Logga in

Visa fullständig version : Jag behöver hjälp..NU!

MissJ
2009-08-03, 16:37
Hej är ny här och tänkte se om man kanske kunde få lite feedback...
Är tjej, 24år, 165cm lång.. Har tränat ganska mycket de senaste 2 åren, styrketräning och mest spinning... Lyckades gå ner från 74kg till 65kg..
Var väl egentligen aldrig riktigt nöjd då heller och mitt problemområde är ryggen, har massa fett där som jag inte blir av med.

Nu till problemet, har mått psykiskt dåligt till och från hela detta året och just nu känns det som om jag snart gett upp allting.
Tappat motivationen till min träning och bara äter, väger just nu ca 71kg och mår sämre än på väldigt länge.

Känner just nu förtvivlan iom att jag inte kan hantera mitt ätande, och det jag äter mest av är sötsaker, godis, kakor you name it.. Allt åker ner och de kommer riktiga frosseri dagar.
Sen kommer det dagar när det känns lite bättre och får för mig att sätta mig på pulverdieter, vilket såklart bara funkar ett par dagar. Och jag vet själv oxå att det är bara att äta nyttigt och röra på sig som funkar.

Så då är jag tillbaka igen sen och den onda cirkeln börjar om på nytt...
Allt självförtroende är totalt borta och jag känner mig bara så äcklig..
Nån som känner igen sig ? som varit i det själv eller kanske är inne i det?

Tacksam för alla tips och råd..

/MissJ

TehSaxo
2009-08-03, 17:20
Känner igen mig! Jävligt svårt o komma igång, och verkligen hålla igång, jag gick själv igenom samma sak som du, om och om igen (vikten gick som en jojo).
Hade jag varit du skulle jag börja med att undvika alla sötsaker helt eller begränsa det till 1dag/vecka.
Sen så fungerar riktigt mat x1000 bättre än pulverdiet, sånt håller inte i längden, hört om folk som har problem o skita när dom sedan börjar käka vanligt. :S
Rör dig mer! Känner du att du har ätit alldeles för mycket under dagen (godis t.ex) så gå ut och gå en sväng, 30-60 minuter raskt, det brukar jag göra, man mår mycket bättre av det och blir oftast av med det man stoppat i sig. ;)

Om du inte redan gjort det, så läs King Grub's deff-guide, den hjälper skitmycket. ;)
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Lycka till!

MissJ
2009-08-03, 17:27
Tack för svaret :) jag har försökt undvika sötsaker helt, men varje gång jag sedan tänker att jag ska sluta helt så blir det nästan ännu värre..
Känner mig helt manisk vissa dagar och kan liksom inte få stopp på det..
Vet väl oxå att allt ätande hänger ihop med mitt känslomässiga liv, som inte är det bästa just nu.

I fredags skulle jag börja om va tanken, och ja det höll 3 dagar sen va det likadant idag igen:( Skulle även gått på spinning idag men nää lusten var borta.

Och sen till saken att man vet vad man ska äta och sen orkar man inte laga nån mat alls så blir det vad man hittar i princip..
Är rädd att jag kommer väga 80kg snart om det fortsätter så här, och det vill jag verkligen inte.

gabbah
2009-08-03, 18:24
Om du hade din drömkropp idag, skulle det lösa dina känsomässiga problem?

MissJ
2009-08-03, 18:35
Självklart får jag nog säga att jag mår bättre på alla plan om jag är nöjd med min kropp...

Olsson
2009-08-03, 20:51
Vad gabbah egentligen undrade (tror jag) var nog om det fanns andra känslomässiga problem som ligger till grund att du mår dåligt och faller in i tröstätande. I så fall är de kanske de problemen du ska angripa istället för att komma på rätt spår.

Jag vill inte propagera för någon speciell diet men pulverdiet är oftast väldigt svår att hålla i längden. Prova lchf eller dyligt om du ej har gjort det. Det är många som upplever att de slipper sötsuget på en sådan diet.

TehSaxo
2009-08-04, 12:29
Tack för svaret :) jag har försökt undvika sötsaker helt, men varje gång jag sedan tänker att jag ska sluta helt så blir det nästan ännu värre..
Känner mig helt manisk vissa dagar och kan liksom inte få stopp på det..
Vet väl oxå att allt ätande hänger ihop med mitt känslomässiga liv, som inte är det bästa just nu.

I fredags skulle jag börja om va tanken, och ja det höll 3 dagar sen va det likadant idag igen:( Skulle även gått på spinning idag men nää lusten var borta.

Och sen till saken att man vet vad man ska äta och sen orkar man inte laga nån mat alls så blir det vad man hittar i princip..
Är rädd att jag kommer väga 80kg snart om det fortsätter så här, och det vill jag verkligen inte.

