handdator

Visa fullständig version : Stretching och explosivitet

Klockbock
2009-08-02, 18:06
Det här är en fråga som säkerligen tagits upp flera gånger på forumet, men av de trådar jag läst så har jag inte hittat något direkt svar på min fråga.

Av vad jag har läst om stretching så har jag fått intrycket att statisk stretching (där man stretchar muskelgruppen i 20 - 60 sekunder eller liknande) gör en mindre explosiv. Efter att ha googlat runt lite så verkar det som att dynamisk aktiv stretching är att föredra eller att inte stretcha överhuvudtaget om man vill bli så explosiv som möjligt.

Just nu styrketränar jag hårt för att bli mer explosiv och min träning flyter på riktigt bra. Jag tränar för att bli snabbare på sprinten (korta distanser) och för hoppa längre på längdhopp. Nu är det såhär att jag är ganska så petig med min träning, vill alltid att passen ska gå precis som jag planerat innan och så vidare. Jag har svårt att släppa ett dåligt pass och kan gå runt och grubbla en hel vecka på varför det gick som det gick.

Hur som helst så stötte jag på artiklarna om att statisk stretching är "dåligt" och kände mig för att skriva en tråd här för att reda ut ett par saker och gärna få lite åsikter. Just nu kör jag ett stretchpass i veckan där jag stretchar alla viktiga muskelgrupper, det går på ungefär en halvtimme. Då stretchar jag statiskt och varje stretch är ca. 30 sekunder.

Så mina frågor;
1. Hur mycket påverkar mitt stretchpass explosiviteten? Kanske svårt att svara på det säkert är mycket personligt, men tror ni att det kan påverka mycket negativt?

2. Går det att köra dynamisk stretching efter ett gympass eller är dynamisk stretching mer passande som uppvärmning?

Tacksam för svar!

Klockbock
2009-08-02, 18:12
Glömde en fråga och det gick visst inte att ändra inlägget efter tre minuter.

3. Vad för stretching är att föredra i slutet av ett pass om inte statisk stretching?

Återigen, tacksam för alla svar.

TehSaxo
2009-08-02, 18:27
Vad är dynamisk stretching? (a)

spice
2009-08-02, 18:35
Jag är också väldigt nyfiken på om stretch är dåligt för explosiviteten. Jag tror nämligen att dynamisk stretch (vilket man håller 15sek , trycker emot lite lätt och slappnar av och trycker igen) är effektivt och bra. Jag tror att ju längre och smidigare en muskel är minskar skaderisken och dynamiken och balansen blir bättre i hela kroppen.

Jag skulle köra aktiv rörlighet eller dynamisk stretch.

Sen är jag lite fundersam på om stretch före ( ej töjning) är bra före explosiva lyft eller snabbhet? ( ursäkta om jag lånar tråden )

Tolkia
2009-08-02, 18:43
Är du säker på att "problemet" med statisk stretching inte är när man stretchar INNAN passet? Så har jag nämligen uppfattat det.

siimon89
2009-08-02, 19:36
Före träningspasset, då du vill vara explosiv, ska du nog sikta på dynamiskt stretching. Jogging eller olika dynamiska stretchandeövningar.

Efter träningspasset brukar statisk stretching vara rekommenderat.

Däremot tror jag av personlig erfarenhet, eftersom jag själv iprincip endast använt mig av statisk stretching då jag förbättrat min explosivitet markant, att det inte gör någon direkt skillnad. Du kan väl göra ett experiment!

På ett träningspass värmer du upp dynamiskt, testar hur högt du kan hoppa stillastående. Nästa pass värmer du upp med statisk stretching och testar. Sen borde du ha ett svar som passar dig :)

Pjotor
2009-08-02, 21:18
För många (typ 15) år sedan läste jag en artikel där effekten av stretching mättes. Slutsatsen var att träning utan stretching gav en något högre explosivitet, men också att skaderisken ökade så mycket att det var väldigt få som kunde ha någon nytta av det.

