Visa fullständig version : Kvartsböjar, yes or no?
Tja
Har alltid kört djupa knäböj men hört från lite olika håll att det kanske är dags att jag börjar träna lite mer grenspecifikt.
Jag lirar basket och håller på med longdriving(golf, slå långt) och då man inte jobbar särskilt djupt så kan det vara bra att köra mer korta knäböjar, alltså knappt 90 grader mellan lårben och underben. Tunga vikter så man blir snabbare och starkare i det omfånget.
Finns det kunnigt folk här som kan berätta något och kanske visa ngn studie? ;)
tack
Martin Löwgren
2009-08-03, 21:48
Tja
Har alltid kört djupa knäböj men hört från lite olika håll att det kanske är dags att jag börjar träna lite mer grenspecifikt.
Jag lirar basket och håller på med longdriving(golf, slå långt) och då man inte jobbar särskilt djupt så kan det vara bra att köra mer korta knäböjar, alltså knappt 90 grader mellan lårben och underben. Tunga vikter så man blir snabbare och starkare i det omfånget.
Finns det kunnigt folk här som kan berätta något och kanske visa ngn studie? ;)
tackSuveränt.
Kombinera det med lite lättare djupa benböjar.
Mvh
Suveränt.
Kombinera det med lite lättare djupa benböjar.
Mvh
Utmärkt ;)
Tänker givetvis köra vanliga djupa böjar också!
Finns det någon artikel eller dylikt där man kan läsa om detta?
Nitrometan
2009-08-03, 22:04
Finns det någon artikel eller dylikt där man kan läsa om detta?
Vet ej sådär på rak arm. Men leta efter träning för basket. Borde väl finnas en del. NBA är ju en stor industri i USA.
tigerofsweden
2009-08-03, 22:21
ceejay, lite offtopic men har själv köpt "Golfens fysiska träning". Kan återkomma när jag fått den och berätta om den var något att ha. Har själv tänkt att jag skulle ha det som ett litet projekt sidan om styrketräningen, dvs att slå skalet av bolluslingen ;)
Ska söka lite på gewgle nitro :)
tiger, vill du slå långt ska du träna på att svinga snabbt och slå långt ;) Slår du långt nurå? :D
tigerofsweden
2009-08-03, 22:27
Ska söka lite på gewgle nitro :)
tiger, vill du slå långt ska du träna på att svinga snabbt och slå långt ;) Slår du långt nurå? :D
Inte fel o träna grenspecifikt ;) Och för att slå långt gäller det att både vara stark och smidig.
Jag slår hyffsat långt nu, men så svingar ja som att jag slår en pitch, vrider dvs inte upp ett skit, så ja måste träna rörlighet hela vintersäsongen nu ;)
:D
bara träna på, det är fan som ett gympass att ta sig till rangen och dunka en massa max-drivar och max-svinga. Men det ger resultat har jag märkt :D
NiklasAlm
2009-08-04, 09:28
Hur långt kan du slå? :)
vid vanliga förhållanden ligger jag runt 310-320 i carry just nu
Hade några drivar över 340m med lite medvind från vänster för ett par dagar sedan
BobaFett
2009-08-04, 19:11
Jag börjat köra ganska lätta djupa böjar och köra ganska grunda benpressar men svintungt, tror det är en bra kombination ;) Anledningen är att det är mycket lättare att fläska på mycket vikt på benpress utan risk för skada. Får se om det ger nåt.
Martin Löwgren
2009-08-04, 19:14
Jag börjat köra ganska lätta djupa böjar och köra ganska grunda benpressar men svintungt, tror det är en bra kombination ;) Anledningen är att det är mycket lättare att fläska på mycket vikt på benpress utan risk för skada. Får se om det ger nåt.
Det är en riktigt bra kombination.
är det ngn betydande skillnad på grunda böjar och benpressar?
BobaFett
2009-08-04, 19:18
Jag personligen har svårt för böjar och kör bara 80 kilo om det ska vara hyfsat djupt, benpress kan lätt skena iväg mot 250 - 280 kilo, så för nån som inte har tekniken kan det nog vara bra att kombinera med benpress.
Nitrometan
2009-08-05, 09:01
Benböj har väl en viss påverkan på hela kroppen när du står där med en tung stång på ryggen. Å andra sidan kan du kanske lasta på ännu mer i benpressen (mer belastning för benen).
Det kanske jämnar ut sig?
BobaFett
2009-08-05, 20:18
Benböj har väl en viss påverkan på hela kroppen när du står där med en tung stång på ryggen.
Det kanske jämnar ut sig?
Har hört vissa säga att knäböj (även marklyft och bänkpress) stimulerar muskeltillväxt för att det är en basövning (flerledsövning).
För din del när du ska använda det i en idrott skulle jag fokusera på böj och sen ev ha benpress som extra övning.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.