Logga in

Visa fullständig version : Att jobba...

Frillan
2009-08-01, 21:19
Hej, har ganska länge funderat på detta, men inte hittat något direkt svar, typ. Tycker ni att det är ''kul'' att jobba? Rinner tiden iväg? Oj, klockan är redan 15.00. Jag har aldrig haft problem med att jobba, jobbar ofta på byggen, åtminstone 5 veckor varje sommar (sommarjobb). Men ska jag vara ärlig tycker jag fan inte att det är kul, en timme känns som en dag, benen släpar efter mig och jag är sjukt utråkad. Kan grummla hela söndagen, fy fan jobb på måndag *mini

Ska det ''kännas'' såhär att jobba? Betyder detta att jag vantrivs med jobbet jag har? *gah!* Och jag förstår att man får ta skitjobb när man sommarjobbar.

Halfhigh1
2009-08-01, 21:21
Hej, har ganska länge funderat på detta, men inte hittat något direkt svar, typ. Tycker ni att det är ''kul'' att jobba? Rinner tiden iväg? Oj, klockan är redan 15.00. Jag har aldrig haft problem med att jobba, jobbar ofta på byggen, åtminstone 5 veckor varje sommar (sommarjobb). Men ska jag vara ärlig tycker jag fan inte att det är kul, en timme känns som en dag, benen släpar efter mig och jag är sjukt utråkad. Kan grummla hela söndagen, fy fan jobb på måndag *mini

Ska det ''kännas'' såhär att jobba? Betyder detta att jag vantrivs med jobbet jag har? *gah!* Och jag förstår att man får ta skitjobb när man sommarjobbar.

Så känns de för mig ibland på mitt jobb också, fast mycket beror på vilket humör jag är på också och hur pigg/trött jag är. Är jag trött så går tiden 2000 gånger segare än om jag vore pigg. Sen har jag inte världens roligaste jobb heller, inte mycket socialt i mitt jobb vilket jag ogillar.

EDIT: Jag sommarjobbar också på byggen och uthyrningsfirmor av maskiner.

von huff
2009-08-01, 21:35
Har ännu inte hitat nåt jag vill jobba med men jag brukar alltid bli förbannad för minsta lilla motgång när jag jobbar, vet ej varför så jag kan säjja att jag inte hör till den kategorin som trivs med att jobba men jobbar nedå hårt och tar alla chanser jag kan.Lönar sig att pröva på olika saker.
Sommarjobb suger ofta balle rejält, skit jobb och skitlön.

ManuelIT
2009-08-01, 21:45
Hatar att jobba. Varje timme känns som en evighet. Blir deprimerad av att veta att jag "kastat" bort över halva dagen på något jag egentligen inte trivs med. Tur att det inte var någon lång period och att jag inte gör det längre.

Frillan
2009-08-01, 21:48
Tur att jag inte är ensam om detta då :)

John M
2009-08-01, 21:55
Garanterat dags att byta jobb för en del hör jag.

Själv har jag bytt arbetsplats säkert 10 gånger på några år. Söker hela tiden nya möjligheter. Extremt sällan jag stannat längre än någon månad på samma arbetsplats.

Bönne
2009-08-01, 21:55
Jag har haft arbeten där jag bara önskade att tiden skulle gå lite snabbare och så har jag haft jobb där jag på söndagen såg fram emot att få åka till arbetet på måndag.

Aldrig vantrivts med kollegor, dock har man haft olika mycket intressen och fått umgås med dem olika mycket. Sen så påverkar såklart arbetsuppgiften snormycket också.

Arbetsledning inom byggservice rekommenderas, riktigt roligt.

Snabbköp ska man passa sig för.

CiB
2009-08-01, 21:56
Själva välbefinnandet i att arbeta för pengar kommer för mig när jag trivs med det jag gör och känner att jag kan påverka min arbetssituation och har skälig lön för det arbete jag lägger min själ, mina tankar, ev. tid utanför arbetet i.

Det kanske inte ofta vi i västvärlden känner gu´ va´ kul det är att jobba idag, medan det finns miljoner med människor som känner att de skulle kunna byta plats med oss på mindre än en sekund för att få det vi har.

Det vi i västvärlden ibland saknar är tacksamhet. Tacksamhet för det vi egentligen har.

Å andra sidan bör vi inte göra något vi själva inte känner att vi inte trivs med om vi har chansen att ändra på vår situation? Varför tvinga sig själv att göra något som man egentligen inte vill?

Mr.Sarkastisk
2009-08-01, 21:57
Det brukar inte vara så jobbigt eftersom att tiden går snabbt när man jobbar. Det ända som jag anser som negativt med det hela är ju att man (oftast) måste gå upp så tidigt. Men whatever man tjänar ju pengar!

Tabbe
2009-08-01, 22:04
Jag hatar att jobba, finns inget värre.
Dagarna går långsamt och jag är utmattad och sover 2 timmar när ja kommer hem.

Byter dock snart.

berra_berra
2009-08-01, 22:06

Själv har jag bytt arbetsplats säkert 10 gånger på några år. Söker hela tiden nya möjligheter. Extremt sällan jag stannat längre än någon månad på samma arbetsplats.

Hur lyckas du få jobb överallt som de verkar som?

andnel
2009-08-01, 22:11
Tur att jag inte är ensam om detta då :)

Frågan om det verkligen är "tur" att du inte är ensam om detta. Det vore väl ändå bättre om folk trivdes på sin arbetsplats?

Lyckas du någonsin komma in i ett jobb och känna att du bidrar med något och att arbetet i sig ger dig någonting?

coxie
2009-08-01, 22:15
För mig är fördelarna med att jobba fler än nackdelarna men jag älskar inte jobbet, men pengarna ger mig möjlighet till att göra roliga saker.

