menar det.

Martin Löwgren
2010-06-18, 14:57
Har du slagits av tanken att han kanske inte vill att du skriver att han har en behandling hos dig 16.30?

I vanliga fall ja men inte i detta fall.

http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4428337&postcount=30

Damiano
2010-06-18, 14:58

Jag tror att du helt enkelt får hitta gamla böcker som ingen vet finns som du kan kopiera ifrån. Eller kanske....lära dig något.

Martin Löwgren
2010-06-18, 14:58
För det första är ju hela ursäkten citerad från flashback så du brydde dig inte ens om att tilltala mig personligen, för det andra låter det mer som att du försöker passera en soffgrupp genom ändtarmen än att du faktiskt menar det.

Tyckte det var bra formulerat därför valde jag att behålla den. Om du inte tror jag menar det är upp till dig. Nu ska jag städa lite innan det är dags att fortsätta jobba.

Mvh

Nelson81
2010-06-18, 15:03
där försvann förtroendet för Mårten löfgrehn hos väldigt många kolo användare kan jag tänka mig, blir svårt att ta något han skriver i framtiden på allvar. Verkar ju inte bara vara en artikel han copy and pastat utan flera och tagit åt sig äran för dom sen. Men förr eller senare upptäcker alltid någon sånt och då slår det tillbaka =)

Tolkia
2010-06-18, 15:07
Någon som vet, kan man (med rätt) i efterhand hävda att man inte har felat/plagierat p.g.a citaträtten när man inte ens har bemödat sig med citattecken? Är det verkligen rätt att ta till denna citaträtt trots att han använder texten på bloggen och idrottsskadecentrum i vinstsyfte?

Sen kan jag tycka att det var lite bortförklaring i alla fall, att ange en källa tar inte många sekunder. Att "skriva en text inom citattecken" tar inte heller någon nämnvärd extra tid.

Jag tänkte faktiskt inte skriva något mer men saken är ju att du inte verkar vilja erkänna fel eller be om ursäkt och då är det ganska troligt att det här inte kommer upphöra.
Man kan "med rätt i efterhand hävda" allt som är sant eller som man tror är sant. Det finns ingen gräns för när något är för osannolikt, med andra personers bild av den hävdande för dåligt överensstämmande eller liknande för att man skall kunna hävda. I slutänden blir det - som t.ex. i den här tråden - ett fall av ord mot ord där person A hävdar sin oskuld och person B hävdar person A:s skuld. Det är väldigt svårt att i efterhand "bevisa" vilken avsikt någon haft utan väldigt konkreta bevis på detta. Vad som är "rätt", eller, vilket kanske är mer aktuellt här, i enlighet med god sed, är inte nödvändigtvis = vad som leder till/inte leder till straffrättslig påföljd.

Jag skulle säga att i det aktuella fallet har Martin använt sig av andras text på ett högst olämpligt sätt, och om han är mån om att ha någon trovärdighet som textförfattare i fortsättningen bör han omedelbart upphöra med det, och tillämpa gängse regler/uppförandekod i umgänget med andras text. Det är fullt tillåtet att använda andras text, även ordagrant, men man måste då vara noga med att visa varifrån texten är hämtad. Vad jag däremot INTE vill ge mig på är att uttala mig om varför Martin gjort som han gjort, eftersom inga sådana uttalanden kan bli mer än spekulationer, med mindre än att någon kan presentera en inspelning eller oomtvistligt identifierbar text där Martin själv säger att hans avsikt är att plagiera. Här är det, anser jag, viktigt att man separerar sin egen åsikt om en person, och vilka gissningar den åsikten tillåter en göra, från de fakta man har.

obesogen
2010-06-18, 15:08
Att Martin kopierar vitt och brett är inte direkt något nytt.
Detta är rätt enkelt att kolla, bara gå in på hans blogg, kopiera första bästa stycke, exempelvis det här: (http://axon.blogg.se/2009/december/idrottsmedicin-med-axon-4-senproblematik.html):

"Vid långvarig inflammation av senstrukturer uppstår ärrbildningar med smärtöverkänsliga nybildade små blodkärl samt kalkinlagringar. Dessa förändringar i senan (tendinos) blir ofta kortare och mer oelastiska än övrig senstrukturen vilket innebär att dessa fibrer i senan belastas relativt mer och smärta uppstår.
En akut inflammation i senvävnad kallas för tendinit och håller i sig i cirka 10-14dgr. Om inte tillståndet blir bättre (om t ex idrottaren ignorerar skadan) kan en tendinos utvecklas.
Ordet tendinos syftar till att det har uppstått en kronisk skadlig förändring i senan. Det finns studier som visar att celler i den skadade senan börjar producera smärtframkallande signalsubstanser."

Sen lägger man in det i google och trycker search, och vad är får man upp då? Jo det här(http://www.kiropraktorjs.se/tvbeh.php)

"Vid långvarig inflammation av senstrukturer uppstår ärrbildningar med smärtöverkänsliga nybildade små blodkärl samt kalkinlagringar. Dessa förändringar i senan blir ofta kortare och mer oelastiska än övriga senstrukturen vilket innebär att dessa fibrer i senan belastas relativt mer och smärta uppstår.

Detta tillstånd kallas ofta för tendinos. En akut inflammerad sena kallas för tendinit men tendinos syftar till att det har uppstått en kronisk skadlig förändring i senan. Det finns också studier som visar att celler i den skadade senan börjar att producera smärtframkallande signalsubstanser"

Jag blev rätt irriterad när jag såg hans artikel kring nedåtlutad bänkpress i hans serie "håll dig skadefri på gymmet"
http://axon.blogg.se/2010/january/hall-dig-skadefri-pa-gymmet-brost-2.html

som i mitt tycke är väldigt lik en artikel i en artikelserie jag skrev tidigare på träningslära som hette "dåliga övningar på gymmet".
http://traningslara.se/blogg/daliga-ovningar-pa-gymmet-del-3/

(det finns för övrigt flera artiklar i Martins artikelserie som är väldigt snarlika några av artiklarna jag skrev innan)

Jag kommenterade det på bloggen, men den kommentaren valde han att inte publicera. Jag drog iväg ett mail och fick ett drygt svar tillbaka. Han gjorde dock några ändringar efter mitt mail för att det skulle vara svårare att se likheten, och jag ångrar att jag inte tog ett screenshot.

Tolkia
2010-06-18, 15:10
Tillägg: Det är ingen som har något slags diplomatisk identitet just i den här tråden, så jag uppmanar alla att behålla viss polityr. (Edit: Nu hamnade inlägget så att det ser ut som om jag syftar på Obesogen specifikt, det gör jag alltså inte.)

martin86
2010-06-18, 15:10
där försvann förtroendet för Mårten löfgrehn hos väldigt många kolo användare kan jag tänka mig, blir svårt att ta något han skriver i framtiden på allvar. Verkar ju inte bara vara en artikel han copy and pastat utan flera och tagit åt sig äran för dom sen. Men förr eller senare upptäcker alltid någon sånt och då slår det tillbaka =)

+ 1

Bra att det uppdagas i alla fall.

Damiano
2010-06-18, 15:14
Tyckte det var bra formulerat därför valde jag att behålla den. Om du inte tror jag menar det är upp till dig. Nu ska jag städa lite innan det är dags att fortsätta jobba.

Mvh

Och vart har du kopierat den ursäkten ifrån?

Control_61
2010-06-18, 15:15
Damiano, du bidrar ju inte med något överhuvudtaget?

Sluta skriv eller kom på något vettigt att skriva?

Damiano
2010-06-18, 15:18

Ursäkta, jag ska vara tyst.

Disgorge
2010-06-18, 15:21
Wow, hade nog inte velat sätta min fot här igen om jag vore honom. Så det kan gå !

obesogen
2010-06-18, 15:22

+1. Jag vill inte att tråden ska tas bort eller låsas, då blir ju effekten helt motsatt.

Ett annat exempel:

Proprioception på wikipedia:
Proprioception är varje människas förmåga att kunna avgöra de egna kroppsdelarnas position. Detta fenomen kallas även djupsensibilitet och är nödvändig för att kunna hålla balansen. För att kunna detta använder sig kroppen av en särskild sorts receptorer, proprioceptorer. Receptorerna registrerar ledernas lägen genom att registrera spänningen i muskler och senor. Viktigt är att denna information inte alltid görs medvetet av oss. Receptorerna skickar informationen i lillhjärnsbanor i ryggmärgen till lillhjärnan där beslut om åtgärd fattas. Då vi blundar och medvetet försöker avgöra i vilken vinkel vårt knä (exempelvis) är böjt i leds informationen från proprioceptorerna till somatsensoriska cortex där informationen görs förståelig för oss.

Axons variant: (http://axon.blogg.se/2009/november/idrottsmedicin-med-axon-2-stukning.html):
Proprioception (djupsensibilitet) som det så fint kallas är varje människas förmåga att kunna avgöra de egna kroppsdelarnas position. Detta fenomen är nödvändigt för att bland annat kunna hålla balansen med såväl öppna som stängda ögon. För att kunna detta använder sig kroppen av en särskild sorts receptorer, proprioceptorer. Receptorerna registrerar ledernas lägen genom att registrera spänningen i muskler och senor. Viktigt är att denna information inte alltid görs medvetet av oss. Receptorerna skickar informationen i lillhjärnsbanor i ryggmärgen till lillhjärnan där beslut om åtgärd fattas. Då vi blundar och medvetet försöker avgöra i vilken vinkel vårt knä är böjt i leds informationen från proprioceptorerna till somatasensoriska cortex (en del i hjärnan) där informationen görs förståelig för oss.

Nelson81
2010-06-18, 15:28
pinsamt

Halldin
2010-06-18, 15:29
Eftersom vi verkar göra en lista så citerar jag lite fynd från flashback:

Nästa skandal. Upptäckte att i "hans" artikel Allt du behöver veta om kreatin att det finns stora mängder stycken han stulit rakt av/ändrat lite ord för att det ska vara svårare att upptäcka om man googlar styckena.

Sparade källkoden från artikeln så ni kan läsa den i orörd form utifall att Herr Löwgren skulle få för sig att göra en ny redigering.

http://data.fuskbugg.se/skalman01/axonkreatin.html

Som vanligt bara klicka och jämföra med bland annat:

http://www.halso.info/69.html

http://www.freewebs.com/kalle437/kreatin.html

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kreatin

Sparade lite exempel i den här bild-filen.

http://data.fuskbugg.se/skalman01/axonkreatin.png

...

UPDATE:
Ännu mer har jag hittat som är stulet rakt av. ...

http://data.fuskbugg.se/skalman01/axonskadefripagymmet.png

För skojs skull kollade jag runt lite i Martin Löwgrens blogg igen.

Från artikeln "Gainomax - Nej tack!" skriven 2010-06-09 (drygt en vecka sedan!)

Kroppens muskulatur använder olika lagrade energikällor (fett, kolhydrat eller protein) till olika typer av träning och tävling. Vilken energikälla som används påverkas av följande faktorer: hur vältränad personen är, vilken typ av aktivitet som utförs, hur lång tid aktiviteten pågår, vilket kostintag som skett innan och även under aktiviteten, träningens intensitet och kostens sammansättning.

Jämför gärna med: http://knadrelaxen.blogspot.com/2009_03_01_archive.html

Scrolla ner till "Ett tips från Coachen" skriven 2009.

Där finner man följande text... ser det bekant ut?

Muskeln använder olika lagrade energikällor till olika typer av träning och tävling. Vilken energikälla som används påverkas av följande faktorer:
hur vältränad du är ,vilken typ av aktivitet du gör, hur lång tid aktiviteten pågår, om du äter under aktiviteten, träningens intensitet, matens sammansättning.
...

Ännu mer plagiat.

Denna gång Axons muskelskola #6: http://axon.blogg.se/2010/april/axons-muskelskola-6-rotatorcuffen.html

Martin Löwgren skriver:

Axelleden består av en ledkula och en relativt liten grund ledskål/ledpanna. Omkring detta finns en ledkapsel. Det är en led med en fantastisk rörlighet men samtidigt den led som lättast vrids ur led. Kring kanten på denna ledskål/ledpanna finns en upphöjning som gör skålen/pannan något djupare.

Överläkare Fredrik Röding skriver (http://www.nll.se/upload/IB/op/ortosy/L%C3%A4ns%C3%B6vergripande%20rutiner/Axelartroplastik/Preoperativt%20mottagningsbes%C3%B6k/pat.info%20axel.doc)

Axelleden består av en ledkula och en relativt liten grund ledskål. Ledytorna är normalt täckta med ledbrosk och det ger en blank, slät yta som underlättar axelledens rörelser. Omkring detta finns en ledkapsel och flertalet muskler. Musklerna runt axelleden är av stor betydelse för ledens stabilitet och funktion.

Martin Löwgren skriver:

Axelleden är en kulled som kan röras i tre plan. Man kan därför pendla med armen framåt och bakåt, föra den in eller ut från kroppen, upp över huvudet samt rotera den. Axelleden är kroppens rörligaste led men skuldrans rörelser sker inte bara i axelleden, utan även i nyckelbenets leder och tack vare att skulderbladet kan röras. Om inte skulderbladet rörs kan man inte lyfta armen ovanför huvudet.

1177.se skriver: (http://www.1177.se/artikel.asp?CategoryID=17672)

Axelleden är en kulled och kan röras i tre plan. Man kan därför pendla med armen framåt och bakåt, föra den in eller ut från kroppen ända upp över huvudet samt rotera den.

Axelleden är kroppens rörligaste led. Men skuldrans rörelser sker inte bara i axelleden, utan även i nyckelbenets leder och tack vare att skulderbladet kan röras. Om inte skulderbladet rörs kan man inte lyfta armen ovanför huvudet.

