Visa fullständig version : Utförande i hantelpress?
Hur brett ska man köra, och hur djupt ska man gå i hantelpress? Det tycks ta oerhört bra på brösten om man kör riktigt brett och djupt, men jag har läst att det är kasst för axlarna. Andra skriver att man inte bör gå djupare än vid bänkpress.
Har alltså läst olika svar på frågan. Hur ligger det till egentligen? Och är det någon skillnad om man kör lutande?
Pudzianovski
2003-08-24, 11:51
Gå så djupt du kan. Jag går tills hantlarna är emot bröstet på sidan.
Finns alldeles för många som kör för korta rörelser.
Får du ont i axlarna....kör inte så djup eller ändra övning.
Tycker jag.
Om man inte går fullt djupt är det ju som att köra bänkpress fast man har mindre vikt.
Listen to Pudzi!
Om du inte kan gå tillräckligt djupt utan att det gör ont så har du antagligen dålig teknik i övningen eller så bör du sänka vikten.
Har baserat mycket av min pec träning på h-pressar.....
och går du för djupt för det kan man faktiskt göra......då finns det risk att du skadar axlarna...(det gjorde jag)....
går fortfarande utanför kroppen med hantlarna men pressar upp när jag känner att det börjar sträcka lite.........så nu funkar det riktigt bra faktiskt...
// Ladd
Arne Persson
2003-08-25, 10:35
Gå så djupt du kan strävas därefter att med tiden gå ännu djupare. med tiden kommer smidigheten och styrkan i hela rörelsebanan. Då är du väl skyddad mot skador!
Har nu hunnit köra några pass mycket djupt. Känns fantastiskt!
Skönt också att efteråt ha saftig träningsvärk i brösten.
gå så djupt du kan sålänge det inte gör ont i axlar eller så..
i vintras totalstannade jag i vikter i lutande hantelpressar, jag gick då ner med hantlarna som ungefär i bänken... så det jag gjorde var att svälja stoltheten, få ner på mesvikter... jobba på djupet och sedan höja succesivt... blev en hel del högreppare bland annat för att tekniken skulle sitta fint.. nu är jag tillbaka på dom gamla vikterna och utförandet känns underbart... kopplar längre inte in axlarna på samma sätt som jag gjorde när jag körde grundare heller...
Hur har ni bänken, plant eller lite lutande. Om ni nu använder en lutande variant, hur mycket lutar ni då?
Jag får enormt ont i axlarna om jag kör plant, jag undrar verkligen hur man "kopplar" bort axlarna. Jag har ofta lika mycket träningsvärk i axlarna som brösten efter att ha kört hantelpress.
Karl_alfred
2003-09-17, 15:32
Själva vitsen med att köra med hantlar istället för stång är väll att det blir en längre rörelsebana därför skall man inte köra en kort rörelse som de flesta faktiskt gör.
Originally posted by Zulan
Hur har ni bänken, plant eller lite lutande. Om ni nu använder en lutande variant, hur mycket lutar ni då?
Jag får enormt ont i axlarna om jag kör plant, jag undrar verkligen hur man "kopplar" bort axlarna. Jag har ofta lika mycket träningsvärk i axlarna som brösten efter att ha kört hantelpress.
En lutning på ungefär 30 grader tycker jag är ganska lämpligt. 45 är för mycket.
För att koppla bort axlarna så mycket som möjligt kan du tänka på att försöka skjuta ihop skulderbladen när du ligger på bänken.
En lutning på ungefär 30 grader tycker jag är ganska lämpligt. 45 är för mycket
JAM :thumbup:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.