Alltså: stretcha det du kan och vill. Ska du välja en enda stretch så välj lårens baksida, det är inte kul att halta som en pirat med träben dagarna efter knäböj.

Kischen
2009-08-02, 21:22
Ska du välja en enda stretch så välj lårens baksida, det är inte kul att halta som en pirat med träben dagarna efter knäböj.

Hur menar du att stretchingen hjälper mot det där?

Petoria
2009-08-02, 22:06
Finns fortfarande kvar en hel del myter om stretching ser jag :smash:

tumme
2009-08-02, 22:44
Finns fortfarande kvar en hel del myter om stretching ser jag :smash:

Måste älska sånna här inlägg. Verkligen ett riktigt jag är störst, bäst och vet mest men inte fan tänker jag dela med mig - inlägg.

Petoria
2009-08-02, 23:11
Måste älska sånna här inlägg. Verkligen ett riktigt jag är störst, bäst och vet mest men inte fan tänker jag dela med mig - inlägg.

Var inte riktigt menat så men visst...

Petoria
2009-08-02, 23:28
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=128691&highlight=stretching
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=131553&highlight=stretching
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=101726&highlight=stretching
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=88103&highlight=stretching
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107178&highlight=stretching
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=46754&highlight=stretching

Guddi
2009-08-03, 08:59
Är du säker på att "problemet" med statisk stretching inte är när man stretchar INNAN passet? Så har jag nämligen uppfattat det.Precis, det är direkt i anslutning till passet som statisk stretching kan ha negativ inverkan.

z_bumbi
2009-08-03, 10:43
Jag är också väldigt nyfiken på om stretch är dåligt för explosiviteten. Jag tror nämligen att dynamisk stretch (vilket man håller 15sek , trycker emot lite lätt och slappnar av och trycker igen) är effektivt och bra. Jag tror att ju längre och smidigare en muskel är minskar skaderisken och dynamiken och balansen blir bättre i hela kroppen.

Jag skulle köra aktiv rörlighet eller dynamisk stretch.

Sen är jag lite fundersam på om stretch före ( ej töjning) är bra före explosiva lyft eller snabbhet? ( ursäkta om jag lånar tråden )

Ja stretching som leder till att en muskel blir längre än den behöver vara för en viss rörelse försämrar explosiviteten. Sen spelar det självklart ingen roll om det är dynamisk, PNF (det som du kallar dynamisk) eller statisk stretching som gör att muskeln blir längre.
Sen finns det lika självklart en balans mellan skadeprevention och längden på musklerna och det är då det börjar bli svårt. Man ska ha exakt lagom rörlighet för att få ut max i explosivitet men får inte ha för långa eller för korta muskler så att det orsakar skador. Det här gäller sen bara för en rörelse och eftersom de flesta idrottare utför flera olika rörelser så är det rejält komplext.

spice
2009-08-03, 11:24
Tack för info z_bumbi :)

Guddi
2009-08-03, 12:15
När det gäller stretching och prestation så är det en omedelbar inhibering av stretch-shortening reflexerna som är orsaken. Rent hypotetiskt så kan för långa eller för korta muskler flytta ens force-velocity kurva och gör prestationen sämre på det sättet, men det ska till väldigt stora skillnader för att man ska märka något där.

Dynamisk stretching är aktiva rörelser där man kontrollerat stannar i ytterläge under någon sekund. Det är inte PNF som är en typ av contract-relax stretching som gör det möjligt för en att höja sin smärttröskel så man kan stretcha mer aggresivt.

Klockbock
2009-08-03, 13:08
Tackar för all info och svar!

Så om jag stretchar statiskt efter ett träningspass så ska det inte påverka explosiviteten dagen efter? Det vill säga om jag stretchar korrekt, så är det bara innan ett träningspass statisk stretching kan hämma explosiviteten?