Visa fullständig version : För att undvika cancer
Skrollovicz
2009-08-02, 12:04
Jag har gjort en rejäl sökning och hittat en del faktorer som man kan påverka för att undvika cancer. Kan ni lägga till något till listan?
- Max 500 g rött kött i veckan
- Uteslut nitrit (E250)
- Max 800 mg kalcium per dag
- Undvik aspartam
- Inkludera granatäpple i kosten
Tacksam för hjälp.
Eddie Vedder
2009-08-02, 12:09
Håll dig vältränad, smal, håll en låg kroppsvikt, ät lite och framför allt lite protein.
Undvik givetvis rökning, försök leva i en miljö med så lite luftföroreningar som möjligt, undvik mycket stress.
Eddie Vedder
2009-08-02, 13:36
Föds av rätt föräldrar.
Redan där är det kört i mitt fall.:(
Redan där är det kört i mitt fall.:(
Dito.
Skämt åsido är detta inte för att vara dryg; skall man försöka prickskjuta på den nivån som trådskaparen verkar vilja göra (jag tänker då främst på granatäpplena) skall man veta att hereditet ÄR en viktig faktor, särskilt för vissa cancerformer.
Håll dig vältränad, smal, håll en låg kroppsvikt, ät lite och framför allt lite protein.
Undvik givetvis rökning, försök leva i en miljö med så lite luftföroreningar som möjligt, undvik mycket stress.
Haha, jag kan inte låta bli att tänka på Kai Green som i den senaste MD filmen avslöjar att han vissa dagar äter uppemot 1000 gram protein.
Vem pallar leva livet sådär, du kan lika bra dö i en bilolycka imorrn så var allt ditt slit förgäves, lev på de sätt du trivs med och så blir de säkert bra.
Black Star Abyss
2009-08-02, 14:29
Dito.
Skämt åsido är detta inte för att vara dryg; skall man försöka prickskjuta på den nivån som trådskaparen verkar vilja göra (jag tänker då främst på granatäpplena) skall man veta att hereditet ÄR en viktig faktor, särskilt för vissa cancerformer.
Exakt. Jag tycker att man ska se vilka riskfaktorer man har fått med sig i generna och sedan om man då vill så kan man jobba specifikt mot dessa. Det är ju avsevärt lättare att försöka minimera riskerna för en viss sorts cancer, än att försöka minimera riskerna för all cancer.
Doctor Snuggles
2009-08-02, 14:29
Vem pallar leva livet sådär, du kan lika bra dö i en bilolycka imorrn så var allt ditt slit förgäves, lev på de sätt du trivs med och så blir de säkert bra.
Den logiken är helt uppåt väggarna. Ingenting är förgäves eller meningsfullt efter du dör, eftersom du inte har något medvetande att reflektera/uppleva med.
Om du har haft roligt genom att äta skräp, eller tråkigt genom att vara hälsosam (om man nu ser det så) blir helt irrelevant.
Ersätt död med "svår sjukdom och lidande", så skulle det däremot bli relevant, men dock inte stämma.
Eddie Vedder
2009-08-02, 14:55
Jag ser inga enorma uppoffringar om en individ väljer att inte röka, försöker hålla sig i form, undviker överkonsumtion av vissa saker (det är stor skillnad på att inte överkonsumera och att utesluta), försöker få i sig det man tror kan vara gynnsamt för hälsan o.s.v.
Så tror jag t.o.m. du lever Mourten.
Danny Devito
2009-08-02, 17:44
Bild på rekommendationer för att undvika cancer:
sumialic
2009-08-02, 20:03
Aspartam ger ju inte cancer?
sumialic
2009-08-02, 20:06
Vad är det föresten som är dåligt med rött kött och vad räknas till rött kött?
Doctor Snuggles
2009-08-02, 20:11
Aspartam ger ju inte cancer?
Det är inte helt klarlagt om den ökar risken hos människor eller inte.
Det finns inget som ger cancer för övrigt. Förutom kanske att stå o slappa i en kärnreaktor vid härdsmälta.
Eddie Vedder
2009-08-02, 20:22
Vad är det föresten som är dåligt med rött kött och vad räknas till rött kött?
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=103956
Jag ser inga enorma uppoffringar om en individ väljer att inte röka, försöker hålla sig i form, undviker överkonsumtion av vissa saker (det är stor skillnad på att inte överkonsumera och att utesluta), försöker få i sig det man tror kan vara gynnsamt för hälsan o.s.v.
Så tror jag t.o.m. du lever Mourten.
Jag lever säkert extremt bra i alla sånna där aspekter eftersom jag avstår från typ allt "farligt" förutom att jag säkert ligger dunder för högt på proteinet, men de har juh inte med cancer att göra utan att jag trivs å va i bra form.
Fredrik_S
2009-08-02, 23:12
Man borde även gradera hur farligt och cancerframkallande ett visst beteende kan vara.
En farlighetsskala på 1-10 tex
Så man kan försöka skilja på hur mycket risken ökar av att man gör något som kanske inte rekomenderas.
Tex är ju rekomendarionerna 0 gram för charkprodukter och 0 för cigaretter.
Men även om båda sakerna kan ge cancer så kanske 50 gram charkprodukter om dagen inte skulle ge samma risk som 20 cigaretter om dagen.
Det är väldigt lätt att det bara blir svart eller vitt annars om man får höra att en viss sak ökar risken cancer.
Skrollovicz
2009-08-03, 07:59
Det jag är mest oroad över är kalciumgränsen på 800 mg och dag. Vem kan egentligen leva efter den siffran?
Pretender
2009-08-03, 08:04
Man borde även gradera hur farligt och cancerframkallande ett visst beteende kan vara.