Att jag kan nöja mig med att jobba 3-4h i veckan och leva gott är en jävla fördel men lönen är 100% prestationsbaserad så mer tid ger mer pengar. Funderat hela året på vad jag ska göra, karriär och leva för att jobba i några år eller jobba för att leva.

Larsson
2009-08-01, 22:17
Jag har inget problem med att jobba. Klart att man har dagar när det inte är så roligt. Men det har man nog oavsett vilket yrke man har. Jag har bra kollegor på mitt jobb vilket underlättar mycket. Skulle inte kunna ha ett jobb om jag socialt inte trivdes.

mikaelj
2009-08-01, 22:20
Om jag har något att göra på jobbet är det riktigt bra. När jag inte har en klar uppgift går klockan långsamt. Men, även då är det bra överlag. Oftast går den snabbt. (programmerare)

Plocka på ICA-lagret var däremot total misär.

Honn
2009-08-01, 22:44
Älskar mitt jobb. Skulle inte kunna jobba på ett ställa där jag vantrivdes.

F.W.Y.H
2009-08-01, 22:54
Jag jobbar ca 50 timmar i veckan numera, mindre än förut men med högre tempo och jag kan säga att klockan verkligen springer iväg. Hittar du nånting som är stimulerande och med trevliga kollegor så är det bara positivt!

mattilainen
2009-08-01, 23:01
Nu under sommaren har jag jobbat inom hemtjänsten och jag är riktigt nöjd med det jobbet. Visst skulle jag inte velat fastna i jobbet och stanna där i flera år/årtionden som vissa gör. Det är ett otroligt underhållande jobb samtidigt som man får se hur världen för de äldre och sjuka verkligen ser ut.

Finns självklart folk man kommer till och tänker "nej.." och sen har man de underbara där tiden som man har rinner iväg alldeles för snabbt och man bara vill stanna kvar hos. Det blir vad man gör det till. Går jag in hos någon och tänker "denna gubben är inte rolig" Så klart jag inte kommer ha roligt på besöket. Går jag in med tanken "Shit, detta besöket brukar vara roligt!" Så kommer jag garantera le och skratta när jag går där ifrån.

Jag har jobbat på diverse industri och fabriker som jag bara tänkt "HELVETE! inte en dag till" men såtänker man att det blir pengar och det antagligen inte kommer vara så länge till. Jag måste ha nya saker att göra, jag hatar att göra saker om och om igen. Som att stå på lina var den värsta tiden i mitt liv, fyfaan vilket skitjobb.. Det jag försökte göra då var att skoja och ha kul med arbetskamraterna, vilket jag antagligen lyckades med då jag jobbade tills jag inte kunde jobba kvar där. Folket som man arbetar med är nog det viktigaste och att man kan ha kul. Få kritik av en jävla truckförare som arbetat på stället i 30 år att man gör något dåligt. Det ända man ville säga var att han var så sjukt patetiskt som sitter och tror han är överlägsen när jag kan jobbet lika bra som honom efter högst 1 vecka.

Jaja, Nu har ni fått min syn på arbete. Jag satsar på att färdigutbilda mig till undersköterska och efteråt ansöka till polis, brandman eller ambulansförare. Annars vill jag plugga vidare inom biologi eller något liknande :)

jaaaaag
2009-08-01, 23:13
Att jobba är astråkigt. Känns som om man slösar bort halva sitt liv. Visst, vissa dagar flyter och man har kul men det tar för mkt tid av mitt liv känns det som. Dock så hoppas att denna känslan försvinner (iafl delvis) när jag fått någon utbildning och kan jobba med något som jag vill.

Jobbar just nu som badvakt. Blir mkt vaktande som lätt blir långtråkigt.. visst kan man underhålla sej själv med å städa medan man vaktar men det är inte jättelivat det heller.

C.E.J.
2009-08-01, 23:16
Hatar att jobba, hatar att plugga. Jag vill göra det jag vill göra. Tyvärr tvingas jag väl göra nåt av dem i några till åtminstone.

Robert Svensson
2009-08-01, 23:33
Ett stimulerande arbete är en fördel. Annars håller det inte, trivs man med vad man gör, arbetskompisar och allt så flyter allt på i en jäkla fart.

Jag saknar mitt förra arbete som fan, hade jämt skitkul och trivdes galet bra. Men tyvärr styr man inte över allt. Sedan har jag också haft arbeten som varit rena misären och där en vecka har varit ett jävla helvete ibland. Har man ett arbete man trivs med så går det också att stå ut.

Skulle inte säga att jag hatar att jobba, men man gör det bästa möjliga av allt. Om det är något jag hatar är folk som är sura och vresiga när de jobbar. Hjälps alla åt och är glad så går allt mycket lättare. Trivs man inte, så får man själv göra något åt sin situation.

Whistler
2009-08-01, 23:37
Mitt nuvarande är det enda jobb jag verkligen trivts på, men det är för att jag jobbar typ 5 minuter per timme och lägger resten av tiden på surfning/Spotify.

Alla andra jobb har varit skit. Hmm, kan det vara så enkelt som att jobb är skit? Logiken är hisnande...

Undantaget är när jag jobbade på krogen, där stod roligheten alltid i direkt proportion till hur mycket det fanns att göra.

NKC
2009-08-02, 11:20
Beror helt på jobb. När jag jobbade på industri för en massa år sedan var det ångest varje morgon och kväll.

Nu gör jag lite olika, det är rätt skönt. Nuvarande:

Kontor - rätt tråkigt men funkar. Man vill ju inte direkt dit men det är ganska bra betalt vilket motiverar.

Reception (på gym) - aldrig tråkigt/jobbigt att åka dit. Trivs väldigt bra men kan bli långtråkigt. Blir mycket slösurfing på helgerna t.ex. Dåligt betalt vilket gör en lite omotiverad (på helgen är det ok betalt).