Samma här, tog slut på 5 burkar (á 400g) pepparkakor under 2 veckor :S sen köpte jag inget mer sånt och kunde liksom inte fuska , prova det! ;)

Om det är så att du tröst-äter, försök hitta någon annan tröst-aktivitet, t.ex ut och spring, det brukar rensa hjärnan och få en att tänka på annat. :thumbup:

Tolkia
2009-08-04, 12:35
Du bör fråga dig varför du inte äter mat. Att inte äta regelbundet och tillräckligt för att tillfredsställa kroppens behov (behov, inte sug) är att be om problem om man har tendenser att tappa kontrollen över sitt ätande. Är det verkligen så jobbigt att laga mat att du inte "orkar", eller har det att göra med att du försöker fuska bort maten som något slags bantning, för att du inte tycker att du "får" äta så "tjock" som du är nu? Ett bra sätt att upprätthålla ett destruktivt beteende är det i alla fall.

Towele
2009-08-04, 12:53
Stek en smaskig kycklingfilé och ät dig mätt på sallad!

smürfpücko
2009-08-04, 19:09
Känner du som ett tvångsmässigt behov av att äta, fastän du egentligen inte vill/är mätt?

Rusk
2009-08-04, 19:17
Om du VERKLIGEN vill ha bort ditt fett så skulle du inte mala i dig massa skit.

Loca
2009-08-04, 19:27
Om du VERKLIGEN vill ha bort ditt fett så skulle du inte mala i dig massa skit.

Det är inte så enkelt.

ceejay
2009-08-04, 19:44
Lite disciplin kan nog behövas, men det är inte raketforskning att tappa vikt.

Försök få bort en del av skitmaten och laga riktig mat(det är inte fel på godis ibland), och dra ned på allting lite grand. Du äter helt enkelt för mkt kcal

Jazen
2009-08-04, 20:47
mycket handlar om disciplin,äta rätt,äta rätt mängd och byta ut de där sockersuget mot annat.
Du måste ta dig i kragen o laga mat, det behöver inte vara svårt eller avancerat. Fan vissa dagar äter jag fullkornsris med tonfisk och lite sallad, det är simpelt, gott och nyttigt inga konstigheter.
Äter du frukt? Byt ut det mot godiset, personligen köper jag 1burk "melonmix" om dagen från ica, käkar man sånt så har man inget behov av godis =)

så ser dom ut
http://bp2.blogger.com/_ub_0R8KBWLs/RqIbb-QXS7I/AAAAAAAAAG8/wgJLPiAfAio/s400/Melonmix.JPG

TehSaxo
2009-08-05, 04:45
mycket handlar om disciplin,äta rätt,äta rätt mängd och byta ut de där sockersuget mot annat.
Du måste ta dig i kragen o laga mat, det behöver inte vara svårt eller avancerat. Fan vissa dagar äter jag fullkornsris med tonfisk och lite sallad, det är simpelt, gott och nyttigt inga konstigheter.
Äter du frukt? Byt ut det mot godiset, personligen köper jag 1burk "melonmix" om dagen från ica, käkar man sånt så har man inget behov av godis =)

så ser dom ut
http://bp2.blogger.com/_ub_0R8KBWLs/RqIbb-QXS7I/AAAAAAAAAG8/wgJLPiAfAio/s400/Melonmix.JPG

kcal på det? :P

Jazen
2009-08-05, 14:19
kcal på det? :P

är du man eller mus =)
det är burk på 250g med olika meloner

Fresh har en liknande på 300g

vattenmelon, honungsmelon, cantaloupemelon

Näringsinnehåll/100g
energi 129 kJ/31 kcal
protein 0,75 g
kolhydrater 6,5 g
- varav sockerarter 0,8 g
- varav laktos 0 g
fett 0,15 g
kostfiber 1 g
natrium 0,01 g

eskiil
2009-08-06, 01:16
Det är inte så enkelt.

Vad är inte så enkelt?

Eddie Vedder
2009-08-06, 06:36
Vad är inte så enkelt?

Det ser du väl i citatet från inlägget? Att "bara sluta" är verkligen inte så enkelt. Då hade folk inte haft problem överhuvudtaget. Att bryta ingrodda mönster är extremt svårt, ju längre det går desto svårare.

Folk lider inte av olika ätstörningar och problematiska förhållanden till vikt och mat för skojs skull.

Loca
2009-08-06, 09:23
Det ser du väl i citatet från inlägget? Att "bara sluta" är verkligen inte så enkelt. Då hade folk inte haft problem överhuvudtaget. Att bryta ingrodda mönster är extremt svårt, ju längre det går desto svårare.

Folk lider inte av olika ätstörningar och problematiska förhållanden till vikt och mat för skojs skull.

Tack.