Det skulle förmodligen inte fungera eftersom risken kan skilja väldigt mellan två personer. Beroende exempelvis på ålder, kön, immunsystem, genetik, etnicitet osv.
Det skulle i teorin räcka med en molekyl för att en viss individ ska utveckla sjukdom, medan en annan kan utsättas dagligen för riskfaktorn men aldrig drabbas.
Eddie Vedder
2009-08-03, 09:28
En farlighetsskala på 1-10 tex
Kolla tråden jag länkade till. I den rapporten finns ju evidensgraden med för samtliga riskfaktorer. Man likställer inte A och B som lika troligt, inte alls.
Dessutom finns mängder av andra cancerformer i själva rapporten där man diskuterar både för- och nackdelar men som inte nämns i slutsatsen eftersom det saknas alldeles för mycket data och/eller att datan är alldeles för motsägande från olika studier.
Danny Devito
2009-08-03, 10:38
Det jag är mest oroad över är kalciumgränsen på 800 mg och dag. Vem kan egentligen leva efter den siffran?
+1
Jag hamnar nog över den siffran varje dag, och har nog gjort så i flera år. :/
Är mycket protein dåligt för hälsan alltså?
Vad är det senaste när det gäller hård träning och cancer? Hypotesen var väl att kroppen utsätts för rätt hård stress (fria radikaler, stresshormon etc). Vad finns det för misstankar och data där?
...inte för att jag ligger i riskzonen när det gäller hård träning direkt.
Eddie Vedder
2009-08-03, 19:24
Är mycket protein dåligt för hälsan alltså?
Ett väldigt högt proteinintag har sannolikt inga hälsomässiga fördelar nej. Det är inte detsamma som att det automatiskt är "farligt" men pratar man om optimalt hälsosam kost är nog ett lågt proteinintag som dock givetvis tillgodoser ens essentiella behov det bästa.
Vad är det senaste när det gäller hård träning och cancer? Hypotesen var väl att kroppen utsätts för rätt hård stress (fria radikaler, stresshormon etc). Vad finns det för misstankar och data där?
Japp, det hänger ihop med teorin om lågkalorikosten. Överhuvudtaget handlar det om så liten omsättning i cellerna som möjligt kan man säga. Mycket mat och mycket träning innebär mycket mer AGE-produkter, fria radikaler etc.
Även telomerlängd som av många inom vetenskapen anses vara en bra indikator på fysiologisk ålder kortas av vid extrema träningsdoser. Måttlig träning förlänger livet men överdriven verkar korta ner den. D.v.s. om man utgår från telomereteorin:
http://traningslara.se/blogg/telomerer-och-kroppens-aldrande/
Ett väldigt högt proteinintag har sannolikt inga hälsomässiga fördelar nej. Det är inte detsamma som att det automatiskt är "farligt" men pratar man om optimalt hälsosam kost är nog ett lågt proteinintag som dock givetvis tillgodoser ens essentiella behov det bästa.
Måttlig träning förlänger livet men överdriven verkar korta ner den. D.v.s. om man utgår från telomereteorin:
http://traningslara.se/blogg/telomerer-och-kroppens-aldrande/
Jaha, där ser man, intressant.
Har man satt nån gräns för vart måttlig respektive överdriven träning går? Jag ska läsa din artikel när jag kommer hem i alla fall. Tack.
Eddie Vedder
2009-08-03, 19:45
Har man satt nån gräns för vart måttlig respektive överdriven träning går?
I de studier jag läst så gäller det uthållighetsidrottare som drabbats av ”fatigued athlete myopathic syndrome” (FAMS). Helt enkelt när träningen ställer större krav på kroppen att den oxidativa stressen överstiger vad kroppen kan reparera. Det blir en form av åldrande av cellerna genom överbelastning skulle man kunna säga.
Håller med :thumbup:
I de studier jag läst så gäller det uthållighetsidrottare som drabbats av ”fatigued athlete myopathic syndrome” (FAMS). Helt enkelt när träningen ställer större krav på kroppen att den oxidativa stressen överstiger vad kroppen kan reparera. Det blir en form av åldrande av cellerna genom överbelastning skulle man kunna säga.
Aha okej, är det samma symtom som dödligt har drabbat 3 fotbollsspelare de senaste 4 åren?
Eddie Vedder
2009-08-03, 20:08
Aha okej, är det samma symtom som dödligt har drabbat 3 fotbollsspelare de senaste 4 åren?
Nej det tror jag inte. De har väl dött av plötsliga hjärtproblem? Där tror jag snarare att ärftligheten för dåligt hjärta och kanske stora mängder smärtstillande tabletter kan spela in.
Kanske har de genom åren tränat mycket förkylda också. Men inte har det med telomerteorin att göra i alla fall.
Halfhigh1
2009-08-03, 20:15
Nu anser jag mig själv som vältränad, smal och rätt låg kroppsvikt, men frågan är. Varför skulle man leva längre ifall man är 5 kg lättare om vi säger att man har bättre puls om man har 5 kg mer fett än en person som är smal och har högre puls. Ja jag menar vilopuls.
Eddie Vedder
2009-08-03, 20:34
Nu anser jag mig själv som vältränad, smal och rätt låg kroppsvikt, men frågan är. Varför skulle man leva längre ifall man är 5 kg lättare om vi säger att man har bättre puls om man har 5 kg mer fett än en person som är smal och har högre puls. Ja jag menar vilopuls.
Jag svarade på det där i mitt svar till Trance. Men jag har aldrig sagt att man kommer lev längre. Bara att man enligt en viss teori skulle öka förutsättningarna något.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.