Personlig tränare / kostrådgivare - själva jobbet är riktigt kul och stimulerande. Jobbar dock som anställd nu mot egen förut så lönen har sänkts rejält vilket är kasst. Mycket runtomkring själva jobbet också som är sådär.

Säljresor - åker ibland runt i Norden på olika konvent på pr/säljresor. Riktigt kul är det och allt betalt i form av flyg, taxi, hotell, mat osv vilket är nice.

Så ser det ut för mig. Skulle jag känna som du gjorde (vilket jag har gjort, tänker aldrig hamna där igen) så skulle jag försöka hitta något annat så fort som möjligt. Får man ångest över jobbet blir hela tillvaron förstörd.

Wao
2009-08-02, 11:26
Jag har också jobbat på byggen lite här och var. Ibland är det väldigt givande och man känner att man gör nytta och då flyger tiden iväg, sen har man inte alltid den turen och får göra skitgöra som känns meningslöst^100 och då vill man hellre hem och sova.

Stoltz
2009-08-02, 11:27
Mitt nuvarande är det enda jobb jag verkligen trivts på, men det är för att jag jobbar typ 5 minuter per timme och lägger resten av tiden på surfning/Spotify.

Haha, vad jobbar du med?

n1tro
2009-08-02, 11:47
För mig är fördelarna med att jobba fler än nackdelarna men jag älskar inte jobbet, men pengarna ger mig möjlighet till att göra roliga saker.

Att jag kan nöja mig med att jobba 3-4h i veckan och leva gott är en jävla fördel men lönen är 100% prestationsbaserad så mer tid ger mer pengar. Funderat hela året på vad jag ska göra, karriär och leva för att jobba i några år eller jobba för att leva.

its all about money, ju mer du har desto bättre. seriöst, karriär? varför? vem bryr sig sen? .. ifall jag hade varit du hade jag tjänat så mkt jag kan bara på min egen förmåga och levt istället.. karriär va..

n1tro
2009-08-02, 11:49
ja trivs fan med att jobba så länge jag kan ta mig till jobbet och må bra. finns S Å M Y C K E T värre saker att jobba bara blir en liten smågrej i ens vardag känns det som. bara en grej man gör för att sen ha kul på eftermiddagen eller whatever, gör inte jobbet större än vad det egentligen är.

mvh

Carolinew
2009-08-02, 12:33

Alla andra jobb har varit skit. Hmm, kan det vara så enkelt som att jobb är skit? Logiken är hisnande...

Undantaget är när jag jobbade på krogen, där stod roligheten alltid i direkt proportion till hur mycket det fanns att göra.

Måste fråga vad det är du jobbar med? Verkar ju soft att bara jobba 5 minuter per timme :D

Carolinew
2009-08-02, 12:57
För egen del så beror det helt på arbetstiderna. Jobbar på en nummerupplysning.

Dagpassen och även till viss del kvällspassen på vardagarna är hemska (sjukt stressigt och man har hård press på sig konstant och minsta felsteg brukar resultera i skäll från chefen.) En del ångest inför sådana dagar ja...

Helgpassen är betydligt bättre. Stundtals mycket att göra men ibland ganska lite. Inte lika stressade och sura människor som ringer heller... Folk är väl glada när det är helg :)

Helgnattpassen är underbara. Många roliga människor som ringer (många fyllesamtal ja) som får en att dra på smilbanden ganska ofta. Folk får humor av alkohol och även om den är skitdålig så gör det inget eftersom man ofta är ganska trött vid 4-5 snåret på morgonen och skrattar åt allt. :D

Ang. lönen är den riktigt dålig, men det är ju något man gick med på när man skrev kontraktet så det är absolut ingen poäng i att klaga på den.

Btw så är jag glad och tacksam att jag har ett jobb över huvudtaget.

Guybrush
2009-08-02, 13:12
Jag trivs för det mesta utmärkt med mitt jobb. Det hänger mycket på själva arbetsgivaren vilken stämning det är på en arbetsplats. Mitt förra jobb innebar nästan identiska arbetsuppgifter men jag hatade varje sekund på det stället och arbetsgivaren skulle jag fortfarande kunna spotta i ansiktet trots att det har gått över tre år. Visst har man dåliga dagar då man bara vill gå hem och skita i allt, men det är då man får visa att man är en vuxen människa med ansvar och ändå göra sitt jobb.

Dock kan jag erkänna att om jag hade haft resurser till det så hade jag hellre skitit i att jobba och bara lallat runt med diverse skoj projekt hemma och rest runt. Nu måste jag tyvärr jobba för att göra detta.

Kräket
2009-08-02, 13:25
Sista dagen på min semester...Trivs väldigt bra på mitt jobb. Spännande, mycket resor och trevliga kollegor.

Ändå så har min semester varit så skön! Har egentligen inte gjort så mycket mer än att tränat, umgåtts med vänner och njutit av fritiden.

Knäppt att man sitter här med lite nu-är-semestern-slut-ångest, och fasar över morgondagen när man både trivs på jobbet och kan skatta sig lycklig över att ha ett arbete!

Förklaring någon?

