handdator

Visa fullständig version : Blodtrycket stigit efter diet.

JMRA
2009-07-30, 19:48
Har under några månader gått på diet genom att dra bort kolhydrater. Avslutade det kapitlet i början av veckan och har sedan dess legat på kcalöverskott genom att öka upp kolhydraterna väsentligt.

Hur som har blodtrycket stigit från senaste mätt 110 till dagens 168 i övertryck under bara senaste veckan vilket känns lite oroväckande. Känns lite som att skallen ska explodera när jag knyter skorna eller att ögonen ska ploppa ur snart.

Är det normalt på något vis efter en deff att det blir på detta viset när man drar upp matmängden igen? Någon som upplevt detsamma?

Är ju rätt trevligt att få tillbaka några cm på armarna bara på några dagar men känns lite lustigt hälsomässigt.

mikaelj
2009-07-30, 19:55
Har under några månader gått på diet genom att dra bort kolhydrater. Avslutade det kapitlet i början av veckan och har sedan dess legat på kcalöverskott genom att öka upp kolhydraterna väsentligt.

Hur som har blodtrycket stigit från senaste mätt 110 till dagens 168 i övertryck under bara senaste veckan vilket känns lite oroväckande. Känns lite som att skallen ska explodera när jag knyter skorna eller att ögonen ska ploppa ur snart.

Är det normalt på något vis efter en deff att det blir på detta viset när man drar upp matmängden igen? Någon som upplevt detsamma?

Är ju rätt trevligt att få tillbaka några cm på armarna bara på några dagar men känns lite lustigt hälsomässigt.

Jag tror att det beror på att du både ligger på kaloriöverskott och har börjat äta kolhydrater igen. Prova att antingen äta lite mindre energi (underhållsnivå) eller minska mängder kolhydrater och se vad som händer.

Salt (natrium) kan även påverka, men bara inom ett intervall på ungefär 10, definitivt inte från 110 till 168.

Både energiunderskott och lågkolhydrat tenderar att sänka blodtrycket.

sumialic
2009-07-31, 19:37
Jag har för mig att jag har läst att t.ex. IF ska höja blodtrycket vilket innebär en fasta på runt 16 timmar per dag. Någon om vet får gärna säga om det stämmer eller icke.