Axelledens ledkapsel och ledband är ganska slappa. Dessutom är ledpannan inte så djup. Därför kan ledhuvudet relativt lätt glida ur ledpannan. Man säger att leden luxerar eller hoppar ur. För att göra leden stabil omges den av kraftiga muskler.

...

Sen finns en till, där lade han till källa i efterhand men bildbevis hur artikeln såg ut före finns:

Han har dessutom publicerat artikeln på sin blogg, där den ingår i en serie som han kallar för "Idrottsmedicin med Axon":

http://axon.blogg.se/2009/november/muskelbristning.html

[refererar till: http://www.netdoktor.se/traning-kost/?_PageId=378

Sheogorath
2010-06-18, 15:30
Att gå in på forumet och svara på 10 trådar i rehab och 10 trådar i träningsforumet som jag gör i stort sett varje tar cirka 15min och det är ungefär den tiden jag hinner lägga ned på forumskrivande i dagsläget, resterande tid som jag har till förfogande försöker jag lägga på bloggen. Detta ger många poster.

Jag menar naturligtvis att med det stora antalet poster och den tid det tar i anspråk, så är källförteckning (citattecken och en länk) inte något problem. Det är det för övrigt inte för någon. Du måste ju haft källan redo direkt eftersom du kopierade den någonstans ifrån. "Copy-paste" av URL-en hade varit vad som behövts. Vad tar det? 3 s? Hur kan du ange "tid" som anledning?

Edit: Nu när jag ser omfattning av ditt pilagerande känns det jag skrivit som en flugskit i sammanhanget. Om du vill kan du fokusera på att stå till svars för ditt plagierande istället.

Sommartjockis
2010-06-18, 15:31
Det var trist att se. Jag trodde alltid att Axon visste vad han pratar om, men nu när jag har tagit en titt här och på Flashback kan jag bara säga att jag är chockad. Inte en enda artikel är skriven av honom, allt är direkt eller indirekt kopierat från andra utan källhänvisning.

Till Axon:

Du har tid att skylla ifrån dig och komma med bortförklraringar, men inte att trycka på edit-knappen, skriva in citattecken och ange källan?

Disgorge
2010-06-18, 15:36
Cheater

Dreas
2010-06-18, 16:10
Men för fan, nu tar merparten och skärper sig! Ja, han har kopierat texter och det är dåligt, usch och fy för det. Men är "hans" artiklar dåliga? Får ni ingen ny kunskap? Jag tror han fattar att det han gjort varit dumt.

Men såvida ni inte sammanställer liknande artiklar eller iaf försöker hjälpa till så kan väl merparten av alla asgamar tagga ner lite?

Eddie Vedder
2010-06-18, 16:16
Hädanefter undanbeds kommentarer om Martin som framställer honom som en lögnare eller fuskare. Att han tappat sin trovärdighet genom såna här avslöjanden är tydligt men det ska inte bli en skitkastartråd.

Alla diskussioner om texten som sådan och dess källor (eller för den delen andra plagierade texter) tillåts men håll det på en nivå som behandlar just texterna och inte Martin som person.

Nelson81
2010-06-18, 16:17
Men för fan, nu tar merparten och skärper sig! Ja, han har kopierat texter och det är dåligt, usch och fy för det. Men är "hans" artiklar dåliga? Får ni ingen ny kunskap? Jag tror han fattar att det han gjort varit dumt.

Men såvida ni inte sammanställer liknande artiklar eller iaf försöker hjälpa till så kan väl merparten av alla asgamar tagga ner lite?

har väl inget att göra med om hans artiklar är dåliga eller bra utan att dom är copy and paste. Är ju roligt för dom som jobbat hårt med sina artiklar att axon glider in på en räkmacka, kopierar dom och tar åt sig äran för dom. Hade själv varit förbannad som fan. Sen gör han ju inte saken bättre genom att låtsas vara ledsen för att ha kopierat 1 artikel när han var ung och dum och sen visar det sig vara så gott som alla hans artiklar som är kopierade.

edit: såg efteråt va eddie vedder skrivit...uppfattat eddie.

Halldin
2010-06-18, 16:20
Också uppdagat från flashback, men en av de plagierade texterna används i vinstdrivande syfte på http://idrottsskadecentrum.com/rehabilitering/ under "baksida axlar".

Robban
2010-06-18, 16:21
Hädanefter undanbeds kommentarer om Martin som framställer honom som en lögnare eller fuskare. Att han tappat sin trovärdighet genom såna här avslöjanden är tydligt men det ska inte bli en skitkastartråd.

Alla diskussioner om texten som sådan och dess källor (eller för den delen andra plagierade texter) tillåts men håll det på en nivå som behandlar just texterna och inte Martin som person.

En liten fråga bara. Hur kan man skriva ngt alls i den här tråden utan att det riskerar att bli så?

Att diskutera texterna är ju att "dolt" hävda samma sak.

Är jag ute och cyklar nu igen?

Eddie Vedder
2010-06-18, 16:23
En liten fråga bara. Hur kan man skriva ngt alls i den här tråden utan att det riskerar att bli så?

Jag tänker på korta inlägg som t.ex. "Cheater" eller "Där tappade du all trovärdighet" etc. Det är ingen diskussion utan ett onödigt icke-konstruktivt inlägg.

Robban
2010-06-18, 16:25
Jag tänker på korta inlägg som t.ex. "Cheater" eller "Där tappade du all trovärdighet" etc. Det är ingen diskussion utan ett onödigt icke-konstruktivt inlägg.

Ok, då e jag me.

Sommartjockis
2010-06-18, 16:28

Artikeln är verkligen inte dålig, men detta gäller ju även i allmänhet. Oavsett hur bra och lärorik en text är så måste man citera och använda källor när sådant behövs, i all synnerhet om dessa ska läsas av ett flertal personer. Hur skulle du själv känna dig om din text blev kopierad utan att man gav angav dig som källa?

Vad tror du skulle hända om du gjorde något liknande på ett universitet? Avstängning garanterat och eventuell anmälan då du har begått ett brott mot upphovsrätten.

Jag har i alla fall haft någorlunda nytta av Axons tips, även om jag föredrar mer erfarna träningsprofiler.

z_bumbi
2010-06-18, 16:28
Men för fan, nu tar merparten och skärper sig! Ja, han har kopierat texter och det är dåligt, usch och fy för det.

Ja det är dåligt, det skapar en stor brist på trovärdighet och erkänner man det dessutom inte direkt om det skett någon enstaka gång så är det usch. När man upprepar det om och om igen även fast man blivit avslöjad ett flertal gånger så är det värre än fy?

Men är "hans" artiklar dåliga? Får ni ingen ny kunskap? Jag tror han fattar att det han gjort varit dumt.

Ibland men det har inte så mycket med frågan att göra utan det som är frågan är fortfarande vem som skrivit dem, hur litar man på något som någon skriver om man vet att den personer kopierar så mycket från andra källor.
Sällan
När jag frågade om det för några år sedan fick jag till svar att han inte plagierat något utan bara inspirerats, då var det sedan flera år tillbaka helt klart att han kopierar texter och publicerar som egna dvs plagiat.

Du menar typ som obesogen och Eddie gör på sin blogg och där de fått artiklar plagierade? Du kan kanske fundera på hur viljan att skriva orginaltexter påverkas av att man vet att någon kan sno allt man skriver. Jag vet att jag funderar på om jag ska lägga ner energin på att skriva ihop något nytt eftersom jag kan misstänka att det kan användas på felaktigt sätt.

Eddie Vedder
2010-06-18, 16:38
Damiano: Jag plockade bort ditt inlägg. Ett till övertramp och du kommer varnas.

Hittade den här tråden på något random forum (skrivet 2009-01-21):

Kolhydrat - Kolhydrat är ett samlingsnamn för olika sockerarter. I kroppen lagras kolhydraterna som glykogen (80-110gram i levern och 300-600gram i muskulaturen). Varje gram kolhydrat ger 4 kcal. Kolhydrater är väldigt viktigt för en tränande individ då det, förutom att fungera som primärt bränsle under högintensiva aktiviteter, även skyndar på återhämtningen. Det rekommenderade intaget för en tränande individ ligger på ungefär 40-60E% (procent av det dagliga energiintaget). Kostfibrer är strukturella växtdelar som inte kan brytas ned av människans mag-tarmkanal. Kostfiberintaget har flera positiva effekter på näringsupptag och absorption. Det fördröjer magsäckstömningen och påverkar absorptionen av flertalet näringsämnen. Kostfibrer ökar även bulken på tarminnehållet, vilket i sin tur ökar mättnadskänslan och kan därför minska energiintaget. Det rekommenderade dagliga intaget av kostfibrer ligger mellan 25-35gram. Det är kolhydraterna man först och främst bör skära ner på om man vill gå ner i vikt. Bra kolhydrater finner du i grovt mörkt bröd, matvete, havregryn, kokt potatis, bönor, linser, frukt, fullkornsvarianterna av pasta/ris/bulgur, havregrynsgröt och rågflingegröt.

Fett – Fett är ett mycket energirikt näringsämne. Det innehåller mer än dubbelt så mycket energi per gram som kolhydrat och protein – hela 9 kalorier per gram. Fett finns i fettvävnaden, i centrala nervsystemet och i kroppens alla cellmembran. Fettet i kroppen har även andra viktiga funktioner förutom att fungera som ett lager av energi. Det har bland annat som uppgift att ge stöd åt de inre organen, stimulera produktionen av kroppens anabola hormoner och att isolera kroppen så att en jämn kroppstemperatur kan hållas. Ett för litet fettintag kommer minska fettförbränningen och påverka dina hormonnivåer, dessutom behövs fetter för att kroppen ska kunna tillgodogöra sig de fettlösliga vitaminerna. Cirka ett kilo av fettet finns runt de inre organen där de fungerar som skydd eller isolering. Bra fetter finner du i oljor (oliv, raps, linfrö), fet fisk, krossade linfrön, nötter, mandel, avokado. Det rekommenderade intaget ligger på 20-30E% (procent av det dagliga energiintaget) och en genomsnittlig procentandel kroppsfett för unga vuxna är 12-15% för män och 25-28% för kvinnor. Det livsnödvändiga fettet är cirka 3 % för män och 12 % för kvinnor.

Protein – Protein är kroppens byggstenar och aminosyrorna proteinets. Dess uppgift är att bygga upp, reparera och underhålla kroppens alla miljoner celler och precis som legobitar kan de sättas samman på många olika sätt. Människan kan själv tillverka 12 av de 20 aminosyrorna, resten måste tillföras via kosten. Till skillnad från fett och kolhydrat kopplas vanligtvis inte protein ihop med sjukdomar som cancer, hjärt-kärlsjukdom eller karies eller fetma för den delen. Därför associeras ofta protein med hälsa och många företag använder det i sin marknadsföring av diverse proteinpulver, proteinshampoo med mera. Proteinbrist i västvärlden är mycket ovanligt och man ser snarare än överdosering i vissa länder. Protein finns i fisk, skaldjur, kött, mjölk, ägg, nötter, linser och bönor bland annat. Varje gram protein ger ca 4 kalorier och det rekommenderade intaget för styrkeidrottare är generellt 1.6 - 1.8gram per kilo kroppsvikt, det vill säga den dubbla mängden jämfört med normalbefolkningen. Forskarna menar att med ett ökat totalt energiintag ökar proteinintaget automatiskt eftersom många livsmedel innehåller åtminstone en del protein varav en ökning av andelen protein i kosten aldrig är nödvändig. Vissa böcker antyder att en överdosering av protein (mer än 3gram per kilo kroppsvikt) kan ha flera negativa effekter däribland njurskador, förhöjda blodfetter och uttorkning men mer forskning på området behövs.

http://www.c-r.se/forum/showpost.php?p=58408&postcount=44

Om personen där kopierat texten eller ej vet jag inte men ingen tvekan om att texten är klippt och klistrad på Axons blogg i alla fall eftersom "Gainomax - Nej tack!" skrevs alldeles nyligen:

Kolhydrat - Kolhydrat är ett samlingsnamn för olika sockerarter. I kroppen lagras kolhydraterna som glykogen (80-110gram i levern och 300-600gram i muskulaturen). Varje gram kolhydrat ger 4 kcal. Kolhydrater är väldigt viktigt för en tränande individ då det, förutom att fungera som primärt bränsle under högintensiva aktiviteter, även skyndar på återhämtningen. Det rekommenderade intaget för en tränande individ ligger på ungefär 40-60E% (procent av det dagliga energiintaget). Kostfibrer är strukturella växtdelar som inte kan brytas ned av människans mag-tarmkanal. Kostfiberintaget har flera positiva effekter på näringsupptag och absorption. Det fördröjer magsäckstömningen och påverkar absorptionen av flertalet näringsämnen. Kostfibrer ökar även bulken på tarminnehållet, vilket i sin tur ökar mättnadskänslan och kan därför minska energiintaget. Det rekommenderade dagliga intaget av kostfibrer ligger mellan 25-35gram. Det är kolhydraterna man först och främst bör skära ner på om man vill gå ner i vikt. Bra kolhydrater finner du i grovt mörkt bröd, matvete, havregryn, kokt potatis, bönor, linser, frukt, fullkornsvarianterna av pasta/ris/bulgur, havregrynsgröt och rågflingegröt.