Zetor99
2009-08-02, 14:25
Trivs verkligen inte med sommarjobbet, men det är väl underförstått när man delar ut tidningar mitt på natten, oberoende av om det är värmebölja eller storm. Några nackdelar är väl just att man är så utsatt för vädret, det är riktigt obehagligt och fysiskt tungt med över 15 grader ute medan ösregn gör en genomblöt och på allmänt dåligt humör, lönen motsvarar på inget sätt besväret (visst, det är nattillägg, på 30 %...), skaderisken är hög då man är tvungen att dårköra med bilen trots att man inte direkt är pigg mitt på natten, springa med blöta skor i trappor och ta sig förbi de mest varierande hinder folk placerar på sina mörka gårdar och i trappuppgångar och kroppen gnäller över belastningen (knäna tar stryk ifall det är mycket trappor och nackregionen gillar inte direkt väskan som ofta väger en hel del, speciellt på veckoslut). Dessutom är stressen mycket värre än man kanske skulle tro för ett arbete där det inte egentligen står något av värde på spel, att man när (det är inte fråga om något om för mig då jag hoppar in för frånvarande utdelare och får leva med deras anteckningar) man delar ut mer än 1 av 2000 tidningar fel överskrider kvalitetsmålet och får ett argt brev på posten är väl inte så farligt, men det är oftast omöjligt att hinna bli klar inom utsatt tid och kunderna kan vara något otroligt (de flesta är helt trevliga, men redan en galning förstör lätt en annars också deprimerande natt) och så är jag ingen rallychaufför och tycker inte om att köra som en dåre på främmande, ibland mörka, gator, parkeringsplatser, trottoarer och cykelvägar, speciellt inte ifall bilen är främmande och nästan lika bred som vägen. Att jag vet att jag försenar mig ifall jag krockar gör ju inte saken bättre, och även om det är lättare att köra snabbt med den egna bilen tack vare både vana och mycket bättre vägegenskaper, betyder en avkörning att jag gjort mig av med några dagars lön bara i bogseringskostnader (det är inte alltid man kör av vägen brevid en bondgård så som jag gjorde första och förhoppningsvis sista gången jag körde i diket på jobbet i sommar).

Ja, nu hoppar jag nog över till fördelarna. Hm... Jo, man får betalt. Den dagliga arbetstiden är trevlig, det blir sällan över 5 timmar per natt. Dessutom vet man att man verkligen gjort något för lönen och någon risk att man får långtråkigt finns sällan. Inte finns det heller en chans att jag annars dagligen skulle spendera flera timmar på fysisk aktivitet, så även om jag hellre skulle löpa eller cykla i min egen takt så måste det ju ses som något positivt.
Ibland har arbetet dock sina höjdpunkter, en vacker soluppgång, ca 10 grader varmt, ett lugnt distrikt man kan unna sig att låta bli att springa i, en halvtom väska som inte spänner allt för illa och som pricket på i:et harar som sitter och käkar, sådana nätter avundas man inte folk som tvingas sitta instängda på luftkonditionerade kontor. :)

snej
2009-08-02, 14:27
Underbart att jobba. Börjar imorn igen efter 3v trist semester, längtar!

The Swedish Oak
2009-08-02, 14:29
Väldigt mycket handlar om vem du jobbar med, ett par bra arbetskamrater kan göra vilken arbetsplats som helst kul, sammtidigt som dåliga arbetskamrater kan göra drömjobbet en pina. Det är en erfarenhet jag fått genom ett bemanningsföretag som tvinga mig byta jobb flera gånger i veckan, jobbat på väldigt många ställen för att bara va 21 år.

martikainen
2009-08-02, 14:34
Jag har ett jobb som är spännande, mycket tid att umgås med kollegorna, mycket tid framför datorn (jobbar med IT-drift) där man kan pyssla med det mesta.
Jag jobbar 7 till 15.30 och kan åka till gymmet direkt efter och fortfarande ha några timmar av dagen att umgås med kompisar/flickvännen. Jag kommer hem och känner att jag är riktigt nöjd med dagen.
Har ingen ångest alls på söndagar över att det är jobb imorgon, snarare tvärtom, imorgon får jag dra in ytterliggare pengar till kontot som jag kan ha kul för.

Stoltz
2009-08-02, 14:36
Jag har ett jobb som är spännande, mycket tid att umgås med kollegorna, mycket tid framför datorn (jobbar med IT-drift) där man kan pyssla med det mesta.
Jag jobbar 7 till 15.30 och kan åka till gymmet direkt efter och fortfarande ha några timmar av dagen att umgås med kompisar/flickvännen. Jag kommer hem och känner att jag är riktigt nöjd med dagen.
Har ingen ångest alls på söndagar över att det är jobb imorgon, snarare tvärtom, imorgon får jag dra in ytterliggare pengar till kontot som jag kan ha kul för.

Det hade jag kunnat tänka mig, jag brukar inte gnälla över mina tider, men ibland blir jag trött på att inte kunna börja tidigare och därmed sluta tidigare. Jag brukar börja 09:00 och sedan gymma efteråt så när jag kommer hem är klockan oftast 20-21.

Carolinew
2009-08-02, 14:46
Trivs verkligen inte med sommarjobbet, men det är väl underförstått när man delar ut tidningar mitt på natten, oberoende av om det är värmebölja eller storm. Några nackdelar är väl just att man är så utsatt för vädret, det är riktigt obehagligt och fysiskt tungt med över 15 grader ute medan ösregn gör en genomblöt och på allmänt dåligt humör, lönen motsvarar på inget sätt besväret (visst, det är nattillägg, på 30 %...), skaderisken är hög då man är tvungen att dårköra med bilen trots att man inte direkt är pigg mitt på natten, springa med blöta skor i trappor och ta sig förbi de mest varierande hinder folk placerar på sina mörka gårdar och i trappuppgångar och kroppen gnäller över belastningen (knäna tar stryk ifall det är mycket trappor och nackregionen gillar inte direkt väskan som ofta väger en hel del, speciellt på veckoslut). Dessutom är stressen mycket värre än man kanske skulle tro för ett arbete där det inte egentligen står något av värde på spel, att man när (det är inte fråga om något om för mig då jag hoppar in för frånvarande utdelare och får leva med deras anteckningar) man delar ut mer än 1 av 2000 tidningar fel överskrider kvalitetsmålet och får ett argt brev på posten är väl inte så farligt, men det är oftast omöjligt att hinna bli klar inom utsatt tid och kunderna kan vara något otroligt (de flesta är helt trevliga, men redan en galning förstör lätt en annars också deprimerande natt) och så är jag ingen rallychaufför och tycker inte om att köra som en dåre på främmande, ibland mörka, gator, parkeringsplatser, trottoarer och cykelvägar, speciellt inte ifall bilen är främmande och nästan lika bred som vägen. Att jag vet att jag försenar mig ifall jag krockar gör ju inte saken bättre, och även om det är lättare att köra snabbt med den egna bilen tack vare både vana och mycket bättre vägegenskaper, betyder en avkörning att jag gjort mig av med några dagars lön bara i bogseringskostnader (det är inte alltid man kör av vägen brevid en bondgård så som jag gjorde första och förhoppningsvis sista gången jag körde i diket på jobbet i sommar).

