Visa fullständig version : Intag av kolhydrater vid högintensiv träning
Torkelll
2009-07-31, 17:34
Om man äter en kost med väldigt lite kolhydrater och kör en del högintensiv konditionsträning, 40-50 min intervall per gång, var är det då bäst att tillföra kolhydrater, om man får spendera 50-75 gram? Är det före träningen för att få ut effekt och en bra känsla under träningen. Eller är det bäst efter träningen för att få en sån god återhämtning som möjligt? Och man får bara välja ett tillfälle att inta dom.
young_george
2009-07-31, 17:44
Bäst för vad?
Du lär ju knappast behöva dom för återhämtningen om du bara gör detta några gånger i veckan. Kör du detta två gånger om dagen så är det en annan sak.
Torkelll
2009-07-31, 17:47
Okej. Uttryckte mig lite luddit kanske. Man tränar åtminstone ett konditionspass om dagen , 10 h/v, och en dags vila. Och i övrigt så innehåller kosten knappt några kolhydrater
Flexipop
2009-07-31, 17:49
äh läste fel, glöm min post
young_george
2009-07-31, 17:58
Vet att det inte är detta du undrar över, men att ha ett högt proteinintag (vilket jag antar att du har?!) har negativa effekter för en konditionstränandes proteinsyntes.
http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/289/4/E678
När det kommer till om du ska ha kolhydrat före eller efter pass så kan du väl prova både och se vilket som hjälper dig bäst? Jag hade valt efter passet, iallafall om du kör mer än ett pass om dagen.
Efter träningen men med den träningsdosen skulle jag inte äta så lite kolhydrater.
efter träningen men med den träningsdosen skulle jag inte äta så lite kolhydrater.+1
Torkelll
2009-07-31, 18:50
okej. tack för alla bra svar
Vänd på det.
Det är inte lätt att träna högintensiv konditionsträning med lite glykogen i kroppen.
Men visst. Kör på och upptäck vad du presterar. Därefter kan du succesivt öka kolhydraterna tills du blir nöjd med resultaten.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.