Fett – Fett är ett mycket energirikt näringsämne. Det innehåller mer än dubbelt så mycket energi per gram som kolhydrat och protein – hela 9 kalorier per gram. Fett finns i fettvävnaden, i centrala nervsystemet och i kroppens alla cellmembran. Fettet i kroppen har även andra viktiga funktioner förutom att fungera som ett lager av energi. Det har bland annat som uppgift att ge stöd åt de inre organen, stimulera produktionen av kroppens anabola hormoner och att isolera kroppen så att en jämn kroppstemperatur kan hållas. Ett för litet fettintag kommer minska fettförbränningen och påverka dina hormonnivåer, dessutom behövs fetter för att kroppen ska kunna tillgodogöra sig de fettlösliga vitaminerna. Cirka ett kilo av fettet finns runt de inre organen där de fungerar som skydd eller isolering. Bra fetter finner du i oljor (oliv, raps, linfrö), fet fisk, krossade linfrön, nötter, mandel, avokado. Det rekommenderade intaget ligger på 20-30E% (procent av det dagliga energiintaget) och en genomsnittlig procentandel kroppsfett för unga vuxna är 12-15% för män och 25-28% för kvinnor. Det livsnödvändiga fettet är cirka 3 % för män och 12 % för kvinnor.

Protein – Protein är kroppens byggstenar och aminosyrorna proteinets. Dess uppgift är att bygga upp, reparera och underhålla kroppens alla miljoner celler och precis som legobitar kan de sättas samman på många olika sätt. Människan kan själv tillverka 12 av de 20 aminosyrorna, resten måste tillföras via kosten. Till skillnad från fett och kolhydrat kopplas vanligtvis inte protein ihop med sjukdomar som cancer, hjärt-kärlsjukdom eller karies eller fetma för den delen. Därför associeras ofta protein med hälsa och många företag använder det i sin marknadsföring av diverse proteinpulver, proteinshampoo med mera. Proteinbrist i västvärlden är mycket ovanligt och man ser snarare än överdosering i vissa länder. Protein finns i fisk, skaldjur, kött, mjölk, ägg, nötter, linser och bönor bland annat. Varje gram protein ger ca 4 kalorier och det rekommenderade intaget för styrkeidrottare är generellt 1.6 - 1.8gram per kilo kroppsvikt, det vill säga den dubbla mängden jämfört med normalbefolkningen. Forskarna menar att med ett ökat totalt energiintag ökar proteinintaget automatiskt eftersom många livsmedel innehåller åtminstone en del protein varav en ökning av andelen protein i kosten aldrig är nödvändig. Vissa böcker antyder att en överdosering av protein (mer än 3gram per kilo kroppsvikt) kan ha flera negativa effekter däribland njurskador, förhöjda blodfetter och uttorkning men mer forskning på området behövs.

http://axon.blogg.se/2010/june/gainomax-nej-tack.html

Nelson81
2010-06-18, 16:41
oj
https://www.flashback.org/sp23769939

Dreas
2010-06-18, 16:43
Ja det är dåligt, det skapar en stor brist på trovärdighet och erkänner man det dessutom inte direkt om det skett någon enstaka gång så är det usch. När man upprepar det om och om igen även fast man blivit avslöjad ett flertal gånger så är det värre än fy?Ja, jag är väl medveten om vad det innebär, dock så är uppträdandet från vissa i tråden under all kritik, nej inte de som fått sina artiklar och texter kopierade. Ja, det är mer än fy, men då är det upp till de som skrivit artiklarna att göra något åt saken. Som det är nu finns det även några tgb-ryttare som tar sin chans att sparka på killen.

Ibland men det har inte så mycket med frågan att göra utan det som är frågan är fortfarande vem som skrivit dem, hur litar man på något som någon skriver om man vet att den personer kopierar så mycket från andra källor.
Sällan
När jag frågade om det för några år sedan fick jag till svar att han inte plagierat något utan bara inspirerats, då var det sedan flera år tillbaka helt klart att han kopierar texter och publicerar som egna dvs plagiat. Ja, det som skett är ju inte något som man kan vara stolt över. Men för merparten av nybörjare och vilsna själar så menar jag att trots att det är plagierat så medför det något positivt för nybörjare och de som försöker få in en fot i den mer teoretiska träningsvärlden.

Du menar typ som obesogen och Eddie gör på sin blogg och där de fått artiklar plagierade? Du kan kanske fundera på hur viljan att skriva orginaltexter påverkas av att man vet att någon kan sno allt man skriver. Jag vet att jag funderar på om jag ska lägga ner energin på att skriva ihop något nytt eftersom jag kan misstänka att det kan användas på felaktigt sätt.Jag är ganska säker på att du förstår att jag inte menar dessa! Och om det drabbar originalförfattarna såpass negativt så är det absolut klanderligt, men det man kan kräva då är väl en ursäkt och att artiklarna tas bort helt enkelt.

Min åsikt är fortfarande att vissa kan ta och tagga ner lite och låta bli att ta chansen att sparka på den som "ligger". Sedan förstår jag om de som fått texterna kopierade blir upprörda, självklart blir man det, inte dom jag syftar på ens.

Sommartjockis
2010-06-18, 16:57
Ja, jag är väl medveten om vad det innebär, dock så är uppträdandet från vissa i tråden under all kritik, nej inte de som fått sina artiklar och texter kopierade. Ja, det är mer än fy, men då är det upp till de som skrivit artiklarna att göra något åt saken. Som det är nu finns det även några tgb-ryttare som tar sin chans att sparka på killen.

Ja, det som skett är ju inte något som man kan vara stolt över. Men för merparten av nybörjare och vilsna själar så menar jag att trots att det är plagierat så medför det något positivt för nybörjare och de som försöker få in en fot i den mer teoretiska träningsvärlden.

Jag är ganska säker på att du förstår att jag inte menar dessa! Och om det drabbar originalförfattarna såpass negativt så är det absolut klanderligt, men det man kan kräva då är väl en ursäkt och att artiklarna tas bort helt enkelt.

Min åsikt är fortfarande att vissa kan ta och tagga ner lite och låta bli att ta chansen att sparka på den som "ligger". Sedan förstår jag om de som fått texterna kopierade blir upprörda, självklart blir man det, inte dom jag syftar på ens.

Då är det väl ändå bättre att ta emot tips från någon som inte behöver kopiera andra för att förmedla sitt budskap?

Fredrik_S
2010-06-18, 17:08
Ja, det som skett är ju inte något som man kan vara stolt över. Men för merparten av nybörjare och vilsna själar så menar jag att trots att det är plagierat så medför det något positivt för nybörjare och de som försöker få in en fot i den mer teoretiska träningsvärlden.

Hur ska man kunna lita på att kunskapen finns att svara på alla följdfrågor och detaljfrågor kring texten, när en artikelt till stora delar är plagierad från någon annan.

Halldin
2010-06-18, 18:29
Eddie Vedders senaste citat måste väl vara mycket mer omfattande än vad som kan sägas vara OK enligt citaträtten, även om källa hade angivits?

Speciellt om man lägger till resten av delarna i artikeln som också är kopierade från annat håll.

Dreas
2010-06-18, 18:36
Då är det väl ändå bättre att ta emot tips från någon som inte behöver kopiera andra för att förmedla sitt budskap?Hade du själv försökt att få tag på det som Martins artiklar tar upp? Som jag sa förut, det är bra för nybörjare osv. Självklart är det bättre att få det ifrån en annan källa men nu ligger artiklarna ute på ett mycket lättillgängligt och smidigt sätt. Jag tror ärligt talat inte att större delen av läsarna av artiklarna hade brytt sig om att söka för att få reda på all information som finns i dom utan det är att det är sammanfattat bra i, tyvärr, plagierade artiklar i mångt och mycket.

Hur ska man kunna lita på att kunskapen finns att svara på alla följdfrågor och detaljfrågor kring texten, när en artikelt till stora delar är plagierad från någon annan.Då får man ju fråga den som utger sig för att ha skrivit artikeln, får man inget svar kan man nog dra öronen åt sig.

För att förtydliga, täcker inte upp för Martin, framstår det som det så är det inte meningen.

BillyButt
2010-06-18, 19:17
Hade du själv försökt att få tag på det som Martins artiklar tar upp? Som jag sa förut, det är bra för nybörjare osv. Självklart är det bättre att få det ifrån en annan källa men nu ligger artiklarna ute på ett mycket lättillgängligt och smidigt sätt. Jag tror ärligt talat inte att större delen av läsarna av artiklarna hade brytt sig om att söka för att få reda på all information som finns i dom utan det är att det är sammanfattat bra i, tyvärr, plagierade artiklar i mångt och mycket.

Det är ok att plagiera texter då eftersom vissa kan ha nytta av det menar du?

Halldin
2010-06-18, 19:19
Mer, från FB:

Martin @ http://axon.blogg.se/2010/february/idrottsmedicin-med-axon-5-stotskada.html

Skadan uppstår när muskeln träffas av yttre våld, till exempel en spark eller en tackling. Akut intensiv smärta som följs av svullnad på grund av blödning i vävnaden är klassiska symtom.

Blödningen kan vara inter- eller intramuskulär. Vilket har stor betydelse för läkningstiden och prognosen. Vid en intermuskulär skada ligger blödningen ytligt (sprucken muskelhinna) och efter ett par dagar kan man vanligtvis se en blodutgjutelse över området där våldet träffade. Vid intramuskulär skada (intakt muskelhinna) är blödningen innesluten i muskeln vilket ger en betydligt längre skadeperiod utan blodutgjutelser. Muskelfunktionen och rörelseförmågan är alltid påverkad men klart mer påtalad vid en intramuskulär skada.

Idrottsskadeguiden @ http://idrottsskadeguiden.se/skador/underben,fotled

Skadan uppstår när vadmuskeln träffas av yttre våld, t.ex. en spark eller en tackling. Kontusionsskadan kan vara inter- eller intramuskulär. Vid intermuskulär skada ligger blödningen ytligt och efter ett par dagar kan du vanligtvis se blodutgjutelse (blodutgjutelse = mörkblå eller röda märken) över området där tacklingen träffade. Vid intramuskulär skada är blödningen innesluten i muskeln vilket ger en betydligt längre skadeperiod och inga blodutgjutelser.

Källor:
* Förebygga, behandla och rehabilitera Idrottsskador. SISU idrottsböcker 2004.
Redaktörer: Roald Bahr och Sverre Mæhlum.
* Fotbollsmedicin. Svenska FotbollsFörlaget AB 1998.
Redaktörer: Jan Ekstrand och Jon Karlsson.
* Men´s Health. Idrottsskador. Bonnier impact. Albert Bonniers Förlag AB 2006.
Redaktör: Joe Kita

Martin @ http://axon.blogg.se/2009/december/idrottsmedicin-med-axon-3-slemsacksinflam.html

Det finns över 150 slemsäckar (bursae synoviales) i människokroppen och de placerar sig överallt i stöd- och rörelseorganen. Deras uppgift är att minimera friktionen mellan rörliga delar och på så sätt underlätta den normala rörelsen.

Bursorna kan bli inflammerade av friktion, kemisk irritation eller bakteriinfektion men även vara ett delsymtom i generella, inflammatoriska eller infektiösa sjukdomar, t ex reumatiska sjukdomar och tuberkulos. Detta kallas medicinskt för bursit.

Naprapaatti.net @ http://www.naprapaatti.net/BURSAKOP.htm
Bursor eller slemsäckar (bursae synoviales) finns i människokroppen över 150 och de placerar sig överallt i stöd- och rörelseorganen. Deras uppgift är att minimera friktionen mellan rörliga delar och på så sätt underlätta den normala rörelsen.

Bursorna kan bli inflammerade av friktion, kemisk irritation eller bakteriinfektion och bursiten kan vara ett delsymtom i generella, inflammatoriska eller infektiösa sjukdomar, t ex reumatiska sjukdomar och tuberkulos.

Martin @ http://axon.blogg.se/2009/december/idrottsmedicin-med-axon-3-slemsacksinflam.html

Typiska bursittecken är svullnad och ömhet runtomkring en led. Det gör ont när man använder leden och rörligheten är minskad. Ibland rodnar området och känns varmt..

Reumatikerförbundet @ http://www.reumatikerforbundet.org/start.asp?sida=3942

Typiska bursittecken är svullnad och ömhet runtomkring en led. Det gör ont när man använder leden och rörligheten är minskad. Ibland rodnar området och känns varmt.

Nelson81
2010-06-18, 19:26
det här blir ju värre och värre. Om han ändå skulle plagiera så hade han väl kunnat göra det lite snyggare så det inte hade märkts.

Cerberus
2010-06-18, 20:10
alltid tyckt att hans texter sett extremt kopierade ut. Aldrig haft något förtroende för Axons öht. Kul att få det bekräftat.

Dreas
2010-06-18, 20:19
Det är ok att plagiera texter då eftersom vissa kan ha nytta av det menar du?Läs allt jag skrivit.

Halldin
2010-06-18, 20:42
Sammanställde lite information som uppdagats på FB. Några har redan nämnts i tråden.

Nedanstående har använts till hans naprapatklinik "Idrottsskadecentrum", som ju givetvis är ett vinstdrivande företag:

Rygg

http://i50.tinypic.com/j8nz0h.jpg

Delar är skriva av en sjukgymnast, se: http://www.smartfri.se/info/rygg/sjukgymnasten-forklarar-ryggradens-anatomi/

Axlar

Företaget skriver:

Axelleden är en kulled som kan röras i tre plan. Man kan därför pendla med armen framåt och bakåt, föra den in eller ut från kroppen, upp över huvudet samt rotera den. Axelleden är kroppens rörligaste led men skuldrans rörelser sker inte bara i axelleden, utan även i nyckelbenets leder och tack vare att skulderbladet kan röras. Om inte skulderbladet rörs kan man inte lyfta armen ovanför huvudet.

Delar är tagna av 1177.se, se: http://www.1177.se/artikel.asp?CategoryID=17672

Ljumskar

http://i50.tinypic.com/5xooeb.jpg

Delar tagna av nationalencyklopedin, se: http://www.ne.se/ljumske

Fötter

Från företaget:

Fotens normala funktion är ett mycket fint avvägt samspel mellan ben, leder och muskler.