Ja, nu hoppar jag nog över till fördelarna. Hm... Jo, man får betalt. Den dagliga arbetstiden är trevlig, det blir sällan över 5 timmar per natt. Dessutom vet man att man verkligen gjort något för lönen och någon risk att man får långtråkigt finns sällan. Inte finns det heller en chans att jag annars dagligen skulle spendera flera timmar på fysisk aktivitet, så även om jag hellre skulle löpa eller cykla i min egen takt så måste det ju ses som något positivt.
Ibland har arbetet dock sina höjdpunkter, en vacker soluppgång, ca 10 grader varmt, ett lugnt distrikt man kan unna sig att låta bli att springa i, en halvtom väska som inte spänner allt för illa och som pricket på i:et harar som sitter och käkar, sådana nätter avundas man inte folk som tvingas sitta instängda på luftkonditionerade kontor. :)

Jag beundrar verkligen er som delar ut morgontidningar. Jag testade på det jobbet förrförra sommaren (fast med cykel och inte bil) men jag fixade det inte alls. Känns onödigt att förstöra hela natten (och därmed även dan) med ett fåtal timmars jobb bara (distriktet fick väl ta 3-4 timmar max).

xodd
2009-08-02, 14:59
Trivs bra på mitt nuvarande jobb. Dock blir jag bara kvar där tills 20 september på vikariatet löper ut. Efter det tänker jag nog nischa mig mot det jag verkligen tycker är roligt och intressant.

Dagarna går dock riktigt fort och jag har inte direkt svårt att komma upp på morgonen, även om man önskar att man kunde få sova ett par timmar extra.

Scratch89
2009-08-02, 15:56
Generellt så gillar jag inte att jobba, men det beror helt på vart man hamnar. Jag har som någon annan i tråden i princip bara jobbat genom bemanningsföretag (förutom två somrar som jordgubbsförsäljare, som var ett socialt men väääldigt långtråkigt jobb), så jag har fördelen att ha varit på många arbetsplatser i förhållande till min ålder.

Jag har dock jobbat tillräckligt mycket för att inse att jag hatar industri. Just nu så har jag jobbat lite på ett plocklager, och det är väl ok. Jobbet är dötrist, men det är många konsulter från samma företag som jag, så det är ungt och trevligt folk som gör att tiden går snabbare. Förra sommaren (eller ja, egentligen hela förra året) så jobbade jag i butik, och det var roligt men ordentligt stressigt.

I veckan har jag jobbat med att rodda scen åt U2, och även fast det var långa dagar (09-20, 11-23 osv) så var det ett kul jobb. Träffar mycket intressant folk, rätt varierande arbete och bra villkor (bra betalt, gratis mat, gratis inträde till konserter).

ALEXPALEX
2009-08-02, 18:45
Att trivas på jobbet är i mångt och mycket en inställningsfråga som man rår över själv. Klart att det kan gå upp och ner, men om man försöker göra sitt bästa och går in för det som om det vore kul så ska det till ett bra tråkigt jobb innan man segar hela dagen varje dag.

coxie
2009-08-02, 22:01
its all about money, ju mer du har desto bättre. seriöst, karriär? varför? vem bryr sig sen? .. ifall jag hade varit du hade jag tjänat så mkt jag kan bara på min egen förmåga och levt istället.. karriär va..

Karriär leder till en säker inkomst samtidigt som jag kan fortsätta tjäna pengar på privata affärer.

Trance
2009-08-02, 22:14
Programmerare är roligt när:

1. Bra arbetskamrater som man kan snacka skit med.
2. Arbetskamrater som är kompetenta, detta är extra viktigt som programmerare då man i så stor utsträckning är beroende av andras kod.
3. Stimulerande och spännande uppgift där man får klura lite.
4. Man känner att man utvecklar en bra produkt.
5. Sitta inne med en "god" kopp kaffe och klura på ett problem när det är 4 grader och regn ute.

Programmerare är tråkigt när:
1. Folk är idioter och skriver dålig kod, ger dåliga kravspecar och allmänt bara gör ens liv mycket jobbigare än det borde vara.
2. Man får inte tid nog att skapa en produkt som man anser vara bra.
3. IE6 och andra ologiska kassa saker som man ibland måste jobba mot.
4. Sitta inne på ett kontor när det är fint väder ute.

shut teh face
2009-08-02, 22:56
Databasadministratör

Har inte haft tid att reflektera huruvida det är kul eller inte. Men jag gillar det mesta som har med IT att göra. Jag gillar att sitta och klura och lösa problem, och jag lär mig fort och med intresse. Men just DBA vet jag inte om det är "grejen" man vill syssla med. Vi får se hur det går. Jag tycker om att programmera också och ifall detta skiter sig så ser jag absolut inga problem att hoppa på en längre utbildning där man lär sig programmera. Jag gillar att studera.

Men helt ärligt så måste jag nog säga att desto mer tiden har gått så är DBA ganska mycket ansvarstagande och ibland nervöst, medan man som utvecklare är mer kreativ och helvetet brakar inte loss om det skiter sig. ;) Men jag antar att det handlar om arbetsplats. Men i övrigt så gillar jag att jobba, men jag har heller inga problem att sitta hemma och spela WoW i ett år.