Denna text finns på http://www.assistenthunden.se/sidor/reumatiskafoten.html med hänvisning till reumatikerförbundet.

Hand och fingrar

http://i45.tinypic.com/2w4zkly.jpg

Flera delar är rakt plankade ifrån: http://sv.wikipedia.org/wiki/Hand

Avslutningsvis undrar jag om man verkligen kan dra kortet "citaträtt" när man använder informationen till ett vinstdrivande företag utan att ange källor :confused:

Jaja, jag ska nog inte skriva mer förrän Martin själv kommenterar, känns som det är tillräckligt mycket nu.

Robban
2010-06-18, 20:45
Hur kan Martin egentligen rädda den här situationen? Det ser mörkt ut. Ska bli spännande att höra dock.

von huff
2010-06-18, 20:47
Ja det är lite synd men personligen skulle jag inte ha tänkt på att hänvisa alla texter.Tycker att det är onödigt att sitta hemma med snoken i näven och runka av glädje när man försöker hitta mer kopierade texter.Man får väl tycka vad man vill men orka smutskasta.Jag har iaf haft glädje av artiklarna, kopierade eller ej

Nelson81
2010-06-18, 20:49
Hur kan Martin egentligen rädda den här situationen? Det ser mörkt ut. Ska bli spännande att höra dock.

ja det är en jävla soppa han hamnat i =D

Phille
2010-06-18, 20:50
Ja det är lite synd men personligen skulle jag inte ha tänkt på att hänvisa alla texter.Tycker att det är onödigt att sitta hemma med snoken i näven och runka av glädje när man försöker hitta mer kopierade texter.Man får väl tycka vad man vill men orka smutskasta.Jag har iaf haft glädje av artiklarna, kopierade eller ej
Samma här, det har blivit en riktig jävla häxjakt på FB av det här

Edit: Det bästa vore ju om Han erkände och förklarade sig, med ursäkter kommer han ingen vart nu

Halldin
2010-06-18, 20:54
Jag tycker det är fel att för egen ekonomisk vinning plagiera andras verk och jag hade inte som författare viljat se det här med egna ögon. På högre nivå än grundskolenivå kan det till och med leda till ganska allvarliga reprimander. Att du inte hade tänkt på att ange källor som är kopierade rakt av från flera ställen säger absolut ingenting om vad som är rätt eller fel i sammanhanget.

Kan dock hålla med om att han kanske blir lite väl smutskastad, men i vissa fall är det ganska befogat. Förhoppningsvis tar han väl till sig av detta och sköter sig bättre i framtiden.

Ondskapelsen
2010-06-18, 21:37
Herregud, det finns 1 miljon olika sätt att avsluta en vecka på, och såhär blir det.
Detta sög ju.

Men ja, "hans sammanställningar" har hjälpt mig förstå anatomi och kroppens funktion bättre, så för min personliga utvecklings skull skiter jag fullständigt i om han plagierat eller inte. Däremot om det är korrekt att göra det för ekonomisk vinning är en HELT ANNAN historia. Det är väl till och med straffbart? Om jag vore i Martins kläder skulle jag ta ner allt publicerat material illa kvickt eller editera med källor innan någon anmäler detta (om det inte redan är gjort). Dock blir det inte ogjort av att vi är 100 personer som smutskastar, jag tror Martin kommer stå i skamvrån för större delen av framtiden på detta forum och oavsett vad han kommenterar i framtiden kommer användare att se på hans inlägg lite annorlunda och försöka googla varje ord han skriver.

Menmen, det var nog bra att detta kom fram och jag kan bara inte vänta på att få se vart det leder.

Damiano
2010-06-18, 22:16

Jag ringde din kollega och frågade om du hade någon tid ledig de närmsta två veckorna för att jag hade ont i ryggen. Han sade att du var helt ledig.

Så det får nog bli FAIL på detta.

filmjölk
2010-06-18, 22:23
Även om det är välartikulerat och inlindat i kritik mot texter som publicerats är det här ren och skär mobbing mot en person.

Ni uttrycker er fint, ser alltid till att ha torrt på fötterna utan att passera gränsen, men ni är ändå inte ett dugg bättre än en flock hyenor som letar efter en ensam gasell och hugger i flock så fort ni får den minsta blotta.

Här är en newsflash, ALLA i träningsvärlden (från internetartiklar, till träningsprogram, till byggartidningar, träningsböcker och vetenskapliga artiklar) stjäl hejvilt av varandra utan att ge credit till upphovsmannen. Detta är ni väl medvetna om, och även om det är fel att göra så, gör det knappast personen ifråga till något unikt som förtjänas att granskas under lupp och kastas ut till allmän bespottning.

Jag känner inte Martin Löwgren, men jag känner väl igen en flock smutsiga, hungriga och sadistiska hyenor.

BillyButt
2010-06-18, 22:49
Även om det är välartikulerat och inlindat i kritik mot texter som publicerats är det här ren och skär mobbing mot en person.

Ni uttrycker er fint, ser alltid till att ha torrt på fötterna utan att passera gränsen, men ni är ändå inte ett dugg bättre än en flock hyenor som letar efter en ensam gasell och hugger i flock så fort ni får den minsta blotta.

Här är en newsflash, ALLA i träningsvärlden (från internetartiklar, till träningsprogram, till byggartidningar, träningsböcker och vetenskapliga artiklar) stjäl hejvilt av varandra utan att ge credit till upphovsmannen. Detta är ni väl medvetna om, och även om det är fel att göra så, gör det knappast personen ifråga till något unikt som förtjänas att granskas under lupp och kastas ut till allmän bespottning.

Jag känner inte Martin Löwgren, men jag känner väl igen en flock smutsiga, hungriga och sadistiska hyenor.

Martin gör så ja. Du får gärna ge exempel på det du påstår.

Du missade den lilla punkten att han med stor sannolikhet också har hjälpt betydligt fler än vad du har.

Det finns ju en baktanke med hans "hjälpsamhet".

Dreas
2010-06-18, 22:55
Det finns ju en baktanke med hans "hjälpsamhet".Ja, och visst är det förjävligt att han har plagierat, jag förstår att folk blir upprörda. Men ger det folk rätten att skriva och bete sig hur som helst mot en annan individ? Ja, han har inte brytt sig om de som skrivit originaltexterna, låt då dessa klaga, anmäla eller göra vad de vill.

Större delen av det som skrivs i tråden är dock inte ifrån originalförfattare till någon av texterna utan folk som passar på nu när de har chansen.

Det är mer en avsky av beteendet än skydd av Martin som jag skriver ifall det inte framgår.

Arne Persson
2010-06-18, 22:56

Du får gärna hjälpa mig med vad det är för källor jag snor ur? Tack på förhand!

Matsa
2010-06-18, 23:03

Det finns många som sysslar med sådant ja, titta bara på t-nation så hittar man säkert en och annan (hört rykten om att t.ex Waterbury ägnat sig åt copypasta i början av sin karriär men jag har inga bevis). Alla gör det dock verkligen inte, det är rent skitsnack. Det finns rentav ett flertal personer på det här forumet som regelbundet delar med sig av sitt enorma kunnande utan att be om ett dugg för det och utan att stjäla från andra. Jag tänker nu på personer som Fetknoppen, Stahlberg etc.

Edit: Självklart du med Arne! ;)

För övrigt tycker jag på sätt och vis synd om Martin men även om vissa personer här förmodligen mer drivs av skadeglädje än något annat så kan jag inte med att försvara honom. För det första har han grävt den här gropen på egen hand. Vidare så är det naivt att tro att han har skrivit allt av enbart välvilja, hans postande har gett honom ett rykte om att vara en kunnig tränare och skapat uppmärksamhet till hans blogg. Om trams i den här stilen har använts för att bygga upp det ryktet så är det käpprätt åt helvete och det är bra att det kommer fram.

Matsa
2010-06-18, 23:25
Du får gärna hjälpa mig med vad det är för källor jag snor ur? Tack på förhand!

Förresten, tar mig friheten att länka till din tricepsartikel som exempel på en mycket välskriven artikel där ingenting är stulet:

http://forum.body.se/showthread.php?t=5146&highlight=tricepstr%E4ning

Till och med fotona är tagna av Arne, föredömligt. Ser fram emot din bicepsartikel, det må ta tid men om resultatet blir lika bra som den förra artikeln så är det värt väntan.

Matsa
2010-06-18, 23:31
Smutskastning intresserar mig inte så jag fortsätter med att lyfta fram koloiter som har skrivit egna artiklar utan att plagiera. Då kanske Filmjölk inser att inte alla ägnar sig åt oegentligheter ens i den sörja vi känner som träningsdjungeln. Kanske kan vi rentav återställa hans tillit? ;)

Major Pectoralis har skrivit en egen bok: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=145505&highlight=bok&page=7

Gedigen och bra läsning. Hans chinsguide är rätt ok med: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=88341&highlight=chinsguide

Robban
2010-06-18, 23:32
Tyvärr börjar mönstret kännas igen. Den här tråden kommer nog gå¨upp i rök...
.
Då jag iaf inte läser såna där "anatomiska" texter om "dåliga" övningar och så utan hellre provar mig fram själv bryr jag mig egentligen inte så mycket men jag är lite chockad över hur det tydligen kan gå till. Jag tyckte Axon var lite väl teoretisk men jag tyckte dock att han var väldigt ambitiös. Inte riktigt så ambitiös som jag trodde.

break
2010-06-18, 23:45
Denna diskussion hade ALDRIG hamnat på tapeten om folket inte hade anledning på att vara avundsjuk på Axon, Martin Löwgren. Det började med att TS påstod att hans bilder är manipulerade, nu har det övergått till personangrepp. Jag blir så förbannad att folk inte kan känna glädje för andra personer.

Axon's bilder är inte manipulerade utan ihoptryckt på hans youtube-film, eller utdragna till normal storlek i .jpg fil, det är upp till dig vad du vill kalla det. Det är det mest ointelligenta och sämsta någon har använt som resonemang i ett sådant allvarligt påstående.

Axon är en atlet, som kan mer än att lyfta tunga vikter. Han har hjälpt så jävla många genom sin blogg och sina trådar här på forumet. Att ett par stycken av dessa hjälp-trådar är kopierade är väl inte ett himla dugg att bry sig om. Denna man är så full av vetenskap om kroppen så jag tror inte att han behöver bevisa för sig själv eller någon annan att han kan det som står, eller hur?

Att Axon inte använder Citat-tecken är väl lite pga. av att folket ska våga fråga honom i förtroende på att få ett bra svar.

Sjoba
2010-06-18, 23:47
Det ser mörkt ut på Axons avbytarbänk.

Tycker verkligen att ämnet behöver redas ut, om Martin väljer att göra det på ett forum eller privat, ja det är frågan. Att skämma ut sig på sveriges största träningsforum kanske inte är det roligaste, men nog kan det kanske vara nödvändigt om det ö.h.t. ska redas ut.
Om det dock skulle kunna göras privat så vore det så mycket bättre än offentlig pajkastning.

Att Martin delvis plagierade texter har man ju vetat "länge", men man trodde mer att det var som när man går i skolan. Man kopierar och klistrar lite här och var och ändrar texten lite så att läraren inte ska hitta en match om dom får för sig att kolla upp det.
Men att det rörde sig om stora delar av artiklar som han dessutom gör profit på, jo det kan man ju tycka är lite ruttet.
Att han dock besitter kunskapen, jo det råder det ingen tvekan om, även om den inte alltid stämmer helt överens med verkligheten. (Tänker bl.a. på Martins och Arne Perssons debatt om dorsalflexerade handleder vid press och tricepsövningar.)

Dreas
2010-06-18, 23:50
Denna diskussion hade ALDRIG hamnat på tapeten om folket inte hade anledning på att vara avundsjuk på Axon, Martin Löwgren. Det började med att TS påstod att hans bilder är manipulerade, nu har det övergått till personangrepp. Jag blir så förbannad att folk inte kan känna glädje för andra personer.

Axon's bilder är inte manipulerade utan ihoptryckt på hans youtube-film, eller utdragna till normal storlek i .jpg fil, det är upp till dig vad du vill kalla det. Det är det mest ointelligenta och sämsta någon har använt som resonemang i ett sådant allvarligt påstående.

Axon är en atlet, som kan mer än att lyfta tunga vikter. Han har hjälpt så jävla många genom sin blogg och sina trådar här på forumet. Att ett par stycken av dessa hjälp-trådar är kopierade är väl inte ett himla dugg att bry sig om. Denna man är så full av vetenskap om kroppen så jag tror inte att han behöver bevisa för sig själv eller någon annan att han kan det som står, eller hur?

Att Axon inte använder Citat-tecken är väl lite pga. av att folket ska våga fråga honom i förtroende på att få ett bra svar.Men snälla du, "Att ett par stycken av dessa hjälp-trådar är kopierade är väl inte ett himla dugg att bry sig om", det rör sig om några stycken i många fall. Sedan så har Martin en förmåga att formulera sig eller svara på saker så knepigt att det spinner vidare. Som med bilderna, det var tydligt att de inte såg "normala" ut. Då är det ju bara att säga, ja, de är ihoptryckta eller liknande.

Hur kunnig man än är så har man ingen rätt att ta åt sig äran för någon annans hårda arbete! Vadå avundsjuka? Han har för i hela fridens namn plagierat texter högt och lågt, detta är för dig helt okej?

Jisses *whatever*

Arne Persson
2010-06-18, 23:56
Förresten, tar mig friheten att länka till din tricepsartikel som exempel på en mycket välskriven artikel där ingenting är stulet:

http://forum.body.se/showthread.php?t=5146&highlight=tricepstr%E4ning

Till och med fotona är tagna av Arne, föredömligt. Ser fram emot din bicepsartikel, det må ta tid men om resultatet blir lika bra som den förra artikeln så är det värt väntan.

Tackar!:em: Nu känner man sig nästan tvingad att skruva upp tempot en smula.

Dreas
2010-06-19, 00:03
Tackar!:em: Nu känner man sig nästan tvingad att skruva upp tempot en smula.Har du något hum om hur mycket det kan tänkas vara kvar innan den är klar? Förstår att arbete och liknande kan komma i vägen men är det troligt över en månad, ett år?

Sjoba
2010-06-19, 00:07
Tackar!:em: Nu känner man sig nästan tvingad att skruva upp tempot en smula.

Tycker jag att du ska göra, vi ungtuppar behöver lära oss ett och annat! :)
EMG-mätningar på bicepsaktivering under t.ex. chins kontra t.ex. stångcurl vore fantastiskt! Om någon vet måttet på Arnes överarm så vore det också fantastiskt, men jag tvekar på att herr Persson vill avslöja hur många metrar det gäller.

Matsa
2010-06-19, 00:10
Tycker jag att du ska göra, vi ungtuppar behöver lära oss ett och annat! :)
EMG-mätningar på bicepsaktivering under t.ex. chins kontra t.ex. stångcurl vore fantastiskt! Om någon vet måttet på Arnes överarm så vore det också fantastiskt, men jag tvekar på att herr Persson vill avslöja hur många metrar det gäller.

Vet inte om du har sett den här artikeln men den innehåller lite EMG mätningar du kanske finner intressanta: http://www.tmuscle.com/free_online_article/sports_body_training_performance/inside_the_muscles_best_back_and_biceps_exercises&cr=

Gabriel174
2010-06-19, 01:06
Nu, utan att spela moralkärring så kan man väl säga såhär:

Har alltid märkt att det har varit någon sorts häxjakt mot Martin. Vissa ogillar honom på grund av sin attityd (trots att han skrivit att han inte velat framstå som dryg, men det lätt blir så i text) och andra på grund av att han alltid anser att han har rätt.

Vissa hävdar att man tappat all förtroende för Axon... Och nja.. Vet inte riktigt? Han kopierade bl.a. info om leder etc, och det kan väl alla göra? Vad alla inte kan göra är att förklara varför en övning är skadlig, trots att man har all info om hur musklerna är uppbyggda, så att mena att Martin inte kan någonting, ja, det är bara en lögn.

Jag vill inte att det ska verka som om jag skyddar Martin på något sätt, men jag har väl tagit hans parti i vissa trådar då jag som sagt märkt att väldigt många vill sätta dit honom. En sak jag inte förstår är dock detta, som du skrev på Flashback för någon dag sedan:

Jag har gjort misstag för flera år sedan med att använt andras texter i en artikel och det ångrar jag men man lär sig av sina misstag och tar lärdom av dem. Alla artiklar och texter jag skrivet på min blogg är jag författare till.
Finns inte mycket mer att skriva, så jag ska nog slagga, god natt på er alla :D

Edit: http://axon.blogg.se/

Effekten av detta blir nu att jag kommer gå igenom varenda artikel som någonsin publicerats på bloggen och lägga dit källhänvisning samt referens.

Jag kommer även skicka ut ett mail alternativt personligen ringa och be om ursäkt till de personer vars texter legat ute på min blogg utan att deras hemsida eller namn funnits återgivet i slutet av artikeln.

Jag har ingen eller inget att skylla på då det är jag som handlat helt felaktigt. Även juridiskt tar jag på mig fullt ansvar om någon av de personer jag kommer kontakta eventuellt skulle vilja göra en anmälan mot mig.

Tummen upp :)

Commando1980
2010-06-19, 01:51
detta är väl ingen nyhet? har ju skett systematiskt i flera år.

christian9
2010-06-19, 02:29
Har alltid märkt att det har varit någon sorts häxjakt mot Martin. Vissa ogillar honom på grund av sin attityd (trots att han skrivit att han inte velat framstå som dryg, men det lätt blir så i text) och andra på grund av att han alltid anser att han har rätt.

För de allra flesta tror jag egentligen inte det handlar om det, utan att man under flera års tid sett "Axon" marknadsföra sig själv på alla möjliga ställen över internet genom lögner, manipulationer, skryt, överdrifter, vinklingar, plagiat och expertlekande. Tillslut får man nog, och eftersom han kan fortsätta i stort sett obehindrad då ifrågasättande kommentarer inte släpps igenom på hans blogg och han oftast lyckas få sånna här trådar borttagna på forum så har jag faktiskt inte svårt att förstå den nästan maniska avsky vissa verkar känna för honom.

Tummen upp :)

Tyvärr ger jag inte mycket för hans blogginlägg du länkar till. Märk att det kom först efter att han blivit totalt överbevisad på flera olika forum samtidigt (efter att så sent som i förrgår fortfarande hävdat att han skrivit alla artiklar utom en själv, se FB), och i hans ursäkt får han det att låta som en liten småsak han glömt nämna. Det är samma gamla Martin. Vi lär nog få se han göra bort sig igen tyvärr...

Eddie Vedder
2010-06-19, 06:57
Du missade den lilla punkten att han med stor sannolikhet också har hjälpt betydligt fler än vad du har.

Jag måste erkänna att din åsikt om det här sänker min motivation ganska ordentligt till att jobba så mycket som jag gör med mina texter på vår blogg. Att alla timmar jag och Jacob lägger ner i veckan lika gärna skulle kunna klippas och klistras utan att ens minsta ansträngning till omformuleringar eller källhänvisning är trist.

Jag må vara naiv men jag vill tro att hårt arbete och seriositet är av värde men det verkar inte du tycka. Jag skulle aldrig påstå att jag har lärt mig något av någon om den bara skriver av andra. Då skulle jag säga att jag lärt mig av grundförfattaren men indirekt läst den av den som citerat (eller i det här fallet plagierat).

Stoltz
2010-06-19, 07:49
Jag måste erkänna att din åsikt om det här sänker min motivation ganska ordentligt till att jobba så mycket som jag gör med mina texter på vår blogg.

Kommer inte att hoppa in i den här diskussionen som så just nu, men OffTopic:

Du slutar inte skriva bloggen på grund av sådan här bS, jag läser den och med stort nöje. Så fortsätt! Begrips?

Eddie Vedder
2010-06-19, 07:50
Kommer inte att hoppa in i den här diskussionen som så just nu, men OffTopic:

Du slutar inte skriva bloggen på grund av sådan här bS, jag läser den och med stort nöje. Så fortsätt! Begrips?

Hehe, nejdå det kommer jag inte sluta med. ;) Jag kommer inte sluta med att skriva texterna själv heller och aldrig sluta källhänvisa.

Robban
2010-06-19, 08:21

Att Axon inte använder Citat-tecken är väl lite pga. av att folket ska våga fråga honom i förtroende på att få ett bra svar.

Det har uppenbarligen gjort det. Jag är iaf inte personligen avundsjuk och jag betvivlar att det är "många" på Kolozzeum som är det också. Fast det vet jag förstås inte. Vad är det folk är avundsjuka på tror du?

Jag vet att man letar en förebild då man ger sig in i det här. Det är fullt normalt. Vem gjorde inte det. Min blev t ex Johan "Plexus" Oldenmark(är fortfarande det, tillsammans med Coleman). Jag gjorde allt han sa och gjorde i början av min "karriär". Det är säkert många,framförallt nybörjare, som fått en guidad tur av Martin. Bra så långt. Jag vill ändå höja ett finger för att man kanske ska prova en del själv innan man sätter dit "sanningsstämpeln" på vad som är bäst inom styrketräning. Det ska ju vara bra just för en själv också.

Avslutningsvis känns det lite bakvänt och knasigt då du hänvisar till att Martin antagligen har gjort som han gjort för att vinna förtroende. Rejält skott i foten säger jag om det. :)

Halldin
2010-06-19, 09:30
Men Martin, nu gör du ju faktiskt bort dig lite igen.

För mig har det alltid varit självklart att man fritt får hämta information och sedan skriva ned det på sin blogg utan att ha behöva lämna källförteckning då det gäller en blogg och inte någon medicinsk tidsskrift eller liknande.

Speciellt trodde jag inte detta gällde just min blogg då jag varken säljer mina artiklar vidare eller tjänar pengar på dem genom att sälja reklamplatser eller liknande på bloggen.

Informationen har inte bara använts på en blogg, utan även på ditt företags hemsida i vinstdrivande syfte. :Virro
Vidare har det använts på diverse forum för att göra reklam för ditt namn och företag, du har ju raggat upp en kundbas via Internet. Det blir inte direkt bättre av att det är du som väljer vilka inlägg som får komma fram i kommentarerna på din blogg heller, för då ser man bara alla ryggdunkare.

Såhär skrev du för för övrigt själv på Flashback för bara några dagar sedan:

Axon: Bloggen är dock bara en sidogrej för mig och inget jag lägger allt för mycket fokus på. Artiklarna jag skriver köps av andra företag efter att jag publicerat dem på bloggen och hade det varit så att jag inte skrev dem själv hade de märkt det och aldrig anlitat mig.

Jag har gjort misstag för flera år sedan med att använt andras texter i en artikel och det ångrar jag men man lär sig av sina misstag och tar lärdom av dem. Alla artiklar och texter jag skrivet på min blogg är jag författare till.

Det som tjaffsas om på FB gäller en tre år gammal artikel och jag förnekar inte det och håller med om att det var dumt gjort men som sagt jag lärde mig av det misstaget.

Vad gäller dina ursäkter så var det här din ursäkt på att du bara hade plagierat en artikel, vilket senare visade sig vara överväldigande många artiklar som dessutom även använts i din muskelskola (som du enligt egen utsago har sålt vidare)

Axon: För att det endast rör sig om en enda text och dessutom för en herrans massa år sedan och dessutom lades texten upp på Flashback och inte någon annanstans. Det som rör muskelskolan använde jag bara vissa stycken och har dessutom skrivit om den nu med egna ord vilket vart mycket mycket bättre. Jag har erkänt dessa misstaget och lärde mig av det misstaget så jag förstår inte syftet med att dalta de?

Efter detta har jag alltid skrivit egna artiklar men visst försöker man som du att göra en höna av en fjäder så är det klart att man försöker uppförstora och förvränga varje minsta detalj. Ta och läs igenom mina träningsartiklar jag skrivit på bloggen så kanske även dina ögon öppnas och förstår att alla kan göra misstag.

En del lär sig av dessa, andra inte. Jag gjorde aldrig om det utan tog tag i mitt skrivande och har sedan dess skrivit 100 tals artiklar son lästs av hundra tusentals människor.

Synd, för det började ju likna en riktig ursäkt bara att du fortsätter släta över det.

Bifogar ännu mer plagiat som har använts på ditt företags hemsida utan källhänvisning, vilket absolut inte har något med din bloggursäkt att göra:

Martin skriver under "Funktionsanalys":
http://idrottsskadecentrum.com/tjanster/

"Funktionsanalys

Genom en funktionell analys skapar vi en profil av dina styrkor och svagheter,
och därigenom får vi fram vilken typ av övningar du behöver lägga till i ditt
träningsprogram för att till exempel bli starkare eller snabbare och minska risken för skador på grund av felbelastning."

Kroppscompagniet skriver under "Funktionsanalys":
http://www.kroppscompagniet.se/index.php?page=naprapati-o-klassisk-massage

"Funktionell analys

[...]Genom en grenspecifik funktionell analys skapar vi en profil av dina styrkor och svagheter, och därigenom får vi fram vilken typ av övningar du behöver lägga till i ditt träningsprogram för att blir starkare/snabbare och minska risken för skador på grund av felbelastning."

Martin skriver under "Företagshälsovård"

"Företagshälsovård
http://idrottsskadecentrum.com/tjanster/

"För våra företagsanslutna kunder ingår följande service och tjänster kostnadsfritt:
-Upprättande av avtal som ger företaget full avdragsrätt för naprapatvård
-Registrering av journaler enligt socialstyrelsens riktlinjer för patientsäkerhet
-Inledande informationsmöte med ansluten personal"

Med.Arbetarna skriver under "Företag"

"För våra företagsanslutna kunder ingår följande service och tjänster kostnadsfritt:

* Upprättande av avtal som ger företaget full avdragsrätt för naprapatvård
* Registrering av journaler enligt socialstyrelsens riktlinjer för patientsäkerhet
* Utrustning till behandlingsrum på företaget. Behandlingsbänk, handdukar mm.
* Inledande informationsmöte med ansluten personal"

Under "ORTOPEDISK MANUELL MEDICIN" skriver Martin:
http://idrottsskadecentrum.com/ortopedisk-manuell-medicin/

"Ortopedisk manuell medicin är ett specialistområde där man arbetar med undersökning, behandling och förebyggande arbete av smärta i rygg, nacke, leder, muskler och nerver. Syftet med behandlingen är att återställa funktionen i kroppen med olika manuella tekniker. Stor vikt läggs sedan på att analysera och åtgärda bakomliggande orsaker till skadan.

Den manuella undersökningen utgörs av systematiskt, specifikt riktade rörlighets- och smärtreproduktions- respektive avlastningstester. Man försöker med andra ord få fram vad som smärtar och när det gör det. Utifrån funktionsanalysen, där även kompletterande specifika undersökningar vägs in, upprättas, i samråd med patienten, en behandlingsplan som innehåller specificerade del- och slutmål.

Behandlingen kan bestå av smärtlindrande, rörelseökande och stabiliserande åtgärder som mjukdelsbehandling, muskeltöjning, mobilisering, manipulation och stabiliseringsträning. Åtgärder kan, i det akuta skedet, vara specifikt riktade till en enskild led, symtomgivande struktur eller mer generellt omfattande utgående från patientens kliniska bild. Subakut kompletteras den manuella behandlingen med specifikt riktad funktionsträning under handledning och som egenaktivitet, i syfte att förhindra återfall, som en del i den medicinska uppföljningen."