Jag har hört rykten att det behövs kunnigt java folk där ute....

kalle_banan
2009-08-03, 09:21
När jag knegade lager i ett halvår i rad hade jag olika perioder med trivsel och vantrivsel, trots att inget på jobbet förändrades. Det började med vantrivsel, som gick över i existensfrågor och grova livskval, men sen slappnade jag omedvetet av och njöt av varje sekund, tills jag åkte ut på landet och hade kul, då saknade jag plötsligt det goa livet vantrivdes igen.

Så se till att isolera dig så att du inte kan tänka på annat än jobbet, sen fortsätter du så och undviker att försöka vidga dina vyer för då kan du inse att du har ett pissjobb och börja vantrivas igen.... :D
För tillfället studerar jag och trivs mycket bra med det, ibland frågar jag mig hur jag ska klara av ett arbete i framtiden, men det problemet tar jag itu med då istället för att grubbla på det idag.

Raschmus
2009-08-03, 09:54
Jobbar som bar-runner/roddare på nattklubb. Får ibland stå som bartender.. Jag trivs jättebra!

The Draf
2009-08-03, 11:11
Jobbar åxå som IT-nisse. Roligt och varierande jobb. Våga älska jobba i kontor, jobbat endel i fabrik, inte mysigt. Skitigt, varmt och till viss del farligt.

Snafu
2009-08-03, 11:18
Att ha jobb där man har tid att fundera är ett helvete. Jag kommer nog aldrig att älska mitt jobb, det är en konstant kamp att göra tillräckligt för att vara bättre än the competition men samtidigt lata sig vid väl valda tillfällen för att stilla existensångesten vid vetskapen att jag högst troligt kommer att sitta framför en dator de närmsta 40 åren. Pension vid 65 kommer nog inte hända, 70 om jag har tur!

Viktiga parametrar, förutom arbetsuppgifter man stundtals kan tycka om:
1. lön,
2. att inte jobba med idioter (värt mycket, och jag jobbar inte med idioter här, och med idioter menar jag ärkelögnare som säger att dom har en rosenträdgård vid treriksröset samt hävdar att han är så pass rik att han egentligen inte behöver jobba och att hans pappa har en bepansrad bil och är jätterik).
3. Surfa på jobbet.

Lando
2009-08-03, 11:35
Jag jobbar som musiker och har aldrig under 10 års arbetsliv känt att jag velat göra något annat. Ibland kan det vara mindre roligt än annars, men det är aldrig någonsin jobbigt på det sätt jag vet att jag skulle känt om jag suttit på ett kontor.

Jag tror att fler skulle fråga sig vad dom egentligen älskar att göra och på något sätt försöka jobba med det. Har man en passion för sitt jobb brukar man också bli jävligt bra på det!

Jacksatan
2009-08-03, 13:25
När jag sommarjobbade på lager var varje dag en jävla ångest. Nu när jag har ett "riktigt" jobb efter utbildningen tycker jag det är roligt och utvecklande för det mesta. Varje dag kan inte vara kul, men känner man att majoriteten av dagarna på jobbet är tråkiga kanske man ska omvärdera sitt yrkesval.

robertcop
2009-08-03, 18:23
Jag tycker om att jobba, vetskapen att man gör rätt för sig.

Som många har sagt, arbeten där man har tid att tänka och räkna tiden är mycket jobbigare.

Har lite olika erfarenheter.

Sommarjobb som 15-17 åring (tre sommrar) I köket på ett sjukhus, diska och dela mat till patienter. Ju fortare man jobbade desto längre rast fick man (alla vet ju att raster är något som brukar gå fort)

Efter studenten bodde jag hos min gamla flickvän och sommarjobbade på Lantmännen färskbröd (bakar skogaholmslimpan) Det jobbet var hemskt, sjukt tråkigt. En platschef som fick en att må psykiskt dåligt. Jobbade där under 2½ månad. Det positiva, ruskigt bra betalt så det var bara kämpa sig genom arbetsdagarna. Inte lätt när man har en STOR klocka man räknar sekundrarna på.

Sen ströjobbade jag för Manpower fram till årsskiftet (efter det blev det lumpen) Mest jobbade jag hos postens paketsortering, sjukt tråkigt jobb även där kunde man räkna sekundrarna.

Värnplikt Som var rolig och jobbig emellanåt. sista tiden sade jag till mig själv. "jag ska slappa 2 månader efter muck sen börja jobba/söka jobb"

Jag blev rastlös efter 4 dagar.

Ni jobbar jag på Bring Citymail, än sålänge som timvikarie får dock jobba varje dag. betalt för tiden jag jobbar och man får gå när allt är klart. Dagarna nu flyger fram, jag gillar jobbet och har aldrig tråkigt. Klockan blir helt plötsligt bara mycket.
Det enda negativa är att man inte blir någon Bill Gates ekonomiskt, vilket farsan ofta påpekar. Jag ska ju inte jobba livet ut dör, trivs bra nu. Har tänkt att jobba 1 år till (kommer bli erbjuden fast tjänst till nästa månad) sedan skall jag börja plugga.

Detta blev ju nästan som ett CV.

Slutsats:
Jag jobbar gärna. det ska vara kul att jobba, det värderar jag högt.
Med ett roligt jobb och bra arbetskamrater går tiden fortare.

Biceps
2009-08-03, 19:43
Har haft jobb som varit allt från piss till okey till ganska kul.
Men har fått lite erfarenheter på vägen.