Under "OMT" skriver "FysioCare"
http://www.fysiocare.se/?pid=26

"Ortopedisk manuell terapi (OMT) är ett specialistområde inom karaktärsämnet sjukgymnastik(fysioterapi) där man arbetar med undersökning, behandling och förebyggande av smärta i rygg, leder, muskler och nerver.
Utgående från en helhetssyn görs en analys av patientens sjukhistoria, smärt- och funktionsstatus, vari ingår manuellt utförd undersökning av leder, muskler och nerver i rygg och extremiteter. Den manuella undersökningen utgörs av systematiskt, specifikt riktade rörlighets- och smärtreproduktions- respektive avlastningstester. Utifrån funktionsanalysen, där även kompletterande undersökningar vägs in, upprättas, i samråd med patienten, en behandlingsplan som innehåller specificerade del- och slutmål. Behandlingen kan bestå av smärtlindrande, rörelseökande och stabiliserande åtgärder som mjukdelsbehandling, muskeltöjning, mobilisering, manipulation och stabiliseringsträning. Åtgärder kan, i det akuta skedet, vara specifikt riktade till enskild led eller symtomgivande struktur eller mer generellt omfattande utgående från patientens kliniska bild. Subakut kompletteras den manuella behandlingen med specifikt riktad funktionsträning under handledning och som egenaktivitet, i syfte att förhindra återfall, som en del i den medicinska uppföljningen."

Det är bara att kopiera valfritt stycke från något han skrivit (works like a charm, every time!) och klistra in det i en Google-sökning, och vips så hittar man ursprunget. Pinsamt enkelt.

Det här är i mina ögon bara ett spel för galleriet, att komma med en lam icke-ursäkt när man har målat in sig i ett hörn.

Dreas
2010-06-19, 10:19
Jag måste erkänna att din åsikt om det här sänker min motivation ganska ordentligt till att jobba så mycket som jag gör med mina texter på vår blogg. Att alla timmar jag och Jacob lägger ner i veckan lika gärna skulle kunna klippas och klistras utan att ens minsta ansträngning till omformuleringar eller källhänvisning är trist.

Jag må vara naiv men jag vill tro att hårt arbete och seriositet är av värde men det verkar inte du tycka. Jag skulle aldrig påstå att jag har lärt mig något av någon om den bara skriver av andra. Då skulle jag säga att jag lärt mig av grundförfattaren men indirekt läst den av den som citerat (eller i det här fallet plagierat).Jag känner mig groooovt missförstådd. Mitt inlägg riktade sig till en person som endast tillförde personangrepp. Du är däremot eller Jacob är en av författarna han har tagit material ifrån, ganska stor skillnad där.

Vad verkar inte jag tycka, att de som skriver texter på egen hand ska ha äran för det? Är du seriös? Har du läst allt jag skrivit i tråden?

*grr27*

minishcap
2010-06-19, 10:53
Martin erkänner ju att han gjort fel och att han ska ändra sig? Vi får väl vänta till hans nästa stora text kommer för att kunna utvärdera.

Jag tycker såklart det han gjort var lågt (faktiskt lägre än Glocalnet), och ursäkterna var inte direkt något som höll läget på samma nivå...

Sommartjockis
2010-06-19, 12:15
Martin erkänner ju att han gjort fel och att han ska ändra sig? Vi får väl vänta till hans nästa stora text kommer för att kunna utvärdera.

Jag tycker såklart det han gjort var lågt (faktiskt lägre än Glocalnet), och ursäkterna var inte direkt något som höll läget på samma nivå...

På sin blogg pratar han endast om det som postats i bloggen. Även på hans hemsida, idrottsskadecentrum, är texterna direkt plagierade.

Prsson
2010-06-19, 12:36
Härligt och se att saker som dessa kommer upp till ytan. Att ta andras verk och sedan säga att det är ens eget, i vinstdrivande syfte. Tycker det är riktigt vidrigt rent utsagt, det är ju faktiskt stöld.

Arne Persson
2010-06-19, 12:43
Har du något hum om hur mycket det kan tänkas vara kvar innan den är klar? Förstår att arbete och liknande kan komma i vägen men är det troligt över en månad, ett år?

Jag kan inte säga exakt hur lång tid det tar. Eftersom min handledare har bokat den 1/12-10 för disputaion och jag jobbar heltid bl.a som gymredskapskrängare är ensamstående småbarnspappa så får jag nog skynda långsamt. Speciellt när även primater som Gorillor, orangutanger, gibboner och schimpanser skall vara vara med i artikeln...mm:)

cero
2010-06-19, 13:10
På sin blogg pratar han endast om det som postats i bloggen. Även på hans hemsida, idrottsskadecentrum, är texterna direkt plagierade.

Han skrev att han också skulle gå igenom det, så oroa dig inte.

Eddie Vedder
2010-06-19, 13:15
Jag känner mig groooovt missförstådd. Mitt inlägg riktade sig till en person som endast tillförde personangrepp. Du är däremot eller Jacob är en av författarna han har tagit material ifrån, ganska stor skillnad där.

Vad verkar inte jag tycka, att de som skriver texter på egen hand ska ha äran för det? Är du seriös? Har du läst allt jag skrivit i tråden?

*grr27*

Ta ytterligare en titt i z_bumbis inlägg. Där citerar han dig från ett inlägg igår. Jag uppfattar ditt inlägg där som att man gör mer nytta genom att skriva texter som man stulit än att inte göra det alls.

Och du frågar sedan vad andra tycker sig göra bättre som inte skriver texter själv. Min åsikt är att den som inte skriver ett skit är bättre än den som stjäl från andra.

Och vissa av oss skriver som sagt texter men vi jobbar för det och då är det trist att läsa att du (och fler med dig) tycker det är lika mycket värt att läsa plagiat som fel person tar åt sig äran för.

Anton Fräs
2010-06-19, 13:17
Känns inte som att människor inser allvaret hos plagiering. Speciellt när det är så utbrett som det verkar vara I Martins texter. Det förstör förtroendet för honom och det är inte särskilt konstigt. Hur roligt är det för folk som faktiskt skrivit texten han stulit? Man kanske har suttit i timmar och plöjt för att knåpa ihop en bra faktatext och sedan har någon bara tagit ens arbete!?

Det är oförsvarligt.

Sommartjockis
2010-06-19, 13:18
Han skrev att han också skulle gå igenom det, så oroa dig inte.

Jag tror nog inte du har koll på hur omfattande hans plagiering är. Brukar inte besöka flashback, men ta en titt i deras tråd så ser du att i princip allt är plagierat. Dessutom hävdade han att endast det som skrev på hans blogg är kopierat, vilket är fel, då merparten av hans information på

http://idrottsskadecentrum.com/rehabilitering/

är kopierad.

Sommartjockis
2010-06-19, 13:20
Ta ytterligare en titt i z_bumbis inlägg. Där citerar han dig från ett inlägg igår. Jag uppfattar ditt inlägg där som att man gör mer nytta genom att skriva texter som man stulit än att inte göra det alls.

Och du frågar sedan vad andra tycker sig göra bättre som inte skriver texter själv. Min åsikt är att den som inte skriver ett skit är bättre än den som stjäl från andra.

Och vissa av oss skriver som sagt texter men vi jobbar för det och då är det trist att läsa att du (och fler med dig) tycker det är lika mycket värt att läsa plagiat som fel person tar åt sig äran för.

Håller med till fullo, detta straffar endast upphovsmännen som faktiskt har lagt ner tid och energi på att skriva artiklar.

cero
2010-06-19, 13:20
Jag tror nog inte du har koll på hur omfattande hans plagiering är. Brukar inte besöka flashback, men ta en titt i deras tråd så ser du att i princip allt är plagierat. Dessutom hävdade han att endast det som skrev på hans blogg är kopierat, vilket är fel, då merparten av hans information på

är kopierad.

Kollar du på kommentarerna på bloggen ser du att han även ska kolla igenom hemsidan.

Halldin
2010-06-19, 13:26
Kollar du på kommentarerna på bloggen ser du att han även ska kolla igenom hemsidan.
Om det stämmer så beror det på att han helt enkelt inte har något annat val, hade inte det här dragits upp hade plagiaten fortsatt. Det senaste skedde liksom för ungefär en vecka sedan. Det här nämner han inte i själva blogginlägget utan försöker tona ner omfattningen (se mitt inlägg ovan).

I tråden på flashback så framkommer det ju även att han i efterhand försökte lägga till en källa på en plagierad artikel, i smyg, och sedan anmäla bildbevisen som talade mot honom för falsk ryktesspridning. Jag litar helt enkelt inte på hans så kallade ursäkter eller att han faktiskt menar vad han skriver.

Matsa
2010-06-19, 13:30

är kopierad.

Han har ju även tidigare påstått att han har sålt artiklar till företag. I ursäkten han nyss skrev på sin blogg påstår han ju att han inte säljer sina artiklar vidare men det är precis vad han tidigare har hävdat att han gör. Antingen har han ljugit när han har sagt att han har sålt artiklar eller så ljuger han i sin ursäkt.

hejhopp79
2010-06-19, 14:19

Vem är du som är hans ädle försvarare egentligen?

Sjoba
2010-06-19, 14:23
Jag tycker personligen att Martin har lagt fram en ganska bra ursäkt. Han säger att han ska lägga till källförteckning till samtliga publicerade texter samt be alla han plagierat av om ursäkt, och vad mer kan man egentligen begära? Gjort är gjort och det är ju ingen som tar en värre smäll än Martin i det här. Man kan naturligtvis inte försvara det som gjorts men att försöka ställa det till rätta, ja det tycker jag är ett väldigt stort steg i rätt riktning.

Matsa
2010-06-19, 14:40
Jag tycker personligen att Martin har lagt fram en ganska bra ursäkt. Han säger att han ska lägga till källförteckning till samtliga publicerade texter samt be alla han plagierat av om ursäkt, och vad mer kan man egentligen begära? Gjort är gjort och det är ju ingen som tar en värre smäll än Martin i det här. Man kan naturligtvis inte försvara det som gjorts men att försöka ställa det till rätta, ja det tycker jag är ett väldigt stort steg i rätt riktning.

Ja det vore ett steg i rätt riktning men det vill till att han gör det först tycker jag. Det känns svårt att ta ursäkten på allvar när det finns anledning att misstänka att han ljuger i den.

Fan, så sent som igår hade jag bestämt mig för att inte delta i den här röran. :/

cero
2010-06-19, 14:53
Vem är du som är hans ädle försvarare egentligen?

Är ingens försvarare, och tar ingens parti för den delen heller. Tycker bara detta har blivit en sorlig pajkastning. Allt jag har gjort är att bidra med lite fakta här. Vad är problemet?

frogmachine
2010-06-19, 14:58
Men.. Klart det blir pajkastning när en kille tar en jävla massa creds han inte förtjänar på ett sätt som detta? Förtjänat imo. Inte så att det är gjort av misstag precis..

Dreas
2010-06-19, 15:06

Och vissa av oss skriver som sagt texter men vi jobbar för det och då är det trist att läsa att du (och fler med dig) tycker det är lika mycket värt att läsa plagiat som fel person tar åt sig äran för.Då har du uppfattat mitt inlägg rätt, genom att kopiera dessa texter har Martin bidragit till att fler har läst texterna och att fler har tagit lärdom av dom. Det som är tragiskt i det hela är att han också tagit åt sig äran för det. Själva uppdagandet av artiklarna eller vad man kan kalla det är enligt mig bra. Ju fler som läser sådan information desto bättre enligt mig, det är absolut inte negativt. Det är plagierandet som är negativt och sättet det har behandlats, inte informationen i sig.

Ja, jag tycker inte massa tangentbordsriddare ska hoppa in och skriva personliga påhopp bara för att de nu ser en chans, löjligt, äcklande är vad det är. Jag förstår självklart att författare till kopierade texter vill säga sitt, men endel inlägg är att ta det för långt i denna tråd, antar att du håller med?

Jaså? Vart i hela friden har jag skrivit att det är lika mycket värt att läsa av folk som tar åt sig av andras arbeten? Jag är för informationsspridning, den ska ske på korrekt sätt, att det gått tillväga såhär är inte bra. Men du måste ju också kunna se att det inte bara har bidragit med negativa saker?

stevebc
2010-06-19, 15:41

Att Axon inte använder Citat-tecken är väl lite pga. av att folket ska våga fråga honom i förtroende på att få ett bra svar.Ett par stycken? Folk sitter och tar godtyckliga artiklar och får napp direkt: wikipedia, ******, andra träningsbloggar, hälso.info osv.

Sedan förstår jag inte alls hur du resonerar. Menar du att han skulle få bättre förtroende av att plagiera texter? Det funkar ett tag men när det väl kommer fram så gör det det på det här viset.

Jag må vara naiv men jag vill tro att hårt arbete och seriositet är av värde men det verkar inte du tycka. Jag skulle aldrig påstå att jag har lärt mig något av någon om den bara skriver av andra. Då skulle jag säga att jag lärt mig av grundförfattaren men indirekt läst den av den som citerat (eller i det här fallet plagierat).Bra skrivet. Din och Jacobs (och Obesogens när det begav sig) träningsblogg är en av de sidor jag besöker mest och har haft väldigt stor nytta av. Lättläst, informativ och intressant. Även Matti på hälso.info har skrivit ett antal bra artiklar om träning och näringslära och är en av de som blivit plagierade av Martin. Detta gör mig rätt besviken då Matti är en väldigt hjälpsam person.

Det värsta av allt anser jag ändå de taskiga ursäkterna vara. För varje artikel som dyker upp kommer ett svar i stil med "ja, jag kan måhända ha tagit lite rakt av på den artikeln men det var ett undantag, ska inte hända igen...". Hur många gånger kommer det funka? Även ursäkten om tidsbrist förstår jag inte då det tar lika kort tid att slänga in quote-taggar runt inlägget som det gör att kopiera texten.

Guddi
2010-06-19, 15:49
Antar att även jag får hoppa in i diskussionen. Jag tycker precis som de flesta här att det är helt ofattbart att man kan ursäkta Martin så mycket som man gör.
Då har du uppfattat mitt inlägg rätt, genom att kopiera dessa texter har Martin bidragit till att fler har läst texterna och att fler har tagit lärdom av domHört talas om länkning? Om man hittar en bra text och inte orkar skriva om samma ämne själv så länkar man till den aktuella källan. Det finns ingen motivering till varför man ska skriva det som sin egen och ta åt sig äran!
Jag är ganska säker på att du förstår att jag inte menar dessa! Och om det drabbar originalförfattarna såpass negativt så är det absolut klanderligt, men det man kan kräva då är väl en ursäkt och att artiklarna tas bort helt enkelt.Det gjorde som sagt Joel i ett mejl för flera månaders sen om ett av Martins inlägg där det fanns många delar som var kopierade från Joels inlägg. Svaret var minst sagt drygt och avslutningsvis skrev Martin att Joel borde "bli glad och ta det som ett komplimang" att hans text liknade honoms. Trots detta så skrev han dock om texten direkt så det blev mindre tydligt att den var kopierad.

Tycker du att det är en bra ursäkt? Det ska inte krävas en mängd trådar på olika forum samtidigt för att en person ska be om ursäkt.

För övrigt så kontaktade faktiskt Martin mig om han fick klistra in mitt inlägg om BodyPump på sin blogg. Jag sa att det var okej så länge som han var tydlig med att han kopierat det från mig och att han länkade till mig. Länken dök aldrig upp men det står faktiskt tydligt i början på inlägget att det är jag som skrev det från början. Så ALLT är inte plagierat på bloggen ;)

Dreas
2010-06-19, 16:11
Antar att även jag får hoppa in i diskussionen. Jag tycker precis som de flesta här att det är helt ofattbart att man kan ursäkta Martin så mycket som man gör.
Hört talas om länkning? Om man hittar en bra text och inte orkar skriva om samma ämne själv så länkar man till den aktuella källan. Det finns ingen motivering till varför man ska skriva det som sin egen och ta åt sig äran!
Det gjorde som sagt Joel i ett mejl för flera månaders sen om ett av Martins inlägg där det fanns många delar som var kopierade från Joels inlägg. Svaret var minst sagt drygt och avslutningsvis skrev Martin att Joel borde "bli glad och ta det som ett komplimang" att hans text liknade honoms. Trots detta så skrev han dock om texten direkt så det blev mindre tydligt att den var kopierad.

Tycker du att det är en bra ursäkt? Det ska inte krävas en mängd trådar på olika forum samtidigt för att en person ska be om ursäkt.

För övrigt så kontaktade faktiskt Martin mig om han fick klistra in mitt inlägg om BodyPump på sin blogg. Jag sa att det var okej så länge som han var tydlig med att han kopierat det från mig och att han länkade till mig. Länken dök aldrig upp men det står faktiskt tydligt i början på inlägget att det är jag som skrev det från början. Så ALLT är inte plagierat på bloggen ;)Jag ursäktar inte Martin. Ja, jag har hört talas om länkning och det hade absolut varit ett alternativ, absolut att föredra framför hur det nu har skett. Nu har det skett och en ursäkt + borttagning av artiklarna och eventuella anmälningar + påföljder är väl det som enligt mig bör ske.

Ursäkterna är under all kritik, personliga sådana är det minsta man kan kräva.

Det jag säger riktar sig primärt inte till er, författare av olika texter utan till de som väljer att hoppa in och passa på att få skriva lite skit om Martin.

Sheogorath
2010-06-19, 16:24
Det jag säger riktar sig primärt inte till er, författare av olika texter utan till de som väljer att hoppa in och passa på att få skriva lite skit om Martin.

Så Martins uppförande är olika mycket fel beroende på vem jag är?

Dreas
2010-06-19, 16:32
Så Martins uppförande är olika mycket fel beroende på vem jag är?Men snälla kära nån... Som författare till en text som blivit snodd kan jag förstå att man vill skriva av sig och blir upprörd, då har man iaf mer befogenhet för det, iaf enligt mig. Att se folk bara göra inlägg med påhopp utan att tillföra något är sådant som jag tror Kolo klarar sig extremt bra utan.

Sommartjockis
2010-06-19, 16:34
Jag ursäktar inte Martin. Ja, jag har hört talas om länkning och det hade absolut varit ett alternativ, absolut att föredra framför hur det nu har skett. Nu har det skett och en ursäkt + borttagning av artiklarna och eventuella anmälningar + påföljder är väl det som enligt mig bör ske.

Ursäkterna är under all kritik, personliga sådana är det minsta man kan kräva.

Var någonstans har folk hoppat in och gett sig på Martin personligen? Eddie har ju redan sagt att det följer varning efter de som ägnar sig åt personliga påhopp i tråden.

Sommartjockis
2010-06-19, 16:36
Men snälla kära nån... Som författare till en text som blivit snodd kan jag förstå att man vill skriva av sig och blir upprörd, då har man iaf mer befogenhet för det, iaf enligt mig. Att se folk bara göra inlägg med påhopp utan att tillföra något är sådant som jag tror Kolo klarar sig extremt bra utan.

Sluta slicka leka Martins försvarsadvokat och ange istället påhoppen. Som sagt, moderatorerna tar bort sådana inlägg, så rapportera dessa.

Dreas
2010-06-19, 16:40
Var någonstans har folk hoppat in och gett sig på Martin personligen? Eddie har ju redan sagt att det följer varning efter de som ägnar sig åt personliga påhopp i tråden.Ja, det var ju innan det kära lilla du!

Sluta slicka leka Martins försvarsadvokat och ange istället påhoppen. Som sagt, moderatorerna tar bort sådana inlägg, så rapportera dessa.På vilket vis försvarar jag Martin? Genom att säga att han bör straffas enligt lag? Genom att tycka att han personligen ska be om ursäkt till författarna? Genom att tycka att han ska radera de artiklar där det förekommit plagiat?

Redan rapporterat. Tror du ska läsa det jag skriver, gärna flera gånger, du har missat poängen ganska fatalt.

Ondskapelsen
2010-06-19, 16:44
Var någonstans har folk hoppat in och gett sig på Martin personligen? Eddie har ju redan sagt att det följer varning efter de som ägnar sig åt personliga påhopp i tråden.

+1
Än så länge är det gott om sakliga påpekanden och även om det är kränkande mot personen i sig så är det pga av allvaret i situationen.

Sommartjockis
2010-06-19, 17:01
Ja, det var ju innan det kära lilla du!

På vilket vis försvarar jag Martin? Genom att säga att han bör straffas enligt lag? Genom att tycka att han personligen ska be om ursäkt till författarna? Genom att tycka att han ska radera de artiklar där det förekommit plagiat?

Redan rapporterat. Tror du ska läsa det jag skriver, gärna flera gånger, du har missat poängen ganska fatalt.

Om du inte anser att du försvarar Martin bör du läsa om dina egna inlägg.

Dreas
2010-06-19, 17:08
Om du inte anser att du försvarar Martin bör du läsa om dina egna inlägg.Om vi säger såhär då, jag försvarar inte det han gjort, vilket du hade insett ifall du förstått vad jag skriver. Ska jag vika mig och börja som resterande tycker du?

s"##!!12#!"#X!

jabbe
2010-06-19, 17:12
Om du inte anser att du försvarar Martin bör du läsa om dina egna inlägg.
Det handlar inte om att försvara, utan om att hålla det på en icke infantil nivå. Dock är jag medveten om att dessa inlägg har raderats och förstår inte riktigt vad Dreas är ute efter.

Dreas
2010-06-19, 17:16
Det handlar inte om att försvara, utan om att hålla det på en icke infantil nivå. Dock är jag medveten om att dessa inlägg har raderats och förstår inte riktigt vad Dreas är ute efter.Några har raderats. Sedan så är det nog bara att jag tycker att vissa lika gärna kunde låta bli att posta och sedan har det dragit iväg lite väl, inte ovanligt när det gäller mig :em:

Nu cykeltur i solen.

Commando1980
2010-06-19, 17:28
Då har du uppfattat mitt inlägg rätt, genom att kopiera dessa texter har Martin bidragit till att fler har läst texterna och att fler har tagit lärdom av dom. Det som är tragiskt i det hela är att han också tagit åt sig äran för det. Själva uppdagandet av artiklarna eller vad man kan kalla det är enligt mig bra. Ju fler som läser sådan information desto bättre enligt mig, det är absolut inte negativt. Det är plagierandet som är negativt och sättet det har behandlats, inte informationen i sig.

Ja, jag tycker inte massa tangentbordsriddare ska hoppa in och skriva personliga påhopp bara för att de nu ser en chans, löjligt, äcklande är vad det är. Jag förstår självklart att författare till kopierade texter vill säga sitt, men endel inlägg är att ta det för långt i denna tråd, antar att du håller med?

Jaså? Vart i hela friden har jag skrivit att det är lika mycket värt att läsa av folk som tar åt sig av andras arbeten? Jag är för informationsspridning, den ska ske på korrekt sätt, att det gått tillväga såhär är inte bra. Men du måste ju också kunna se att det inte bara har bidragit med negativa saker?

det är ju f-f du som är en tangentbordsriddare. skriv mindre och lyssna mer.

jabbe
2010-06-19, 17:35
Några har raderats. Sedan så är det nog bara att jag tycker att vissa lika gärna kunde låta bli att posta och sedan har det dragit iväg lite väl, inte ovanligt när det gäller mig :em:

Nu cykeltur i solen.
Förstår dig. Men om du tänker efter: Den här hysterin är väl knappast obefogad? I början av läsandet av denna tråden tänkte jag att det liksom inte spelade någon roll. När det efter ett tag kommit in fler och fler bevis på hur mycket han verkligen hade "lånat" tänkte jag; när ska det sluta? Jag läste även på flashback för några timmar sedan att Axon inte kunde hittas i Sveriges officiella lista över legala naprapater. Har dock inte varit inne och kollat på länge så jag kan inte uttala mig om något på den punkten. Men visst bygger det upp en aningen suspekt känsla.

Hoppas jag inte framstår som någon skvallerkärring nu bara.

Dreas
2010-06-19, 17:46
det är ju f-f du som är en tangentbordsriddare. skriv mindre och lyssna mer.Förklara, tror vi ser olika på ordet.

Förstår dig. Men om du tänker efter: Den här hysterin är väl knappast obefogad? I början av läsandet av denna tråden tänkte jag att det liksom inte spelade någon roll. När det efter ett tag kommit in fler och fler bevis på hur mycket han verkligen hade "lånat" tänkte jag; när ska det sluta? Jag läste även på flashback för några timmar sedan att Axon inte kunde hittas i Sveriges officiella lista över legala naprapater. Har dock inte varit inne och kollat på länge så jag kan inte uttala mig om något på den punkten. Men visst bygger det upp en aningen suspekt känsla.

Hoppas jag inte framstår som någon skvallerkärring nu bara.Jag förstår, har själv tänkt på det. Tycker fortfarande att folk kan chilla lite, helst lås då det mesta känns presenterat, nu får folk bilda en egen åsikt :)

kjell33
2010-06-19, 17:49
Axon jobbade förra året hos samma naprapat jag går hos så jag skulle bli mkt förvånad om han inte är legitimerad el vad det nu kallas.

Fru_Flisa
2010-06-19, 18:08
Har inte ens haft tanken på att de texter som publicerats, den här t ex, av Axon skulle varit plagierade. Skriver man en sån här text så är det utifrån erfarna och lärda kunskaper som man först och främst tagit till sig och sedan bearbetat innan man skriver det utifrån eget huvud. Och är man i behov av att ta stycken från andra källor så uppger man det.
Det var faktatexterna det, det jag tycker Axon ska ha cred för är att han hänger endel i skadeforat och hjälper till :thumbup:

Nicklas & Jacob gör ett otroligt bra jobb med sin blogg, framför allt det öppna och kritiska förhållingssättet men i fråga om referenser så är ni föredömliga. Det ska man självklart vara men ni hade helt klart kunnat vara slarvigare och inte uppge det så pass löpande som i gör, ni kan inte få nog med cred för ert arbete. Det går ju inte jämföra det nytänkande och framförallt reflekterande innehållet i er blogg med dessa, tom. kopierade, stapeltexter. Skriver det med anledning av att ni gett er in i diskussionen och er blogg har nämnts som jämförelse, om jag inte läst för fort.

Anders The Peak
2010-06-19, 18:15
Axon jobbade förra året hos samma naprapat jag går hos så jag skulle bli mkt förvånad om han inte är legitimerad el vad det nu kallas.

Jag tror att Martin snart är klar med sin legitimation. Det krävs ett års handledd heltidstjänstgöring för att få sin legitimation. En del av den tjänstgöringen gjorde han i Sundsvall.

kjell33
2010-06-19, 18:18
Jag tror att Martin snart är klar med sin legitimation. Det krävs ett års handledd heltidstjänstgöring för att få sin legitimation. En del av den tjänstgöringen gjorde han i Sundsvall.

Låter rimligt.

KniveN
2010-06-19, 18:41
KniveN @ Kolozzeum http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=3737975&postcount=11

Måste inte nödvändigtvis köra sakta, men att inte rycka igång vikterna. Testa att börja med hantlarna längs sidan av kroppen istället för som många gör framför kroppen, stå upprätt inte framåtlutad. Lätt böjda armbågar.