Det värsta jag jobbat som var produktassistent där även teknisk support till kunderna ingick i tjänsten. Massa dryga, ofta socialt efterblivna blue collar gubbar som ringde och ställde dumma frågor, ofta med en jäkligt trist attityd. Den delen av jobbet sög. Jag hatar att anstränga mig för att verka trevlig för människor jag instinktivt ogillar när jag inte har nåt att vinna på det mer än att slippa bli utskälld av någon chef. Hade jävligt svårt att dölja mitt förakt när vissa "favoriter" ringde.

Sen har jag jobbat jag som säljare i butik. Det var faktiskt helt ok. Hellre säljare än kundservice. Iaf sålänge jag slipper sitta på ett callcenter o ringa upp folk för att sälja.

Mitt bästa jobb jag haft var inom inköp. Det var faktiskt ganska kul stundvis. Förutom de mest monotona rutin-grejerna. Tror jag föredrar att sitta och jobba på en avdelning i ett juste team med nåt kreativt, gärna utan direkt kontakt med kunder.

agazza
2009-08-03, 20:03
Jag är skitnöjd över mitt jobb och kan lätt jobba 17 timmar alla dagar i veckan medan jag ändå är här i Norge. Jobbar som montör/arbetsledare/projektledare. Men bästa arbetet är ändå montörsbiten. Lugn och ro, men ändå något att sysselsätta sig med hela tiden. Fysiskt arbete hjälper även så att jag kan syssla mer med min hobby, äta mycket mat.

Jag skulle hellre gå till soc än att gå på ett jobb jag inte trivs på. Snacka om att kasta bort tid.

andnel
2009-08-03, 20:07
Jag jobbar som musiker och har aldrig under 10 års arbetsliv känt att jag velat göra något annat. Ibland kan det vara mindre roligt än annars, men det är aldrig någonsin jobbigt på det sätt jag vet att jag skulle känt om jag suttit på ett kontor.

Jag tror att fler skulle fråga sig vad dom egentligen älskar att göra och på något sätt försöka jobba med det. Har man en passion för sitt jobb brukar man också bli jävligt bra på det!

Vad för slags musiker? Frilansande? Etablerad artist? Studiomusiker?

Denstillasittande
2009-08-03, 20:08
Hade jag haft det ekonomiskt möjligt att inte behöva jobba så hade helt klart struntat i de.
Försöker jobba så mycket jag kan nu för att kunna koppla av mera när man blir äldre, förslitningsskador osv kommer ju tillslut till mig ocks¨å-
Jag har ett varierande jobb som kräver man få tänka till då och då och jag trivs bra på mitt nuvarande. Har det väldigt fritt och tycker inte jag tjänar så förskräckligt dåligt.
Men ibland tycker jag de ser rätt skönt ut att ha ett hjärndött jobb som man bara kan glida på.

Helt enkelt jag jobbar för att leva inte tvärtom.

C.E.J.
2009-08-03, 20:46
Men bästa arbetet är ändå montörsbiten. Lugn och ro, men ändå något att sysselsätta sig med hela tiden. Fysiskt arbete hjälper även så att jag kan syssla mer med min hobby, äta mycket mat.

Sånt där fattar inte jag. Ok jag kan också tycka att det är trevligt att GÖRA saker ibland, men oftast vandrar tankarna iväg och, är jag på ett jobb, blir det att jag måste förtränga tankarna tills arbetsdagen är slut, för när man jobbar har man inte friheten att bara tänka "wattafakk innehåller glass transfetter eller jag måste fan fråga på kolo DIREKT" och sen faktiskt göra det, utan man tänker det, sen får man glömma det tills 7 timmar senare när man slutar jobba.

Därför hatar jag att jobba.

Chaan
2009-08-04, 15:13

Det finns också något som heter överetablering.

agazza
2009-08-04, 22:21
Sånt där fattar inte jag. Ok jag kan också tycka att det är trevligt att GÖRA saker ibland, men oftast vandrar tankarna iväg och, är jag på ett jobb, blir det att jag måste förtränga tankarna tills arbetsdagen är slut, för när man jobbar har man inte friheten att bara tänka "wattafakk innehåller glass transfetter eller jag måste fan fråga på kolo DIREKT" och sen faktiskt göra det, utan man tänker det, sen får man glömma det tills 7 timmar senare när man slutar jobba.

Har du tid att tänka på sånt är du för slö på jobbet ;)
Jag koncentrerar mig hela dagen på att alla gör det dom ska, att dom har rätt materiell, att projekteringen och dokumenteringen är riktig och blir korrekt.

Massa problemlösning är det hela dagen också då dom flesta vi jobbar åt inte har någon aning om vad dom sysslar med och kan inte beställa rätt saker, projektera riktigt eller sköta dokumenteringen.

hade jag haft ett stillasittande eller ett innejobb, så hade jag hatat det.

martikainen
2009-08-05, 07:20
för när man jobbar har man inte friheten att bara tänka "wattafakk innehåller glass transfetter eller jag måste fan fråga på kolo DIREKT" och sen faktiskt göra det, utan man tänker det, sen får man glömma det tills 7 timmar senare när man slutar jobba.

Jobba med IT ;) Sitter vid kolo mest hela dagarna så fort det är lugnt på jobbet. Typ nu.

beckman88
2009-08-05, 10:00
Jag har enligt mig det perfekta sommarjobbet. Pedagogisk assistent. Jag har hand om 6 personer som har Autism, vissa med grövre form än andra. 1 av dom kan prata och har en mycket klar bild om hur världen är uppbyggd. Vi brukar sitta och prata i timmar när personen vill såklart. Annars så sitter jag på personalrummet som är omgivet av de boendes lägenheter. När dom vill något, vill ha hjälp med att laga mat, ta mediciner eller kanske åka på bio så hänger jag med. Idag tex så jobbar jag med en person som har "semester" vilket menar att personen inte gör någonting utan bara sitter i sin lägenhet och tittar på tv. Själv ligger jag ute i solen och läser lite böcker, surfar på internet, kollar på tv. Det är inte superbra betalt men det är i snitt kanske 120kr/h om man räknar ihop allt. Vissa pass är 6.5h och andra är 28h. Jag älskar mina kollegor som är i åldrarna 18-62.

Med andra ord så har jag det väldigt bra i sommar =) puss

Emil_Larsson
2009-08-05, 10:43
Överlag trivs jag med det arbete jag har nu. Dock är det inte det jag hade hoppats på att jobba som direkt (vårdbiträde på ett äldreboende) men det duger. Har ju utbildning och allt så rent praktiskt går jobbet bra till.

Däremot kan jag, som säkert alla känner, känna ibland att det är väldigt drygt att gå till jobbet och gå runt till olika vårdtagare i nio timmar, ibland med stora inslag av stress och problematik. Dock försöker jag se allting från ljusa sidor, då uppskattar man arbetet mer, tillåta att belöna mig själv när man får lite pengar (ut och festa, köpa mig något kul osv, spara till en resa.) Sånt som motiverar en att arbete.
Att enbart jobba och inte belöna sig själv med något tror jag blir ganska trist i längden.

Jag brukar se det såhär; Hur hade mitt liv varit nu om jag varit arbetslös? inte speciellt kul. Jag gör nytta för samhället, jag betalar skatt, jag hjälper folk, jag behövs, jag får pengar, allting går runt helt enkelt.

Arbete handlar ju om att ge och ta. Att hjälpa till, dela med sig av sin erfarenhet och samtidigt få tillbaka pengar som retur. Just nu är jag i en fas då jag tycker arbete är underbart (även om jag är ledig i detta nu) :)

zydar
2009-08-05, 11:18
När man jobbar tycker man det suger att gå upp kl 6 varje dag.
När man jobbade var det ofta jobbigt.

Nu är jag arbetslös, saknar mitt förra jobb så mycket, var ett guld jobb.
Var fri som en fågel, tog rast när ja kände för det, var inte slitigt.
Roliga kollegor, var perfekt.

bättre o jobba, spelar nog ingen roll vad det är för jobb, än att sitta hemma.

The_RobRoy
2009-08-05, 11:26
Man blir uttråkad, förslappad och o-social av att inte göra något alls. Så antingen vill jag plugga och lära mig mer på det sättet, eller jobba. För mitt eget bästa, även om det i perioder (semester) kan vara grymt skönt att ligga hemma och slappa.

Plugga var nog generellt snäppet roligare än att jobba (i alla fall jobbet jag har nu), men eftersom man levde på lånade pengar (CSN) och inte direkt hade råd med någonting, så efter 4-5 år började det bli ganska ohållbart.

Nu har jag råd med resor runt världen, schyst boende, äta gott, fina hifi-prylar, racer-cykel osv osv. Så all-in all trivs jag bättre med att jobba än som student.

beckman88
2009-08-05, 12:53
Man blir uttråkad, förslappad och o-social av att inte göra något alls. Så antingen vill jag plugga och lära mig mer på det sättet, eller jobba. För mitt eget bästa, även om det i perioder (semester) kan vara grymt skönt att ligga hemma och slappa.

Plugga var nog generellt snäppet roligare än att jobba (i alla fall jobbet jag har nu), men eftersom man levde på lånade pengar (CSN) och inte direkt hade råd med någonting, så efter 4-5 år började det bli ganska ohållbart.

Nu har jag råd med resor runt världen, schyst boende, äta gott, fina hifi-prylar, racer-cykel osv osv. Så all-in all trivs jag bättre med att jobba än som student.

Vad jobbar du som?

eskiil
2009-08-05, 13:08
Jag önskar jag kunde fixa ett kvällsjobb några dagar i veckan nu när jag börjar gymnasiet.

Finns dock massa olika sätt att tjäna pengar på :D

Pengar är makt!

The_RobRoy
2009-08-05, 15:03
Vad jobbar du som?

Risk Control på storbank.

Caveman_91
2009-08-05, 15:15
jag sommarjobbar/praktiserar som snickare och tycker det är skitkul. Får ta eget ansvar och värdiga arbetsuppgifter full jämförbara me de som har fullbetalt. Tycker dagarna går fort.

EkarN
2009-08-05, 15:24
Jag tycker varken bu eller bä om att arbeta, finns roligare, men jag lider inte när jag gör det och jag får pengar för det:) Och tiden går ganska fort för mig när jag jobbar.

messier11
2009-08-05, 16:36
Har jobbat inom industrin som cnc-operatör i ca 11 år och jag är ofattbart less på att jobba. Har försökt byta jobb flera ggr men det har alltid gått i stöpet av olika anledningar.

Ett tips till unga är att byta jobb innan det har gått för långt, för jag själv har passerat gränsen så jag skulle behöva typ två års sammanhängande ledighet för att återfå lite motvation öht, lusten att byta jobb är stadigt minskande också pga att jag inser ju att i grunden tycker jag att det är "lite" betalt överlag (tid vs. pengar).

Har även funderat på att studera till nåt ekonomijobb av nåt slag då jag är duktig på att räkna men jag är tyvärr enormt kortsiktig i mina tankebanor och vill ha "instant gratification" börjar även bli lite gammal för att studera(34) och skulle nog inte överleva på 7800/mån heller:em:

Slutsats: fick jag jobba 60-70% med bibehållen lön skulle det kännas betydligt mera värt än nu för nu har man ju varken pengar eller fritid:D

C.E.J.
2009-08-05, 23:02
Jag önskar jag kunde fixa ett kvällsjobb några dagar i veckan nu när jag börjar gymnasiet.

Finns dock massa olika sätt att tjäna pengar på :D

Pengar är makt!

Om man spenderar pengarna på prylar förlorar man dock sin makt :)