Martin @ Muskelskolan http://axon.blogg.se/category/axons-muskelskola.html

Måste inte nödvändigtvis köra sakta, men ryck inte igång vikterna. Testa att börja med hantlarna längs sidan av kroppen istället för som många gör framför kroppen, stå upprätt och inte framåtlutad och ha lätt böjda armbågar.

Sheogorath
2010-06-19, 18:55
KniveN @ Kolozzeum http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=3737975&postcount=11

Ouch.

Crocker
2010-06-19, 19:04

Haha, hur fick du reda på det efter ett år? :cool:

Eddie Vedder
2010-06-19, 19:09
Men snälla kära nån... Som författare till en text som blivit snodd kan jag förstå att man vill skriva av sig och blir upprörd, då har man iaf mer befogenhet för det, iaf enligt mig.

Men inte enligt mig. Givetvis kan man ha åsikten att plagiat är vidrigt beteende utan att själv bli drabbad.

Dreas
2010-06-19, 19:29
Men inte enligt mig. Givetvis kan man ha åsikten att plagiat är vidrigt beteende utan att själv bli drabbad.Självklart kan man det. Jag pratar om befogenheten att uttrycka sitt misstycke på olika vis. Där tycker jag att författare som faktiskt drabbas av det självklart måste få säga sitt och vad de tycker om det, och kanske lite till.

KniveN
2010-06-19, 19:37
Haha, hur fick du reda på det efter ett år? :cool:

Såg det när han postade en artikel här på kolo och påtalade det men fick inget svar.

Sheogorath
2010-06-19, 19:43
Självklart kan man det. Jag pratar om befogenheten att uttrycka sitt misstycke på olika vis. Där tycker jag att författare som faktiskt drabbas av det självklart måste få säga sitt och vad de tycker om det, och kanske lite till.

Martin har gjort sig ett namn inom svenska träningsvärlden i allmänhet och på Kolozzeum och Flashback i synnerhet med stor draghjälp av material han inte själv producerat. De som ser upp till honom och har honom som en förebild är många. Alla dessa människor som inte tidigare anat oråd är därmed drabbade och det är helt förståeligt att de är sura. Dessa personer har alltså bara indirekt blivit drabbade av plagierandet, men har troligen påverkas ännu mer än upphovsrättshavarna. Dels eftersom dessa sällan producerat sina alster i vinstdrivande syfte och dels för att dessa skribenter i många fall har alldeles för stor egen kompetens för att ha något utbyte av Martins åsikter. Som poängterats tidigare: hur ska de som blivit förda bakom ljuset kunna värdera de svar som Martin gett på följdfrågor om innehållet i texter Martin inte själv författat? Var han verkligen kompetent att ge de där råden, när allt kommer till kritan?

Eddie Vedder
2010-06-19, 19:52
Självklart kan man det. Jag pratar om befogenheten att uttrycka sitt misstycke på olika vis. Där tycker jag att författare som faktiskt drabbas av det självklart måste få säga sitt och vad de tycker om det, och kanske lite till.

Jag reagerar ärligt talat inte mer bara för att han snott från oss utan på hela situationen.

Systematiskt fuskande av värsta sort under lång tid vilket ligger till grund för hela hans status. Om han inte hade tagit från oss skulle min syn på saken vara exakt densamma och jag anser inte att den åsikten skulle ha varit mindre okej då.

Dreas
2010-06-19, 20:09
Martin har gjort sig ett namn inom svenska träningsvärlden i allmänhet och på Kolozzeum och Flashback i synnerhet med stor draghjälp av material han inte själv producerat. De som ser upp till honom och har honom som en förebild är många. Alla dessa människor som inte tidigare anat oråd är därmed drabbade och det är helt förståeligt att de är sura. Dessa personer har alltså bara indirekt blivit drabbade av plagierandet, men har troligen påverkas ännu mer än upphovsrättshavarna. Dels eftersom dessa sällan producerat sina alster i vinstdrivande syfte och dels för att dessa skribenter i många fall har alldeles för stor egen kompetens för att ha något utbyte av Martins åsikter. Som poängterats tidigare: hur ska de som blivit fördra bakom ljuset kunna värdera de svar som Martin gett på följdfrågor om innehållet i texter Martin inte själv författat? Var han verkligen kompetent att ge de där råden, när allt kommer till kritan?Ja, exakt, och det är beklagligt att det skett på det sättet, säger inget annat. Jag kan även förstå att folk som ser upp till killen tar illa upp då de haft en "idol". Allt du säger har jag haft i åtanke, tro det eller ej. Gällande det sista så ja, bra fråga. De får väga hans svar, vilket man allt som oftast bör göra. Sedan har man i många fall inte kunskapen till det då får man försöka hitta flera källor. Hur folk reagerar är väl olika, endel tappar väl all tro, endel bryr sig inte osv. Har inget bra svar.

Jag reagerar ärligt talat inte mer bara för att han snott från oss utan på hela situationen.

Systematiskt fuskande av värsta sort under lång tid vilket ligger till grund för hela hans status. Om han inte hade tagit från oss skulle min syn på saken vara exakt densamma och jag anser inte att den åsikten skulle ha varit mindre okej då.Vilket är beklagligt, det tycker ju även jag. Hade jag varit dig hade jag nog sagt något mer och reagerat annorlunda.

phrack
2010-06-19, 22:32
Nu visar det sig att Martin marknadsfört sig själv som en legitimerad naprapat, medan han egentligen inte är det. Är inte det bedrägeri?

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:mpCrS8V3b3AJ:idrottsskadecentrum.co m/kontakt/

Jämfört med nulägets:

http://idrottsskadecentrum.com/kontakt/

rickardptrsn
2010-06-19, 22:37
vet inte vem man ska sucka mest åt.. börjar bli rätt löjligt

jacklemmon
2010-06-19, 22:42
Nu visar det sig att Martin marknadsfört sig själv som en legitimerad naprapat, medan han egentligen inte är det. Är inte det bedrägeri?

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:mpCrS8V3b3AJ:idrottsskadecentrum.co m/kontakt/

Jämfört med nulägets:

http://idrottsskadecentrum.com/kontakt/

Oj jävlar... Jag vill verkligen inte delta i någon slags besinningslös mobb gentemot Martin, men det här är väldigt allvarligt. Plagiaten var illa nog men nu börjar det ju bli absurt.

Kim Jong Il
2010-06-19, 22:46
Det börjar gå överstyr.

Håll er till kändisskvallret på Flashback, åtminstone.

Sheogorath
2010-06-19, 22:50
Oj jävlar... Jag vill verkligen inte delta i någon slags besinningslös mobb gentemot Martin, men det här är väldigt allvarligt. Plagiaten var illa nog men nu börjar det ju bli absurt.

En anmälan av detta till Socialstyrelsen och han kommer aldrig att bli legitimerad, den saken är säker.

rickardptrsn
2010-06-19, 22:51
det börjar gå överstyr.

Håll er till kändisskvallret på flashback, åtminstone.

+1

Sheogorath
2010-06-19, 22:53
+1

Du tycker alltså på allvar att det börjar "gå över styr" när det lyfts fram att Martin Löwgren behandlat patienter under skyddad titel med falsk yrkeslegitimation?

Kim Jong Il
2010-06-19, 22:54
Du tycker alltså på allvar att det börjar "gå över styr" när det lyfts fram att Martin Löwgren behandlat patienter under skyddad titel med falsk yrkeslegitimation?

Han har som sagt pluggat i fyra år på högskola. Det spelar inte så stor roll att han kallat sig "legitimerad" imho.

Men han är ju kapitalist, så jag kanske omvärderar mina åsikter ...

jabbe
2010-06-19, 22:56
Han har som sagt pluggat i fyra år på högskola. Det spelar inte så stor roll att han kallat sig "legitimerad" imho.

Men han är ju kapitalist, så jag kanske omvärderar mina åsikter ...
Du lever verkligen upp till ditt nickname. Älskar det.

Der Kaiser
2010-06-19, 22:59

Precis.

"ööh men det spelar ju inte så stor roll bloggen hjälper ju folk!1". De som försvarar Axon verkar inte förstå allvaret i det han gjort. Plagiat är allvarligt, att utge sig för att vara legitimerad när man inte är det är allvarligt. Legitimering är ju till för att skydda patienter.
För övrigt tycker jag att den här tråden håller bra nivå och inget här är onödigt eller över styr. Det är viktigt att sånt här kommer fram.

Fredrik_S
2010-06-19, 23:16
Gällande det sista så ja, bra fråga. De får väga hans svar, vilket man allt som oftast bör göra. Sedan har man i många fall inte kunskapen till det då får man försöka hitta flera källor. Hur folk reagerar är väl olika, endel tappar väl all tro, endel bryr sig inte osv. Har inget bra svar.

Nej det är klart du inte har ett bra svar, frågan vi ställde var retorisk. Man kan helt enkelt INTE ALLS lita på svaren på följdfrågor om en artikel där författaren som svarar på följdfrågorna har plagierat stora delar av sin artikel.

wessmen
2010-06-19, 23:37
Herregud, hur jävla djupt är detta egentligen? Vart kommer det att sluta?

Från bilder med annan ratio till plagierade artiklar och nu är han inte ens legitimerad naprapat när han utgett sig för att vara det.

Vad finns under nästa sten? *popcorn*

von huff
2010-06-20, 00:00
Ok har alltid försökt försvara Axon har alltid gillat hans artiklar ovs.Gillar honom fortfarande för hans kamp om ren träning men är lite besviken nu om man har påstått sig vara legitierad naprapat men ej är det:(Synd synd

Eddie Vedder
2010-06-20, 07:37
Ok har alltid försökt försvara Axon har alltid gillat hans artiklar ovs.

Det är ju inte hans artiklar.

Och angående kampen för den rena träningen håller jag med dig men samtidigt kan jag inte annat än tycka att sånt här vidrigt fuskande och dåligt sportsmanship i karriärsyfte är mer rätt/fel än att dopa sig.

I båda fallen handlar det om att ta en genväg där man får fördel gentemot konkurrenter som tvingas jobba mycket hårdare för att kunna uppnå samma sak.

Att bygga upp en status som kunnig genom fusk är i mina ögon lika moraliskt förkastligt som att placera sig bättre än andra i en tävling genom fusk.

EDIT: Jag kan tillägga att en hel del inlägg plockats bort. En del taskiga och en del helt onödiga. Fortsätt att hålla tråden på en sund debattnivå tack.:)

Robban
2010-06-20, 07:44
Herregud, hur jävla djupt är detta egentligen? Vart kommer det att sluta?

Från bilder med annan ratio till plagierade artiklar och nu är han inte ens legitimerad naprapat när han utgett sig för att vara det.

Vad finns under nästa sten? *popcorn*

Det kan vara så att vissa faktiskt inser att han inte "uppfann" dubbel kabelcurl nedifrån, Axoncurl, har jag för mig att det kallas. Då jag apade efter Oldenmark i t ex den övningen fick varken jag, eller Johan för oss att börja kalla den för "Oldencurl" eller ngt liknande. Blir ju lite komiskt då yngre förmågor kör Axoncurls, en ny övning, och vi äldre kör en stenåldersövning som är samma sak. :Virro

Plagiat någon? :)

Robban
2010-06-20, 07:47

Och angående kampen för den rena träningen håller jag med dig men samtidigt kan jag inte annat än tycka att sånt här vidrigt fuskande och dåligt sportsmanship i karriärsyfte är mer rätt/fel än att dopa sig.

I båda fallen handlar det om att ta en genväg där man får fördel gentemot konkurrenter som tvingas jobba mycket hårdare för att kunna uppnå samma sak.

Att bygga upp en status som kunnig genom fusk är i mina ögon lika moraliskt förkastligt som att placera sig bättre än andra i en tävling genom fusk.

EDIT: Jag kan tillägga att en hel del inlägg plockats bort. En del taskiga och en del helt onödiga. Fortsätt att hålla tråden på en sund debattnivå tack.:)

+1 :thumbup:

von huff
2010-06-20, 08:37

Artiklarna kommer ganska långt ner på min lista och jag säker fel på Axon.Gillar inte internetrykten men läste en inte rolig sak om hans rena träning men internet är internet.

Dennis93
2010-06-20, 10:46
Ok har alltid försökt försvara Axon har alltid gillat hans artiklar ovs.Gillar honom fortfarande för hans kamp om ren träning men är lite besviken nu om man har påstått sig vara legitierad naprapat men ej är det:(Synd synd

Det känns som att han har "dopat" sig i karriären i stället och försöka skynda på allt, kalla sig leg. innan han är det, plagiera artiklar för att det ska gå snabbare, (verka ha kunskap som han egentiligen inte har )? osv, för övrigt tycker jag verkligen det är skit att ta text från andra utan att ge dem creds, värst är ju att han tar creds för dem *grr27* . Har läst hans blogg lite då och då men nu blir det att hålla sig till eddie och guddi's blogg mycket bra artiklar där :thumbup:

Sommartjockis
2010-06-20, 11:43

Ett av de bästa inläggen jag har läst i denna tråd!

Valvanto
2010-06-20, 14:15
Intressant läsning, såhär en molnig söndag :)

rickardptrsn
2010-06-20, 14:23

ja d börjar gå över styr. trött på dessa inlägg, om d är ngn som verkligen bryr sig så gör d ordentligt ist. gör en anmälan..
detta är väl ett matit träningsforum inte ett snacka skit forum som ex flashback.. kan vi inte bara hålla d så?

hoppas du förstår att jag inte tar någons parti men om så är fallet så är d självklart allvarligt..

Eddie Vedder
2010-06-20, 14:28
kan vi inte bara hålla d så?

Jo därför plockar vi ju bort och editerar inlägg som sagt.

rickardptrsn
2010-06-20, 14:30
Jo därför plockar vi ju bort och editerar inlägg som sagt.

får gärna utveckla va du menar?